stdClass Object ( [id] => 260199 [title] => SAMBA + HIPOHONDAR Imigranti iz francuske kuhinje [alias] => samba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: SAMBA; SUPERCONDRIAQUE; komična drama; komedija; Francuska, 2014.
Režija: Olivier Nakache i Eric Toledano; Dany Boon
Uloge: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg;
Distribucija: Blitz
Ocjena: *** 1/2 ; * 1/2

Oružani masakr redakcije pariškog satiričnog lista “Charlie Hebdo“ poklopio se s distribucijom dvaju francuskih filmova u hrvatskim kinima – “Sambe“ dvojca Olivier Nakache-Eric Toledano i “Hipohondra“ Danyja Boona. Pokolj novinara bi, pišu politički analitičari, mogao promijeniti ionako sumnjičavu percepciju Francuza ne samo prema Muslimanima, već općenito strancima i (ilegalnim) imigrantima. A upravo se njima posredno bave ova dva filma. U “Hipohondru“ (“Supercondriaque“) u Pariz kao ilegalni imigrant i beskućnik dolazi vođa čerkistanske revolucije Anton Miroslav (Jean-Yves Berteloot), “za jedne terorist, za druge junak“.

Čerkistan je balkanska državica izmišljena specijalno za film, pri čemu se doima manje autentično i od jedne Krakozije (“Terminal“), valjda zato što više naginje na Istočnu Europu, a “glumi“ Balkan. Svejedno, Francuzima danas zasigurno ne bi bilo drago vidjeti Antona Miroslava na ulicama Pariza u maskirnoj uniformi, iako njegov identitet u komične svrhe preuzima titularni hipohondar, traljavi Romain Faubert (Dany Boon), kako bi u ulozi pobunjenika šarmirao sestru (Alice Pol) svoga doktora (Kad Merad) koja ima čerkistanske korijene i udomljuje imigrante iz te državice.
Jednostavno, bradati Miroslav bio bi okarakteriziran kao terorist, teško pobunjenik, pogotovo ne junak. Utoliko, tko zna kako bi prošao “Hipohondar“ da je ovih dana tempiran za premijeru u francuskim kinima umjesto prije nešto manje od godinu dana. Moguće da bi francuska publika zamjerila hitmejkeru i komičaru Boonu (“Dobrodošli u Ch'tis“, 2008.) na uvođenju podzapleta vezana za ratom prožetu zemlju i okrenula leđa njegovu filmu. Podzaplet je do(i)sta proizvoljan i odstupa od osnovnog, ionako postavljenog na tanašnim nogama laneta. Romain Faubert je, dakle, hipohondar, a radi kao fotograf za “online“ medicinski rječnik i tako je u svakodnevnom kontaktu s bolestima nedostupnima prosječnom ljudskom oku.

Dobro, mnoge komedije od gledatelja traže “suspenziju nevjerice“, stoga je veći problem kamo sve Boon odvodi film nakon obećavajućeg početka u kojem “gugla“ bolesti i potom završava u bolnici jer “pliva od bakterija“, što je posljedica ljubljenja za doček Nove godine. Hipohondrija je poticajna da Boon orkestrira poneku solidnu scenu fizičke komedije. Primjerice, vožnju u metrou tijekom koje se jedva održava na nogama odbijajući se uhvatiti za ručku punu bacila. Na svaku takvu scenu, međutim, dolazi pet promašenih i(li) pretjeranih, poput izbjegavanja novogodišnjeg ljubljenja.
Kad smo kod ljubljenja, središnji segment filma je romantična komedija koja načelno ima smisla s obzirom na osnovnu poruku o (iz)liječenju od “najgore boljke ovog stoljeća“, usamljenosti (doktor najodanjem pacijentu pripisuje “dejtanje“). Ipak, Boon vrlo brzo uvodi u priču Miroslava, hipohondrija pada u drugi plan i tad počinje isforsirana komedija o zamjeni identiteta. Kao da Boon nije shvatio kako u rukama drži priču koja je s pažljivijim (ruko)vođenjem mogla iznjedriti francuski odgovor na “Bolje ne može“ (Jack Nicholson kao mizantropski hipohondar), pa je napustio izvorni koncept i prihvatio podzaplet iz nekog posve drugog filma, koliko god ovaj nudio potencijalni društveni angažman.

