StoryEditorOCM
SplitSLOBODNA U PATROLI

Vozači romobila po Splitu slabo mare za pravila; luduju po cesti, obaraju pješake... ‘Nitko nam nije objasnio propise‘

Piše Božidar Lončar
26. listopada 2023. - 21:27

Otkada su prije nekoliko godina postali "hit", električni romobili izazivaju kaos u prometu i zadaju glavobolje vlastima kako ih zakonski regulirati. Dobar primjer za to je Pariz koji je uveo javne električne romobile 2018. i ukinuo ih na referendumu u travnju ove godine, o čemu su već mediji pisali.

Na sličnom su tragu i u Njemačkoj - Hamburg je, prateći Barcelonu i London, zabranio korištenje električnih romobila na stanicama podzemnih željeznica nakon nekoliko slučajeva zapaljenja, dok su Bruxelles i Rim ograničili broj javnih električnih romobila u prometu. 

Što se Hrvatske tiče, vožnja električnim romobilima je zakonski uređena tek u srpnju 2022. godine Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti na cestama. Do tada se nije znalo „tko pije, a tko plaća”, a mi smo u više navrata, pa čak i nakon uvođenja zakona, objavljivali fotografije i videa u kojima je ugrožena sigurnost i život pješaka ili drugih vozača.

Kupnja bez poznavanja propisa

U to smo se i uvjerili kada smo proveli jutro s policijskim službenicima Prometne policijske postaje Split koji su "hvatali" vozače električnih romobila i bicikla u kršenju zakona. Vozači električnih romobila su nam odgovorili kako im prilikom kupnje električnog romobila nitko nije objasnio zakonske propise. Nakon razgovora s njima zaključili smo kako im i dalje nisu poznati svi propisi.

image
Paun Paunović/Cropix

Prema Zakonu, električnim romobilom smije upravljati osoba starija od 14 godina. Početkom godine izmjenama i dopunama zakona naplata se vrši u eurima, a ne u kunama. Pri tome su vozači dobili „popust”. Kazne od 30 eura zamijenili su kazne od 300 kuna, a kazne od 500 kuna zamijenjene su kaznama od 60 eura. 

Električni romobili su, prema zakonu, osobna prijevozna sredstva čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 kilometara na sat, imaju motor od 25 "kubika" ili čija snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovata.

Moraju se kretati biciklističkom stazom ili trakom, a ako je nema, moraju se kretati nogostupom i zonama smirenog prometa. Ako nema staze ili nogostupa, mogu se kretati županijskim, lokalnim i nerazvrstanim cestama na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 kilometara na sat ili manje, s tim da se moraju držati desnog ruba kolnika.

Pri prelasku kolnika moraju gurati romobil. Kazna za nepridržavanje navedenih stavaka Zakona je 130 eura. Kazna za kretanje biciklističkom stazom ili trakom u suprotnom smjeru, kretanje u skupini ne poštujući pravilo kretanja jedan iza drugog, vožnja po autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenom isključivo za motorna vozila i vožnja s više od 0,5 grama po kilogramu alkohola u krvi iznosi 60 eura.

Ako vozač ne nosi reflektirajući prsluk noću i u slučaju smanjene vidljivosti, vozi bez kacige, vozi sa slušalicama na ušima, kreće se po sredini ili lijevim rubom kolnika ili vozi drugu osobu, kazna je 30 eura. 

Devet nesreća

Prema podacima postaje prometne policije Split koja obuhvaća područje Splita, Solina i Kaštela od početka godine do kraja rujna zabilježeno je devet prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači osobnih prijevoznih sredstava. Njih osam je završilo s ozlijeđenim osobama i jedna s materijalnom štetom.

Iako je broj prometnih nesreća nekoliko puta manji od onih u kojima su sudjelovali vozači bicikli koji su, kako nam kažu u splitskoj policiji, veći problem od električnih romobila, ono što je zabrinjavajuće je podatak da je u devet nesreća evidentirano pet teških ozljeda i jedna lakša ozljeda. Niti jedna nesreća nije završila smrtnim slučajem na području Splita, Solina i Kaštela u ovoj godini, uključujući nesreće u kojima su sudjelovali vozači bicikla. 

Sreća što je bilo malo nesreća pomislili smo kada smo dobili podatak o broju prekršaja počinjenih od strane vozača osobnih prijevoznih sredstava koje je evidentirala policija. U prvih devet mjeseci zabilježeno ih je 177 što je dva i pol puta više od broja prekršaja vozača bicikli.

Najveći je broj kazni izdan zbog vožnje bez kacige. Drugi prekršaji se odnose na članak 112. stavak 14. koji obuhvaća više prekršaja o kretanju zakonski zabranjenim površinama, vožnju preko pješačkog prijelaza i ostavljanje romobila na zakonski zabranjenim površinama.

Jesu li vozači električnih romobila prekršitelji zakona i izazivaju li kaos provjerili smo s policijskim službenicima na terenu - u Dubrovačkoj ulici kod zgrade postaje prometne policije Split gdje je nekoć bila "Čistoća". Većina osoba zaustavljena u prometu ili kod kojih smo svjedočili počinjenju prekršaja su vozači električnih romobila. Slušalice, vožnja bez kacige i vožnja kolnikom nešto je što smo „evidentirali” jutros. 

Stefan Markovski je imao sreće i prošao s upozorenjem zbog slušalica. 

- Kupio sam električni romobil prije dvije godine za oko petsto eura. Nije me nitko upozorio s propisima. Objasnio sam im kako slušalice nisam držao zbog slušanja glazbe, nego kako ih ne bi izgubio.

Splićanka koju su iduću zaustavili dobila je kaznu zbog vožnje bez kacige od 30 eura koju je odmah platila umanjenu za polovinu iznosa. 

- Kupila sam ga za oko tristo eura i nisam bila upoznata s propisima. Dobila sam kaznu jer mi nije isteklo prethodno upozorenje. Mislim da nisu dobro pojašnjeni propisi i nismo s njima upoznati – rekla je Splićanka možda još i pod dojmom neočekivane kazne.

image
Paun Paunović/Cropix
image
Paun Paunović/Cropix

Vidjeli smo i zanimljivih primjera poput vozača bicikla s kacigom koju ne mora nositi ili vozača u već poznim godinama, sigurno 80-tima, koji se vozio bez kacige Dubrovačkom ulicom. Uspio je izbjeći kaznu, ali ne i naš fotoaparat koji ga je „uhvatio” u prekršaju još jedan vozač koji je uspio pobjeći jer je bio predaleko.

image

Vožnja kolnikom, bez kacige.

Paun Paunović/Cropix
image
Paun Paunović/Cropix

Split bi se, priznaju nam službenici, mogao ugledati na primjere Amsterdama i Antwerpena po pitanju infrastrukture jer je ipak još daleko od njih. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 12:49