
Autobusna linija Stari Grad - Split, koju je sve do nedavno čak i po tri puta tjedno održavala prijevoznička tvrtka "Čazmatrans otoka Hvara" iz Staroga Grada - Farosa, vozila je što bi se ono reklo preko cijelog škoja, pa onda vaporom do Drvenika i dalje prema dalmatinskoj metropoli.
Dakle, nije bila neprimjetna ni na splitskim ulicama, ni na gradskom kolodvoru, a sada je nažalost ukinuta, baš kao što su se posljednjih desetljeća na demografski opustošenom otoku Hvaru ukidale škole, banke i poštanski uredi. Kakve probleme je to ljudima donijelo ponajbolje svjedoči jedan čitatelj "Slobodne", koji se na tu temu ovih dana obratio našoj Redakciji.
- Molim vas da istražite ukidanje te autobusne linije, jer je ona bila jedina veza istočnog dijela otoka Hvara s kopnom. Otočani, isto tako, nisu u mogućnosti koristiti autobus koja prevozi školarce u Jelsu radi trenutne situacije s pandemijom koronavirusa. Mnogi moji sumještani putovali su u Makarsku, jer im je to bio jedini način da ostvare liječničku skrb, a sada više ne mogu nigdje - do Jelse, Staroga Grada, Hvara ili Splita. Naši političari istodobno se kunu u održivost otoka i ruralnih predjela, a ljudi starije životne dobi po cesti strave i užasa ne mogu ni do liječnika, jer su njihova djeca naprosto otišla trbuhom za kruhom u "Amerike", "Australije" ili" Argentine"- napisao je u njegovoj poruci.
Spomenuo je i to da neka mjesta, kao što su Poljica, Zastražišće, Gdinj i Bogomolje s pripadajućim valama, dok živimo u 21. stoljeću još uvijek nemaju pitku vodu, kada u Splitu zagrmi električne struje nema po pola dana, o mobilnom internetu i signalu velika većina može samo sanjati.
Zar država ne treba brinuti o svojim građanima bez obzira na isplativost, pita se on, i dodaje da bi želio da im ta država napokon bude majka, ne maćeha. A budući da je prijevoz na škoju značajno reduciran, osim ukinute linije koja mnogima život znači, mi smo odgovorne u "Čazmatransu" zamolili da pojasne zbog čega se tako te kada će se opet uspostaviti normalno poslovanje na zadovoljstvo korisnika njihovih usluga?
- Potvrđujemo da je od 21. prosinca 2020. prijašnji vozni red, tj. broj polazaka, značajno reduciran, a spomenuta linija privremeno ukinuta iz razloga što uz postojeći problem s neprovedenom 'javnom uslugom' imamo na snazi i dodatna ograničenja na popunjavanje autobusa sukladno epidemiološkim mjerama koje se trenutno provode bez ikakve kompenzacije. Slijedom navedene činjenice, "Čazmatrans", kao domaći nacionalni prijevoznik, na području cijele Hrvatske, pa tako i na otoku Hvaru, još uvijek snosi teret nerentabilnosti javnog linijskog prijevoza, mada provodi socijalnu i demografsku politiku naše zemlje kroz usluge čiju cijenu prema putnicima ne mijenja dugi niz godina – iznosi Nikola Matković iz Službe za kontroling i prodaju prijevozničke tvrtke.
Također navodi da je status potpora, koje je realiziralo Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske Unije u prethodnom razdoblju, trenutno nejasan, što je dodatna otegotna okolnost zbog koje su i dalje u ograničenom opsegu pružanja usluga.
A događa se to unatoč tome što su neke linije (autobusne, brodske, željezničke...) puno više od osnovne financijske računice, no naš sugovornik se ipak nada da će naša Županija u što skorijem roku prepoznati priliku i preuzeti svoj dio odgovornosti u realizaciji provedbe tzv. 'javne usluge'.
To bi po njegovom mišljenju bilo najrealnije, jer u postojećim okolnostima, i bez bolje turističke sezone, oni naprosto više nisu u mogućnosti realizirati uslugu na prijašnjem nivou. Komentar smo zatražili i od lokalnih političara, pitali smo ima li šanse da se linija vrati, da je možda sufinanciraju gradovi i općine otoka Hvara?
- Općina Jelsa je temeljem traženja naših sugrađana nedavno uputila dopis Županiji da se predmetna autobusna linija umjesto jednom obavlja dva puta tjedno. I umjesto toga sada smo informirani da je 'privremeno ukinuta' zbog COVID-19 situacije, odnosno manjeg broja putnika. Također smo utvrdili da prihodi na toj liniji niti približno ne mogu pokriti troškove njenog održavanja. Problem je očito nastao zbog neprovođenja 'javne usluge', konkretno Županija nije sklopila ugovor o sufinanciranju neretntabilne javne linije, pa ćemo stoga sve učiniti da se to čim prije dogodi i da se linija u što kraćem roku obnovi - rekao je Nikša Peronja, načelnik Općine Jelsa, teritorijalno najveće jedinice lokalne samouprave na škoju, a za to se kako doznajemo također zauzima Općina Sućuraj, a ni Gradovi Stari Grad i Hvar vjerojatno nemaju ništa protiv da se otočanima koliko-toliko olakša život, koji je ionako tegoban i puno skuplji nego na kopnu.