StoryEditor
KulturaPROVOKACIJA ILI...

Ružić odgovara: Što je navodni Krist silovatelj prema stvarnom nasilju Crkve?

23. veljače 2017. - 17:53

Kazališni kritičar Igor Ružić i ove je godine kao selektor festivala hrvatske drame "Marulićevi dani" program izabrao shodno svom lanjskom stavu da ne želi kazalište kao bombonijeru ili zbirku lektirnih naslova.

Program festivala upravo je prihvaćen, ali s njim se kod glasovanja nije složilo Ministarstvo kulture i objavilo je taj stav na svojim stranicama. Ukratko, uglavnom ste se odlučili za autorsko kazalište, a nemate ni hrvatskih klasika. Kako to komentirate?

- Festivalsko Vijeće prihvatilo je program s dvotrećinskom većinom, što je upravo ona s kojom se u Saboru mijenja Ustav, dakle ima težinu koja nadilazi jednostavna pitanja poput anakrone definicije drame i festivala kao ekskluzivnog mjesta promicanja hrvatske drame. Inzistirati isključivo na dramskom tekstu, a ne uzimati u obzir njegove posljedice u vidu rezultata njegove inscenacije, znači umrtviti i ne tako malo kvalitetnog dramskog teksta i kvalitetnih dramskih autora koji ulaze u stroge nacionalne kalupe festivala koji ozbiljno mora poraditi na svojim postulatima.

Što uopće znači promicanje i poticanje u situaciji u kojoj festival nema mogućnosti pozvati inozemne selektore i programatore, funkcionirati kao svojevrsna odskočna daska za tekstove i autore, biti istodobno i showcase i festival s najvećom težinom u tako zadanim nacionalnim okvirima? Smatram da je važnije sastaviti program od predstava koje su relevantne, čiji autori misle današnjicu iz današnjice, koji imaju ili pokušavaju pronaći suvremeni kazališni jezik i koji s gledateljem korespondiraju tako da nitko, na pozornici i u gledalištu, ne mora svjesno suzbijati nevjericu ili nelagodu.

Opstrukcija sustava

Što mislite o okolnostima u kojima se festival planira - zapravo, jedino je Ministarstvo obećalo svoj dio novca, a dobije li Split povjerenika za iduće tromjesečje, ostat će festival u dugu.
- To je posljedica političkog karnevala koji živimo i ne mislim da je pritom financiranje ovogodišnjeg izdanja Marulićevih dana najveći problem. Riječ je o opstrukciji cijelog sustava, koji se izvodi kao (lokalno) politički salto-mortale i bitno otežava situaciju onima koji pokušavaju raditi svoj posao.

Naznačite nam moto, nit vodilju programa. Dakle, jeste li baš željeli dovesti mahom suvremene predstave i tako dati festivalu određeni ton ili niste naišli ni na jedan zanimljivo postavljen tekst naših starijih, klasičnih pisaca?
- Vjerojatno je ovdje u pitanju osobna poetika. No, među prijavljenim predstavama i nije bilo toliko "zanimljivo postavljenih tekstova naših starijih, klasičnih pisaca". Naprotiv, u prošloj godini mnogi su domaći pisci, i stariji i mlađi, ali uglavnom još živući, ponovno dobili priliku da im se djelo provjeri na pozornici.

Nekima je to išlo na ruku, drugima nešto manje, a festival na koncu ima i neke realne gabarite u kojima mora funkcionirati. Moj je moto, kad smo već kod toga, i prošle i ove godine isti: napraviti program "Marulićevih dana" koji neće biti lektirni i neće se gledati samo zato što se to mora, nego i zato što se to hoće.

Riječ je o kazališnom festivalu, a ne o znanstvenom skupu, što znači da ga čine predstave, a od njih se očekuje da publiku ne ostave hladnom, nego da odlazak u teatar bude iskustvo i poticaj. Izuzetno mi je stoga drago da je prošlogodišnji program, također proglašavan "provokativnim", na koncu donio povećanje broja gledatelja, čak i neki financijski plus od prodanih ulaznica. Možda to i nije slučajno, sjetimo li se kraja prošlogodišnje predstave pobjednice i krika "Potrudite se!".

Nije vrijeme za heroje

Ukratko, što ćete ponuditi publici, koja pitanja otvaraju predstave i kakve reakcije očekujete? U najmanju ruku, bit će onih koji će se ljutiti zbog predstave Olivera Frljića, ta je izvedba i na neviđeno izazvala lavine komentara.
- Predstava "Naše nasilje i vaše nasilje" jest naizgled najprovokativnija, ali sigurno nije jedina koja će u travnju u Splitu izazvati "lavine komentara". Što je navodni Krist koji silazi s navodnog križa kako bi navodno silovao muslimanskog izbjeglicu prema strahotama institucionaliziranog nasilja Crkve i vjeronauka, propagandnog suučesništva medija u najgorim ponorima čovječanstva prošlog i ovog stoljeća, nepoznatih ili svjesno zanemarenih dijelova ovdašnje junačke povijesti ili pak gadostima koje smo u stanju prešutjeti unutar svoja četiri zida?

Sve su to, naime, teme predstava u programu ovogodišnjih Marulićevih dana. Želimo li zaista "iz svega toga van" kako sugerira "Bitka na Neretvi" Borisa Bakala ili ćemo i dalje izigravati "pobunu dronti", kako glasi zagubljeni podnaslov "Noćnog života" Ivana Vidića?

Koliko opažam, u zadnje vrijeme kao da izostaju predstave s glavnom ulogom. Većinom postoji nekoliko ravnopravnih uloga, a tako je i u komadima koje ste vi izabrali.
- Pa da, istina je. Doduše, u Matišićevim "Ljudima od voska" Goran Grgić baš ima glavnu ulogu, od prvog do zadnjeg trena je na sceni, jedva stigne udahnuti. Predstave su uglavnom "kolektivne". Valjda nije vrijeme za heroje, za individualce. I u životu je tako, čini mi se. Individualci ili stradaju ili se brzo pokvare.

Trpimir Jurkić: Ne znam u kom smjeru ide festival

Ravnatelj Drame HNK Split Trpimir Jurkić, koji je jedan od članova Festivalskog vijeća, na sastanku vijeća nije podržao program.

- Moj je stav da odnos autorskih projekata i predstava nastalih po dramskim tekstovima - a on je šest naprama tri - nije dobar.

Naravno da držim kako i autorski projekti spadaju u hrvatsku dramu, ali isto tako mislim da je ovo prilika da vijeće ozbiljno porazgovara o vrsti i smislu festivala da se on ne bi pretvorio u festival hrvatskih autorskih projekata.
Izbor Igora Ružića je, naravno, osoban i potpuno legitiman: stoga i ne mislim raspravljati o njegovoj estetici, nego o smjeru u kome festival ide - kaže Jurkić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

07. ožujak 2021 09:55