StoryEditor
Hranablagotvorni učinci

Nakon čitanja ovog teksta i vi ćete se ‘navući‘ na zeleni čaj jer znanost je povezala tvari u ovom ‘čudesnom‘ napitku sa smanjenim rizikom od raka...

17. prosinca 2020. - 19:52
Shutterstock

Vrijeme je za čaj, po mogućnosti zeleni koji ne sadrži toliko kofeina kao kava, ali svejedno dovoljno da djeluje okrepljujuće, bez posljedica koje često osjećamo ako konzumiramo previše kave.

No, kofein nije jedini sastojak zelenog čaja koji djeluje stimulirajuće i ljekovito. Zeleni čaj smatra se jednim od najzdravijih napitaka na svijetu, bogat je izvor antioksidansa koji imaju brojne pozitivne učinke na zdravlje. Između ostalog, poboljšava rad mozga, topi višak tjelesne masti, štiti od raka i smanjuje rizik od razvoja srčanih bolesti.

Sadrži zdrave bioaktivne tvari

Zeleni čaj mnogo je više od samo ukusnog napitka koji hidratizira. Biljka iz koje se dobiva zeleni čaj sadrži čitav niz zdravih tvari koje konzumiramo zajedno s napitkom.

Zeleni čaj bogat je izvor polifenola, prirodnih tvari s mnogim blagotvornim učincima na zdravlje, uključujući smanjenje upale i pomoć u borbi protiv raka. Zeleni čaj također sadrži katehin zvan epigalokatehin galat (EGKG). Katehini su prirodni antioksidansi koji sprečavaju oštećenje stanica. Uz to, mogu smanjiti stvaranje slobodnih radikala u tijelu i zaštititi stanice i molekule.

Slobodni radikali igraju važnu ulogu u procesu starenja i razvoju mnogih bolesti poput raka, artritisa i kardiovaskularnih bolesti.

EGKG je jedan od najjačih sastojaka zelenog čaja. Istraživači su ispitali njegovu ulogu u liječenju različitih bolesti. Čini se da je to jedan od glavnih sastojaka zbog kojih zeleni čaj ima toliko ljekovitih učinaka.

Zeleni čaj također sadrži malu količinu minerala nužnih za normalno funkcioniranje organizma. Uvijek odaberite kvalitetan zeleni čaj u trgovini, jer neke marke niže kvalitete mogu sadržavati previše fluora. No čak i ako odaberete proizvod niže kvalitete, njegovi blagotvorni učinci i dalje će nadmašiti potencijalne negativne učinke.

Poboljšava rad mozga

Zeleni čaj doprinosi i boljem radu mozga. Kofein utječe na mozak blokirajući inhibitorni neurotransmiter adenozin.

Tako potiče aktivaciju neurona i povećava koncentraciju živčanih prijenosnika poput dopamina i noradrenalina. Nekoliko je studija pokazalo da kofein može imati dobar učinak na razne funkcije mozga, uključujući raspoloženje, pažnju, brže reakcije i pamćenje.

No, kofein nije jedini sastojak zelenog čaja koji potiče rad mozga. Aminokiselina L-teanin, koja može prijeći krvno-moždanu barijeru, također ima ovaj učinak. L-teanin povećava aktivnost inhibicijskog neurotransmitera GABA, što smanjuje osjećaj tjeskobe. Uz to, potiče lučenje dopamina u mozgu i pokreće alfa valove.

Istraživanja su pokazala da kofein i L-teanin također imaju sinergijski učinak, što znači da u kombinaciji mogu imati snažan učinak na moždane funkcije. Zahvaljujući L-teaninu i maloj količini kofeina, bit ćete budniji, i to na drukčiji način nego zahvaljujući kavi.

Mnogi ljudi izvještavaju da je njihova razina energije stabilnija nakon konzumiranja zelenog čaja te da su i produktivniji nego nakon pijenja kave.

Ubrzava sagorijevanje masti

Ako pogledate popis sastojaka bilo kojeg dodatka prehrani za mršavljenje, velika je vjerojatnost da će u njemu biti i zeleni čaj.

Istraživanja su pokazala da zeleni čaj ubrzava sagorijevanje tjelesnih masti i potiče metabolizam.

Studija u kojoj je sudjelovalo deset zdravih muškaraca koji su konzumirali ekstrakt zelenog čaja otkrila je da se broj sagorjelih kalorija povećao za četiri posto.

Druga studija, u kojoj je sudjelovalo dvanaest zdravih muškaraca, otkrila je da sudionici koji su uzimali ekstrakt zelenog čaja imaju 17 posto povećanu oksidaciju masti u odnosu na one koji su uzimali placebo.

Međutim, neka istraživanja o učincima zelenog čaja nisu potvrdila da on ubrzava metabolizam, tako da rezultati ovih studija mogu ovisiti o pojedincu i načinu postavljanja studije.

Kofein također može poboljšati tjelesne performanse mobiliziranjem masnih kiselina iz masnog tkiva, omogućavajući im da se troše kao izvor energije. Dvije odvojene studije sugeriraju da bi kofein mogao povećati tjelesne performanse za otprilike jedanaest do dvanaest posto.