Humor je usredotočen na Romainovo izigravanje “macho“ pobunjenika s “glupim naglaskom“ fikcionalnog jezika, puno je tu nepodnošljive cike i vike bez kraja i konca, tipične za francuske komedije prema kojima su - treba to podvući crvenim flomasterom - američke bogomdane, premda se to rijetko tko usudi reći ili zapisati. Boon podsjeća na popularnog američkog komičara Adama Sandlera i ne zna kad stisnuti kočnicu, nego vječito daje gas na papučici usiljena humora, pa makar ga vožnja odvela ravno u zid.
U posljednjoj trećini filma, gdje će se mjesta naći i za akcijski bijeg iz čerkistanskog zatvora, Boon napose preglumljuje do iznemoglosti, iritantno se cereka da Sandler prema njemu ispada Peter Sellers i lik pretvara u karikaturu stvorenu za satiričnu obradu uredništva “Charlieja Hebda“. Ako “Hipohondar“ u aktualnoj klimi možda ne bi pucao od zdravlja na francuskim kinoblagajnama kao prošle godine, “Samba“ bi i danas bila zapravo poželjna za kinodistribuciju s obzirom na ono zapisano u uvodu teksta.

Film prikazuje ilegalne imigrante kao dobronamjerne ljude s vlastitim problemima i nedosanjanim snovima koji samo pokušavaju preživjeti i nisu tamo neki “građani opasnih namjera“ opasani strojnicama. U “Sambi“ tamnoputi Omar Sy, otkriće iz Nakacheova i Toledanova prethodnog ostvarenja “Nedodirljivi“ (2011.), tumači ulogu imigranta iz Senegala, simpatičnog tipa koji u Parizu radi kao perač suđa i obučava se za kuhara. U Parizu je ilegalno, kao takav biva otkriven i zakon mu nalaže da mora otići iz Francuske, što on odbija naviknut na život u Parizu nakon desetogodišnjeg boravka.
Zato mu ujak savjetuje da bude tih i diskretan, pritaji se. “Gotovo da vrištiš 'ilegalni imigrant'“, govori Sambin ujak. Samba je prikazan u metrou (možda istom onom kojim se vozio Boonov Romain) kako se, u odijelu, s aktovkom u jednoj i časopisom u drugoj ruci, pokušava uklopiti u francusko društvo, unatoč tome što ćemo ga kasnije gledati pri obavljanju ponižavajućih poslova, od kojih prednjači rad na traci za razvrstavanje. Sociopolitička svijest dueta Nakache-Toledano razvijena je već od prve minute.

Film se otvara dugim kadrom plesa na raskošnom vjenčanju u restoranu da bi kamera polako otklizala do kuhinje gdje bijeli kuhari pripremaju deserte i tek onda stigla do sudopera sa Sambom kako pere posuđe. Zanimljivo je i da je centar za zadržavanje imigranata lociran tik do aerodroma, simbola slobode. I Sambino ime je simbolično. “Samba, poput plesa“, reći će protagonist. Ime je, dakako, dobio po brazilskom plesu koji zrcali njegov konstantni pokret. Pokret prema naprijed, da zaradi za sutra i napokon dobije dozvolu boravka. U prijetnji od deportacije idućih godinu dana rizično je za njega da traži dozvolu boravka.


Tako smatra volonterka u migracijskom uredu Alice (Charlotte Gainsbourg). Naravno da će se Alice zbližiti sa Sambom protivno savjetima prijateljice-kolegice (Izia Higelin) i dati mu broj telefona. Alice također ima svoju priču i mane - “pregorjela“ je na poslu i volontiranje je dio njezina “tretmana“ koji uključuje i maženje konja u terapeutske svrhe. Dvije slomljene duše zacijelit će zajedno i načiniti boljom osobom onu drugu da gledatelju bude toplo oko srca dok promatra kako je Samba prisiljen mijenjati identitete u potrazi za poslovima “ispod pulta“ ne bi li zaradio novac za sebe i obitelj u Senegalu.

Redatelji uglavnom neprimjetno miješaju komično i dramsko unutar priče o imigrantima, obično rezervirane za mračnije tonove (“Slatke prljave stvari“, “Bez imena“). Scene u migracijskom uredu s Alice i kolegicama kako zbog jezičnih barijera i pogrešnih interpretacija jedva izlaze na kraj s njihovim klijentima izgubljenima u prijevodu (jedan je iz bivše Jugoslavije) izazivaju prilično iskren osmijeh. Dosta je za humor filma napravio Tahar Rahim (“Prorok“, “Prošlost“) u ulozi Sambina prijatelja Wilsona koji mu pomaže oko pronalaska poslova.


