StoryEditor

GLAD: Bolje grob nego rob

Piše PSD.
5. veljače 2009. - 17:42

Film: HUNGER; drama; Velika Britanija, 2008.
Režija: Steve McQueen
Uloge: Michael Fassbender, Liam Cunningham
Distribucija: Continental
Ocjena:  *****

Za početak kritike - kritika. Kritika marginalizaciji jedne ovako hvalevrijedne revije kao što je canneska. Splitski cinefili najprije su morali čekati par tjedana da se revija spusti u južnije krajeve, a kad se to napokon dogodilo, prikazivač je posljednjih par dana održavanja iste stavio po dva filma u (gotovo) iste satnice onemogućivši im (zasluženi) dvostruki užitak, jednako kao i marljivijim kritičarima obavljanje svoga posla.

Paradoks je tim veći jer je na repertoar stigao samo jedan novi hit (“Underworld”), dok se ostali filmovi vrte već (gotovo) mjesec dana (npr. “Sumrak”). E, sad, nitko ne bježi od toga da šira publika, u ovim teškim vremenima, više voli hollywoodske laganice u odnosu na artističke težake. Ali, kvragu, na ovaj joj način prikazivači ni ne davaju pravu šansu da započne “jedno divno prijateljstvo” s ozbiljnijom kinematografijom koje je također “gladna”.

U protivnom, projekcija filma “Glad” Stevea McQueena, ne bi bila solidno popunjena. A za jedan onako mučan film ohrabrujuć je podatak da su gotovo svi gledatelji junački dočekali odjavnu špicu, tek povremeno skrećući pogled sa platna u realističnim scenama tjelesnosti ljudskog nasilja i patnje skoro po mjeri pornografskih tortura (posebice je potresna scena u kojoj autistična majka ne reagira kad je poprska krv sina koji joj pada u krilo pokošen metkom).

McQueenova prilagodba istinite priče o vođi irskih pobunjenika Bobbyju Sandsu i njegovoj smrti zbog štrajka glađu u zloglasnom britanskom zatvoru osamdesetih komad je, dakle, uznemirujuće i šokantne, ali i moćne kinematografije - smjer angažirani poetski dokumentarizam - s kojom ovaj želi prodrmati gledatelja, upozoriti ga na socijalne probleme društva. Neki su McQueenu prigovarali kako je samo zagrebao po površini perpetuirajućih irsko-britanskih problema.

To, pak, nije posve točno jer redatelj ih je izložio iz mikrovizure pojedinca koji se za svoja prava bori protiv onih što mu ta prava osporavaju, pa makar usput izgubio život. Pojedinac je ovdje je impresivno utjelovljen u “baleovski” uživljenom Michaelu Fassbenderu. Tipa sigurno znate. Svi su ga prikazivači tako rado “vrtjeli” u filmu “300” gdje je, kao hrabri ratnik Stelios, također poželio umrijeti... u sjeni. Simbolično, zar ne?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. siječanj 2022 06:24