StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

TURIST SAMOUBOJICA Turizam iz SF horor futurizma

17. svibnja 2020. - 21:10

Kolega Emilije Clarke iz serije "Game Of Thrones" također se ukazao u "online" (A1) videoteci. Tjedan dana nakon Majke zmajeva Daenerys Targaryen ("Izvan sumnje"), evo nam i Jamieja Lannistera, tj. Nikolaja Coster-Waldaua. Za razliku od Clarke, Coster-Waldau se već nametnuo kao ozbiljan glumac od 2011., godine prve epizode "Igre prijestolja", šarajući između europske i hollywoodske produkcije ("Mama", "Osveta na visokim petama", "Bogovi Egipta").

Filmofilima on nije samo Lannister, već i protagonist odlične ekranizacije "Lovaca na glave" Joa Nesboa, drama Susanne Bier "Druga šansa" i "Tisuću puta laku noć" s Juliette Binoche, zatvorske akcije "Zakon jačeg", pa i zadnjeg De Palmina trilera "Domino".

FILM: Selvmordsturisten; triler; Danska/Norveška/Njemačka/Francuska/Švedska, 2019. REŽIJA: Jonas Alexander Arnby ULOGE: Nikolaj Coster-Waldau, Jan Bijvoet OCJENA: *** ½

U očima filmofila bit će upamćen i po ulozi u misterioznom trileru "Turist samoubojica" ("Selvmordsturisten"/"Suicide Tourist"), jednoj od njegovih najboljih.

Gledateljice će jedva prepoznati svoga miljenika - deglamuriziran, skriven iza naočala i brkova pornozvijezde sedamdesetih.

Coster-Waldau je prilično iščezao u ulozi osiguravateljskog detektiva Maxa Isaksena koji za klijenticu istražuje nestanak supruga, a sam prolazi egzistencijalnu krizu kad dozna da je njegov tumor na mozgu porastao i ne može se odstraniti. "Ako nešto zbilja morate učiniti, sad je vrijeme za to", govori mu liječnica.

Istražujući slučaj, Max otkriva da je klijentičin nestali suprug završio u hotelu "Aurora" negdje u švicarskim Alpama, gdje ljudi dolaze – umrijeti. Osoblje "Aurore" priprema goste sa suicidalnim tendencijama za njihovo posljednje putovanje, stvarajući "motivaciju ili društvo za oproštaj od svijeta".

"Bezbolna injekcija uz pjesmu koja predstavlja vaš život i blago psihodelično opuštajuće sredstvo, s pogledom na zvijezde", tako zvuči turizam za samoubojice, odnosno samovoljna smrt uz asistenciju osoblja iz brošure "Aurore". "Svojom slobodnom voljom, uz pomoć hotela i osoblja, oduzet ću sebi život. Kad budeš ovo gledao/la, ja ću biti mrtav", opraštaju se samoubojice gledajući u kameru.

"Oproštajni" govor izlazi iz Maxovih usta u otvaranju filma, a slušamo ga i na videosnimci supruga njegove klijentice. Dakle, Max će se osobno, nakon neuspjelih pokušaja samoubojstva (vješanje, utapanje), prijaviti u hotel u kojem bi se i Bond-negativac osjećao kao kod kuće, a podsjeća na "resort" iz filmova "Mladost" i "Lijek za život".

"Suicide Tourist" donekle dođe kao inverzija potonjeg horora, s "lijekom za smrt". Drugijenac danskog redatelja Jonasa Alexandera Arnbyja nije film strave, ali hotel skriva iznenađenja kao što je protagonistica njegova prvijenca, zamijećene hororske drame "Dok zvijeri spavaju", skrivala unutarnjeg vukodlaka u sebi.

Arnby je na tragu prethodnika u tom smislu s obzirom na ono skriveno (film) i nutarnje (lik). Max prolazi egzistencijalna trvenja propitujući sebe i život prije nego što ga, naizgled, odluči okončati u hotelu u kojem nije sve onako kako se čini. Primjera radi, jednom kad gosti hotela potpišu sporazum o samoubojstvu, isti se ne može poništiti niti odgoditi ako se predomislite oko odluke.

Ekstremna potvrda toga stiže u trenutku kad se neka nesretnica dade u bijeg i bude nastrijeljena. Misterija biva sve misterioznija kad Max pronađe urezanu poruku na ogledalu "izaći ćeš", što se kosi sa zlokobnom krilaticom filma, otisnutom na plakatu "Možeš se odjaviti, ali ne možeš nikad otići".

"Turist samoubojica" rasteže misteriju do granica nepredvidljivog futurističkog SF trilera sedamdesetih ("Zeleno sunce") i devedesetih ("Potpuno sjećanje"), s podrazumijevanim paranoidnim intrigantnostima, šokantnim "san-java" preokretima i pitanjima sa ili bez odgovora u vezi stvarnosti oko nas i nas samih u toj istoj stvarnosti.

Ne djeluje to uvijek koherentno u filmu koji preočito želi biti žanrovski (SF/triler) i festivalski (drama), a radi to manje uspješno u odnosu na Arnbyjev debi. Na momente je i sve prenapregnuto čudnovato. Međutim, treba pohvaliti da redatelj ne banalizira osjetljivu, kontroverznu temu zazivanja smrti, kao i to da je dorečena nedorečenost njegova filma gledateljski izazovna. Dovoljno komplimenata da se "Suicide Tourist" renta.

Isti redatelj, isti scenarist

Jonas Alexander Arnby je ponovno surađivao sa scenaristom Rasmusom Birchom. Film je nastao u koprodukciji Danske, Norveške, Njemačke, Francuske i Švedske, a jednu od uloga igra belgijski glumac Jan Bijvoet kojeg smo prvi put zapazili u canneskom filmu "Borgen".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

16. rujan 2020 12:20