StoryEditor
Film & TVIN MEMORIAM

Specijalist za komedije visokog koncepta: Ivan Reitman je uljepšavao i nasmijavao naša djetinjstva i živote uopće, a od sina je dobio savršen ‘oproštajni‘ film

Piše Marko Njegić
16. veljače 2022. - 20:12

Uzela je smrt Ivana Reitmana (1946. – 2022.) baš u trenutku kad je legendarni redatelj i producent radio završne pripreme za snimanje nastavka "Blizanaca", radnog naslova "Trojke". Bi li "Triplets" s Reitmanom iza kamere postao megahit kao "Twins", teško je reći.

Posljednji kinohit u ulozi redatelja Reitman je imao 2011., i to romantičnu komediju "Samo seks" s Natalie Portman i Ashtonom Kutcherom. Bila je to i pretposljednja režija velikog hitmejkera osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća koji u novom mileniju nije uspio ubosti pravi blockbuster, a nije ni puno režirao, sveukupno četiri filma.

"Evolucija", "Moja super bivša" i njegov zadnji redateljski uradak "Dan odluke" nisu zajedno zaradili kao "Policajac iz vrtića", kamoli "Blizanci" i, posebice, "Istjerivači duhova", njegovi najveći hitovi i ponajbolji filmovi iz vremena kad je uljepšavao i nasmijavao mnoga djetinjstva gledatelja i uopće živote.

No, svakako je simbolično da je Reitman umro radeći baš na "Trojkama", visokokonceptualnom nastavku visokokonceptualne komedije u kojem bi blizanci Arnold Schwarzenegger i Danny De Vito otkrili da imaju trećeg brata u tumačenju Tracyja Morgana (zamjena za prvoplaniranog Eddieja Murphyja).

Iako je na startu karijere, početkom sedamdesetih, režirao i jedan niskobudžetni horor "Cannibal Girls" te producirao ranu stravu i užas Davida Cronenberga ("Shivers", "Rabid"), Reitman je bio specijaliziran za pametne, duhovite filmove visokog koncepta s većom ili manjom dozom anarhije, oslikane u hitovima "Ghostbusters" i "Twins". Usporedite samo njegove komedije sa slično žanriranim filmovima osamdesetih poput "Policijske akademije" i uvidjet ćete razliku.

Doduše, komedije s kraja sedamdesetih i početka osamdesetih s Reitmanom u ulozi producenta ("Animal House") ili redatelja ("Meatballs", "Stripes") bile su pomalo prizemnog humora, ali i u njima je bilo inteligentne subverzije i/li anarhije zaslugom Johna Belushija, Billa Murrayja i Harolda Ramisa, sjajnih komičara koje je on preselio iz showa "Saturday Night Live" na film i lansirao ih u zvijezde.

Sve se promijenilo 1984. s "Istjerivačima duhova": Reitman je humor isprepleo sa znanstvenom fantastikom i specijalnim efektima, definirajući modernu SF komediju, nakon čega je hibridni žanr postao jedan od najpopularnijih u osamdesetima i dalje ("Gremlini", "Povratak u budućnost", "Kratki spoj", "Unutrašnji svemir", "Gremlini 2"...), ujedno i jedan od njegovih zaštitnih znakova ("Ghostbusters II", "Evolution", "My Super Ex-Girfriend").

"Istjerivači duhova" bili su također subverzivni i anarhični za jedan načelno studijski "family friendly" film "PG" predikata, od poneke hororske scene do provala tipa "Razdvojimo se... da napravimo više štete" i Murrayjeve ekscentričnosti bez kočnica.

Reitman je potom 1986. komediju preselio u odvjetnički ured i spojio s Hepburn-Tracy rom-comom, te sudskim i "whodunit" trilerom u "Orlovima pravde", angažiravši Roberta Redforda, Debru Winger ("Vrijeme nježnosti") i Daryl Hannah ("Istrebljivač") za glavne uloge.

Nije Reitman samo znao subvertirati matični žanr komedije, već i glumačke persone, poput akcijske Schwarzeneggerove. Arnie je pokazivao smisao za humor u "Komandosu", "Predatoru", "Trkaču" i "Crvenom usijanju", ali upravo mu je Reitman 1988. dao priliku da se pokaže kao komičar u "Blizancima", genijalno ga sparivši s De Vitom, da bi mu potom dao ulogu policajca na "undercover" zadatku odgajatelja u vrtiću ("Kindergarten Cop", 1990.) i prvog trudnog muškarca ("Junior", 1994.).

Mnogi akcijaši su se nakon toga pokušali okušati u komediji, poput Sylvestera Stallonea čiji je nes(p)retni "Stani ili će moja mama pucati" Reitman producirao, koncept "Policajca iz vrtića" još uvijek je inspirativan u Hollywoodu ("Otkrila sam špijuna"), a "Junior" je ispao vizionarski s parolom "moje tijelo, moj izbor" koja se uzvikuje na "Prideu" i "Hodu za život".

Koliko je razmišljao "outside the box" Reitman je 1993. dokazao i podcijenjenim filmom "Dave" pronašavši u "Kagemushi" Akire Kurosawe inspiraciju za komediju o običnom čovjeku nalik američkom predsjedniku kojeg zamjenjuje kad ovaj oboli (Kevin Kline u dvostrukoj ulozi). "Dave: Predsjednik za jedan dan" posljednja je istinski izvrsna Reitmanova komedija nakon koje nije uspijevao povratiti nekadašnju magiju kao redatelj, koliko god se trudio ("Šest dana, sedam noći").

Magiju je, zato, povratio kao producent filmova svoga nasljednika, talentiranog sina Jasona ("Juno", "Tully"), od za Oscara nominiranog "Ni na nebu ni na zemlji" do prošlogodišnjih "Istjerivača duhova", podnaslovljenih "Naslijeđe", koji su savršeno zaokružili Reitmanovu karijeru.

Kino u filmu prikazuje "Cannibal Girls", spominje se Ghostbusters-manija osamdesetih, a pojavljuje se i stara Reitmanova ekipa, uključujući i duh pokojnog Ramisa kojemu je "Afterlife" posvećen. "Istjerivači duhova: Naslijeđe" ispali su nešto više od lijepog filma posvete – "farewell movie". Snimajući film "za Harolda", Jason je snimio film za savršen oproštaj od oca Ivana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. srpanj 2022 06:25