StoryEditorOCM
SplitŠOKIRANA DJECA

I splitski učenici prestravljeni su pokoljem u Srbiji, plaše se da se to i njima ne dogodi... Škole su odmah reagirale

Piše Marijana Cvrtila
9. svibnja 2023. - 12:21

Reakcije djece bile su ozbiljne, vidjelo se da su se prepali. Nije se od toga stvarala senzacija, niti se događaj ismijavao. Bili su prestrašeni, šokirani. Pitali su bi li se to moglo dogoditi u Hrvatskoj.

Nakon drugog krvoprolića stvorila se još veća razina straha, preneraženost. Osjećali su da je to domino-efekt. I prije nego što je ministar Radovan Fuchs u petak poslao pismo ravnateljima škola s preporukama vezanima uz nemile događaje u susjednoj Srbiji, stručno-razvojni tim naše škole reagirao je odmah neposredno nakon njih i sastavio upute za nastavnike kako razgovarati o tome s učenicima. Oslanjali smo se na američke izvore – prepričava Nataša Kekez Vrgoč, psihologinja u Osnovnoj školi "Marjan" iz Splita, žurnu reakciju stručnjaka te škole.

image
Božidar Vukičević/Cropix

Reakcija je uslijedila nakon masakra koji je u prošlu srijedu u beogradskoj Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" počinio 13-godišnji učenik, a nedugo nakon toga dogodilo se i drugo masovno ubojstvo u okolici Beograda koje je počinio 21-godišnji mladić.

Sve to snažno je odjeknulo i u Hrvatskoj, a ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs u petak je poslao iscrpne upute svim školama kako da ulože dodatne napore u jačanju škola kao sigurnih mjesta. Jedna od preporuka bila je i ta da se u ponedjeljak organizira okupljanje svih učenika u školama i s njima otvoreno razgovara o strašnoj tragediji u beogradskoj osnovnoj školi.

Nekoliko splitskih ravnatelja potvrdilo nam je u ponedjeljak da su, poput OŠ "Marjan", i prije ministrova pisma poduzeli određene korake, uključili su se psiholozi, pedagozi i ostali stručnjaci koji su dali upute nastavnicima i roditeljima kako razgovarati u ovom događaju s djecom, s pojačanim naglaskom na to da su vrata svih stručnjaka, učitelja i ravnatelja škole otvorena djeci za bilo kakve upite te da im se mogu obratiti u bilo koje vrijeme.

image
Luka Gerlanc/Cropix

U ponedjeljak u većini škola nisu organizirani veliki skupovi, ali su zato nastavnici i razrednici, a negdje i stručni timovi škola, u razredima razgovarali s djecom o ovoj temi, neki pripremaju i dodatne radionice, a brojne škole u Splitu i Splitsko-dalmatinskoj županiji na svojim su mrežnim stranicama objavile upute o podršci učenicima i roditeljima u ovakvim situacijama.

– Događaji u susjednoj Srbiji sve su nas potresli. Čim se to dogodilo, usmjerili smo se prema našim učenicima, a stručni tim dao je upute. Svi se teško nosimo s tim. I ja sam u stresu – ne krije ravnateljica OŠ "Marjan" mr. sc. Zdenka Barović.

– Odmah smo shvatili da moramo raditi na psihološkoj otpornosti djece. Već u četvrtak su razrednici, predmetni nastavnici i učitelji odvojili po petnaestak minuta školskog sata kako bi razgovarali s njima. Među uputama koje smo dali nastavnicima su, recimo, da izbjegavaju pojednostavljivanje situacije, kao i da se izgred ne senzacionalizira.

image

OŠ Marjan

Božidar Vukičević/Cropix

Važno je naglasiti i koliko su obitelji duboko pogođene i istraumatizirane, a također je bitno djecu uputiti kako počinitelja nipošto ne treba romantizirati ili doživljavati kao "izmučenu dušu" – neki su od savjeta koje prenosi psihologinja Nataša Kekez Vrgoč.

