StoryEditorOCM
Dalmacijagospodo, poslušajte struku

Škorić i Vela: Država nam ‘raskopava’ županijske i lokalne ceste

Piše PSD.
25. lipnja 2015. - 10:14
Ako Vlada RH od 2016. godine snizi naknade za ceste, lokalne i županijske ceste za par godina bit će u katastrofalnom stanju, najavljuju stručnjaci okupljeni u Udruzi županijskih cesta RH.

Na nelogičnost snižavanja naknada upozorili su već više puta iz Udruge županijskih cesta, a pitanje je otvoreno i među vijećnicima Županijske skupštine splitsko-dalmatinske. Petar Škorić, ravnatelj Županijske uprave za ceste, kaže kako je snižavanje tih naknada nelogično i neprihvatljivo, jer znači izravno snižavanje cijena registracije vozila, no istodobno manje novca za lokalne i županijske ceste.

- Godišnja naknada za uporabu javnih cesta nije tehnički pregled, već se plaća u stanicama za tehnički pregled zajedno s ostalim naknadama, kao što su obvezno osiguranje vozila, tehnički pregled i registracija vozila, naknada za okoliš. Po toj najavi Vlade RH čini se da ćemo plaćati manje pri dolasku na tehnički pregled, ali ćemo imati sve lošije ceste. Treba znati da se iz naknade za ceste financira ulaganje u županijske i lokalne ceste pa će na ovaj način sve županijske uprave za ceste ostati bez 100 milijuna kuna godišnje, dok će prostorno najveća Splitsko-dalmatinska županija biti zakinuta za čak 10 milijuna. Naša županija ima čak 1727 kilometara županijskih i lokalnih cesta, dok u državi ima 18.700 kilometara cesta. Svi ćemo biti oštećeni za sigurnost na cestama, a to ne smijemo dopustiti - kaže Škorić.

Prihodi manji, a troškovi rastu

Inače, od 2003. do danas prihodi za županijske i lokalne ceste smanjivani su u Splitsko-dalmatinskoj županiji sa 150 milijuna na 115 milijuna kuna godišnje, a realni troškovi istodobno su povećani oko 50 posto.

Da je snižavanje naknade neodrživo, upozoravaju iz Udruge županijskih cesta, nacionalne udruge svih županijskih uprava za ceste u zemlji, a dipl. ing. Nino Vela, predsjednik Udruge, kaže:

- Hrvatska zajednica županija i Županijske uprave za ceste još od 2013. godine predlažu Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture usklađivanje s navedenim troškovima godišnje naknade pri registraciji vozila, koja je jedini pouzdani izvor financiranja za županijske i lokalne ceste, što bi utjecalo na godišnji trošak vlasnika osobnih i teretnih vozila manje od jedan posto. Time bi se uspostavio održivi sustav financiranja županijskih i lokalnih cesta koji bi omogućio potreban standard održavanja ovih cesta, a samim tim i potrebnu razinu sigurnosti prometa.

Zato ponovno pozivamo sve nadležne i zainteresirane na dogovor, ministra pomorstva, prometa i infrastrukture sa suradnicima, predstavnike županija, gradova, općina, poslodavce, sindikate, prijevoznike, vozače i sve korisnike cesta, jer mi upravljači cesta smo struka koja upozorava na stanje, ali bez svih zainteresiranih ne može se postići dogovor koji će osigurati održivi sustav financiranja cesta - iz Splita poručuje Vela.

Politiku dalje od cesta

Političari se, smatraju svi, ne bi smjeli oglušiti na ovaj apel struke, jer na lošijim cestama ugrožena je i sigurnost svih nas - tvrdi Georg Žeželić, ravnatelj ŽUC-a Primorsko-goranske županije.

- Ovdje nema mjesta politici, vladajući i oporba moraju poslušati struku i zato ćemo mi stalno apelirati protiv snižavanja naknade za ceste. Pri registraciji će se nešto uštedjeti, no u isto vrijeme nećemo imati novca za ceste, a loše ceste donose veće troškove vlasnicima vozila i dovode do više nesreća. Tko će za to odgovarati? - pita Žeželić, strahujući kako bismo se u cestogradnji mogli vratiti na katastrofalno stanje iz sredine devedesetih godina.

- Prije 12 godina ŽUC-evi su ukupno raspolagali prihodom od milijardu i 140 milijuna kuna godišnje, a danas je taj prihod srezan na 920 milijuna kuna. Pravilnici su sve stroži, zahtijevaju sve veća ulaganja, a mi bismo za desetak godina mogli imati katastrofalno stanje otprije 20 godina; ceste će propadati, neće biti modernizacije, neće biti sanacije crnih točaka, nego će se sve svesti samo na krpanje rupa na cestama - pojašnjava Žeželić iz Rijeke.

ojdana koharević

Dio cesta vodi se kao privatno vlasništvo

Od resornog ministra Siniše Hajdaša Dončića stalno se čuje kako je spas u fondovima Europske unije, no proći će još mnogo vremena dok se te najave ostvare. Financiranje iz EU fondova je na čekanju jer veliki dio cesta nije nikada ucrtan i uknjižen kao državno vlasništvo, što je osnovni preduvjet za financiranje iz europskih fondova. Da apsurd bude veći, izmjere i uknjižbu moraju provesti ŽUC-evi, koji nemaju novca za održavanje, a pogotovo za izmjeru i uknjižbu.


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. travanj 2024 20:25