U jednoj sceni njih dvojica će čistiti prozore na staklenom neboderu, a Wilson najednom počne izvoditi striptiz za radnice na tom katu zgrade koje udaraju u pljesak, baš poput publike u splitskom kinu “Karaman“. Za razliku od Boona, Nakache i Toledano uspijevaju fino vagati između klasične romantične komedije i socijalno intonirane drame, komercijale i arta, multipleksa i Cannesa. “Samba“ je najbliže što domaća publika na redovnom kinorepertoaru može doći kvalitetnom francuskom filmu.

MARKO NJEGIĆ

Art na marginama

Hrvatska kina rezervirana su mahom za štancerske akcijske produkcije hiperproduktivna Luca Bessona ili populističke komedije poput “Hipohondra“ i “Francuskinja“. Već dekadu i kusur, tamo otkako je Ivanu Orleansku zamislio kao model sa srednjovjekovne modne piste i s tečnim engleskim na usnama, Besson francuski film razvija prema hollywoodskom modelu, zaboravljajući da je bio jedan od prvaka pravca “cinema du look“ s početka osamdesetih koji se slavio otprilike kao “novi novi val“. Francuski filmaši koji plivaju protiv dominantne struje kod nas mahom opstoje na festivalskim marginama. Na redovnom repertoaru publika je zakinuta za vizualne posvete ostavštini očeva “novog vala“ (“Ljubomora“ Phillipea Garrela), čak i ako je “hommage“ eksperimentalno djelo preživjelih “novovalovaca“, i to u pomodnom 3D-u (Godardov “Zbogom jeziku“). “Adieu au langage“ ima “treću dimenziju“ prema hollywoodskim standardima, no multipleksi su ga izopćili s programa računajući da 3D naočale njihova publika ne bi nosila zbog Godarda.

Palme i Oscari

Francuski filmovi 21. stoljeća spadaju među najnagrađivanije unutar svjetske kinematografije. Mnoštvo njih se naosvajalo nagrada u Cannesu (“Razred“, “Prorok“, “Adelin život“...), natjecali su se za Oscare (“Amelie“) i pozlatili glumice (Marion Cotillard kao Edith Piaf), glumce i redatelje (Jean Dujardin i Michel Hazanavicius, “Umjetnik“).

I Francuzi vole komedije

Dva najveća prošlogodišnja kinohita u Francuskoj bila su domaća – komedije “Ta luda vjenčanja“ i “Hipohondar“. Prvi je, ilustracije radi, pogledalo 12.3 milijuna kinoposjetitelja. Treće mjesto je zauzela francusk akcija na engleskom jeziku - “Lucy“ sa Scarlett Johansson, nastala u produkciji Luca Bessona. Francuski filmovi imali su 44 posto box-office kolača, što je najbolja brojka od 1984. godine. Ako ćemo proširiti gledanost na novi milenij, vodeći lokalni hit je “Dobrodošli u Ch'tis“ sa 20.5 milijuna gledatelja ispred kojega se, od 1997. naovamo, nalazi samo “Titanic“. Najveći hit u svjetskim kinima je “Nedodirljivi“ koji je uprihodio preko 440 milijuna dolara.

Charlotte se smije

Lijepo je vidjeti Charlotte Gainsbourg u ulozi kakva je ova iz “Sambe“. Glumica se posljednjih godina podvrgla psihofizički krajnje zahtjevnim izvedbama u filmovima Larsa Von Triera (“Antikrist“, “Nimfomanka“). Kao Alice je napokon nabacila osmijeh na lice.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-01-16 16:16:03 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-01-21 16:46:54 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-01-19 08:43:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5734 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/11/07/SCENA/Samba2.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x534" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 22 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38640591 Threads: 4 Questions: 7114511039 Slow queries: 3305856 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608785542 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 44 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) [1] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) ) [link] => /kolumne/samba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje-260199 [printLink] => /kolumne/samba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje-260199?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213467 [name] => cinemark [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => SAMBA + HIPOHONDAR Imigranti iz francuske kuhinje [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-17-01-51-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/07/SCENA/Samba2.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/11/07/SCENA/Samba2.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: SAMBA; SUPERCONDRIAQUE; komična drama; komedija; Francuska, 2014.
Režija: Olivier Nakache i Eric Toledano; Dany Boon
Uloge: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg;
Distribucija: Blitz
Ocjena: *** 1/2 ; * 1/2

