stdClass Object ( [id] => 222432 [title] => Damir Šodan: Tajkunske priče ne idu u zastaru [alias] => damir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Pjesnik, dramatičar i prevoditelj, antologičar Damir Šodan objavio je koncem prošle godine svoju četvrtu zbirku poezije “Cafe Apollinaire”. Ona propituje različite važne i nevažne, naizgled nasumično odabrane točke kulturnog 20. stoljeća. No, osim toga, ovaj je Splićanin s haaškom prevoditeljskom adresom uspio dočekati da njegova brončanim “Držićem” nagrađena drama “Chick lit” doleti i na kazališne daske. Doduše, ne u Splitu i Hrvatskoj, nego u obližnjem Mostaru i Hercegovini. Budući da je ovaj prevoditelj stihova Bukowskog, Carvera, Cohena i Simica dokazani poetski putnik od Londona do New Yorka, i budući da uvijek radi na nekim događanjima i antologiziranjima, zanimljiv je sugovornik, naravno, ako ga se uspije uhvatiti.

Rasprodane predstave

Vaša drama “Chick lit”, nagrađena trećom nagradom “Marin Držić”, prešla je mehku granicu, pa i Neretvu, i praizvedena je u Mostaru, i to uz dobar prijam.

– Neizmjerno sam zahvalan mostarskom HNK-u, redateljici Tanji Oručević-Miletić, dramaturgu Draganu Komadini i ansamblu obiju obala, jer su svojim zalaganjem na umjetnički način sagradili “još ljepši i stariji most” i tako barem na trenutak povezali entitete razdružene agresivnim političkim manipuliranjem. O tome koliko su u tome uspjeli najbolje svjedoči činjenica da je predstava stalno rasprodana i da je na vrlo relevantnoj regionalnoj smotri kazališta u Brčkom nagrađena nagradom publike. Nadam se da će selektori “Marulićevih dana” naći za shodno da je uvrste u program i tako splitskoj publici omoguće da vide jedan vrlo “seksi”, ali i subverzivan suvremeni kazališni komad.

Unatoč teškoj krizi chick lita, komad o tajkunu i ženi spisateljici kojima pod prozorom prosvjeduje gladno radništvo očito još drži dramsku snagu?

– Mislim da fenomeni vezani uz tranzicijsko-pretvorbenjački narativ našeg društva, pa tako i oni marginalni poput slučaja chick lit dive čiji tajkun od muža ne isplaćuje plaće potlačenim radnicima, nimalo ne podliježu zastari zato što na simboličkoj, ali i “stvarnosnoj” razini odražavaju vidljiv duhovni kapital jednog vremena poremećenih vrijednosti u kojem je pohlepa neslužbeno proglašena vrlinom, dok je takozvana briga za čovjeka završila na smetištu povijesnih “zabluda”. Ali problem je u velikoj mjeri i u medijima koji servisiraju svjetonazor primitivnih elita, očekujući od javnosti da prihvati njihove privatne poroke i vrline javne kao dio vlastitog habitusa, što je u najmanju ruku nakaradno. Naprimjer, upravo su mediji ne tako davno ovog najnovijeg kleptopatriota, krotitelja prepariranog bijelog medvjeda, promovirali u naočitog i svake hvale vrijednog protagonista bajke o “uspjehu” na hrvatski način, da bi se u konačnici pokazalo da je riječ tek o bahatom balkanskom drumskom otimaču kalibra jednog Andrijice Šimića.

– Dosta putujete, vidi se to i iz zbirke, no dojam je da više putujete kroz vrijeme i povijest, posebno ono s početka 20. stoljeća?

– Ako nam je vrijeme dio sudbine, onda barem mjesto možemo mijenjati, pa je samim tim i putovanje svojevrsna kinetička iluzija slobode koju intenzivno nastojim upražnjavati koliko god mi to materijalne i životne mogućnosti dopuštaju. I evo, drugi put sam se tako obreo u snovitoj i sunčanoj Andaluziji, inače prapostojbini multikulturalizma. Glede, pak, “putovanja kroz vrijeme”, nastojao sam se i u ovoj novoj zbirci “Cafe Apollinaire” u nekoj mjeri iz krajnje subjektivnog ugla obračunati s nekim aspektima službenog interpretiranja povijesne događajštine. Riječ je zapravo – kako je to umješno sročio Nikola Petković – o pokušaju da se primijenjenom i poetiziranom “kontramemorijom” ublaže neki pogubni učinci nekritičkoga gutanja suvremene i manje suvremene oficijelne povijesti.

