Digitalizacija raznih oblika poslovanja odlika je godine za nama. Sve više toga se seli u virtualni prostor čime se ne samo ubrzavaju procesi već poslovanje postaje višestruko učinkovito. Već pola godine digitalizirana je i Hrvatska gospodarska komora, a njena komunikacijska platforma za poslovne subjekte, javnu upravu i građane nosi jednostavan naziv - Digitalna komora.
Radi se o portalu na kojem se nalazi preko 35. 000 registriranih korisnika. A, kako nam govore iz HGK-a, očekuju stalan priljev novih korisnika.
- Vidljiv je osjetan rast poduzetnika koji koriste portal već na temelju same činjenice da je u rujnu ove godine bilo registrirano cca. 26.000 korisnika, iz čega se da zaključiti da su članice zadovoljne uspostavljanjem Digitalne komore odnosno da su otvorene novom načinu poslovanja. Vjerujemo da je članicama uspostavom ovog portala dosta olakšano obavljanje pojedinih usluga za koje su prije morale osobno dolaziti u HGK, dok je sada digitalizacijom većine usluga smanjen njihov trošak vremena i novca što su naglasile i same članice kao pozitivan „feedback“ na postojanje portala. Glavni cilj nam je učiniti da sve naše usluge budu pristupačnije članicama te na jednom mjestu – pojasnili su iz HGK istaknuvši da njeni korisnici mogu sve zahtjeve i popratnu dokumentaciju poslati putem platforme Digitalna komora.
Kroz projekt Digitalna komora (sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj, Operativni program Konkurentnost i kohezija 2014 – 2020) razvijeno je ukupno osam e-usluga. To su e-članice, e-financiranje, e-javne ovlasti, e-gospodarske informacije, e-učenje, e-zakonodavstvo, e-sajmovi i promocije i e-pokreni poslovanje. S navedenim uslugama bitno je ubrzana komunikacija i unaprijeđeni su odnosi s članicama, digitalizirano je izdavanje dokumenata za javne ovlasti te je omogućeno aktivnije sudjelovanje gospodarstvenika u kreiranju i promjeni zakonodavnog i regulatornog okvira. Dodatno, kroz Digitalnu komoru informacije o potencijalnim izvorima financiranja dostupnije su članicama, a hrvatskim gospodarstvenicima omogućena je kvalitetnija promocija proizvoda i usluga.
Osam novih e – usluga na raspolaganju članicama
Spomenute e-usluge zapravo su moduli, a prvi od njih, e-Članice, predstavlja temeljnu uslugu Digitalne komore preko koje vanjski korisnici pristupaju svom osobnom korisničkom profilu putem kojeg pregledavaju svoje aktivnosti izvršene na platformi te prate statuse obrade e-zahtjeva.
Svaki korisnik je prije svega fizička osoba, bez obzira je li ili nije povezan s nekim poslovnim subjektom te može u okviru Digitalne komore napraviti svoj osobni profil. Ako korisnik nije povezan s poslovnim subjektom, imat će pristup ograničenom setu podataka.
- Svaka bilo fizička bilo pravna osoba može postati korisnikom portala, a razlikuje se samo set podataka kojem ima pristup. Uvijek zbog toga apeliramo da se neka fizička osoba, koja se nije prijavila kao zaposlenik poslovnog subjekta, poveže sa svojim subjektom kako bi imala više korisnih informacija na raspolaganju. Što se tiče uvjeta za pristupanje portalu ne trebaju biti ispunjeni posebni uvjeti kao npr. punoljetnost i sl. Prilikom registracije od osobe se samo traži njeno ime i prezime, e-mail adresa, lozinka koju ona sama odabire. Također je potrebno dati svoju privolu na uvjete korištenja – pojašnjavaju iz Hrvatske gospodarske komore.
Modul e-članice sastoji se između ostaloga i od Centra informacija, udruženja i zajednica, kalendara događanja i dr. Ovdje spominjemo i korisnu uslugu koja se nalazi unutar ovog modula, a odnosi se na opciju iskazivanja interesa za radom u udruženju, zajednici ili pak osnivanju novog udruženja ili npr. sekcije. Također se mogu iskazati inicijative za B2B sastanke.
Na platformi e-Gospodarske informacije korisnici imaju pristup pregledu poslovnih i gospodarskih informacija. Ovisno o tome jesu li prijavljeni na platformu, korisnicima (ne)će biti dostupne sve informacije.
Ulaskom na e-Učenje svim je korisnicima omogućen pristup bazi znanja i pregledu edukacija na mreži i izvan nje. U knjižnici znanja nalaze se različiti edukativni materijali, poput vodiča ili provedenih istraživanja, koje registrirani korisnici mogu spremiti na svoj korisnički profil. Online edukacije dijele se na besplatne i plaćene edukacije. Akreditaciju edukacija vrši Komora (ili nadležna tijela), a dobiveni certifikati automatski se spremaju na profile Korisnika.
Jedna od češće klikanih i pretraživanih e-usluga sigurno je e-Financiranje.- Vjerujemo da je tako s obzirom da je financijski plan ipak ključan kada fizička ili pravna osoba kreće u određenu investiciju. Pravne osobe za svaku svoju ideju ili projekt, za koje nemaju financijska sredstva, mogu preko ove e-usluge pronaći informacije o dostupnim izvorima, kao i sve natječaje vezane uz EU fondove i jedinice lokalne samouprave.