Oružani masakr redakcije pariškog satiričnog lista “Charlie Hebdo“ poklopio se s distribucijom dvaju francuskih filmova u hrvatskim kinima – “Sambe“ dvojca Olivier Nakache-Eric Toledano i “Hipohondra“ Danyja Boona. Pokolj novinara bi, pišu politički analitičari, mogao promijeniti ionako sumnjičavu percepciju Francuza ne samo prema Muslimanima, već općenito strancima i (ilegalnim) imigrantima. A upravo se njima posredno bave ova dva filma. U “Hipohondru“ (“Supercondriaque“) u Pariz kao ilegalni imigrant i beskućnik dolazi vođa čerkistanske revolucije Anton Miroslav (Jean-Yves Berteloot), “za jedne terorist, za druge junak“.

Čerkistan je balkanska državica izmišljena specijalno za film, pri čemu se doima manje autentično i od jedne Krakozije (“Terminal“), valjda zato što više naginje na Istočnu Europu, a “glumi“ Balkan. Svejedno, Francuzima danas zasigurno ne bi bilo drago vidjeti Antona Miroslava na ulicama Pariza u maskirnoj uniformi, iako njegov identitet u komične svrhe preuzima titularni hipohondar, traljavi Romain Faubert (Dany Boon), kako bi u ulozi pobunjenika šarmirao sestru (Alice Pol) svoga doktora (Kad Merad) koja ima čerkistanske korijene i udomljuje imigrante iz te državice.
Jednostavno, bradati Miroslav bio bi okarakteriziran kao terorist, teško pobunjenik, pogotovo ne junak. Utoliko, tko zna kako bi prošao “Hipohondar“ da je ovih dana tempiran za premijeru u francuskim kinima umjesto prije nešto manje od godinu dana. Moguće da bi francuska publika zamjerila hitmejkeru i komičaru Boonu (“Dobrodošli u Ch'tis“, 2008.) na uvođenju podzapleta vezana za ratom prožetu zemlju i okrenula leđa njegovu filmu. Podzaplet je do(i)sta proizvoljan i odstupa od osnovnog, ionako postavljenog na tanašnim nogama laneta. Romain Faubert je, dakle, hipohondar, a radi kao fotograf za “online“ medicinski rječnik i tako je u svakodnevnom kontaktu s bolestima nedostupnima prosječnom ljudskom oku.

Dobro, mnoge komedije od gledatelja traže “suspenziju nevjerice“, stoga je veći problem kamo sve Boon odvodi film nakon obećavajućeg početka u kojem “gugla“ bolesti i potom završava u bolnici jer “pliva od bakterija“, što je posljedica ljubljenja za doček Nove godine. Hipohondrija je poticajna da Boon orkestrira poneku solidnu scenu fizičke komedije. Primjerice, vožnju u metrou tijekom koje se jedva održava na nogama odbijajući se uhvatiti za ručku punu bacila. Na svaku takvu scenu, međutim, dolazi pet promašenih i(li) pretjeranih, poput izbjegavanja novogodišnjeg ljubljenja.
Kad smo kod ljubljenja, središnji segment filma je romantična komedija koja načelno ima smisla s obzirom na osnovnu poruku o (iz)liječenju od “najgore boljke ovog stoljeća“, usamljenosti (doktor najodanjem pacijentu pripisuje “dejtanje“). Ipak, Boon vrlo brzo uvodi u priču Miroslava, hipohondrija pada u drugi plan i tad počinje isforsirana komedija o zamjeni identiteta. Kao da Boon nije shvatio kako u rukama drži priču koja je s pažljivijim (ruko)vođenjem mogla iznjedriti francuski odgovor na “Bolje ne može“ (Jack Nicholson kao mizantropski hipohondar), pa je napustio izvorni koncept i prihvatio podzaplet iz nekog posve drugog filma, koliko god ovaj nudio potencijalni društveni angažman.

Humor je usredotočen na Romainovo izigravanje “macho“ pobunjenika s “glupim naglaskom“ fikcionalnog jezika, puno je tu nepodnošljive cike i vike bez kraja i konca, tipične za francuske komedije prema kojima su - treba to podvući crvenim flomasterom - američke bogomdane, premda se to rijetko tko usudi reći ili zapisati. Boon podsjeća na popularnog američkog komičara Adama Sandlera i ne zna kad stisnuti kočnicu, nego vječito daje gas na papučici usiljena humora, pa makar ga vožnja odvela ravno u zid.
U posljednjoj trećini filma, gdje će se mjesta naći i za akcijski bijeg iz čerkistanskog zatvora, Boon napose preglumljuje do iznemoglosti, iritantno se cereka da Sandler prema njemu ispada Peter Sellers i lik pretvara u karikaturu stvorenu za satiričnu obradu uredništva “Charlieja Hebda“. Ako “Hipohondar“ u aktualnoj klimi možda ne bi pucao od zdravlja na francuskim kinoblagajnama kao prošle godine, “Samba“ bi i danas bila zapravo poželjna za kinodistribuciju s obzirom na ono zapisano u uvodu teksta.

