
"Bit ćemo zauvijek." - "Jexi" (2019.)
Kombinacija romanse i humora je dobitna za uspjeh u hrvatskim kinima. Domaća publika voli romantične komedije i rom-com je jedan od omiljenih žanrova. Pokazuje to i friški box-office izvještaj. "Last Christmas" je dosad privukao preko 70.000 gledatelja u hrvatska kina.
Mogu li njegovim stopama poći "Jexi" i "Moj plus jedan", doznat ćemo narednih tjedana. Dvije nove romantične komedije pojavile su se gotovo istodobno na kinorepertoaru, a osim rom-com žanra i toga što oba potpisuju redateljski dvojci Jon Lucas-Scott Moore (kinohit "Zločeste mame") i Jeff Chan-Andrew Rhymer (serija "PEN15"), dijele glumce koji su dosad uglavnom bili pobočnici, tzv. komični "side-kickovi, da bi ih ovi filmovi gurnuli u prvi plan.
To su Adam Devine ("Traže se pratilje za vjenčanje") i Jack Quaid ("Rampage: Totalni kaos"). Zanimljivo, Alexandra Shipp, Devineova partnerica u "Jexi", glumila je s Quaidom u "Tragedy Girls", filmu koji je izvrtao konvencije "slasher" horora.
I "Jexi", naizgled, pokušava izvrnuti klasični rom-com. Posrijedi je romantično-komična inačica sjajne SF romanse "Ona" Spikea Jonzea s Joaquinom Phoenixom zaljubljenim u ženu bez stasa, ali s glasom Scarlett Johansson - Samanthu, operativni sistem, tj. samostalnu umjetnu inteligenciju.
Umjesto Samanthe i Scarlett imamo Jexi i Rose Byrne, a melankoličnu, dramski intoniranu romantiku počesto mijenja vulgarna komika. Ipak, postavka je i dalje intrigantna budući da je futuristički SF postao naša svakodnevica od 2014., godine izlaska filma "Her".
Ljudi su sve više vezani za pametne telefone poput Phila (Devine) koji za njih otvaraju Fejs, Netflix itd. Phil je milenijalac-hipster, od malih nogu s mobitelom u ruci. "Daj mu mobitel, to će ga ušutkati", Philov otac predlaže majci u flešbeku na njegovo djetinjstvo koji kritički kronicira korijene ovisnosti i za buduće generacije.
Djelatnica u mobitel-shopu (Wanda Sykes) naziva Phila i njegovu generaciju "drogašima" kojima treba odvikavanje zbog toga što 24 sata dnevno bulje u ekran. "Drogaši se bar dignu s kauča i kontaktiraju druge drogaše uživo", tumači ona. Nema tko ne visi na mobitelu u uvodnoj montaži filma, svi statisti, čak i dijete u kolicima.
Satirični odmak na račun modernog "online" svijeta upotpunjuje i Philov posao – diplomirao je novinarstvo, a radi na portalu i sastavlja liste o mačkama. "Superiška, po tome se klika", rimuje njegov šef (Michael Pena). Zaplet počinje kad se Philu razbije mobitel i kupi novi opremljen s Jexi, što se događa otprilike istovremeno s njegovim upoznavanjem lijepe Cate (Shipp).
"Ovdje sam kako bi ti učinila život boljim", oglasi se Jexi koja će kontrolirati Philovu usamljeničku svakodnevicu. Isprve Jexi doista mijenja Philov život nabolje kao virtualna asistentica/tajnica bez dlake na jeziku, izvlači ga iz kuće, odvaja od Netflixa i hrane na dostavu.
Međutim, njezina (?) manipulacija njegova života biva sve nekontroliranija kako se Phil zbližava s Cate i prvi put ostvaruje ljudsku konekciju "uživo", do momenta iskazivanja manijakalne posesivnosti i ljubomore. Na trenutke to znade biti pomaknuto zabavno zahvaljujući vokalnoj ulozi Byrne.
