stdClass Object ( [id] => 243729 [title] => VIRIDIANA Religiozna subverzija dežurnog kritičara društva [alias] => viridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: VIRIDIANA; drama; Španjolska/Meksiko, 1961.
Režija: Luis Bunuel
Uloge: Silvia Pinal, Fernando Ray
Ocjena: *****

Ciklus “Večer Zlatnih palmi” na trećem programu Hrvatske televizije vrti jednog od najkontroverznijih dobitnika u povijesti canneske nagrade. Crno-bijeli film “Viridiana” osvojio je prestižno priznanje 1961. na jugu Francuske, a u matičnoj Španjolskoj bio je zabranjen za prikazivanje sve do Francove smrti, 14 godina kasnije. Španjolske vlasti cenzurirale su završnicu remek-djela znamenita režisera Luisa Bunuela (“Andaluzijski pas“, “Ljepotica dana“, “Tristana“, “Diskretni šarm buržoazije“) koje je u europskim crkvenim krugovima s naglaskom na Vatikan sagledano kao napad na kršćanstvo.

Nije tome samo kumovala Bunuelova provokativna parafraza Posljednje večere ni korištenje Handelovog “Mesije“ u uvodu za odvlačenje publike na krivi trag. Naslovna protagonistica je mlada plavokosa časna sestra (smiona uloga Silvije Pinal). Nekoliko dana uoči primanja zavjeta, nadređena redovnica savjetuje Viridianu da posjeti ujaka slabog zdravlja Don Jaimea (Fernando Ray, Bunuelov kućni glumac). Viridiana ne želi napustiti samostan, ali na nekoliko dana ipak izlazi u “vanjski svijet” iz milosrđa prema ujaku.
“Bit će ti mirno kao u samostanu”, uvjerava je ujak i primjećuje kako uvelike sliči pokojnoj ujni, pa čak i “hoda kao ona”. Kamera ne skida oči s Viridiane i strasno je ljubi u ekspresionistički perfektno osvijetljenim krupnim i srednjim planovima dok prve večeri kod ujaka hoda u snu, baca pletiva u kamin kao hipnotizirana, uzima pepeo – “znak pokajanja i smrti” – te ga simbolički prosipa po kući, intonirajući neke filozofske motive skandalozna filma. Objektiv ne okreće pogled ni kad Viridiana erotično skida crne hulahopke i oblači spavaćicu od lana u osami spavaće sobe.

Hitchcock je, kladimo se, pocrvenio od ljubomore prepoznavši potencijal za “hičkokovsku plavušu”. Crkva se, pak, crvenila iz drugih razloga – časna da skida čarape kao nekakav seks-objekt? To je ništa prema onome što slijedi. Ujak moli nećakinju da odjene vjenčanicu ujne koja je u njoj umrla u noći vjenčanja. Ujak je zaluđen od ljubavi i pita je da se uda za njega. Šokirana, Viridiana pokuša otići iz kuće. A on je, usamljen, želi oženiti upravo da ne ode. Uz pomoć sluškinje Ramone (Margarta Lozano) omamljuje je pićem i poliježe na krevet.
Prizor Viridiane u decentno raskopčanoj vjenčanici ispod koje se naziru bujne grudi onomad je podigao prašinu. Iako je djevičansku nećakinju “samo” poljubio u usta, Don Jaime će lagati da ju je obljubio samo da se ona više ne može vratiti u samostan. No, “stari pustinjak” i “djevojka posvećena Bogu” nemaju budućnost. Don Jaime će se objesiti, za što se Viridiana osjeća krivom. Željna iskupljenja, ona pretvara njegovu kuću u hostel za beskućnike koji će se na koncu okrenuti protiv nje, “svete dobročiniteljice”, ilustrirajući suštinsku beskorisnost čovjekoljublja od strane dežurnog kritičara društva Bunuela.

Sudbina heroine izvrsno je sabrana scenom Don Jaimeova sina i Viridianina rođaka Jorgea (dojmljivi Francisco Rabal) kako opaža kočiju sa seljacima i sirota psa zavezana konopom za nju u pokretu. Kupivši sirota četveronošca, u kadar iza Jorgea ulijeće druga kočija s još jednim zavezanim psom putujući u suprotnom smjeru. Scena je to koja odlično prostire i redateljev podrugljiv pogled na začarani krug svijeta i ljudske prirode podjarmljivanja slabijeg. Prvi dio filma religiozna je subverzija.


Drugi pobožnost seli na mračnu kritiku društva, svojevrsnu redateljevu preteču “Anđela uništenja” (1963.). Frontalni sudar klasa dogodit će se u “Viridiani” nakon što Jorge i njegova rodica odu do grada, te ostave prosjake same kod kuće. Ovi će napraviti kaos, potući se i silovati, a kad se vlasnici vrate, prosjaci će napasti Jorgea i zaskočiti Viridianu, ustajući tako protiv lažne samilosti aristokratskog društva. Provokativni Bunuel nije htio film završiti prizorom prosjaka kako napuštaju utočište.