Film prikazuje ilegalne imigrante kao dobronamjerne ljude s vlastitim problemima i nedosanjanim snovima koji samo pokušavaju preživjeti i nisu tamo neki “građani opasnih namjera“ opasani strojnicama. U “Sambi“ tamnoputi Omar Sy, otkriće iz Nakacheova i Toledanova prethodnog ostvarenja “Nedodirljivi“ (2011.), tumači ulogu imigranta iz Senegala, simpatičnog tipa koji u Parizu radi kao perač suđa i obučava se za kuhara. U Parizu je ilegalno, kao takav biva otkriven i zakon mu nalaže da mora otići iz Francuske, što on odbija naviknut na život u Parizu nakon desetogodišnjeg boravka.
Zato mu ujak savjetuje da bude tih i diskretan, pritaji se. “Gotovo da vrištiš 'ilegalni imigrant'“, govori Sambin ujak. Samba je prikazan u metrou (možda istom onom kojim se vozio Boonov Romain) kako se, u odijelu, s aktovkom u jednoj i časopisom u drugoj ruci, pokušava uklopiti u francusko društvo, unatoč tome što ćemo ga kasnije gledati pri obavljanju ponižavajućih poslova, od kojih prednjači rad na traci za razvrstavanje. Sociopolitička svijest dueta Nakache-Toledano razvijena je već od prve minute.

Film se otvara dugim kadrom plesa na raskošnom vjenčanju u restoranu da bi kamera polako otklizala do kuhinje gdje bijeli kuhari pripremaju deserte i tek onda stigla do sudopera sa Sambom kako pere posuđe. Zanimljivo je i da je centar za zadržavanje imigranata lociran tik do aerodroma, simbola slobode. I Sambino ime je simbolično. “Samba, poput plesa“, reći će protagonist. Ime je, dakako, dobio po brazilskom plesu koji zrcali njegov konstantni pokret. Pokret prema naprijed, da zaradi za sutra i napokon dobije dozvolu boravka. U prijetnji od deportacije idućih godinu dana rizično je za njega da traži dozvolu boravka.


Tako smatra volonterka u migracijskom uredu Alice (Charlotte Gainsbourg). Naravno da će se Alice zbližiti sa Sambom protivno savjetima prijateljice-kolegice (Izia Higelin) i dati mu broj telefona. Alice također ima svoju priču i mane - “pregorjela“ je na poslu i volontiranje je dio njezina “tretmana“ koji uključuje i maženje konja u terapeutske svrhe. Dvije slomljene duše zacijelit će zajedno i načiniti boljom osobom onu drugu da gledatelju bude toplo oko srca dok promatra kako je Samba prisiljen mijenjati identitete u potrazi za poslovima “ispod pulta“ ne bi li zaradio novac za sebe i obitelj u Senegalu.

Redatelji uglavnom neprimjetno miješaju komično i dramsko unutar priče o imigrantima, obično rezervirane za mračnije tonove (“Slatke prljave stvari“, “Bez imena“). Scene u migracijskom uredu s Alice i kolegicama kako zbog jezičnih barijera i pogrešnih interpretacija jedva izlaze na kraj s njihovim klijentima izgubljenima u prijevodu (jedan je iz bivše Jugoslavije) izazivaju prilično iskren osmijeh. Dosta je za humor filma napravio Tahar Rahim (“Prorok“, “Prošlost“) u ulozi Sambina prijatelja Wilsona koji mu pomaže oko pronalaska poslova.


U jednoj sceni njih dvojica će čistiti prozore na staklenom neboderu, a Wilson najednom počne izvoditi striptiz za radnice na tom katu zgrade koje udaraju u pljesak, baš poput publike u splitskom kinu “Karaman“. Za razliku od Boona, Nakache i Toledano uspijevaju fino vagati između klasične romantične komedije i socijalno intonirane drame, komercijale i arta, multipleksa i Cannesa. “Samba“ je najbliže što domaća publika na redovnom kinorepertoaru može doći kvalitetnom francuskom filmu.

