StoryEditor
ŽivotOTKRIVANJE ‘NOVOG‘ SVIJETA

Svako drugi učenik ovisan je o internetu, a ova je ravnateljica ‘krenula u rat‘ s pošasti! U Kaštelima je proveden zanimljiv eksperiment: evo što je ekipa radila bez signala i ekrana

5. svibnja 2022. - 08:30

Statistike otkrivaju zastrašujuće podatke – svaki drugi učenik ovisan je o internetu, pa slobodno možemo kazati: Ovisnost o internetu – ovisnost je novog doba.

Stručnjaci savjetuju kako se djeci ne treba u potpunosti ukinuti pristup internetu jer to, kao i u slučaju odraslih, nije moguće i može izazvati suprotan učinak, pa će dijete iz pobune internet htjeti koristiti još više.

Stoga ako primijetite da dijete pokazuje simptome ovisnosti, evo nekoliko savjeta: potaknite dijete na neke druge igre, aktivnosti i interese, prilagođene njihovoj dobi, potaknite dijete da, umjesto dugotrajnog pregledavanja istog crtića ili pjesmice na internetu, radi nešto kreativnije kako bi kvalitetnije provelo vrijeme.

A kako barem na jedan dan djecu maknuti s interneta i podučavati ih nekim drugim vrijednostima osmislila je jedna od najdugovječnijih hrvatskih ravnateljica, Jadranka Šošić – alfa i omega kaštelanske osmoljetke Bijaći gdje smo proveli jedan dan s učenicima koji su umjesto surfanja internetom, taj dan kuhali, vezli zlatovez, kopali, sadili cvijeće, slikali…

Uz podršku roditelja i školskog kolektiva, u ovoj kaštelanskoj školi organiziran je Dan bez informacijsko-komunikacijske tehnologije "Day off"– nastava u opuštenijem i ležernijem tonu.

– Danas djeca već u kolicima gledaju u mobitele. Roditeljima je vjerojatno lakše da im daju mobitel i imaju malo mira. Svakodnevnim korištenjem mobitela, tableta, laptopa utječe se na psihofizički razvoj djeteta.

Svjesni smo da je u 21. stoljeću korištenje tehnologije nešto što je normalno. No, korištenje digitalnih tehnologija treba biti u kontroliranim uvjetima. Možda sam staromodna, ali s timom kolega pokušavamo ići ukorak s vremenom.

image
Ante Čizmić/Cropix


Tehnologija se brzo razvija i svjesni smo da je i u ovo pandemijsko doba korištenje interneta sigurno olakšalo nastavu. Već prije više od dvije godine, prije početka epidemije koronavirusa, htjeli smo napraviti jedan mali iskorak s ovim projektom. Osvijestiti djecu kako mogu na drukčiji način upotpuniti svoje slobodno vrijeme.

Nakon provedenog Dana bez informacijsko-komunikacijske tehnologije, svi smo zadovoljni jer je odaziv djece bio odličan. Organizirali smo više od 20 radionica u sklopu nastavnih i izvannastavnih aktivnosti.

Srčike i zlatovez

Radili smo golubice od srčike smokve, umirovljenica je učila djecu plesti maslinove grančice, izrađivali smo uskrsne ukrase, savladavali početne korake u izradi zlatoveza.

A kako primjećujemo da je kvalitetna prehrana veliki problem, organizirali smo i dvije kulinarske radionice. U jednoj smo kuhali varivo, a u drugoj pržili fritule. Djeca su bila oduševljena. Sve su s guštom pojela, što potvrđuje da smo na dobrom tragu.

Mišljenja smo da je djecu potrebno uključiti u što više aktivnosti zajedno s roditeljima. Znam da je roditeljima lakše dati djeci mobitel ili tablet kad dođu umorni s posla, ali uključimo djecu u svakodnevne kućanske poslove. Na taj način činimo dobro za njihov razvoj.

image
Ante Čizmić/Cropix


U provedenim aktivnostima tijekom Dana bez informacijsko-komunikacijske tehnologije poseban je naglasak stavljen na tradicionalne plesove i stare društvene igre. Današnja se djeca rijetko igraju na franje, trlju, zogu, laštik, povlačenje konopa… Odlično su se zabavili. Pokazali smo im da se mogu zabaviti i bez mobitela – ponosno nam rezimira projektni dan u školi Bijaći, ravnateljica Šošić.

Jedini među curama

– Dokazali smo da se možemo družiti, zabaviti i učiti bez informacijsko-komunikacijske tehnologije i bez stalnog buljenja u mobitele i ostala sredstva suvremenog doba. Mene je od malih nogu zanimalo pletenje, izrada goblena, i sve što se vezano uz iglu i konac.

Izrada kaštelanskog zlatoveza je jako zanimljiva radionica, kao što vidite, čak i za mene, jer sam jedini među curama. Zlatovez je jako težak, ali zanimljiv. Osjećam se kao neka kraljevska dama, odlično je. Ovakve radionice definitivno bi trebali raditi barem jednom mjesečno – kaže nam Tonči.

image

Tonči plete zlatovez
 

Ante Čizmić/Cropix


A Roko nam na susjednoj radionici pojašnjava kako izrađivati golubice kojima se kite maslinove i palmine grane za Uskrs.

– Golubice se izrađuju od smokvinih grana koje se režu na manje komade, a potom se iz njihove sredine izvlači bijela srčika od koje se oblikuju ove male golubice. Ovo je pravi gušt i moja je želja da ovakvih dana u školi imamo još više – kaže nam osmaš Roko.

image

Roko izrađuje golubicu od srčike smokve
 

Ante Čizmić/Cropix


Fritule i variva

Da se i nastava informatike ne mora nužno provoditi putem IKT-a pokazali su nam učitelji informatike. Učenici razredne nastave s učiteljicom Marinom Ćatipović su kroz mnoštvo društvenih igrica realizirali satove informatike te su kreativnim putem učili i ponavljali gradivo, dok je učitelj informatike Ante Bagarić informatičko gradivo podučavao i vježbao putem igre asocijacije, pantomime i vješala s učenicima predmetne nastave.