Finalna scena bila je zamišljena na način da pala žena Viridiana tiho uđe u rođakovu spavaću sobu, vrata se polako zatvore i uslijedi zatamnjenje. Cenzori su odbili scenarij pa je Bunuel napisao i snimio naizgled neviniju, premda zapravo “još nemoralniju” scenu implicirana ljubavnog trokuta - Viridiana ulazi u sobu, gdje zatječe Jorgea i njegovu novu ljubavnicu Ramonu, a ovaj veli da su kartali i poziva da im se pridruži. “Kad sam te prvi put vidio, pomislio sam si: moja rođakinja završit će kartajući sa mnom”, dvoznačno će on. Fade out.

MARKO NJEGIĆ

Bunuelov povratak u Španjolsku

Luis Bunuel se nakon godina rada u Meksiku vratio u matičnu Španjolsku da snimi “Viridianu“. Prema jednoj verziji priče, nagovorili su ga producenti ponudivši mu golemi honorar. Prema drugoj, pristao je na povratak zbog nagovora mladih španjolskih filmaša koji su se divili njegovom radu. “Viridiana“ je, inače, izabrana za 1996. najbolji španjolski film od struke i kritike.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-08-17 20:52:45 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-09-03 00:53:14 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-08-18 08:36:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4888 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/08/08/Scena/viridiana.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x504" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7722511 Threads: 1 Questions: 1629275651 Slow queries: 4840366 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111224619 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) [1] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) ) [link] => /kolumne/viridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva-243729 [printLink] => /kolumne/viridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva-243729?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213467 [name] => cinemark [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => VIRIDIANA Religiozna subverzija dežurnog kritičara društva [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-16-59-08-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/08/Scena/viridiana.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/08/08/Scena/viridiana.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: VIRIDIANA; drama; Španjolska/Meksiko, 1961.
Režija: Luis Bunuel
Uloge: Silvia Pinal, Fernando Ray
Ocjena: *****

Ciklus “Večer Zlatnih palmi” na trećem programu Hrvatske televizije vrti jednog od najkontroverznijih dobitnika u povijesti canneske nagrade. Crno-bijeli film “Viridiana” osvojio je prestižno priznanje 1961. na jugu Francuske, a u matičnoj Španjolskoj bio je zabranjen za prikazivanje sve do Francove smrti, 14 godina kasnije. Španjolske vlasti cenzurirale su završnicu remek-djela znamenita režisera Luisa Bunuela (“Andaluzijski pas“, “Ljepotica dana“, “Tristana“, “Diskretni šarm buržoazije“) koje je u europskim crkvenim krugovima s naglaskom na Vatikan sagledano kao napad na kršćanstvo.

Nije tome samo kumovala Bunuelova provokativna parafraza Posljednje večere ni korištenje Handelovog “Mesije“ u uvodu za odvlačenje publike na krivi trag. Naslovna protagonistica je mlada plavokosa časna sestra (smiona uloga Silvije Pinal). Nekoliko dana uoči primanja zavjeta, nadređena redovnica savjetuje Viridianu da posjeti ujaka slabog zdravlja Don Jaimea (Fernando Ray, Bunuelov kućni glumac). Viridiana ne želi napustiti samostan, ali na nekoliko dana ipak izlazi u “vanjski svijet” iz milosrđa prema ujaku.
“Bit će ti mirno kao u samostanu”, uvjerava je ujak i primjećuje kako uvelike sliči pokojnoj ujni, pa čak i “hoda kao ona”. Kamera ne skida oči s Viridiane i strasno je ljubi u ekspresionistički perfektno osvijetljenim krupnim i srednjim planovima dok prve večeri kod ujaka hoda u snu, baca pletiva u kamin kao hipnotizirana, uzima pepeo – “znak pokajanja i smrti” – te ga simbolički prosipa po kući, intonirajući neke filozofske motive skandalozna filma. Objektiv ne okreće pogled ni kad Viridiana erotično skida crne hulahopke i oblači spavaćicu od lana u osami spavaće sobe.

