StoryEditor
Životkorona bon-ton

Pandemija je stvorila nove navike: neki radnici su produktivniji za 50 posto, ali online sastanci u pidžami i s neopranim posuđem nisu opcija!

20. ožujka 2020. - 22:13
Ilustracija/Shutterstock

Sila zakon mijenja, rekli bi stari, a koronavirus mijenja zakone kojih su se držali i najstariji. Primjerice, prvi put do sada, britanski kraljevski par, kraljica Elizabeta II. i njezin suprug, kao i ostatak obitelji, prestali su se rukovati.

Prošlog tjedna, 94-godišnja kraljica i 98-godišnji Philip, prisustvovali su proslavi Dana Commonwealtha te bili na multikonfesionalnom bogoslužju u Westminster Abbey gdje su, odlukom same kraljice, apstinirali od rukovanja s uzvanicima iz 54 zemlje svijeta.

Na toj svečanosti, budući kralj princ Charles je pribjegao pozdravljanju poznatome kao namaste.

Namaste je uljudan način pozdravljanja koji prevladava u hindskoj kulturi i koristi se pri susretu, ali i pri rastanku, a prati ga lagani naklon uz sklopljene ruke pri čemu se dlanovi međusobno dodiruju, prsti su usmjereni prema gore, a palčevi prema grudnom košu.

Ova gesta se naziva anjali mudra ili pranamasana te znači „klanjam se božanskom u tebi“.

Promjena navika

No i nama, običnim smrtnicima bez kapi kraljevske krvi u venama, korona je promijenila navike, a s navikama i pravila dobrog ponašanja.

Rukovanje je definitivno odbačeno, ljubljenje protjerano iz komunikacije, a kako rukoljub nije nikad ni zaživio u ovim krajevima, njega ne treba ni spominjati. Međutim, distanca od najmanje jedan metar među nama, nije nas oslobodila obveze pristojnog ophođenja. Dapače!

Profesor s Novog Zelanda André Spicer, stručnjak za organizaciju ponašanja, tvrdi kako je u vrijeme opće krize što važnije sačuvati ljubaznost ophođenja s drugima, makar im ne mogli prići blizu.

On kaže da je to jako važno posebno u poslovnim odnosima koji, ne samo da su na distanci, nego su posljednjih tjedana doslovno - long distance!

Naime, veliki broj kompanija širom Azije i Europe su, silom prilika, morale prijeći na način poslovanja 'na daljinu', preko interneta, koristeći tehnologiju na najbolji mogući način te, naravno, ponekad čineći i greške u koracima, osobito u sferi koja uključuje i videokonferencije, odnosno jutarnje sastanke preko monitora računala pri čemu je samo jedna osoba šef, a desetak ili 15 drugih su dio istoga radnog tima.

- O, da, naravno da je ljudima potrebno određeno vrijeme za adaptaciju - kazao je Spicer za britanski Guardian.

- Uloga menadžmenta, osobito srednjeg menadžmenta, jako je važna tijekom razdoblja prilagodbe jer upravo menadžeri srednjeg ranga, oni koji 'ispod sebe' imaju desetak do 15 ljudi, moraju pokazati osobine koje će u konačnici učiniti da posao ide dobro. Ili loše! Ili da ne ide uopće... A to oni na poziciji vodećih menadžera i vlasnika nikako ne žele - kazao je Spicer.

Online poslovanje

Iskustvo kineskih poslodavaca i radnika koji su mjesecima bili prisiljeni, gdje god je to, naravno, bilo moguće, prijeći s neposrednog na online poslovanje, danas je dragocjeno Europljanima, gdje se žarište korona-epidemije premjestilo.

Kinezi su bili poprilično skeptični u pogledu produktivnosti svojih radnika od kuće, a videokolegiji su pokazali kako mnogi donedavno hvaljeni srednji rukovoditelji komunikacijski nisu dorasli zadatku.

Pokazalo se, međutim, kako je golema većina radnika od kuće, nakon početnih lutanja, ali uz svesrdnu pomoć svojih kompanija u smislu instaliranja svega onoga što je tehnički potrebno za rad od kuće, te uz primjeren pristup, postigla bolje poslovne rezultate nego radeći unutar prostora tvrtke.