Snažan antioksidans

Rak je uzrokovan nekontroliranim rastom stanica i jedan je od najčešćih uzroka smrti u svijetu. Istraživanja pokazuju da oksidativno oštećenje dovodi do kronične upale, što može dovesti do kroničnih bolesti, uključujući rak.

Antioksidansi nas štite od oksidacijskih oštećenja. Zeleni čaj je izvrstan izvor snažnih antioksidansa. Znanstvenici su u nekoliko studija povezali tvari u zelenom čaju sa smanjenim rizikom od raka.

Uspoređujući rezultate nekoliko studija, utvrđeno je da žene koje piju najviše zelenog čaja imaju 20 do 30 posto manji rizik od razvoja raka dojke, jednog od najčešćih karcinoma u žena.

Istraživanje također sugerira da su muškarci koji piju zeleni čaj u manjem riziku od razvoja karcinoma prostate. Analiza rezultata 29 studija pokazala je da ljudi koji su pili zeleni čaj imaju oko 42 posto manje šanse za razvoj raka debelog crijeva.

Mnoga istraživanja sugeriraju da su ljubitelji zelenog čaja u manjem riziku od razvoja brojnih drugih vrsta raka, ali ta otkrića još treba potvrditi dodatnim istraživanjima.

Da biste zeleni čaj iskoristili na najbolji način, nemojte mu dodavati mlijeko. Prema nekim stručnjacima, mlijeko može smanjiti sadržaj antioksidansa u nekim čajevima.

Štiti mozak od starenja

Ne samo da kratkoročno poboljšava rad mozga, zeleni čaj ga štiti i od starenja.

Alzheimerova bolest kronična je progresivna neurodegenerativna bolest i najčešći uzrok demencije u starijih osoba. Neurodegenerativne bolesti također uključuju Parkinsonovu bolest, koja je posljedica smrti dopaminskih neurona u mozgu.

U istraživanjima na životinjama znanstvenici su otkrili da spojevi katehina u zelenom čaju imaju zaštitni učinak na neurone.

Ublažava loš zadah

Katehini u zelenom čaju također imaju pozitivan učinak na oralno zdravlje. Rezultati istraživanja provedenih u laboratorijima sugeriraju da katehini mogu zaustaviti rast bakterija i tako smanjiti rizik od infekcija. Streptococcus mutans je bakterija koja je često prisutna u ustima. Uzrokuje stvaranje plaka i stoga je jedan od glavnih krivaca za karijes.

Laboratorijska istraživanja sugeriraju da katehini u zelenom čaju mogu inhibirati rast bakterija u ustima. Međutim, za sada nema dokaza da konzumacija zelenog čaja ima isti učinak. Međutim, postoje neki dokazi da zeleni čaj ublažava loš zadah.

Pomaže kod dijabetesa

Posljednjih desetljeća dramatično se povećao broj slučajeva dijabetesa tipa 2. Danas ova bolest najviše pogađa razvijeni svijet, čak svakog desetog Amerikanca. Osobe s dijabetesom tipa 2 imaju povišenu razinu šećera u krvi, što bi moglo biti posljedica rezistencije na inzulin ili nemogućnosti stvaranja dovoljno inzulina.

Istraživanja sugeriraju da zeleni čaj može poboljšati osjetljivost na inzulin i smanjiti razinu šećera u krvi.

Japansko istraživanje pokazalo je da ljudi koji piju puno zelenog čaja imaju oko 42 posto manje šansi za razvoj dijabetesa tipa 2. Usporedba rezultata sedam studija u kojima je sudjelovala 286.701 osoba otkrila je da su ljubitelji zelenog čaja imali 18 posto manje šanse za razvoj dijabetesa tipa 2.

Može spriječiti kardiovaskularne bolesti

Kardiovaskularne bolesti, uključujući bolesti srca i moždani udar, glavni su uzroci smrti u svijetu. Istraživanja pokazuju da zeleni čaj može ublažiti neke od glavnih čimbenika rizika za ove bolesti.

Između ostalog, doprinosi smanjenju ukupne razine kolesterola, kao i LDL (lošeg) kolesterola.

Zeleni čaj istodobno povećava antioksidativni kapacitet krvi, koji štiti LDL-kolesterol od oksidacije, što je djelomično razlog za razvoj srčanih bolesti. S obzirom na blagotvorne učinke zelenog čaja na ove čimbenike rizika, ne treba iznenaditi da ljudi koji ga piju imaju 31 posto manji rizik od smrti od kardiovaskularnih bolesti.

Pomaže kod mršavljenja

Budući da zeleni čaj potiče metabolizam, on može pridonijeti gubitku prekomjerne težine. Nekoliko je studija pokazalo da zeleni čaj može pomoći u smanjenju tjelesne masnoće, posebno u području trbuha.

Među njima je bilo i randomizirano kontrolirano istraživanje u kojem su znanstvenici dvanaest tjedana pratili 240 pretilih osoba.

Pokazalo se da se onima koji su pili zeleni čaj značajno smanjila tjelesna masnoća, posebno oko trbuha, smanjila se tjelesna težina i opseg struka. S druge strane, neka istraživanja nisu pokazala takvo smanjenje tjelesne masnoće zbog konzumacije zelenog čaja, pa znanstvenici trebaju provesti više istraživanja kako bi potvrdili ovaj učinak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. travanj 2021 16:09