Smiješna strana povijesti

Iako je knjiga pisana razigrano, u njoj ima puno književnih i društvenih aluzija, na razini poetske učenosti. Je li to razlog da ste uz knjigu stavili glosar na internetu?

– Popratni glosarij na internetu zapravo je nešto poput zen-budističke šale ili geste koju bi trebalo shvatiti ozbiljno u onoj mjeri u kojoj je “neozbiljna”, jer ona na krajnje subjektivan način parodira koncept enciklopedije. Naime, riječ je dobrim dijelom o izvodima iz one “smiješne”, ali i one manje “smiješne strane povijesti”, upakiranima na paradoksalan način, tako da je ista težina pridodana, primjerice, Krležinim opaskama o oženjenim filozofima, znanstvenom tumačenju učinaka pušenja canabisa, neslavnom pomaganju Katoličke crkve endehaškim bjeguncima ili, pak, “žutim” vinjetama iz života hollywoodskih diva poput Cameron Diaz. Također, bilo mi je važno da taj historijski ili činjenični apendiks izmjestim na net, a onaj subjektivni ili poetski sadržaj zadržim u knjizi koja se – iskreno se nadam – može čitati i bez tog virtualnog potpornja, u duhu vremena.

Govori se i da spremate pjesničku antologiju suvremene europske poezije?

– Sa svojim bliskim prijateljem, pjesnikom Tomicom Bajsićem, pripremam antologiju suvremene europske poezije koja bi trebala biti objavljena za koji mjesec, pa će to biti dobra prilika da se šira javnost upozna s različitim suvremenim europskim pjesničkim imenima i njihovim po mnogo čemu raznorodnim, ali nekad i zapanjujuće bliskim poetikama. Veliki trud uložili su nesumnjivo prevoditelji, kojima iskreno zahvaljujemo. Hrvatski predstavnik, oko čijeg smo se izbora momentalno složili, bit će Delimir Rešicki.

U Splitu ste htjeli organizirati veliki inozemni poetski festival u povodu ulaska u EU. Žalite li zbog neuspjeha projekta i je li to bio vaš oproštaj od takvih akcija?


– “Ne, ne žalim ni za čim”, kako veli Edith Piaf, jer bilo je svakako vrijedno pokušati. Zamisao o svjetskom festivalu u našoj sredini još uvijek postoji i nastojat ćemo je realizirati, možda ne u Splitu, nego negdje drugdje na jadranskoj obali ili pak u Zagrebu, no valja imati na umu i katastrofalnu gospodarsku situaciju u kojoj se zemlja objektivno nalazi, a koja će, nažalost, po svoj prilici još neko vrijeme potrajati, tako da ćemo se u toj svojoj nakani vjerojatno nastojati orijentirati na europske fondove.

siniša kekez

Haiku i Cohen

Što se trenutno provlači vašim gadgetima, stihovi ili dijalozi?

Radim već neko vrijeme na knjizi urbanih i putopisnih haikua pod radnim naslovom “Gavran, Buddha, Yamaha”, ali budući da haikui uglavnom nastaju u rijetkim trenucima kondenziranih jezičnih i percepcijskih “kratkih spojeva” - ili bi barem tome tako trebalo biti - vrlo je neizvjesno kad ću je i završiti, ali ono što je izvjesno je da ću do kraja godine pokušati zgotoviti prijevod izbora iz poezije Leonarda Cohena, “Lijek za ljubav” (izabrane pjesme, 1956-2006) za koji je Boris Runjić već izrazio spremnost da ga objavi. Također momentalno uređujem veliki intervju sa istaknutim slovenskim pjesnikom Alešom Debeljakom, koji nam je Aleš jesenas dao za časopis Poezija.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZNAD GRANICA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-01-07 18:28:35 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-01-08 11:33:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-01-08 08:22:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3989 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/01/07/Kultura/odan00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x355" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7521126 Threads: 6 Questions: 1607606348 Slow queries: 4770785 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110696877 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/damir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru-222432 [printLink] => /kultura/damir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru-222432?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 187358 [name] => damiršodan [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => damirsodan [link] => /tag/damirsodan ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZNAD GRANICA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Damir Šodan: Tajkunske priče ne idu u zastaru [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-09-02-44-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/01/07/Kultura/odan00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/01/07/Kultura/odan00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Pjesnik, dramatičar i prevoditelj, antologičar Damir Šodan objavio je koncem prošle godine svoju četvrtu zbirku poezije “Cafe Apollinaire”. Ona propituje različite važne i nevažne, naizgled nasumično odabrane točke kulturnog 20. stoljeća. No, osim toga, ovaj je Splićanin s haaškom prevoditeljskom adresom uspio dočekati da njegova brončanim “Držićem” nagrađena drama “Chick lit” doleti i na kazališne daske. Doduše, ne u Splitu i Hrvatskoj, nego u obližnjem Mostaru i Hercegovini. Budući da je ovaj prevoditelj stihova Bukowskog, Carvera, Cohena i Simica dokazani poetski putnik od Londona do New Yorka, i budući da uvijek radi na nekim događanjima i antologiziranjima, zanimljiv je sugovornik, naravno, ako ga se uspije uhvatiti.