– Ovo je zanimljivije, razvijamo više svoj mozak. Na računalu je lakše programirati pa je ovakvo, nazovimo ga, papirnato programiranje puno bolje – otkriva nam Matej.

image
Ante Čizmić/Cropix


Maja, Ana i Ivana presretne su što su ovoga dana u školi učile plesati stare tradicijske plesove u kojima se do sada nisu okušale, a iznimno veliko zanimanje pobudila je kulinarska radionica, gdje su sa školskim kuharom i spremačicom škole učenici radili fritule, ali i zdrava razna variva.

image
Ante Čizmić/Cropix


– Super nam je danas, do sada bih doma samo jela fritule, a sada sam ih i radila. Presretna sam, mislila sam da je to puno teže. Sada ću ih i kući raditi, i to sama – ponosno će nam Matea koja se okušala u izradi fritula.

Ponovit ćemo sve ovo

Jedno je jasno – zaključak djece glasi: Sigurno je da ćemo sve ovo opet ponoviti!!!

Internet je postao dio naše svakodnevice i svi rado koristimo njegovu dobrobit, od traženja informacija, pregledavanja društvenih mreža do gledanja raznih sadržaja...

Potpunu kontrolu nad svojim ponašanjem i vremenom koje posvećujemo virtualnom svijetu imamo ako korištenje interneta ima jasan cilj i svrhu, i možemo ga napustiti u svakom trenutku.

image
Ante Čizmić/Cropix
image
Ante Čizmić/Cropix
image
Ante Čizmić/Cropix


Ako osoba većinu svog vremena provodi na internetu stalno provjeravajući društvene mreže i online sadržaje i nerijetko, umjesto izlaska vani, odabire ostanak kod kuće, živeći život putem socijalnih mreža, razvija se ovisnost.

Kad se govori o ovisnosti obično se prvo pomisli na ovisnost o psihoaktivnim tvarima.

Međutim, ovisnost se može razviti i bez unošenja psihoaktivnih ili drugih kemijskih tvari u organizam, odnosno može se razviti iz aktivnosti ili ponašanja koja iz navike prelaze u ponavljajuće i primoravajuće, odnosno u ovisničko ponašanje (npr. patološko kockanje, igranje kompjutorskih igara, online klađenje, provjeravanje društvenih mreža...).

ŽUDNJA ZA PRIKLJUČENJEM
Vrste ovisnosti o internetu

Ovisnost o društvenim mrežama – Facebook, TikTok, Instagram i druge mreže koje omogućavaju upoznavanje novih ljudi, komuniciranje sa starim poznanicima, lakše dijeljenje slika i ostalih novosti, Ovisnost o online igrama, ovisnost o online kockanju, ovisnost o kupnji putem interneta, o stalnoj potrazi za novim informacijama i znanjem na internetu, ovisnost o cyberseksu, koja podrazumijeva pretraživanje i pregledavanje pornografskih materijala.

Znakovi koji upućuju na ovisnost o internetu su: žudnja za priključivanjem na internet, koju osoba ne može kontrolirati, priključenje na internet postaje prva aktivnost u danu, gubitak kontrole nad vremenom provedenim na internetu i pronalaženje lažnih opravdanja za vlastito ponašanje, tjeskoba, napetost i razdražljivost kao posljedica nemogućnosti pristupa internetu, potreba za sve duljim korištenjem interneta da bi se postiglo zadovoljstvo, zanemarivanje drugih životnih navika, nastavljanje s aktivnostima na internetu unatoč činjenicama o štetnim posljedicama.

ZNAKOVI UPOZORENJA
Upozorenje roditeljima

Ponekad roditeljima može biti teže razlikovati pozitivnu upotrebu interneta od one negativne, koja vodi u ovisnost. Ovo su neki znakovi koju upućuju na postojanje problema kod djece i mladih: slabije ocjene u školi i zanemarivanje školskih obaveza, smanjivanje interesa za druženje s prijateljima i za ostale društvene aktivnosti, tajnovitost i laganje o vremenu provedenom na internetu, veća odstupanja u navikama spavanja (korištenje interneta noću, a spavanje danju).

Ukoliko roditelji primijete znakove upozorenja, ranije dovođenje djeteta stručnjaku može ubrzati rješavanje problema.

UVESTI JASNO PRAVILO
Kako roditelji mogu pomoći u prevenciji ovisnosti?

Uvesti jasno pravilo o maksimalnom vremenu boravka djeteta na internetu – to je važno jer tako dijete uči birati sadržaje koje želi gledati i uči razlikovati što mu je na internetu važno, a što predstavlja samo popunjavanje praznog vremena.

Pratiti kako dijete koristi internet – najlakše je kad se kompjutor ili drugi medij drži u zajedničkom prostoru, dnevnoj sobi i da ga dijete koristi u vrijeme kada su i odrasli u toj prostoriji, jer tada roditelji imaju kontrolu, a dijete samokontrolu nad sadržajima na internetu.

Biti primjer svom djetetu – ukoliko dijete učimo da umjereno i funkcionalno koristi internet, važno je da i roditelji svojim primjerom pokazuju isto (djeca više uče gledajući ponašanje svojih roditelja nego slušajući što im roditelji govore).

Poticati zdrave navike i stilove života – roditelji bi trebali podržati dijete da se uključi u neki sport, u druženju s vršnjacima i sudjelovanju u različitim aktivnostima

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. lipanj 2022 11:33