Hitchcock je, kladimo se, pocrvenio od ljubomore prepoznavši potencijal za “hičkokovsku plavušu”. Crkva se, pak, crvenila iz drugih razloga – časna da skida čarape kao nekakav seks-objekt? To je ništa prema onome što slijedi. Ujak moli nećakinju da odjene vjenčanicu ujne koja je u njoj umrla u noći vjenčanja. Ujak je zaluđen od ljubavi i pita je da se uda za njega. Šokirana, Viridiana pokuša otići iz kuće. A on je, usamljen, želi oženiti upravo da ne ode. Uz pomoć sluškinje Ramone (Margarta Lozano) omamljuje je pićem i poliježe na krevet.
Prizor Viridiane u decentno raskopčanoj vjenčanici ispod koje se naziru bujne grudi onomad je podigao prašinu. Iako je djevičansku nećakinju “samo” poljubio u usta, Don Jaime će lagati da ju je obljubio samo da se ona više ne može vratiti u samostan. No, “stari pustinjak” i “djevojka posvećena Bogu” nemaju budućnost. Don Jaime će se objesiti, za što se Viridiana osjeća krivom. Željna iskupljenja, ona pretvara njegovu kuću u hostel za beskućnike koji će se na koncu okrenuti protiv nje, “svete dobročiniteljice”, ilustrirajući suštinsku beskorisnost čovjekoljublja od strane dežurnog kritičara društva Bunuela.

Sudbina heroine izvrsno je sabrana scenom Don Jaimeova sina i Viridianina rođaka Jorgea (dojmljivi Francisco Rabal) kako opaža kočiju sa seljacima i sirota psa zavezana konopom za nju u pokretu. Kupivši sirota četveronošca, u kadar iza Jorgea ulijeće druga kočija s još jednim zavezanim psom putujući u suprotnom smjeru. Scena je to koja odlično prostire i redateljev podrugljiv pogled na začarani krug svijeta i ljudske prirode podjarmljivanja slabijeg. Prvi dio filma religiozna je subverzija.


Drugi pobožnost seli na mračnu kritiku društva, svojevrsnu redateljevu preteču “Anđela uništenja” (1963.). Frontalni sudar klasa dogodit će se u “Viridiani” nakon što Jorge i njegova rodica odu do grada, te ostave prosjake same kod kuće. Ovi će napraviti kaos, potući se i silovati, a kad se vlasnici vrate, prosjaci će napasti Jorgea i zaskočiti Viridianu, ustajući tako protiv lažne samilosti aristokratskog društva. Provokativni Bunuel nije htio film završiti prizorom prosjaka kako napuštaju utočište.

Finalna scena bila je zamišljena na način da pala žena Viridiana tiho uđe u rođakovu spavaću sobu, vrata se polako zatvore i uslijedi zatamnjenje. Cenzori su odbili scenarij pa je Bunuel napisao i snimio naizgled neviniju, premda zapravo “još nemoralniju” scenu implicirana ljubavnog trokuta - Viridiana ulazi u sobu, gdje zatječe Jorgea i njegovu novu ljubavnicu Ramonu, a ovaj veli da su kartali i poziva da im se pridruži. “Kad sam te prvi put vidio, pomislio sam si: moja rođakinja završit će kartajući sa mnom”, dvoznačno će on. Fade out.

MARKO NJEGIĆ

Bunuelov povratak u Španjolsku

Luis Bunuel se nakon godina rada u Meksiku vratio u matičnu Španjolsku da snimi “Viridianu“. Prema jednoj verziji priče, nagovorili su ga producenti ponudivši mu golemi honorar. Prema drugoj, pristao je na povratak zbog nagovora mladih španjolskih filmaša koji su se divili njegovom radu. “Viridiana“ je, inače, izabrana za 1996. najbolji španjolski film od struke i kritike.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/viridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva-243729 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=26eef3f53e491e95231019371939d9ff1af6f0de [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=VIRIDIANA+Religiozna+subverzija+de%C5%BEurnog+kriti%C4%8Dara+dru%C5%A1tva&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fviridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva-243729 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fviridiana-religiozna-subverzija-dezurnog-kriticara-drustva-243729 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

VIRIDIANA Religiozna subverzija dežurnog kritičara društva

Piše PSD.
18. kolovoza 2014. - 10:36
Film: VIRIDIANA; drama; Španjolska/Meksiko, 1961.
Režija: Luis Bunuel
Uloge: Silvia Pinal, Fernando Ray
Ocjena: *****

Ciklus “Večer Zlatnih palmi” na trećem programu Hrvatske televizije vrti jednog od najkontroverznijih dobitnika u povijesti canneske nagrade. Crno-bijeli film “Viridiana” osvojio je prestižno priznanje 1961. na jugu Francuske, a u matičnoj Španjolskoj bio je zabranjen za prikazivanje sve do Francove smrti, 14 godina kasnije. Španjolske vlasti cenzurirale su završnicu remek-djela znamenita režisera Luisa Bunuela (“Andaluzijski pas“, “Ljepotica dana“, “Tristana“, “Diskretni šarm buržoazije“) koje je u europskim crkvenim krugovima s naglaskom na Vatikan sagledano kao napad na kršćanstvo.

Nije tome samo kumovala Bunuelova provokativna paraf...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 18:59