
Statistike otkrivaju zastrašujuće podatke – svaki drugi učenik ovisan je o internetu, pa slobodno možemo kazati: Ovisnost o internetu – ovisnost je novog doba.
Stručnjaci savjetuju kako se djeci ne treba u potpunosti ukinuti pristup internetu jer to, kao i u slučaju odraslih, nije moguće i može izazvati suprotan učinak, pa će dijete iz pobune internet htjeti koristiti još više.
Stoga ako primijetite da dijete pokazuje simptome ovisnosti, evo nekoliko savjeta: potaknite dijete na neke druge igre, aktivnosti i interese, prilagođene njihovoj dobi, potaknite dijete da, umjesto dugotrajnog pregledavanja istog crtića ili pjesmice na internetu, radi nešto kreativnije kako bi kvalitetnije provelo vrijeme.
A kako barem na jedan dan djecu maknuti s interneta i podučavati ih nekim drugim vrijednostima osmislila je jedna od najdugovječnijih hrvatskih ravnateljica, Jadranka Šošić – alfa i omega kaštelanske osmoljetke Bijaći gdje smo proveli jedan dan s učenicima koji su umjesto surfanja internetom, taj dan kuhali, vezli zlatovez, kopali, sadili cvijeće, slikali…
Uz podršku roditelja i školskog kolektiva, u ovoj kaštelanskoj školi organiziran je Dan bez informacijsko-komunikacijske tehnologije "Day off"– nastava u opuštenijem i ležernijem tonu.
– Danas djeca već u kolicima gledaju u mobitele. Roditeljima je vjerojatno lakše da im daju mobitel i imaju malo mira. Svakodnevnim korištenjem mobitela, tableta, laptopa utječe se na psihofizički razvoj djeteta.
Svjesni smo da je u 21. stoljeću korištenje tehnologije nešto što je normalno. No, korištenje digitalnih tehnologija treba biti u kontroliranim uvjetima. Možda sam staromodna, ali s timom kolega pokušavamo ići ukorak s vremenom.
Tehnologija se brzo razvija i svjesni smo da je i u ovo pandemijsko doba korištenje interneta sigurno olakšalo nastavu. Već prije više od dvije godine, prije početka epidemije koronavirusa, htjeli smo napraviti jedan mali iskorak s ovim projektom. Osvijestiti djecu kako mogu na drukčiji način upotpuniti svoje slobodno vrijeme.
Nakon provedenog Dana bez informacijsko-komunikacijske tehnologije, svi smo zadovoljni jer je odaziv djece bio odličan. Organizirali smo više od 20 radionica u sklopu nastavnih i izvannastavnih aktivnosti.
Srčike i zlatovez
Radili smo golubice od srčike smokve, umirovljenica je učila djecu plesti maslinove grančice, izrađivali smo uskrsne ukrase, savladavali početne korake u izradi zlatoveza.
A kako primjećujemo da je kvalitetna prehrana veliki problem, organizirali smo i dvije kulinarske radionice. U jednoj smo kuhali varivo, a u drugoj pržili fritule. Djeca su bila oduševljena. Sve su s guštom pojela, što potvrđuje da smo na dobrom tragu.
Mišljenja smo da je djecu potrebno uključiti u što više aktivnosti zajedno s roditeljima. Znam da je roditeljima lakše dati djeci mobitel ili tablet kad dođu umorni s posla, ali uključimo djecu u svakodnevne kućanske poslove. Na taj način činimo dobro za njihov razvoj.
U provedenim aktivnostima tijekom Dana bez informacijsko-komunikacijske tehnologije poseban je naglasak stavljen na tradicionalne plesove i stare društvene igre. Današnja se djeca rijetko igraju na franje, trlju, zogu, laštik, povlačenje konopa… Odlično su se zabavili. Pokazali smo im da se mogu zabaviti i bez mobitela – ponosno nam rezimira projektni dan u školi Bijaći, ravnateljica Šošić.
Jedini među curama
– Dokazali smo da se možemo družiti, zabaviti i učiti bez informacijsko-komunikacijske tehnologije i bez stalnog buljenja u mobitele i ostala sredstva suvremenog doba. Mene je od malih nogu zanimalo pletenje, izrada goblena, i sve što se vezano uz iglu i konac.
Izrada kaštelanskog zlatoveza je jako zanimljiva radionica, kao što vidite, čak i za mene, jer sam jedini među curama. Zlatovez je jako težak, ali zanimljiv. Osjećam se kao neka kraljevska dama, odlično je. Ovakve radionice definitivno bi trebali raditi barem jednom mjesečno – kaže nam Tonči.
A Roko nam na susjednoj radionici pojašnjava kako izrađivati golubice kojima se kite maslinove i palmine grane za Uskrs.
– Golubice se izrađuju od smokvinih grana koje se režu na manje komade, a potom se iz njihove sredine izvlači bijela srčika od koje se oblikuju ove male golubice. Ovo je pravi gušt i moja je želja da ovakvih dana u školi imamo još više – kaže nam osmaš Roko.
Fritule i variva
Da se i nastava informatike ne mora nužno provoditi putem IKT-a pokazali su nam učitelji informatike. Učenici razredne nastave s učiteljicom Marinom Ćatipović su kroz mnoštvo društvenih igrica realizirali satove informatike te su kreativnim putem učili i ponavljali gradivo, dok je učitelj informatike Ante Bagarić informatičko gradivo podučavao i vježbao putem igre asocijacije, pantomime i vješala s učenicima predmetne nastave.
– Ovo je zanimljivije, razvijamo više svoj mozak. Na računalu je lakše programirati pa je ovakvo, nazovimo ga, papirnato programiranje puno bolje – otkriva nam Matej.
Maja, Ana i Ivana presretne su što su ovoga dana u školi učile plesati stare tradicijske plesove u kojima se do sada nisu okušale, a iznimno veliko zanimanje pobudila je kulinarska radionica, gdje su sa školskim kuharom i spremačicom škole učenici radili fritule, ali i zdrava razna variva.
– Super nam je danas, do sada bih doma samo jela fritule, a sada sam ih i radila. Presretna sam, mislila sam da je to puno teže. Sada ću ih i kući raditi, i to sama – ponosno će nam Matea koja se okušala u izradi fritula.
Ponovit ćemo sve ovo
Jedno je jasno – zaključak djece glasi: Sigurno je da ćemo sve ovo opet ponoviti!!!
Internet je postao dio naše svakodnevice i svi rado koristimo njegovu dobrobit, od traženja informacija, pregledavanja društvenih mreža do gledanja raznih sadržaja...
Potpunu kontrolu nad svojim ponašanjem i vremenom koje posvećujemo virtualnom svijetu imamo ako korištenje interneta ima jasan cilj i svrhu, i možemo ga napustiti u svakom trenutku.
Ako osoba većinu svog vremena provodi na internetu stalno provjeravajući društvene mreže i online sadržaje i nerijetko, umjesto izlaska vani, odabire ostanak kod kuće, živeći život putem socijalnih mreža, razvija se ovisnost.
Kad se govori o ovisnosti obično se prvo pomisli na ovisnost o psihoaktivnim tvarima.
Međutim, ovisnost se može razviti i bez unošenja psihoaktivnih ili drugih kemijskih tvari u organizam, odnosno može se razviti iz aktivnosti ili ponašanja koja iz navike prelaze u ponavljajuće i primoravajuće, odnosno u ovisničko ponašanje (npr. patološko kockanje, igranje kompjutorskih igara, online klađenje, provjeravanje društvenih mreža...).