Kinezi su objavili da je produktivnost radnika od kuće porasla za čak 50 i više posto te sada uvode rad od kuće ne kao izuzetak, nego kao pravilo, dakako - gdje god je to moguće.

Utvrdili su, naime, da im nova organizacija posla, uračunavši najam poslovnih prostora, troškove putovanja i tople obroke za radnike, ali i potrošnju papira, sapuna, električne energije i vode, štedi po dvije tisuće dolara mjesečno po glavi zaposlenika.

- No kako doći do te učinkovitosti, to je pitanje - pojasnio je André Spicer.

- Pokazalo se da su komunikacijske vještine jednako važne za rukovoditelje kao i njihova uža stručnost za određeno područje rada. Što to pak znači?

To znači da je ljudima koji rade od kuće potrebno na dnevnoj bazi dati osjećaj važnosti, osjećaj sigurnosti i osjećaj da nisu sami.

Svaki radnik koji radi od kuće želi osjećati da ga njegov nadređeni poštuje, a to znači da, ako se i ne čuju neposredno tijekom dana, u svakom trenutku znaju da nisu zaboravljeni.

Brojne zamke

Zamke koje takav rad donosi ipak su brojne. Pokazalo se da, primjerice, muškarci tijekom videokolegija imaju naviku 'uzurpirati kameru', a da se žene pritom češće povlače te, ako ih nitko ništa ne pita, jednostavno šute.

Od poslovođe, da tako nazovemo onoga tko kolegij organizira, ovisi da svakome dade priliku da se izrazi te da sastanak, makar on bio i virtualni, drži pod vlastitom kontrolom, ne dopuštajući 'proklizavanje' dalje od zacrtanog cilja sastanka.

Pokazalo se također kako su mnogi sudionici videosastanaka komunikaciji prišli previše ležerno pa su se u kadru tijekom konferencije znali pojaviti u pidžamama ili u oskudnim majičicama "na špaline".

- Zadržite poslovni duh i tijekom online-konferencija - savjetuje i Amy Bailey, konzultantica za tehnološke platforme raznih vrsta koja svakodnevno upravlja s deset svojih zaposlenika koji rade od kuće i čiji posao već godinama funkcionira 'na daljinu'.

- Znam da ste doma, ali ne želimo gledati vaše rublje, niti gomilu neopranog posuđa iza vas. To nije pristojno!

Ako i niste prešli na videosastanke, zadržite poslovni duh i u porukama koje razmjenjujete. Ako je moguće, nazovite jednom dnevno svoje zaposlenike telefonom, svakoga posebno, ali također zadržite poslovan, premda ljubazan ton, dodaje ona.

Pet važnih savjeta


1. Pobrinite se da vaši djelatnici imaju potrebnu tehnologiju i imajte strpljenja i volje podučiti ih kako da je koriste.

Budući da mnogi ljudi s tehnologijom 'nisu na ti', ne gubite živce i ne ponašajte se arogantno zato što vi znadete više od njih.

2. Ne sazivajte online sastanke ako za njih nema potrebe. To samo troši vrijeme i kod podređenih ostavlja dojam da menadžer nema pametnijeg posla. Ne pretvarajte svoje radnike u zombije, koji čitav dan trebaju zuriti u računalo očekujući još jednu vašu poruku. I online rad ima radno vrijeme!

3. Vodite računa da vam nitko ne okupira vrijeme agresivno dominirajući komunikacijom s radnicima koji su kod kuće.

"Slijedite dobre protokole o vođenju sastanka", kaže Spicer. "Na početku utvrdite svrhu sastanka te vrijeme odvojeno za njega."

4. Ako je riječ o videosastanku, odjenite se pristojno. Izbjegavajte pretjerane količine šminke kao i filtere koji će vas 'uljepšati'

5. Zadržite pravila dobrog ponašanja! Budite ljubazni jedni prema drugima. To što nekoga fizički ne vidite, to vas ne oslobađa obveze humanog postupanja prema drugima

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

17. siječanj 2021 07:19