StoryEditor
Auto motosuzuki vitara

Kompaktni SUV već u osnovnom paketu opremljen je nizom sigurnosnih sustava, a cijenom vrlo je zanimljiv potencijalnim kupcima

18. svibnja 2021. - 06:32
Joško Šupić/Cropix

Situacija kada su automobili, od onih najmanjih s motorima s unutarnjim sagorijevanjem pa do potpuno električnih, svakim danom sve skuplji, sigurno ne ide na ruku potencijalnim kupcima koji žele maksimalno dobar odnos između uloženog i dobivenog.

Automobili iz kompaktne klase koji su prije nekoliko godina koštali malo više od 100.000 kuna poskupjeli su barem 30 posto, a na cijenu su u prvom redu utjecali novi sigurnosni sustavi koji su sve sofisticiraniji, kao i emisija CO2 za čije se prekoračenje iznad 95 g/km plaćaju penali od 95 eura po svakom gramu viška. Stoga nam se Suzukijev kompaktni SUV duljine 417 centimetara, popularna Vitara čini kao najisplativija kupnja s početnom cijenom od 131.518 kuna.

Vitara već i u osnovnoj opremi ima adaptivni tempomat (koji prati promet i štiti od sudara), sustav automatskog kočenja (koji u kritičnim situacijama i koči umjesto vozača), sustav pomoći kretanja na uzbrdici, LED svjetla, automatski klima-uređaj, središnje daljinsko zaključavanje, električno pokretanje prednjih stakala, audiosustav s Bluetooth povezivanjem; limitator brzine, te naravno ABS s EBD-om (raspodjelom kočione sile), ESP (elektronski program stabilnosti), sedam zračnih jastuka i još puno korisnih “sitnica”.

Adaptivni tempomat (ACC) prilikom aktivacije drži zadanu brzinu i rastojanje ispred vozila, posebno, na autocesti. Kada se sustigne sporije vozilo, prilagodljivi sustav kontrole brzine koristi radarski signal da procijeni udaljenost do njega i automatski održava udaljenost.

Ako vozilo ispred Vitare vozi sporije od brzine na tempomatu Suzuki će usporiti i ostati na zadanom rastojanju, a prilikom pretjecanja lijevim trakom povećat će brzinu do zadanih parametara. Vitara je opremljena i DSBS sustavom koji koristi dva senzora, monokularnu kameru i laserski senzor, koji su smješteni u gornjem dijelu vjetrobranskog stakla. Ovaj sustav detektira opasnost od sudara s drugim vozilom, pješakom ili biciklistom.

U prvoj fazi sustav zvučnim i vizualnim signalom upozorava na opasnost. Nakon reakcije vozača koji stišće papučicu kočnice sustav uključuje pomoć pri kočenju, te povećava silu kočenja ako je rizik od sudara visok i vozač naglo stišće kočnicu. Ako je rizik od sudara i dalje visok, sustav aktivira snažno automatsko kočenje.

Tu su još sustavi prevencije napuštanja prometne trake, kao i nadzor „mrtvog“ kuta. Novost je sustav prepoznavanje pokretnih objekata straga (Rear Cross Traffic Alert) koji će u vožnji unatrag u slučaju naleta na moguću prepreku sam automatski zakočiti. Naravno, tu je i neizostavna kamera koja olakšava vožnju unatrag.

Vitara se nudi samo s jednim 4-cilindarskim agregatom, točnije s 1,4-litrenim blagim hibridom ukupne snage 129 KS uparenim s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem, te prednjim ili pogonom na sve kotače. S obzirom na sumnjičavost naših kupaca kada su u pitanju motori s tri cilindra, Vitarin 4-cilindarski turbobenzinac je i tu u prednosti jer radi mirnije i uravnoteženije.

Uz prigušenog turbobenzinca od 140 KS čija je snaga smanjena na 129 KS glavni elementi električnog sklopa su elektromotor snage 10 kW ili 13,6 KS, litijska baterija i pretvarač sa 48 na 12 volti. Ova voltaža od 48V se koristi jer je iskoristivija kod rekuperacije baterije i skladištenja energije. Alternator je kod mild hibrida zamijenjen električnom motorom koji radi i kao generator kada ga tjera motor ili u ovom slučaju točnije kada se koči motorom.

Ono što čini razliku je elektromotor/generator/starter koji u ovom slučaju ima tek 10 KW ili 13,6 KS, koji znatno utječe na smanjenje potrošnje goriva. Međutim, puno važnije za vožnju je što dodaje i 50 Nm okretnog momenta. Upravo taj dodatni okretni moment ima Boost funkciju koja daje dobar osjećaj vožnje pri ubrzavanju jer je tih 50 Nm kod elektromotora dostupno istog trenutka, čim se stisne papučica gasa.

Elektromotor je aktivan od 800 do 5200 „điri“ kada tehnički može podržavati glavni motor. Treba napomenuti da se službeno snaga elektromotora ne pribraja snazi turbobenzinca. Dakle izlazna snaga iz motora je jedna te ista, bez obzira daje li je elektromotor uključen ili ne. Kad pomaže glavnom motoru, elektromotor je pogonjen baterijom od 8 Ah koja se rekuperira pri svakom kočenju motorom. U tom se trenutku elektromotor pretvara u generator koji puni bateriju.

Prilikom praznog hoda benzinskog motora, kad se ne stiska kvačilo i dođe se do nekih 1000 „điri“, elektromotor će držati benzinski motor u praznom hodu, bez ubrizgavanja goriva. Korištenje ove funkcije, tzv. jedrenja uvelike povećava iskoristivost goriva. Kako se motor okreće u praznom hodu, u svakom trenutku je moguće stisnuti gas i opet ubrzati. Funkcija jedrenja bitno smanjuje potrošnju i emisiju štetnih plinova.

Ono što se tijekom vožnje najprije primijeti je ujednačenije i dosljedno ubrzanje motora pri manjim brzinama. Ovih 50 Nm električne pomoći, na raspolaganju je po cijeloj skali „điri“. Pa prije nego turbopunjač počne ozbiljno raditi svoj posao kod nekih 2000 „điri“, nedostatak okretnog momenta turbobenzinca nadopunjava elektromotor. To izravnava krivulju ubrzanja te osigurava ujednačeno ubrzavanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. lipanj 2021 09:03