StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Metronom‘: Još jedan film za ‘best of‘ rumunjske kinematografije

Piše Marko Njegić
26. travnja 2023. - 23:59

Rumunji su se trijumfalno vratili, ali realno nisu nikad ni otišli. Iako ne doseže najveće uspjehe kao prvih desetak godina novog milenija (“Policijski, pridjev”, “Najsretnija djevojka na svijetu”, “Aurora”, “Ako mi se fućka, fućkam”, “Poza djeteta”), s naglaskom na canneski trijumf “4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana”, “Smrti gospodina Lazarescua” i “12:08 Istočno od Bukurešta”, rumunjska kinematografija “novog vala” još uvijek je prilično vitalna u europskim i svjetskim okvirima.

Svako toliko na nekom ("A") festivalu zabljesne neki novi rumunjski film, “Iza brda”, “Blago”, “Bravo!”, “Psi”, “Sierranevada”, “Matura”, "Limunada", “Ljubav 1. pas”, “Ne diraj”, "Ne zanima me ako u povijesti ostanemo zapisani kao barbari", “Zviždači”, “Kolektiv”, “Baksuzno bubanje ili bezumni pornić”... Najnoviji u nizu bljeskova rumunjske kinematografije je “Metronom” (“Metronom”) Alexandrua Belca koji se kalio kao prvi pomoćnik redatelja Corneliua Porumboiua i Cristiana Mungiua.

FILM: Metronom; drama; Rumunjska/Francuska, 2022. REŽIJA: Alexandru Belc ULOGE: Mara Bugarin, Serban Lazarovici DISTRIBUCIJA: Discovery OCJENA: ****

Kao i mnogi rumunjski filmovi, “Metronom” je imao premijeru u Cannesu, točnije programu “Izvjestan pogled”, gdje se okitio nagradom za režiju. Utjecaj Porumboiua i Mungiua, uopće rumunjskog “novog vala”, nepobitan je u “Metronomu”, ali Belc se ugledao i na novohollywoodski film sedamdesetih s potpisom Francisa Forda Coppole i Michaela Cimina.

Fuzija dvaju stilova rezultira nečim osvježavajućim, a Belc ionako pronalazi novi kut gledanja na staru rumunjsku temu – represiju u doba Čaušeskuove komunističke diktature. Dokle god je rumunjskih filmova poput “Metronoma”, ova tema neće postati izlizana.

Priča se, za promjenu, odvija u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća umjesto u osamdesetima, a u njezinom centru nalazi se romantična i buntovna maturantica Ana u tumačenju izvrsne debitantice Mare Bugarin koja izgleda i glumi kao da je dobitna kombinacija mlade Isabelle Adjani i Nine Hoss te Margaret Qualley.

Godina je 1972. i Ana je potištena viješću da joj momak Sorin (Serban Lazarovici; “Velika slova”) planira s obitelji pobjeći u Njemačku. Anina prijateljica (Mara Vicol) nagovara je da dođe na popodnevni tulum ne bi li se oraspoložila i ona dolazi unatoč protivljenju stroge majke (Andreea Bibiri).

Na tulumu ekipa sluša Jimija Hendrixa i The Doorse s valova emisije za mladež “Metronom” na Radiju Slobodna Europa, zabranjenom za slušanje u Rumunjskoj, a plan im je da sastave pismo upućeno radijskom voditelju u kojem bi mu izrazili zahvalnost za glazbu, a koje će Sorin predati stranom novinaru i ovaj ga odnijeti iz zemlje.

Sekvencija tuluma potvrđuje Belcov talent i njegov je odgovor na scene vjenčanja u “Kumu” i “Lovcu na jelene”. Redatelj dopušta sceni da se razvija prirodno i spontano u dugim kadrovima, tj. realnom vremenu, puštajući u cijelosti Morrisonovu hit-pjesmu “Ligh My Fire”.

Kamera bilježi mikro-interakcije i emocije među likovima, ali i naslućuje da bi blaženstvo mladeži (ples, flert) moglo biti, i bit će, kratkoga vijeka, posebice kad se sjetimo mahom sivih eksterijera kao kontrapunkta ljubičastoj boji Anine haljine. “Pokušavamo preživjeti u ovom sivom svijetu, komunistička propaganda svojim je pipcima obuhvatila naše živote”, čujemo tu negdje.

Ubrzo se na vratima stana pojavljuje Čaušeskuova tajna policija nalik Gestapu koja je nekako došla u posjed pisma namijenjenog voditelju emisije “Metronom” i odvodi sve idealistične sudionike tuluma u postaju pod sumnjom da je posrijedi “tajno okupljanje”.

Tada “Metronom” postaje prepoznatljivo društveno-politički (korupcija) i psihološki tenzična rumunjska drama kad u kadar uđe ključno glumačko lice “novog vala” Vlad Ivanov kao časnik tajne službe Biris koji podsjeća Anu na zakon da “Rumunji ne smiju kontaktirati sa stranim radijskim ili TV postajama, ili tiskom, koji svojim djelovanjem provode kampanju blaćenja ili djeluju protiv interesa Rumunjske”.

Fizičko nasilje je minimalizirano i Belc daje prednost psihološkom slamanju Ane, isprve prkosne i odane momku i prijateljima, dok njezin otac (Mihai Calin) povlači veze da ne bude kažnjena i ne uništi svoju budućnost, a neće biti ako oda “tko su pravi prijestupnici” i “tko je napisao pismo”, naprotiv Biris će se osobno pobrinuti da upiše fakultet i položi ispite. “Metronom” je još jedan film za novovalni “best of” rumunjske kinematografije.

Belcov dokumentarni prvijenac

Belc je rođen 1980. godine. Diplomirao je pri bukureštanskoj Filmskoj akademiji i magistrirao političke znanosti. Nakon režije nekoliko kratkih filmova, igranih i dokumentarnih, debitirao je u dugometražnoj formi nagrađivanim dokumentarcem "8. ožujak".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. travanj 2024 19:49