StoryEditor
SvijetŽIVOT NA KOTAČIMA

Rumunj Stefan Damian mjesecima vozi kamione diljem Europe, u njima živi, jede, ali EU više ne da tako: Nemam kuće, nemam obitelji, a sad ni novca...

Piše L. M.
17. listopada 2020. - 19:10
AFP

Život na kotačima, to je život za volanom. Rumunj Stefan Damian vozi kamione već šest godina. Njegovo radno mjesto su Njemačka, Francuska i Španjolska. Kaže da je posao dobro plaćen, ali težak.

Supruga i kćer uvijek ga spremaju za put, koji zna potrajati tjednima. U kamion mu prije odlaska unose posteljinu, posuđe, hranu...

- Radeći ovo godinu dana želio sam se vratiti u Rumunjsku. Moja kćer je tada bila vrlo mlada, ali sada znam da je ovo moj posao – priča Stefan za Deutsche Welle, dok se oprašta s obitelji.

Još uvijek mu to teško pada, iako je iza njega dugogodišnji rad za volanom kamiona. No ovaj put, zabrinut je više nego ikad prije, jer su pravila za vozače kamiona unutar EU upravo pooštrena.

- Čuo sam za ljude koji u komadu rade po četiri ili pet mjeseci. To je previše, to više nema nikakve veze s vožnjom kamiona – smatra Stefan, čiji šezdesetak tisuća sunarodnjaka vozi kamione širom Europe.

Mnogi stanke i vikende provode na stajalištima i parkinzima, uvijek spavajući u kamionima. A to bi se sada trebalo promijeniti – vozači bi prema novom zakonu Europske unije vikende trebali provoditi u hotelu i vraćati se kući svaka tri, četiri tjedna.

Nova pravila imaju za cilj osigurati pošteno tržišno natjecanje, ali i spriječiti izrabljivanje u toj branši, osobito za vozače iz Istočne Europe.

Stefan Damian još ne zna što to znači za njega, ali ga muči pitanje kakav će biti njegov život ukoliko u komadu bude smio raditi samo mjesec dana.

Pola dosadašnje plaće

- Kad manje radim, onda manje i zarađujem. Možda samo pola dosadašnje plaće. Stvarno razmišljam o tome ima li onda to još uvijek smisla. Nema kuće, nema novca, nema obitelji... U tom slučaju, ne vidim više stvarni razlog za ovaj posao - vrti glavom.

Rumunjski vozači kamiona mogli su do sada zaraditi tri do četiri puta više od prosječne plaće u svojoj zemlji. Ali to bi se sada moglo promijeniti...

- Moramo češće mijenjati naše vozače. A te troškove, kao i one za hotel, moramo prebaciti na naše kupce - kaže špediter Julian Andreyka tvrdeći kako mnoge male transportne kompanije sebi neće moći priuštiti dodatne troškove, pa će bankrotirati.

Uostalom, oni koji imaju sredstava već napuštaju zemlju.

- Mi smo već počeli prebacivati dio našeg poslovanja iz Rumunjske u Zapadnu Europu – kaže Andreyka čija kompanija ima podružnicu na sjeveru Španjolske.

- Neću odustati, prilagođavam se novim pravilima i nadam se da će situacija biti bolja. Mi vozači također moramo imati koristi – komentirao aktualnu situaciju Stefan Damian.

Njegovu priču možete pogledati OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

19. listopad 2020 19:14