
Studen se približava te se treba što prije pripremiti za zimske uvjete vožnje. Pogotovo oni koji češće ili povremeno putuju u sjevernije dijelove Dalmacije.
Dovoljna je jedna hladna noć i manja dionica ceste prekrivena ledom, pogotovo ako vozite s ljetnim gumama, uz to neoprezno i prebrzo, da dođe do velike nevolje. Dva su bitna preduvjeta za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima. Prvi je ispravnost automobila i prilagodba zimskim uvjetima vožnje (to se prvenstveno odnosi na zimske gume), a drugi je prilagodba brzine vožnje uvjetima na cesti, kako nalaže članak 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti na cestama.
Treba, dakle, voziti umjerenom brzinom, uz povećan razmak od vozila ispred, naglašava prometni stručnjak Željko Marušić. Važno je i da su stakla očišćena i odmagljena te da je svjetlosna signalizacija potpuno ispravna. Mnogi ujutro kreću prije nego što su se stakla odmaglila, odnosno osušila, a tada i najkraća vožnja može biti nesigurna i opasna.
Automobil ujutro ne treba zagrijavati, to je pitanje ekologije i utroška goriva, ali ako su stakla zamagljena, ne smije se kretati prije nego što se odmagle. A da bi motor lako upalio i brzo se ugrijao, treba biti ispravan, u tehnološkom nizu: baterija/alternator/regulator napona – sustav ubrizgavanja – svjećice/bobine (benzin), komorni grijači (dizel) – termostat. Važni su i klimatizacijski uređaj, jer pomaže odmagljivati prozore, ispravni brisači i prskalice za vjetrobran te sva svjetla.
Mnogi ne znaju da ljetne gume slabije prianjaju već pri temperaturama nižim od sedam stupnjeva Celzijevih, a probleme povećavaju sklizak dalmatinski asfalt te nakupine vlage. U tim je uvjetima i mala nepravilnost (neujednačenost) kočnog sustava opasna i može dovesti do zanošenja. Na ponašanje vozila na skliskoj cesti bitno utječe ispravnost cijelog podvozja, od amortizera i spona do geometrije kotača i tlaka zraka u gumama. Pomažu i pamučne krpe (preporučljivo je imati dvije) u svrhu čišćenja unutrašnje strane vjetrobranskog stakla.
Oni koji (a većina ih je u Dalmaciji) zimi ipak voze s ljetnim gumama trebaju biti posebno oprezni čim krenu sjevernije. Treba biti posebno oprezan u svim situacijama gdje se skuplja vlaga – kod nadvožnjaka i podvožnjaka, u usjecima, na dijelovima ceste koji su uvijek u hladu. Najveći su rizici kasno navečer i rano ujutro, a najgore je kad su vrlo niske temperature povezane s velikim udjelom vlage u zraku.
Najbolji je “lijek lagana i oprezna vožnja, s povećanim razmakom od vozila ispred, čak i onda kad vam se čini da nema problema. Brzinu vožnje uvijek treba prilagoditi uvjetima, jer je najvažnije sigurno stići na odredište, dakle krenuti na vrijeme ili ranije. Brzina i žurba u zimskoj su vožnji najveći neprijatelji, zaključuje Željko Marušić.