StoryEditor
Obalanesloboda kretanja

Zanimljivo da je baš u državi koja je imala iskustvo ‘balvan revolucije‘ danas učestalo zatvaranje puteva, slijedi li uskoro pregrađivanje magistrale ili Dalmatine?

Piše Siniša Kekez
26. ožujka 2022. - 19:38

Svakodnevno se izlažemo obilju vijesti, neke nas dotaknu, neke prođu mimo nas, a neke nas baš zdrmaju. Jedna od takvih vijesti meni je bila jučer o tome da je Mate Jujnović, "poznati poduzetnik", prekinuo protupožarni put, i to betonskim zidom, kako je izvijestila Slobodna Dalmacija, pa su u šoku i vatrogasci, koji znaju gasiti požar, ali ne znaju gasiti betonski zid.

Nekoliko je razloga za uznemirenost takvom viješću. Najprije što je put javno dobro i pripada svima, put je postojao prije vlasnika i zatvaratelja i trebao bi postojati i dalje, kao u Straogradskom polju. Osim toga, ako je netko "poznati poduzetnik", ne bi se smio dovesti u situaciju da bude zatvaratelj puta.

image

Poduzetnik Mate Jujnović prekinuo je ulaz na protupožarni put prema park šumi Osejava

Ivo Ravlić/Cropix

Možda griješim, ali očekujem da kad se zatvori protopožarni put da reagira glavni državni vatrogasni inspektor, kao i županijski i općinski, te nadležni ministar policije. Ali, zasad ništa, možda se bave požarima u Zagori.

Na zatvaranje puta, ovoga i bilo kojega drugoga, osim Građevinske inspekcije i policije, trebao bi, po definiciji, reagirati i ministar prometa jer mu se ometa rad u sektoru, nesmetan protok ljudi, roba i usluga. Ali od ministra Olega Butkovića zasad ni o.

image

Kao ministar prometa, Oleg Butković trebao bi reagirati na ometanje protoka ljudi i roba

Božo Radić/Cropix

Pa da stvar tjeramo do kraja, na zatvaranje puta trebali bi reagirati premijer i predsjednik države te udruge koje se bave ljudskim pravima. Jer zatvaranje puta zatvaranje je našega, ipak zapadnoga načina života i udar na temeljna ljudska prava i slobode. Među koje naravno spada i sloboda kretanja.

Ali nažalost navedeni su zatvorili oči i usta pa se putevi slobodno zatvaraju. Osim ovoga jučerašnjeg slučaja, tri su primjera u posljednjih nekoliko godina samo iz naše županije, svi na potezu od Omiša do Dubaca.

image

Marušićani pred zaključanim vratima i putu prema plaži u uvali Borak koji su desetljećima koristili, a nalazi se na zemljištu Giussepea Sparte

Božidar Vukičević/Cropix

Marušići iza Omiša imali su dvije traumatične situacije sa zatvaranjem puta, najprije je 2004., kako je pisala Slobodna Dalmacija, Nedjeljko Bitanga zatvorio put za koji su Marušićani prije pedesetak godina dali svoju zemlju, a poslije ga i asfaltirali, da bi mogli doći do mora. I onda im je navedeni zagradio put do plaže.

Kako blokada obično ne dolazi sama, prema izvještaju HRT-a, put do plaže Marušićanima i njihovim gostima zagradio je talijanski investitor Giuseppe Sparta, koji je kupio nekoliko parcela uz jedinu mjesnu plažu na kojoj se valjda htio kupati jedan kroz jedan.

Prema tome putu i plaži sam emotivno vezan jer sam na njoj skakao sa Solane prije nekoliko desetljeća, a sada ne mogu doći na jedno od mitskih mjesta vlastite adolescencije.

image

Zapriječeni put u Ruskamenu koji prisvaja poduzetnik Josip MIlavić

Nikola Vilić/Cropix

Desetak godina poslje jednom drugom asfaltiranom cestom više puta spuštao sam se prema plaži hotela Ruskamen, i onda sam tu cestu opet vidio u Slobodnoj uz objašnjenje da Josip Milavić, također "ugledni poduzetnik", prisvaja i blokira put na zemljištu koje je upisano kao državno vlasništvo i kojim su mještani, pa i ja, nesmetano prometovali.

Niz je blokiranih puteva ispod Jadranske magistrale gdje s desetak metara gledate more koje s k vama penje, ali vi se k njemu ne možete spustiti, put do njega utvrđen je bolje nego crkva u Vrboskoj. Tu svi putevi vode u Rim, ali nijedan do plaže. A država - koja je bila istraumatizirana "balvan revolucijom" i zaprećenjem cesta, ali je to očito zaboravila - ništa ne poduzima iako u zakonima sve lijepo piše o obalnome pojasu i slobodi pristupa moru.

image

Kako je krenulo, možda netko uskoro pregradi i Dalmatinu?

Tom Dubravec/ Cropix

A budući da se ništa ne poduzima, blokade puteva su učestale i vjerojatno će ih biti sve više. Nezadovoljan otkupnom cijenom ili imovinskim pitanjima, uskoro bi netko mogao blokirati i samu Jadransku magistralu, pa i autocestu Dalmatinu. Moramo primijetiti da je blokadi doprinos dala i sama Vlada RH blokiravši prilaz Trgu svetog Marka.

image

I Vlada je blokirala prolaz Trgom svetog Marka

Damjan Tadić/Cropix

Moramo i podsjetiti da je izgradnja puteva bila uzrok i znak napretka društava i država, od Rimskoga carstva preko Napoleonovog, do Njemačke, SAD-a, pa i same Hrvatske. I baš u nas vidimo da izgradnja puteva nije identična izgradnji svijesti i savjesti, da je tu riječ o drugačijoj, složenijoj gradnji.

A u drugim, naprednijim društvima i državama putevi se grade prije zgrada, a ne kao zadnjih desetljeća u nas, najprije se sagrade zgrade pa se put provuče po onome što ostane. U biti, možda je i bolje tako, da se put napravi prije, vjerojatno bi ga netko pregradio.

image

I predsjednik i premijer trebali bi reagirati na gaženje jednog od temeljnih ljudskih prava, onog na slobodno kretanje, pa i na samu slobodu

Luka Gerlanc/Cropix

Jasno je kao dan da je pitanje otvorenih puteva znak otvorenog društva i svijesti, na koncu i same slobode. I da je zatvaranje i ometanje puteva udar baš na te vrijednosti. I da bi se iz tog razloga cijelo društvo, od dna do vrha i obratno, moralo uključiti u zaštitu otvorenosti puteva. Da baš nitko, doslovno nitko, unatoč svim parnicama, ne može blokirati i zatvarati puteve. Osim u slučaju bjelodane, sudski potvrđene nepravde, i to nakon izgradnje drugog, barem jednakovrijednog puta. Aktualnim rječnikom rečeno, tko presiječe put, Putin!

Zadnje, ali ne najmanje važno, ni predugo čekana bolja budućnost nije moguća bez puta u nju. A taj put, ma koliko uzak i strm bio, ne može i ne smije biti popolačan zidovima i preprekama.

image

Nezadovoljni građani 2010. blokirali su cestu prema novome trgovačkom centru

Nikola Vilić/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. srpanj 2022 19:10