Rasprodane predstave

Vaša drama “Chick lit”, nagrađena trećom nagradom “Marin Držić”, prešla je mehku granicu, pa i Neretvu, i praizvedena je u Mostaru, i to uz dobar prijam.

– Neizmjerno sam zahvalan mostarskom HNK-u, redateljici Tanji Oručević-Miletić, dramaturgu Draganu Komadini i ansamblu obiju obala, jer su svojim zalaganjem na umjetnički način sagradili “još ljepši i stariji most” i tako barem na trenutak povezali entitete razdružene agresivnim političkim manipuliranjem. O tome koliko su u tome uspjeli najbolje svjedoči činjenica da je predstava stalno rasprodana i da je na vrlo relevantnoj regionalnoj smotri kazališta u Brčkom nagrađena nagradom publike. Nadam se da će selektori “Marulićevih dana” naći za shodno da je uvrste u program i tako splitskoj publici omoguće da vide jedan vrlo “seksi”, ali i subverzivan suvremeni kazališni komad.

Unatoč teškoj krizi chick lita, komad o tajkunu i ženi spisateljici kojima pod prozorom prosvjeduje gladno radništvo očito još drži dramsku snagu?

– Mislim da fenomeni vezani uz tranzicijsko-pretvorbenjački narativ našeg društva, pa tako i oni marginalni poput slučaja chick lit dive čiji tajkun od muža ne isplaćuje plaće potlačenim radnicima, nimalo ne podliježu zastari zato što na simboličkoj, ali i “stvarnosnoj” razini odražavaju vidljiv duhovni kapital jednog vremena poremećenih vrijednosti u kojem je pohlepa neslužbeno proglašena vrlinom, dok je takozvana briga za čovjeka završila na smetištu povijesnih “zabluda”. Ali problem je u velikoj mjeri i u medijima koji servisiraju svjetonazor primitivnih elita, očekujući od javnosti da prihvati njihove privatne poroke i vrline javne kao dio vlastitog habitusa, što je u najmanju ruku nakaradno. Naprimjer, upravo su mediji ne tako davno ovog najnovijeg kleptopatriota, krotitelja prepariranog bijelog medvjeda, promovirali u naočitog i svake hvale vrijednog protagonista bajke o “uspjehu” na hrvatski način, da bi se u konačnici pokazalo da je riječ tek o bahatom balkanskom drumskom otimaču kalibra jednog Andrijice Šimića.

– Dosta putujete, vidi se to i iz zbirke, no dojam je da više putujete kroz vrijeme i povijest, posebno ono s početka 20. stoljeća?

– Ako nam je vrijeme dio sudbine, onda barem mjesto možemo mijenjati, pa je samim tim i putovanje svojevrsna kinetička iluzija slobode koju intenzivno nastojim upražnjavati koliko god mi to materijalne i životne mogućnosti dopuštaju. I evo, drugi put sam se tako obreo u snovitoj i sunčanoj Andaluziji, inače prapostojbini multikulturalizma. Glede, pak, “putovanja kroz vrijeme”, nastojao sam se i u ovoj novoj zbirci “Cafe Apollinaire” u nekoj mjeri iz krajnje subjektivnog ugla obračunati s nekim aspektima službenog interpretiranja povijesne događajštine. Riječ je zapravo – kako je to umješno sročio Nikola Petković – o pokušaju da se primijenjenom i poetiziranom “kontramemorijom” ublaže neki pogubni učinci nekritičkoga gutanja suvremene i manje suvremene oficijelne povijesti.

Smiješna strana povijesti

Iako je knjiga pisana razigrano, u njoj ima puno književnih i društvenih aluzija, na razini poetske učenosti. Je li to razlog da ste uz knjigu stavili glosar na internetu?

