
"Nemaš pojma na što sam sve spremna." – "Sjena straha" (2020.)
Akcija je prilično razvedena u ugodnom kinoiznenađenjcu "Sjena straha", drugijencu redateljice Roseanne Liang koji je akcijsko-ratni film, (horor) triler i "monster movie" u jednom, otprilike kao "Operacija Ovelord", samo bolje. "Shadow In The Cloud" zamišlja paranoidni trilerski horor Danteova "gremlinskog" segmenta "Twilight Zone" omnibusa kao ratnu akciju i uglavnom ispunjava zamisli takve postavke.
Film znade biti neujednačen, pa i kaotičan, što je zasluga prekrajanja izvornog scenarija Maxa Landisa nakon #MeToo optužbi, ali svejedno djeluje transžanrovski promišljeno i funkcionira umješnije nego bi trebao, nevidljivim rezom povezujući nekoliko žanrova u jednu cjelinu.
Crtić iz epohe Drugog svjetskog rata, kojim se otvara film, tu je da najavi zrakoplovnu akciju s gremlinom, na trenutke crtanoliku u nerealističnosti. "Nisam ja kriv, nego gremlin", čujemo u crtiću (o)pravdanje za kasnije drske akcijske suludosti iz sfere ekstremne akcije.
Kad crtić završi, redateljica predstavlja junakinju, Maude Garrett (srčana, nikad bolja Chloë Grace Moretz; "Kick-Ass"), tako što ona sprema pištolj i torbu strogo povjerljivog sadržaja. Misterija i akcija upakirani su u Čehovljevo pravilo o puški, a sintisajzerska glazba (skladatelj Mahuia Bridgman-Cooper) zvuči kao eho žanrovske kinematografije osamdesetih kojoj "Sjena straha" ponosno pripada i pripaja se na akcijska kretanja novog milenija, cementirajući Moretz kao "kick-ass" heroinu.
Moretz se kao zrakoplovna časnica na tajnom zadatku pridružuje savezničkoj misiji američkog B-17 bombardera i polijeće u nepoznato iz zrakoplovne baze na Novom Zelandu s misterioznim paketom u ruci ("Što je unutra? Dekoder?"). Prva trećina filma je režijski izvrsna i uzorna u narativnoj/karakternoj ekonomičnosti.
Posada bombardera, oslikanog seksi ženom, smješta Maude u usku kupolu za mitraljesce ispod trupa aviona prilikom polijetanja i seksistički se neumjesno sprda na račun njezina izgleda i činjenice da je žensko, tj. žena u muškom poslu koja je sigurno "lezbijka ili kurva" i zbog toga treba biti podređena muškarcima i odvojena od njih.
Liang se ugleda na Stevena Knighta u "Lockeu" s Tomom Hardyjem i cijelu posadu zrakoplova ne vidimo, nego samo čujemo glasove. Ne znajući da je Maude u eteru i da ih čuje preko slušalica/radio veze, oni naglas fantaziraju što bi joj radili itd., a redateljica drži heroinu u krupnom, klaustrofobičnom planu opipljive dramske tenzije i oslikava njezine zamišljaje kako pojedini muškarac izgleda u snolikim izmagljenim crvenim kadrovima, usput predstavljajući likove.
Njezina i naša imaginacija popunjava praznine, ali i hororsko-trilerski radi sto na sat kad se među oblacima počnu nazirati sjenovite prijetnje sugerirane u naslovu "Shadow In The Cloud", od neprijateljskih japanskih lovaca do "štakorastih stvorova s kandžama" koji prelijeću preko krila, a labava hidraulika ukazuje na krhkost aviona.
Isprve nitko ne vjeruje onome što "drska" Maude vidi i misle da bulazni, ali mijenjaju ploču kad se fantomske prijetnje materijaliziraju s naglaskom na "krzno, kandže, čudno lice" monstrume, baš kao i sam film. "Sjena straha" se iz minimalističkog trilera iz Drugog svjetskog rata pretvara u maksimalističku mješavinu suludo zabavne zrakoplovne ratne akcije i gremlinskog horora.
"Gremlin? Kao u crtiću?", pita netko u šoku i nevjerici. Odgovor na to pitanje je i "da" i "ne": gremlin nije kao u crtiću jer je krvoločniji i okomljuje se na ljude, ne samo avionsku mašineriju, ali akcija je, ponovimo, crtanolika u nemogućem, odnosno kršenju zakona fizike, izbačenih iz zrakoplova i prorešetanih mitraljezom.
U jednoj akcijskoj "WTF" sceni, na koju će ljubomorni biti "Brzi i žestoki", Maude ispada iz aviona da bi je natrag odbacila/vratila eksplozija zrakoplova u letu ispod nje. Scena dolazi kao potvrda da Maude više nije ispod nego iznad muškaraca. Heroina će rušiti avione kao da je od majke rođeni trbušni mitraljezac i vojevati s gremlinima žešće od ostatka posade, provlačeći film kroz filter anarhične, feminističko-majčinske novomilenijske akcijnosti.