Dapače, postoji mogućnost i izrade poslovnog plana koji služi kao alat za brzu i jednostavnu analizu i ocjenu uspješnosti poslovnog pothvata, što može biti jedan od kriterija za donošenje odluke. Vrijedi spomenuti i to da registrirani korisnici imaju personalizirane kalkulatore kao što su npr. kalkulatori plaća, kamata, veličine poduzeća i dr. Sustav će u kalkulatore unijeti relevantne podatke o članici, dostupne s njenog profila te na taj način skratiti postupak unosa i dobivanja rezultata – napominju iz HGK.
Prednost registriranih korisnika platforme Digitalna komora je njihova automatska identifikacija. Na osnovu postojećih podataka sustav provjerava NKD djelatnosti, veličinu tvrtke, lokaciju te osnovne financijske pokazatelje. Na temelju dostupnih podataka korisnik dobiva popis izvora kategoriziranih prema vrsti, a također mu se nudi i Dubinska analiza, koja u formatu kratkog dokumenta opisuje moguće izvore financiranja i njihovu prihvatljivost. Dodatna funkcionalnost za registrirane korisnike je opcija “Pošalji na mišljenje”, putem koje pomoću interaktivnog obrasca mogu dobiti informativno povratno mišljenje stručnjaka Komore o prihvatljivosti projekta.
Na platformi e-Zakonodavstvo neregistrirani i registrirani korisnici mogu pristupiti dvjema funkcijama: Sudovi HGK i Savjetovanje.
Stalno arbitražno sudište uz informacije nudi i kalkulator izračuna cijene arbitraže, arbitražne klauzule i imenik arbitara. Korisnici Centra za mirenje imaju uvid u listu izmiritelja, etička pravila ponašanja izmiritelja i preporučene klauzule, a mogu koristiti i online obrazac za podnošenje prijedloga za provođenje mirenja. Drugi dio usluge je savjetovanje vezano uz relevantno zakonodavstvo, bilo da se radi o prijavi administrativnih i birokratskih prepreka u poslovanju ili zagovaranju za konkretnu izmjenu ili donošenje novog zakona ili pravilnika. Pretraživačem propisa registrirani korisnici mogu po kategorijama i prema ključnim riječima kategorizirati i pretraživati propise. Funkcija obavijesti pri svakoj prijavi korisnicima javlja o novim ili izmijenjenim propisima koji se na njih odnose.
Pristupom e - Sajmovima i promocijama svi korisnici imaju mogućnost pregleda interaktivne karte svijeta na kojoj mogu vidjeti gdje se sve održavaju sajmovi kao i detaljnije informacije o njima. Na karti svijeta vidljiv je i popis sajmova koje podržava HGK i na koje vodi svoje članice, odnosno na kojima tvrtke nastupaju na zajedničkom štandu u organizaciji HGK.
Tu je i akcija Kupujmo hrvatsko po kojoj je Komora prepoznata. Sudjelovanje u ovoj akciji dugoročno vodi do pozicioniranja hrvatskih proizvoda na stranim tržištima kao prepoznatljivih po svojoj autentičnosti i vrhunskoj kvaliteti. Za ovu akciju korisnici se mogu prijaviti putem online obrasca. Osim članica HGK na sajmu mogu izlagati i dobrovoljne članice (npr. OPG) ili nečlanice uz kotizaciju. Sekcija Kupujmo hrvatsko sadržava i sve informacije vezane uz akciju, kao i mapu hrvatskih proizvoda. Mapa je u obliku karte putem koje se usluge i proizvodi mogu pretražiti po raznim ključevima (npr. gradovima i županijama Hrvatske).
Ovdje bismo spomenuli i znakove kvalitete, koji potiču domaću proizvodnju i korištenja domaćih proizvoda. Znak Hrvatska kvaliteta mogu nositi samo proizvodi koji se proizvode ili usluge koje se pružaju na teritoriju RH, a udovoljavaju još višu razinu od one predviđene zakonodavnim okvirom. Znak Izvorno hrvatsko nose samo visokokvalitetni proizvodi i usluge koji su nastali kao rezultat razvojno-istraživačkog rada, inovacije ili dugogodišnje tradicije. Portal uz osnovne informacije pruža mogućnost i online slanja zahtjeva za stjecanje spomenutih znakova kvalitete.
Usluga e-Pokreni poslovanje namijenjena je prvenstveno budućim poduzetnicima, ali i svim mikro, malim i srednjim poduzećima i start-upovima. U sklopu ove usluge mogu se pronaći ključne informacije o pokretanju poslovanja, izradi poslovnog plana, usklađenju sa zakonskom regulativom te daljnjem razvoju i financiranju poslovanja. Poduzetniku su dostupni edukativni vodiči i članci koji prate životni vijek poduzeća, od njegova osnivanja do razvoja poslovanja.
Cilj usluge e-Javne ovlasti jest olakšati te ubrzati članicama upis u pojedini registar HGK, postupak izdavanja konkretne dozvole, potvrde za čije je izdavanje nadležna HGK i sl. Pristupom platformi e-Javne ovlasti, neregistrirani korisnici imaju pravo uvida u sve informacije vezane uz proces provođenja javnih ovlasti koje su povjerene Komori. U okviru svake e - javne ovlasti, svim korisnicima dostupni su i vodiči, koji pružaju detaljni pregled i objašnjenje koraka potrebnih za predaju zahtjeva.
Registrirani korisnici slanjem e-zahtjeva imaju također i mogućnost pokretanja postupaka upisa u registre, imenike i upisnike, odnosno pokretanja postupaka izdavanja dokumenata, primjerice potvrde o nepovlaštenom podrijetlu robe.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....