StoryEditor
GastroZablude o hrani

Donosimo pregled nekoliko nutricionističkih pogreški koje se mogu loše odraziti na vaše zdravlje

Piše PSD
17. rujna 2020. - 09:19
Tom Dubravec/Cropix

Pravila zdrave prehrane se često mijenjaju pa je ponekad teško procijeniti što bi trebalo jesti. Zbunjuju i razni pristupi pojedinih nutricionista jer jedni na prvo mjesto stavljaju isključivo zdravlje dok se drugi slažu da je hrana ipak i užitak i da je treba tako tretirati. Ponekad se zbog toga u isto vrijeme mogu naći oprečni stavovi o nekim namirnicama i jelima npr. vezano za voće koje ima mnogo šećera, doduše fruktoze pa neki preporučuju da ga se jede redovito, dok paralelno možemo čuti savjete da ga izbjegavamo. Nutricionisti su ipak sa sigurnošću uspjeli demaskirati neke zablude što se tiče hrane, piše Independent magazine.

1. Jedenje puno jaja nije ustvari loše za zdravlje

Jedna od najdugovječnijih krivih informacija koju možemo čuti je da su jaja loša zbog visokog udjela kolesterola za koji se vjeruje da povećava šansu za srčane bolesti, međutim usprkos tome što ga sama imaju dosta ne povećavaju loš kolesterol u krvi, štoviše povećavaju razinu 'dobrog' koji pomaže u rješavanju raznih bolesti. 

Jesti i do tri jaja dnevno sasvim je u redu, a ona k tome sadržavaju proteine, vitamine i unikatne antioksidanse te omogućavaju dug period sitosti.

2. Biljna ulja i nisu baš tako zdrava

Prethodne studije pokazale su da nezasićene masti smanjuju rizik od srčanih bolesti i to je glavni razlog zbog kojeg ljudi misle da su biljna ulja, poput suncokretovog, dobra za nas, ali ne uzimaju u obzir da postoje razne vrste takvih masti.

Omega-3 su masti koje se dobivaju iz ribe i kopnenih životinja koje se hrane biljkama, a Omega-6 masti nastaju prerađivanjem sjemena i biljaka. Glavni razlog zbog kojeg su biljna ulja opasna je jer su podvrgnuta daljnjoj preradi te zato što ih uzimamo u većim količinama od npr. ribe pa je odnos između Omega 3 i 6 masti u disbalansu.

3. Meso nije načelno nezdravo

Meso i mesni proizvodi koji se mogu naći na policama velikih dućana imaju malo veze s onim koje su jeli naši preci do nedavno u prošlost. Životinje žive u groznim uvjetima na velikim farmama gdje ih hrane nezdravom hranom i dodatcima prehrani, a njihovo meso se zatim prerađuje i čini još lošijim za zdravlje.

Ipak je važno napomenuti da ni danas nisu svi mesni proizvodi isti te da se još mogu naći zdravi komadi mesa. Povezanost raka i mesne ishrane je visoka, ali ne i ako se jede neprerađeno, kuhano meso. Najzdravija je divljač koju naravno ne možemo jesti stalno. Ipak meso ni ne bi trebalo jesti svakoga dana već 1-2 puta tjedno.

4. Kalorijske dijete su pogrešne jer nisu sve kalorije jednake

Postoji vjerovanje da je za skidanje prekomjerne težine potrebno samo ući u kalorijski deficit. To možda može djelovati kratkoročno, ali na posljetku neće davati rezultate. Različita hrana prolazi kroz različite metaboličke putove u tijelu, a hrana koju jedemo može izravno utjecati na hormone koji reguliraju kada i koliko jedemo, kao i na količinu kalorija koje sagorijevamo. Jedenje proteina ugasit će apetit za razliku od ugljikohidrata jer mu treba duže da se razgradi zbog čega i sitost potraje.

Uz to neku hranu npr. kuhano povrće je nemoguće pojesti u količinama koje bi osigurale istu kalorijsku vrijednost koju ima vrećica čipsa ili veliki sladoled. Proces oslobađanja energije se također razlikuje što će utjecati na energiju i snagu koju možete gubiti skupa s težinom posebno ako jedete male količine nezdrave hrane od koje brzo opet ogladnite.

Kalorije su svakako važne kako bi se moglo pratiti dnevni unos hrane, ali nikako nisu i jedine bitne.

5. Od jedenja masne hrane nećete nužno stvoriti i masne naslage

U jednom trenutku sva hrana je počela na sebi nositi natpise kako nema masti ili da joj je udio masnoće smanjen zbog pogrešnog uvjerenja da samo one uzrokuju probleme s težinom. To se pokazalo posve promašenim jer je dobar dio tih proizvoda bio prepun šećera koji su nadomještali okus i debljali više nego vlastite originalne inačice.

Ako jedete prehranu s visokim udjelom ugljikohidrata i masti, debljat ćete se, ali to nije zbog masnoće. Zapravo, studije su pokazale da ljudi koji jedu puno zdravih masti gube više kilograma od onih koji slijede dijetu s malo masnoća.

Nije dobro jesti masnu hranu bez kriterija, ali postoje namirnice koje su zdrave iako imaju velik udio masti i zato ih se preporučuje osobama koje pokušavaju smršaviti, a to su: masna riba, avokado, jogurt, orašasti plodovi i maslo. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

19. rujan 2020 09:36