StoryEditor
SplitUVIK KONTRA

Vanka grade šoping centre bez garaža, a Splićani i dalje kupuju aute ka ludi. Većina nikad nije ni ušla u ‘Prometov‘ bus. Razlog? E da je jedan

Piše Damir Šarac
23. svibnja 2022. - 17:07

Tu-tu, auto, vrag ti piz odnija - zapomagao je prije pedeset godina kantautor Toma Bebić na Splitskom festivalu. "Svu su nan arju usmrdili i tišinu prikinili..." A di smo danas, moj Toma, a di ste vi bili onda. U to vrijeme auta je bilo gotovo pa zanemariv broj prema današnjem. Pa danas bi od Sirobuje do Varoša čovjek mogao proći cijeli grad po krovovima auta. I lako za ono što vidimo - jer vidimo limariju gdje god se okrenemo - nego malo tko spominje ono što ne vidimo, a udišemo.

Za spaljivanje jedne litre benzina u automobilskom motoru potrebno je 2,5 tisuća litara kisika, a iz auspuha - kako kod kojega motora - u zrak koji dišemo isprde se tone ugljičnog dioksida, monoksida, elementarnog ugljika u obliku čađe, aldehida, otrovnih spojeva sumpornog dioksida, sumporovodika i dušikovih oksida, pa benzena, toluena, ksilena, etilbenzena... Što su auta starija, to više zagađuju - u Hrvatskoj je prosjek starosti 14 godina, a u EU-u oko deset godina. I tu smo pri dnu.

Ono što ne vidimo, toga se i ne bojimo, ali pitajmo pluća kako im je od svega ovoga. Ako znamo da samo u Splitu vozi 92 tisuće vozila, a u Županiji malo više od 200 tisuća, pa neka nisu svi motori upaljeni, to je bar 50 tisuća motorčića koji marljivo svakog dana ispuštaju oblake otrova u naš bazenčić. A mi ga usisavamo.

Struka tvrdi kako je željeznički promet ekološki najprihvatljiviji oblik transporta, ali u Dalmaciji nemamo sreću da imamo željeznicu dostojnu suvremenog čovjeka, po brzini ova naša spada u prvo industrijsko doba. Isključeno na neodređeno vrijeme.

Kako je Split zatrpan autima, tako je jedino čega smo se domislili gradnja novih parkirališta i garaža. Porazna istina je da u splitskim javnim garažama ima mjesta za samo 3800 auta, na uličnim parkinzima 1800 mjesta, a na parkiralištima s rampama 2700 mjesta. S tim da su na zadnoj sjednici Gradskog vijeća zbog samoraspuštanja propali planovi o gradnji novih 500 mjesta u garažama. To je, kad se sve zbroji, 8300 mjesta kojima raspolažemo. Niti deset posto registriranih auta u Splitu. Sve ostalo je na ulici.

image
Nikola Vilić/Cropix

E sad, nakon ovih ozbiljnih i dosadnih podataka, vrijeme je za revoluciju: Split bez automobila! Može li se tako nešto zamisliti?! Mi smo, za razliku od bogatih država još željni auta, svaka druga obitelj ima ih po dva, čak i tri. Kupuju se sve veći modeli, pogledajte samo što po ulicama vozi, pravi tenkovi za prebacivanje kilometar, dva do spize, frizera ili kafića. Čemu bi ti drugo auto služilo u tako malenom gradu kao što je Split: da hitno odeš do burze provjeriti kako stoje dionice?!

Naša želja za autima pretvorila je splitske ulice u nepregledne puzeće kolone šarene late, koja prdi i smrdi. A zavirite kroz stakla: u 90 posto auta sjedi jedan čovjek. Neusklađenost gradske semaforije stvara još veće zastoje: primjerice, meni je od Plakaluše do Brodarice šest semafora i svaki, ali svaki dan, na svih šest uhvati me crveno. A kilometar i po puta. Dok nađeš parking pred poslom i ispred kuće, prođe dobrih dvadeset minuta. Više nego što trebam pješke do posla! I kao pješak, primijetio sam, svaki put udarim u crvenu barijeru na semaforu. Pa u ovom gradu više se stoji i čeka nego vozi ili hoda!

Splitski "Promet" obnovio je vozni park, ali građani su izgubili naviku vožnje javnim prometom, dvije trećina nikad ih nije ušlo u bus. Razlog je lako razumljiv: niti znaš kad će doći, niti koliko ćeš se voziti, niti koliko ti treba vremena uz presjedanje.

A karta je preskupa. Nakon godina krmeljanja uvodi se sustav ticketinga pa ćemo konačno znati kad bus dolazi i koliko mu treba do sljedeće stanice, a kad se implementira sustav inteligentnog transporta, semafori će brže propuštati gradske buseve. Još da unormale cijene...

Nama će biti čudo, a sve to već postoji vani, odavno. Znate li da se u njemačkim gradovima grade trgovački centri – bez parkinga! Je, dobro ste čuli. Roba ti dolazi dostavom, a ti ideš javnim prijevozom, jeftinim taksijem ili električnim biciklom.

Ovo zadnje; takvim biciklom cijeli Split od kraja do kraja može se doseći za dvadeset minuta i zato je već popularan među mlađima i turistima.

Pitat ćete sad: a što s onima koji svakog dana dolaze u Split, a žive u okolici, to su tisuće i tisuće auta? Oni će parkirati na obodima grada i opet se krcaju u javni promet! Vani je to već standard, a nama zvuči kao kraj svijeta.

Ne, kraj svijeta je naša višedesetljetna zabluda da ćemo preskupom gradnjom javnih garaža riješiti nešto u nesnosnom gradskom prometu! Ali matematika nam ne ide u prilog, jer mjesta nema i neće ga biti! Parking-mjesta treba omogućiti stanarima po povoljnim cijenama, a sve druge obeshrabriti.

Naši gradonačelnički kandidati, potrefilo se, mahom su ljudi od svijeta, na ovaj ili onaj način proputovali su europske gradove i vidjeli kako se tamo vozi i parkira te da novo doba gradskog prometa nije utopija. No, populizam je jači. Priča o garažama godi komodu građana, a inzistiranje na zaštiti stanara i usmjeravanje u javni promet obična je gnjavaža. Nešto poput razvrstavanja škovaca.

Da bi netko rekao građanima kako su u malešnom Splitu dva ili tri auta po obitelji nepotreban luksuz, a stanje na ulicama je kataklizmičko, i sve treba mijenjati - ipak treba biti frajer.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. srpanj 2022 16:33