Dodaje kako su u ponedjeljak objavili i nove upute. Škola "Marjan" inače je snažno angažirana na prevenciji svih oblika nasilja, od početka školske godine njihov je tim za kvalitetu kao strateške ciljeve postavio podizanje empatije i motivacije kod učenika, potiču ih na volontiranje u zajednici. Pitamo psihologinju je li im se dosad individualno javilo neko dijete koje je ostalo posebno istraumatizirano nemilim scenama iz Beograda.

image

OŠ Bol

Nikola Vilić/Cropix

– Zasad ne. Obično znamo da je potrebno deset do četrnaest dana da nam se netko javi. To su odgođene reakcije. Svjesni smo da ćemo u idućih šest tjedana trebati pojačano raditi s djecom. Bitno je organizirati distraktore, dobro je da djeca rade projekte, terensku nastavu, odu na ekskurzije.

Od jutros smo u školi uveli da učenici ostavljaju mobitele u kutije, jednostavno da se barem malo odmaknu od negativnih medijskih sadržaja. Bitno je da rade i žive dječje živote, da nisu samo na crnim temama – zaključuje psihologinja Nataša Kekez Vrgoč.

Prošlog su tjedna, odmah nakon nemilih događaja u susjednoj državi, reagirali i u OŠ "Strožanac", u Podstrani, a stručni tim škole zajedno s ravnateljicom Žanom Prižmić sastavio je upute za roditelje i nastavnike kako pružiti podršku djeci nakon zastrašujućeg događaja iz Beograda.

image

OŠ Strožanac

Joško Ponoš/Arhiva/Cropix

"I djeca koja za događaj samo čuju bore se s različitim mislima i osjećajima jer se tragedija dogodila drugoj djeci – kao što su oni. Mnogi će pomisliti kako su to mogli biti oni ili njima netko poznat, zato sada trebaju dodatnu podršku važnih odraslih u koje imaju povjerenje", poručili su, uz ostalo, stručnjaci te škole koji su se oslanjali i na preporuke Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba.

– Osjetili smo da će biti poziva roditelja, da će se djeca uznemiriti, prestrašiti, da će možda nekome nešto pasti na pamet, i da ne trebamo čekati. Odmah smo, još prošlog tjedna, sastavili upute, razrednici su ih putem Teams kanala odmah proslijedili roditeljima.

Razrednici i ostali nastavnici razgovaraju s djecom o ovim temama, svjesni smo da su mladim generacijama putem interneta dostupne sve informacije i da moramo preventivno djelovati – kaže ravnateljica Žana Prižmić.

Općenito, ravnatelji ističu važnost preventivnih programa koje već provode u školama, mnogi će ih dodatno pojačati i organizirati dodatne radionice o temama poput vršnjačkog nasilja, razgovore s učenicima nastavit će i dalje razrednici, nastavnici, predmetni nastavnici, učitelji, stručnjaci psiholozi, pedagozi i ostali.

– Nećemo raditi grupna predavanja za svu djecu jer ne možemo na isti način prezentirati ovu problematiku prvašiću ili učeniku osmog razreda. Imate učenike prvih i drugih razreda koji za ove tragične događaje misle da je neki film. Neki nisu ni svjesni što se dogodilo, a pitanje je i kako su roditelji prezentirali te događaje.

image

Davor Bučević

Saša Burić/Cropix

Sistematski i polako, primjereno dobi, razgovaramo i razgovarat ćemo idućih dana o ovim temama s našim učenicima. Svi smo uključeni, i nastavnici i stručna služba i ja, svi stojimo na raspolaganju djeci, našim učenicima – poručuje Davor Bučević, ravnatelj OŠ "Bol" iz Splita.

Apel iz škola: Nemamo dovoljno stručnih timova

– Reagirali smo dosad, i reagirat ćemo i ubuduće, na najmanji mogući znak da je nekome djetetu potrebna pomoć. Nakon ovakvih nemilih događaja svakako je važno pojačati radionice na kojima će se s djecom razgovarati o nenasilnom rješavanju sukoba, poticanju prijateljstva i slično. Djeca nas trebaju, ali moramo biti svjesni toga da u brojnim školama nemamo dovoljno stručnih timova, da mnogima nedostaju pedagozi, psiholozi i ostali stručni suradnici i to je ono što moramo pojačati – poručuje Zrinka Zec, pedagoginja Osnovne škole kneza Trpimira iz Kaštel Gomilice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 23:14