StoryEditor
Auto motonovi datum

Vožnja s upaljenim svjetlima danju obvezna je od 1. studenoga, u suprotnom slijedi kazna

31. listopada 2020. - 07:24
Jakov Prkić/Cropix

Do prije nešto više od godinu dana prelaskom na zimsko računanje vremena stupila bi na snagu odredba po kojoj je od tog datuma bila obvezna vožnja motornih vozila s upaljenim dnevnim ili kratkim svjetlima. Međutim, promjenom u novom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama koji je stupio na snagu 24. srpnja 2019. godine zimsko računanje vremena više nije bitno za vožnju s upaljenim dnevnim ili kratkim/oborenim svjetlima.

Uveden je novi, fiksni datum prema kojem je vožnja upaljenim svjetlima danju obvezna od 1. studenoga tekuće godine pa do 31. ožujka iduće godine. Da je ostalo po starom, odnosno po zimskom računanju vremena odredba bi se počela primjenjivati u nedjelju, 25. listopada u tri sata pa do nedjelje, 28. ožujka 2021. godine do dva sata.

Dakle, i ove godine obveza vožnje s upaljenim dnevnim svjetlima na motornim vozilima počinje se primjenjivati nekoliko dana kasnije, točnije sedam dana, a završit će tri dana kasnije dogodine. U slučaju nepoštovanja spomenutog propisa propisana je kazna od 300 kuna. Vozači skutera i motocikala tijekom cijele godine moraju imati uključena svjetla za vrijeme vožnje na svojim vozilima. U tu kategoriju sada ulaze i biciklisti koji od sumraka pa do jutra moraju na svojim biciklima imati upaljeno prednje bijelo svijetlo, a straga crveno.

Najveća nedoumica među vozačima je što se podrazumijeva dnevnim svjetlima, koja se često poistovjećuju s kratkim, odnosno oborenim svjetlima. Dnevna svjetla su posebna svjetla predviđena za vožnju po danu i različita su od kratkih svjetala. Uz to, kod novijih automobila dnevna svjetla se uključuju automatski paljenjem motora i pokretanjem automobila.

Do prije nekoliko godina dnevna su se svjetla ugrađivala uglavnom u automobile više klase, dok danas ta svjetla ulaze u standardnu opremu novih vozila. Naime, od 2011. godine svi novi modeli osobnih automobila i lakih dostavnih vozila koja se prodaju u Europi moraju imati ugrađena posebna dnevna svjetla, a za autobuse i kamione ta obveza je stupila na snagu sredinom 2012. godine.

Naša je preporuke da se u vozilima koja imaju opciju automatskog reguliranja rada svjetala, odnosno uključivanja ili isključivanja prekidač postaviti na oznaku AUTO. U tom slučaju automobil sve radnje obavlja sam. To znači da će tijekom dana biti upaljena dnevna svjetla, a spuštanjem mraka i ulaskom u doba slabije vidljivosti automatski će se upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.

Prednost automatskog paljenja kratkih, odnosno oborenih svjetala dolazi do izražaja u vožnji na planinskim dionicama s puno tunela ili u slučaju lošeg vremena, poput tmurnog i kišovitog dana kada je vidljivost znatno slabija nego za sunčanog vremena. Ako automobil nema automatsku opciju paljenja kratkih svjetala, po noći treba isključiti dnevna svjetla i upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.

Međutim, kako na našim cestama prometuje još dosta starih automobila (prosječna starost osobnih vozila u Hrvatskoj zbog sve većeg uvoza rabljenih auta iz inozemstva je oko 13 godina) koji nemaju ugrađena dnevna svjetla, nužno je upozoriti na obvezu uključivanja kratkih, odnosno oborenih svjetala. Vozite li svoj automobil za vrijeme zimskog računanja vremena bez upaljenih kratkih svjetala automatski ste u prekršaju i izlažete se opasnosti plaćanja novčane kazne od 300 kuna.

Naravno, ručno uključivanje kratkih svjetala donosi još jednu potencijalnu opasnost, ali ovog puta za akumulator vašeg automobila. Naime, ako auto nema zvučni signal koji upozorava vozača prilikom napuštanja vozila da nije ugasio svjetla, može se dogoditi da kratka svjetla ostanu uključena duže razdoblje i "iscrpe" akumulator koji se ovisno o starosti neće moći ponovno napuniti, što izaziva dodatni trošak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

23. siječanj 2021 21:11