– Popratni glosarij na internetu zapravo je nešto poput zen-budističke šale ili geste koju bi trebalo shvatiti ozbiljno u onoj mjeri u kojoj je “neozbiljna”, jer ona na krajnje subjektivan način parodira koncept enciklopedije. Naime, riječ je dobrim dijelom o izvodima iz one “smiješne”, ali i one manje “smiješne strane povijesti”, upakiranima na paradoksalan način, tako da je ista težina pridodana, primjerice, Krležinim opaskama o oženjenim filozofima, znanstvenom tumačenju učinaka pušenja canabisa, neslavnom pomaganju Katoličke crkve endehaškim bjeguncima ili, pak, “žutim” vinjetama iz života hollywoodskih diva poput Cameron Diaz. Također, bilo mi je važno da taj historijski ili činjenični apendiks izmjestim na net, a onaj subjektivni ili poetski sadržaj zadržim u knjizi koja se – iskreno se nadam – može čitati i bez tog virtualnog potpornja, u duhu vremena.

Govori se i da spremate pjesničku antologiju suvremene europske poezije?

– Sa svojim bliskim prijateljem, pjesnikom Tomicom Bajsićem, pripremam antologiju suvremene europske poezije koja bi trebala biti objavljena za koji mjesec, pa će to biti dobra prilika da se šira javnost upozna s različitim suvremenim europskim pjesničkim imenima i njihovim po mnogo čemu raznorodnim, ali nekad i zapanjujuće bliskim poetikama. Veliki trud uložili su nesumnjivo prevoditelji, kojima iskreno zahvaljujemo. Hrvatski predstavnik, oko čijeg smo se izbora momentalno složili, bit će Delimir Rešicki.

U Splitu ste htjeli organizirati veliki inozemni poetski festival u povodu ulaska u EU. Žalite li zbog neuspjeha projekta i je li to bio vaš oproštaj od takvih akcija?


– “Ne, ne žalim ni za čim”, kako veli Edith Piaf, jer bilo je svakako vrijedno pokušati. Zamisao o svjetskom festivalu u našoj sredini još uvijek postoji i nastojat ćemo je realizirati, možda ne u Splitu, nego negdje drugdje na jadranskoj obali ili pak u Zagrebu, no valja imati na umu i katastrofalnu gospodarsku situaciju u kojoj se zemlja objektivno nalazi, a koja će, nažalost, po svoj prilici još neko vrijeme potrajati, tako da ćemo se u toj svojoj nakani vjerojatno nastojati orijentirati na europske fondove.

siniša kekez

Haiku i Cohen

Što se trenutno provlači vašim gadgetima, stihovi ili dijalozi?

Radim već neko vrijeme na knjizi urbanih i putopisnih haikua pod radnim naslovom “Gavran, Buddha, Yamaha”, ali budući da haikui uglavnom nastaju u rijetkim trenucima kondenziranih jezičnih i percepcijskih “kratkih spojeva” - ili bi barem tome tako trebalo biti - vrlo je neizvjesno kad ću je i završiti, ali ono što je izvjesno je da ću do kraja godine pokušati zgotoviti prijevod izbora iz poezije Leonarda Cohena, “Lijek za ljubav” (izabrane pjesme, 1956-2006) za koji je Boris Runjić već izrazio spremnost da ga objavi. Također momentalno uređujem veliki intervju sa istaknutim slovenskim pjesnikom Alešom Debeljakom, koji nam je Aleš jesenas dao za časopis Poezija.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/damir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru-222432 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=31bdda05c71f5334175de8947d0bfc4b87038362 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Damir+%C5%A0odan%3A+Tajkunske+pri%C4%8De+ne+idu+u+zastaru&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdamir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru-222432 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdamir-sodan-tajkunske-price-ne-idu-u-zastaru-222432 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => IZNAD GRANICA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaIZNAD GRANICA

Damir Šodan: Tajkunske priče ne idu u zastaru

Piše PSD.
8. siječnja 2014. - 09:22
Pjesnik, dramatičar i prevoditelj, antologičar Damir Šodan objavio je koncem prošle godine svoju četvrtu zbirku poezije “Cafe Apollinaire”. Ona propituje različite važne i nevažne, naizgled nasumično odabrane točke kulturnog 20. stoljeća. No, osim toga, ovaj je Splićanin s haaškom prevoditeljskom adresom uspio dočekati da njegova brončanim “Držićem” nagrađena drama “Chick lit” doleti i na kazališne daske. Doduše, ne u Splitu i Hrvatskoj, nego u obližnjem Mostaru i Hercegovini. Budući da je ovaj prevoditelj stihova Bukowskog, Carvera, Cohena i Simica dokazani poetski putnik od Londona do New Yorka, i budući da uvijek radi na nekim događanjima i antologiziranjima, zanimljiv je sugovornik, naravno, ako ga se uspije uhvatiti.

...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 11:02