MARKO NJEGIĆ

Art na marginama

Hrvatska kina rezervirana su mahom za štancerske akcijske produkcije hiperproduktivna Luca Bessona ili populističke komedije poput “Hipohondra“ i “Francuskinja“. Već dekadu i kusur, tamo otkako je Ivanu Orleansku zamislio kao model sa srednjovjekovne modne piste i s tečnim engleskim na usnama, Besson francuski film razvija prema hollywoodskom modelu, zaboravljajući da je bio jedan od prvaka pravca “cinema du look“ s početka osamdesetih koji se slavio otprilike kao “novi novi val“. Francuski filmaši koji plivaju protiv dominantne struje kod nas mahom opstoje na festivalskim marginama. Na redovnom repertoaru publika je zakinuta za vizualne posvete ostavštini očeva “novog vala“ (“Ljubomora“ Phillipea Garrela), čak i ako je “hommage“ eksperimentalno djelo preživjelih “novovalovaca“, i to u pomodnom 3D-u (Godardov “Zbogom jeziku“). “Adieu au langage“ ima “treću dimenziju“ prema hollywoodskim standardima, no multipleksi su ga izopćili s programa računajući da 3D naočale njihova publika ne bi nosila zbog Godarda.

Palme i Oscari

Francuski filmovi 21. stoljeća spadaju među najnagrađivanije unutar svjetske kinematografije. Mnoštvo njih se naosvajalo nagrada u Cannesu (“Razred“, “Prorok“, “Adelin život“...), natjecali su se za Oscare (“Amelie“) i pozlatili glumice (Marion Cotillard kao Edith Piaf), glumce i redatelje (Jean Dujardin i Michel Hazanavicius, “Umjetnik“).

I Francuzi vole komedije

Dva najveća prošlogodišnja kinohita u Francuskoj bila su domaća – komedije “Ta luda vjenčanja“ i “Hipohondar“. Prvi je, ilustracije radi, pogledalo 12.3 milijuna kinoposjetitelja. Treće mjesto je zauzela francusk akcija na engleskom jeziku - “Lucy“ sa Scarlett Johansson, nastala u produkciji Luca Bessona. Francuski filmovi imali su 44 posto box-office kolača, što je najbolja brojka od 1984. godine. Ako ćemo proširiti gledanost na novi milenij, vodeći lokalni hit je “Dobrodošli u Ch'tis“ sa 20.5 milijuna gledatelja ispred kojega se, od 1997. naovamo, nalazi samo “Titanic“. Najveći hit u svjetskim kinima je “Nedodirljivi“ koji je uprihodio preko 440 milijuna dolara.

Charlotte se smije

Lijepo je vidjeti Charlotte Gainsbourg u ulozi kakva je ova iz “Sambe“. Glumica se posljednjih godina podvrgla psihofizički krajnje zahtjevnim izvedbama u filmovima Larsa Von Triera (“Antikrist“, “Nimfomanka“). Kao Alice je napokon nabacila osmijeh na lice.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/samba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje-260199 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=aeddeeee5ff16be8a2ac281cb0530591e660d889 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=SAMBA+%2B+HIPOHONDAR+Imigranti+iz+francuske+kuhinje&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fsamba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje-260199 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fsamba-hipohondar-imigranti-iz-francuske-kuhinje-260199 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

SAMBA + HIPOHONDAR Imigranti iz francuske kuhinje

Piše PSD.
19. siječnja 2015. - 09:43
Film: SAMBA; SUPERCONDRIAQUE; komična drama; komedija; Francuska, 2014.
Režija: Olivier Nakache i Eric Toledano; Dany Boon
Uloge: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg;
Distribucija: Blitz
Ocjena: *** 1/2 ; * 1/2

Oružani masakr redakcije pariškog satiričnog lista “Charlie Hebdo“ poklopio se s distribucijom dvaju francuskih filmova u hrvatskim kinima – “Sambe“ dvojca Olivier Nakache-Eric Toledano i “Hipohondra“ Danyja Boona. Pokolj novinara bi, pišu politički analitičari, mogao promijeniti ionako sumnjičavu percepciju Francuza ne samo prema Muslimanima, već općenito strancima i (ilegalnim) imigrantima. A upravo se njima posredno bave ova dva filma. U “Hipohondru“ (“Supercondriaque“) u Pariz kao ilegalni imigrant i beskućnik dolazi vođa čerkistanske revolucije Anton Miroslav (...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 19:01