Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Splitibis se raspao

Propao pompozno najavljen projekt, KBC Split odustaje od informacijskog sustava: ‘Potrebno je puno klikova i sve to samo stvara gužve‘

Piše Ivica Marković., Magdalena Družijanić
18. veljače 2020. - 23:20
Duje Klarić/Hanza media

Na svojoj posljednjoj sjednici od prije nekoliko dana, Upravno vijeće KBC-a Split zaključilo je da na temelju nezadovoljstva djelatnika KBC-a Splita nije prihvatljiv način rada i implementacija IBIS-a (Integriranog bolničkog informacijskog sustava), na kojemu već gotovo četiri godine zajedno rade tvrtke Ericcson Nikola-Tesla i Infosistem.

Tako bolnički IBIS, koji je prije više od četiri godine pompozno najvaljivan potpisom okvirnog sporazuma još uvijek nije u potpunosti dovršen i s njegovim velikim dijelom - uglavnom onim koji se odnosi na ambulantni dio - nisu zadovoljni u splitskoj bolnici.

Prema onome što smo doznali u KBC-u Split, medicinski djelatnici splitske bolnice smatraju da je sustav nepouzdan, nestabilan (dugo čekanje, spor...) i da je neprimjeren redovitom kliničkom radu.

Po medicinskim djelatnicima, puno vremena se gubi na klikove mišom i to iz jednostavnog razloga jer je sustav “kompliciran”, odnosno nije “user friendly”, što povećava dužinu samog procesa “opremanja” pacijenata, što je IBIS-om trebalo biti skraćeno.

Pješčani sat

No, da bi čitateljima bilo u potpunosti jasno o čemu se radi, moramo se vratiti pet godina u prošlost.

Tada je, 2015. godine, raspisan javni natječaj za IBIS, odnosno proveden je otvoreni postupak javne nabave u kojemu je odabrana zajednica ponuditelja Ericsson Nikola-Tesla i Infosistem.

Njihova ponuda je prihvaćena jer je, između ostalog, bila i dva milijuna kuna jeftinija od svih pristiglih ponuda, a prema tadašnjem Zakonu o javnoj nabavi morala se i prihvatiti najniža ponuda.

Nakon godina rada na IBIS-u, sustav se u ambulantnom dijelu KBC-a Split počeo primjenjivati od 1. veljače ove godine.

Međutim, bolnički djelatnici, oni koji rade u ambulantama imaju puno prigovora na IBIS, a sve zbog teškoća u radu.

Neke od tih teškoća se otklanja “u hodu”, a zbog nekih teškoća, dijelovi IBIS-a se uopće više ne koriste, kao što je dio koji je pokrivao rad hitnih prijama.

- Taj dio više nije u primjeni jer je ugrožavao klinički rad u bolnici. Tako npr. nismo “kompjutorski” ili administrativno mogli preko IBIS-a “prebaciti” pacijenta iz ambulante na odjel. Samo upisivanje podataka je jako komplicirano. Potrebno je puno klikova da bi se neki podatak upisao i pohranio, što iziskuje puno vremena za samo jednog pacijenta. Na koncu taj je IBIS morao bolničkim djelatnicima olakšati sam posao i protočnost pacijenata kroz ambulante, a upravo se dogodilo obrnuto - kaže bolnički izvor koji je želio ostati anoniman.

Tako medicinske sestre i liječnici sjede u ambulantama i čekaju da istekne “pješčani sat” na ekranu kompjutera kako bi mogli raditi, a za to vrijeme se stvaraju gužve pred samim šalterima.

Problemi s fakturama

- Prilikom pisanja ambulantnih nalaza, liječniku u nalaz zna uletjeti nešto što on uopće nije napisao, odnosno što nije vezano uz njegov segment rada, već je to njegovu pacijentu napisao neki kolega liječnik prilikom nekog drugog pregleda. Ujedno, ima vrlo čestih problema u fakturiranju obavljenih zdravstvenih usluga. Zbog toga je i obustavljena produkcija rada sustava u specijalističko-konzilijarnoj zdravstvenoj zaštiti - ističe bolnički izvor.

U KBC-u Split ipak naglašavaju kako IBIS sustav ima i dobrih strana, što se osobito odnosi na rad pojedinih dijagnostika, a što se u bolnici koristi već nekoliko godina.