Ona koja krade film kao poremećeni ženski HAL-9000 ("Ona je posvuda!"), iako je ne vidimo, već samo slušamo i gledamo njezine rečenice kako se ispisuju na zaslonu mobitela. Mobitel je svakako zabavniji od vlasnika, ma koliko god ponekad želimo da se isključi.
No, u komici prednjače neugodnosti, pa tako Jexi traži od Phila da simulira seks uštekavanjem i ištekavanjem kabela za punjenje, a i njegove slike penisa bit će razotkrivene, premda ih je fotkao iz raznih kutova u "Austin Powers" stilu prekrivanja strateških dijelova. Philova veza s Cate možda djeluje nevjerojatna čak i za rom-com, ali "Jexi" u konačnici favorizira djevojku od krvi, mesa i emocija u odnosu na virtualnu curu s umjetnim emotikonima.
Djevojku kakva je i Alice (potencijalna zvjezdana uloga za Mayu Erskine) u filmu "Moj plus jedan" koji nema rom-comovski "upgrade" kao "Jexi", no svejedno redateljski, glumački i scenaristički bolje kodira muško-ženske odnose na temelju žanrovskih parametara, makar im pristupa s ljudskije strane.
"Plus One", dakle, nije ništa novo unutar žanra koji redovito odlazi na vjenčanja ("Four Weddings And The Funeral", "My Best Friend's Wedding", "The Wedding Singer", "Runaway Bride", "The Wedding Crashers"...). Kvragu, slično postavljen film vidjeli smo nedavno u kinima, nedugo nakon "Kako uloviti neženju".
U "Godini vjenčanja" djevojka i mladić bili su također jedno drugome "plus jedan" i odlazili na niz pireva da ih lakše izduraju i ne idu sami, baš kako rade Alice i njezin prijatelj s faksa Ben (Quaid). "Ja povedem tebe, ti mene, oboje profitiramo".
Doduše, Ben i Alice nisu par, kao likovi iz "The Wedding Year", nego "samo prijatelji", ali znamo da će to postati unatoč razlikama u karakterima i da će on shvatiti kako mu je "ona prava" koju traži čitavo vrijeme pred nosom. Prihvaćanje uzajamnih "više od prijatelja" osjećaja je neminovno, no do tog časa film dolazi prirodnim putem, samo što njegov sami kraj, koji želimo jednako kao likovi, naposlijetku djeluje prilično užurban.
Alice i Ben su takoreći čitavo vrijeme u kadru, najčešće i zajedno, stoga ih dobro (u)poznajemo, razumijemo njihove osjećaje, znamo kako dišu i vjerujemo u transformaciju odnosa od platonskog do romantičnog. Sličan "najprije prijatelji pa ljubavnici" put prošli su protagonisti rom-com klasika "Kad je Harry sreo Sally" Roba Reinera i Nore Ephron koji je uzor za duo Chan-Rhymer.
Romantika i komedija se i ovdje podjednako razvijaju iz likova i situacija u kojima se oni nalaze, a ne nekih sudbinsko-instantnih "ljubav iz vedra neba/na prvi pogled" okolnosti, tipa da "posegnu za istim žitaricama u dućanu", kako Ben o(t)pisuje tipične rom-comove. Spominjući "When Harry Met Sally", treba reći da je 27-godišnji Quaid sin nekadašnje princeze romantične komedije Meg Ryan i Dennisa Quaida.
Momak je od oca naslijedio široki osmjeh, od majke dobar rom-com tajming, dopadljiv nastup i sposobnost da "klikne" s partner(ic)om. Njegova kemija s kradljivicom scena (i filma) Erskine je organska, prijateljska, komična, romantična dok pričaju (jako često) ili se šutke gledaju. Pomaže im svakako britak scenarij, pitak poput filma. Podignimo čaše i nazdravimo ovim rom-com mladencima.
Ben Stiller u ulozi producenta
Jedan od producenata filma "Moj plus jedan" je Ben Stiller, komičar koji je i sam glumio u rom-comovima poput "Svi su ludi za Mary" i "Napokon Polly", "Zavodnik"...