StoryEditor
SlikarstvoFini splitski lopov

Ukradena slika s izložbe nakon 5 dana je pronađena dok je lupež u svom domu guštao u umjetnosti. Tko bi platio autoru štetu da sliku nije nađena?

Piše Eda Vujević
12. listopada 2021. - 14:27

Krađa iz Stare gradske vijećnice kad je s izložbe Splitgraphic bijenala nestala grafika poljske umjetnice Eweline Kolakowske srećom je prošla bez većih šteta i po Bijenale i po umjetnicu.

Istina, sreća očito nije pratila i 47-godišnjeg lopova kojeg je policija izuzetno brzo našla kako, u toplini svoga doma, uživa u slici mlade Poljakinje te je njega privela, a grafiku vratila Pavi Majiću, direktoru i osnivaču Splitgraphica.

Tako je grafika već peti dan nakon krađe ponovno okačena na zid Stare gradske vijećnice, što se ne događa baš često. Slika je vrijedna devet tisuća kuna, no da kojom nevoljom nije bila pronađena, upravo bi organizator morao taj iznos uplatiti umjetnici.

– Nažalost, tako je – potvrdio nam je Pavo Majić.

image
Slika Eweline Kolakowske ukradena je prošle srijede
 
SPLITGRAPHIC

– Zato sam sretan što je policija bila tako učinkovita i brza. Naime, za ovakve manifestacije uobičajeno je da od umjetnika dobijemo radove po principu posudbe i upravo tu vrstu ugovora s umjetnicima mi potpisujemo, te na svakom ugovoru o posudbi mora stajati točno o čemu je riječ.

Umjetnici taj obrazac ponekad znaju ne baš savjesno ispuniti pa onda na carini imamo velikih problema, ali, što ćemo, to je takav posao.

Dakle, osiguranje posuđenih umjetnina, osobito ovakvih gdje vrijednost, prema europskim kriterijima, nije velika, nije obvezno i najčešće se i ne ugovara. Zato bismo mi bili snosili teret nastale štete – kaže Majić.

Splitgraphic se, kaže i sam Majić, ne bavi izlaganjem djela velike vrijednosti, no upravo ovih dana, dok traje Bijenale, u Split pristižu skulpture Richarda Deacona, britanskog kipara koji će u Kuli i Galeriji umjetnina izložiti svoje radove.

image
Ukradena grafika u ponedjeljak je vraćena na zid Stare gradske vijećnice
 
SPLITGRAPHIC

Otvorenje njegove izložbe održat će se 19. listopada i ostat će otvorena sve do kraja godine, a u njegovom slučaju, kao i u slučaju, primjerice, Tonyja Cragga, koji je prije dvije godine izlagao u Kuli, Galeriji umjetnina i u Zavodu HAZU, riječ je o neusporedivo skupljim i vrjednijim radovima.

Uostalom, upravo tih dana, u listopadu 2019., njegova monumentalna, 4,5 metara visoka skulptura od nehrđajućeg čelika "Stalna promjena" bila je prodana u Londonu, u aukcijskoj kući Bonhams, za 849.063 funte.

Osiguranje takvih izložbi nešto je posve drugo.

– Dakako da je to sasvim drugačiji, jako skup i kompliciran posao – kaže Duje Mrduljaš, vlasnik i ravnatelj galerije Kula, koji je posljednjih godina u Splitu organizirao izložbe nekolicine doista velikih, a to znači i vrlo skupih, umjetnika.

– Mi u Kuli imamo suradnika koji je stručnjak za odnose s osiguravajućim kućama jer sve mora biti savršeno do zadnjeg detalja, a osiguranje se ugovara "nail to nail", u prijevodu "od čavla do čavla", a u značenju da osiguranje pokriva svaki rad od trenutka kad krene s odredišta pa sve do povratka na to isto, ugovoreno odredište.

Riječ je o osiguranju koje je obvezno i sveobuhvatno, u smislu da pokriva vrlo širok spektar možebitnih šteta. Pa i krađe!

No kako sam već dugo u ovom poslu, to mi je sada već jedna vrsta rutine, no... No krađa je vrlo, vrlo neugodna stvar, i svaka će osiguravajuća kuća nastojati izbjeći plaćanje pa treba voditi računa o svakoj sitnici.

Je li čuvarska služba bila prisutna na svakom katu, imate li ispravne nadzorne kamere, imate li alarmni sustav, je li temperatura galerije odgovarajuća, ukoliko se izlažu osjetljiva djela, jeste li za prijevoz odabrali licenciranog transportera, jeste li s njim sklopili ugovor da mu je zaustavljanje dopušteno samo na osvijetljenim i kamerama pokrivenim odmorištima..., i još milijun stvari – kaže Duje Mrduljaš.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. listopad 2021 14:27