Ipak, kako nam kažu, u splitskoj bolnici trenutačno još uvijek radi postojeći IBIS sustav, a KBC Split će tražiti načine za osiguranje primjerenog informatičkog sustava.

Vrijednost kompletnog ugovora za uvođenje IBIS-a bio je 10 milijuna kuna + PDV.

Sljedeća sjednica Upravnog vijeća KBC-a Split je srijeda i treba vidjeti hoće li ili neće na njenom rasporedu ponovno biti i tema IBIS.

Informatičari na rubu snaga


Posebno napeto u bolnici je bilo u noći s 31. siječnja na 1.veljače ove godine, kada je ambulantni dio IBIS-a trebao početi raditi punom snagom.

Petorica informatičara KBC-a Split bili su doslovno svakog dana po 24 sata u bolnici, kako bi svojim kolegama medicinskim djelatnicima olakšali implementaciju IBIS-a.

‘Sustav je pušten u rad prije vremena’


Projektom je zamišljeno da se sustav implementira u četiri etape, kroz četiri ugovora. Treći ugovor istekao je 5. veljače ove godine, četvrti po redu ugovor neće se, pak, kako stvari stoje, realizirati.

Za komentar oko čitave zavrzlame upitali smo i čelne ljude Ericcsona.

- Nakon što su 1. veljače uspješno puštene u rad funkcionalnosti specijalističko konzilijarne zdravstvene zaštite te dva dana zatim i centralni upravljački sustav, u trenutku isteka 3. ugovora više od 95 posto sustava je bilo u produkcijskom načinu rada, a zajednici ponuditelja do tada je isplaćeno 5,84 milijuna kuna - pojašnjavaju iz Ericcsona.

Istekom tog ugovora nestala je pravna osnova za daljnji rad sustava i pružanje podrške korisnicima pa je i VPN veza prema KBC-u Split službeno raskinuta - objasnili su iz Ericcsona.

- Žao nam je što je zbog nereguliranih međusobnih odnosa između KBC-a Split i zajednice ponuditelja, u ključnom trenutku onemogućena podrška korisnicima - kažu u Ericssonu.

Kada su, odlukom KBC-a Split, usprkos upozorenjima zajednice ponuditelja da zajedničke pripremne aktivnosti nisu provedene po planu, dvije velike prethodno spomenute funkcionalnosti ipak puštene u rad, apelirali smo, kažu, da se pronađe način za osiguranje preduvjeta za uspješni nastavak korištenja sustava kako bismo ga što prije stabilizirali i optimizirali.

- Pojasnili smo da to podrazumijeva pojačan nadzor upravo u početku primjene, pojačanu podršku korisnicima te fino podešavanje sustava - pojašnjavaju.

Nakon što su prethodno u fazama uspješno implementirani: IBIS modul za poslovni informacijski sustav, medicinski modul za eNaručivanje, modul za posebno skupe lijekove, sve dijagnostike, uključujući integraciju medicinskog laboratorija, radiologije i transfuzije s vanjskim sustavima te administrativni dio prijema, otpusta i fakturiranja za stacionare, radilo se o važnom koraku u procesu potpune informatizacije KBC-a Split.

Međutim, tvrde u Ericcsonu, s istekom do tada važećeg ugovora izostala je ključna podrška ovom konkretnom procesu digitalne transformacije poslovanja jer je za nju potrebna kontinuirana uključenost uprave i svog osoblja bolnice te dodatna edukacija.

Pojašnjavaju da je to bilo od iznimne važnosti, jer se, navode, od ukupno 3700 korisnika sustava, koliko ih u KBC-u ima, njih 1000 prvi put susreće s radom na računalu (u nekom iole složenijem ICT sustavu).

- Tijekom četverodnevnog, u osnovi uspješnog početka rada u ‘punom pogonu’ manje teškoće koje su u ovako kompleksnim sustavima u početnom razdoblju očekivane i uobičajene, promptno su prepoznate i otklanjane u najkraćem mogućem roku. Članovi tima za podršku korisnicima su tijekom spomenutog razdoblja obilazili klinike, zavode i odjele KBC-a Split te pružali savjetodavnu pomoć, a po potrebi i ažurirali konfiguracije sustava - kažu u tvrtki.

#SPLIT#KBC SPLIT# IBIS

Izdvojeno