StoryEditor
Splitpotkornjak grize borove

Ravnatelj Javne ustanove o opasnim stablima na Marjanu: Niste vidjeli koliko toga ima gore u šumi...; Odvjetnik otkriva ima li vozač 'Prometa' osnove za tužbu

5. rujna 2018. - 11:35
Peti bor u nepuna dva mjeseca pao je na cestu kod Bena

Ovo nije niti za šetnju, a kamoli za promet - izjavio je užasnuti vozač "Prometova" autobusa i otac petero djece našoj novinarki, koji je u nedjelju ujutro srećom izbjegao veliki bor koji je pao na marjansku cestu kod Bena.

Nadležni iz Javne ustanove za upravljanje park-šumom ne mogu obećati da je pet stabala koja su pala zadnja dva mjeseca sve što se srušilo na ceste. Što je najgore, ne mogu jamčiti da netko od šetača ili vozača neće poginuti ili postati invalid zbog šume o kojoj su stručnjaci upozoravali da se ne vodi primjerena briga.

Novi ravnatelj gradske institucije Damir Grubšić kaže da se oni trude koliko mogu da otklone opasnosti, a građanima napominje da moraju biti oprezni kad hodaju Marjanom. Na potezu od Spinutskih vrata do Instituta, gdje su padala stabla, nikakvi znakovi upozorenja nisu stavljeni.

Kako građani i turisti mogu znati da trebaju biti na oprezu jer im stablo može pasti na glavu? Grubšić ističe da je dovoljno što piše park-šuma, jer to nije obični dio grada.

Park-šuma je rekreacijska zona, gdje bi se ljudi trebali opustiti, a ne da strepe hoće li stabla padati na njih. Kakvo je to uživanje u šumi, upitali smo ravnatelja.

- U pitanju je park-šuma, stabla su i ranije padala, zna se da to nije isto područje kao ostala. Bio sam prošli vikend sa kćeri, tako da znam o čemu govorite - kratko će naš sugovornik.

Što znači pripaziti? Kako će reagirati stariji građani ili osobe s invaliditetom ako se bor u djeliću sekunde počne na njih rušiti, inzistirali smo na odgovoru.

- Nije baš djelić sekunde u pitanju. Stablo daje upozorenja tako što mu prvo počne pucketati kora - “tješi” nas Grubšić, htijući valjda dokazati da ne bi bio problem starijim osobama, djeci i nemoćnima da pobjegnu od velikog bora.

Za stablo koje je u nedjelju zamalo poklopilo "Prometov" autobus na liniji broj 12 ravnatelj nas uvjerava da nije bilo znakova da će se srušiti, iako je bilo staro stotinu godina. Grubšić kaže da je možda prije njega bilo lošeg upravljanja, pa je starost stabla posljedica toga, ali on rad prethodnika ne želi procjenjivati, već prepušta da o tome odluči struka.

Treba li Marjan zatvoriti za promet? "Prometov" vozač je rekao da ovo niti za šetnju, a kamoli za promet?

- Svatko ima pravo na privatno mišljenje, ali ne vjerujem da je situacija takva. Mi se doista trudimo i predano obavljamo radove na sanaciji onih situacija gdje postoji opasnost. Za ova stabla se nije moglo znati da će pasti. Niste vidjeli koliko toga ima gore u šumi - dodaje Grubšić.

Borove će se nastaviti sjeći prema akcijskom planu za uništavanje potkornjaka nakon što prođe protupožarna sezona. Ne zna se koliki dio šume će se morati odstraniti, jer nije poznato koliko stabala će u međuvremenu "zaraziti" potkornjak koji uništava borove, a on se, izgleda, znatno namnožio.

- Struka je bila zapanjena kad je vidjela da se tjedno u feromonske klopke ulovi 30.000 potkornjaka - napominje ravnatelj.

Koliko je sada zaraženih stabala, ravnatelj Javne ustanove kaže da ne znaju. Stabla će označiti "Hrvatske šume", nakon čega će uslijediti njihova sječa.

A ona po svemu sudeći neće biti malenog obuhvata. Što će se nakon toga saditi, znat će se do 31. prosinca, kad se usvoji novi program gospodarenja park-šumom.

Odvjetnik: Vozač može tražiti odštetu od Javne ustanove

Može li se tužiti Javnu ustanovu ako se nekome dogodi šteta od pada stabla, a ta institucija ni komunalne službe nisu stavile znak upozorenja da tuda prolazite na vlastitu odgovornost, kao kod bedema Cornaro ili kod odrona na Duilovu?

- Prometnice su obično pod gradskim ili županijskim institucijama koje o njima vode brigu. Znakove upozorenja bi se trebalo postavljati u koordinaciji Javne ustanove i komunalnih službi. Ne znam što je s vlasništvom, ali zasigurno je da šteta dolazi s područja koje spada u upravljanje Javne ustanove koja skrbi o tome da šuma bude u funkcionalnom stanju. Nesumnjivo da s njezine strane dolazi odgovornost koja bi se mogla sastojati od svih komponenti štete koju netko pretrpi zbog toga.

- Ovo s "Prometovim" vozačem je bio samo element straha. Sva sreća, nije bilo neke materijalne štete i ozljeda. Mogao bi, recimo, ovaj gospodin koji je prošao u neposrednoj blizini kad je padalo, tužiti za duševnu bol ako bi dobio dokumentaciju od psihijatra koji bi rekao da je on radi toga proživio traume i da ne može spavati, da se boji sjesti u vozilo, to bi mogla biti podloga za naknadu štete - kaže odvjetnik Toni Vukičević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

29. rujan 2020 03:37