StoryEditor
Auto motoZBOG PANDEMIJE

Sve više Amerikanaca kupuje rabljena vozila preko interneta

9. studenog 2020. - 06:27
Ilustracija AFP

Pandemija koronavirusa je nekome u poslovanju napravila pakao, dok je drugima otvorila vrata za nove prilike. Tradicionalno poslovanje našlo se u velikim problemima jer su predugo živjeli na lovorikama, dok su oni drugi „otvorenog uma“ odmah pronašli svoju nišu u poslovanju kako bi se dobro prezentirali svojim kupcima.

Zapravo se mnogo toga pretvorilo u virtualu, nema onog osobnog kontakta, iako je ovo sada nešto novo. Novo normalno, s nekim drugim pristupom, ali ipak jednakim postulatima poslovanja. I danas se traži pouzdanost i povjerenje u proizvod, no putovi do kojih se dolazi nešto malo su drugačiji.

Najbolji primjer nečeg novog dolazi nam iz SAD-a, gdje su male startup tvrtke napravile iskorak upravo zahvaljujući novim platformama. Jedno takvo iskustvo podijelila je na blogu jedna novinarka. Kao jedna od onih koja je općenito mrzila kupnju vozila, do iznemoglosti je vozila svoju Toyotu. U jeku pandemije novinarka je upala u problem jer njezina Toyota jednostavno više nije mogla dalje.

S obzirom na to da je Brooklyn bio izrazito pogođen pandemijom koronavirusa, nije joj preostalo ništa drugo nego pretraga na internetu. Na Instagramu je primijetila objavu kolege novinara-putopisca iz Denvera, koji je reklamirao nove i rabljene automobile tvrtke „Carvana Corp.“, internet prodavaonice automobila. Nakon samo dvadesetak minuta internetske usporedbe - kupovine, kupila je Volkswagen Tiguan iz 2011. godine s 85.000 kilometara. U roku od dva tjedna tvrtka „Carvana“ vozilo je isporučila iz Georgije u Philadelphiju.

Pandemija je ubrzala prelazak potrošača s “analognog“ na „digitalni program“ kada je u pitanju kupnja automobila. Tvornice automobila zaustavile su se ovog proljeća baš kad su korisnici zatvorili svoje aplikacije za prodaju vozila. Rabljena vozila brzo su postala jedino tržište automobila koje je u potpunosti funkcioniralo, no milijuni potencijalnih potrošača nisu bili u mogućnosti odlaziti u salone i kupovati vozila.

Bio je to niz izvanrednih povezanih događaja koje Ernest Garcia III nije mogao zamisliti prije sedam godina kada je pokrenuo „Carvanu“ u pokušaju da digitalno pomakne granice, više od stoljeća duge trgovine na četiri kotača. Njegov je biznis, internetska prodaja rabljenih vozila, postao iznenada jedan od najbolje pozicioniranih u industriji, zajedno s mnoštvom tradicionalnih zastupnika koji su se vrlo brzo prebacili u virtualu i povećali internetsku prodaju u tjednima nakon prvih valova pandemije. Potražnja je naglo krenula u ljeto, zalihe u industriji bile su stisnute.

Zahvaljujući „COVID-ekonomiji“, „Carvana“, kao i suparnički startupovi „Shift Technologies Inc.“ i „Vroom Inc.“, dostigli su stope rasta o kojima su mogli samo sanjati. Tercet je bio fokusiran gotovo isključivo na rabljena vozila, bez cijena i bez povrata, ali se natječe i s prodavačima novih automobila i puno rabljenih automobila i peer-to-peer platformama kao što su Craigslist i Facebook Inc. U 2019. oko jedan posto od 40 milijuna rabljenih vozila koja su promijenila vlasnike u SAD-u kupljeno je preko interneta. „Carvana“, „Shift“ i „Vroom“ zajedno su prodali 125.411 vozila u maloprodaji u prvoj polovici 2020. godine, što je porast od 36 posto u odnosu na isto razdoblje godinu prije.

"Carvana" prodaje otprilike četvrtinu automobila u odnosu koliko to radi "CarMax Inc.", najveći prodavač polovnih automobila u SAD-u. Garcia je rekao da u sljedećih nekoliko godina vidi put do deset puta više vozila. Posljednjih mjeseci, kad su se lotovi ponovno otvorili za poslovanje, tempo automatske e-trgovine samo se povećavao, što signalizira temeljitiju promjenu u načinu na koji Amerikanci kupuju automobile.

Prošla su vremena kada su ljudi trebali pogledati automobil uživo. Uz internetske videozapise i kućnu radinost poluprofesionalnih automobilskih kritičara moguće je zaista dobro pogledati model preko pametnog mobitela. Precizni inženjering i dobici u proizvodnoj tehnologiji učinili su vozila izuzetno pouzdanim - samo skenirajte godišnje izvješće o pouzdanosti J.D. Powera radi osiguranja.

Većina prodaje, čak i rabljenih automobila, podržana je blagim jamstvenim programima. Za skeptike startup „Shift“ i dalje nudi probne vožnje. A „Carvana“ i „Vroom“ imaju sedmodnevna povratna razdoblja, kao i snažna jamstva. "Carvana" također nudi jamstvo od sto dana "bez brige" za popravak svih većih problema.

Iako zamah na tržištu digitalnih automobila nije osobito tajanstven, ipak je potreban katalizator. Nove platforme za prodaju vozila osmišljene su kako bi poboljšale ono što se široko smatra bolnim procesom. Gotovo 40 posto kupaca automobila od sredine ožujka više voli kupovati preko interneta, s 19 posto prije pandemije, prema CarGurusu, digitalnoj platformi za popis vozila. Ova nova prodajna paradigma privukla je i interes analitičara. Digitalna prodajna mjesta mogla bi zajedno prodati tri milijuna vozila godišnje, ili oko osam posto američkog tržišta rabljenih vozila, tvrdi analitičar Wedbusha Seth Basham.

Otprilike 55 posto trgovaca sada nudi financiranje preko interneta, u odnosu na 36 posto prije pandemije, prema podacima CarGurusu. Teško je pronaći popis automobila na mreži koji ne obećava digitalnu transakciju. U konačnici, ekonomija e-trgovine može biti predobra da bi se zanemarila. Trgovci koji shvate digitalnu prodaju - i kako neprimjetno dodati naknade i usluge - uštedjet će na osoblju i administraciji. Mike Ramsey, analitičar iz Gartnera, očekuje da će tradicionalna prodajna mjesta izgubiti bitku s virtualnim prodajnim uredima. U sljedećih nekoliko godina, računa se kako će se svako peto vozilo kupiti preko interneta.

Novo tržište i nove navike kupovanja vozila preko interneta iz udobnosti svog doma velika su stvar. Nekome je ova pandemija otvorila širom vrata i ponudila nevjerojatne mogućnosti. Tko se ukrcao u prvi val, ostvario je dobit, u drugom će se već pozicionirati lideri u ovom sektoru e-trgovine. No, jasno je da je povratak na staro, ono što smo imali na početku stoljeća, već sada malo vjerojatan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

25. siječanj 2021 23:29