StoryEditor
ObalaKAKO TO?

Prekobrojni škverani traže svoj zarađeni novac, gube strpljenje. Direktor Tramontana: ‘U minusu smo! Ne možemo još isplatiti plaće i otpremnine‘

Piše Damir Tolj
14. rujna 2021. - 22:52

Vrijeme ode, a prekobrojni trogirski škverani – uglavnom već bivši radnici brodograđevnog sustava – stoje na mjestu: njih šezdesetak još čeka isplatu izostalih plaća i otpremnina, gubeći strpljenje.

Kažu nam to čelni ljudi Stožera za obranu "Brodotrogira", čitajući s nevjericom naslove o poslovnom rezultatu tog društva. A oni kažu, kako javlja, Fina, da je "Brodotrogir" u poslovnoj 2020. godini iskazao dobit od gotovo 153 milijuna kuna, što ga svrstava na drugo mjesto u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Iza njih je "Brodosplit", a ispred samo dugopoljska kladionica "Hattrick-PSK".

Treba znati i da je nekadašnji trogirski škverski sustav u međuvremenu promijenjen, dijelovi, odnosno poslovne ili proizvodne cjeline izdvojeni su u niz posebnih tvrtki. Neke rade dobro, neke su u stečaju, neke će tek biti, nešto je i prodano. Tako i radnici dijele različite sudbine. Vlasnik trogirskog škvera obitelj je Danka Končara.

image
Danko Končar, poslovni čovjek i vlasnik 'Brodotrogira'
Vojko Basic/Cropix

– Kako je to moguće i šta da ja kažem ljudima koji predugo čekaju svoj novac: novine pišu da "Brodotrogir" ima pustu dobit, više od 150 milijuna kuna, iako ne znan odakle se stvorija taj profit, a nisu u stanju toliko dugo isplatit radnicima tih nekoliko milijuna kuna. Rekli su bili menadžeri i da će platit kad se proda marina. Čujemo da je prodana, ali ko će van to reć – govori Damir Palada, prvi čovjek trogirskog Stožera.

Prema njegovim riječima, tvrtka HBT ("Hrvatska brodogradnja Trogir") prije godinu dana imala je 150 radnika, danas ih je manje od deset. "Brodotrogir" je imao stotinjak zaposlenih, sada ih je tridesetak. U "BT Cruiseu" je sto ljudi, od kojih dvadesetak čeka otpremnine još od početka svibnja. Zanimljivo, kažu u Stožeru, u isti taj "Cruise" s prekobrojnim i neisplaćenim radnicima, prešla je skupina šefova iz HBT-a, gdje im je isplaćena otpremnina.

– Znači, oni su dobili i otpremninu i nova radna mista, a radnici su ostali bez posla i novca. Kako to?! Pitajte direktore da objasne i kažu je li tako ili nije – viče Palada.

Tvrtku "BT Hull" čeka stečaj koji je ljetos predložio Marko Bitanga, privremeni stečajni upravitelj. Društvo je proteklih godina zapošljavalo i po 120 radnika, a sada je ta knjiga spala na dva imena. Palada tvrdi da četrdesetak ili nešto više bivših metalaca iz spomenutog poduzeća čeka isplate.

– Koncem rujna zakazano je stečajno ročište za "BT Hull", pa se ljudi plaše i pitaju oće li u stečaju ostat bez otpremnina ili će im bit umanjene. Nije to za firmu velik novac, ali radniku je svaka kuna velika: ide jesen, škola, grijanje, troškovi, svašta...

Stožer više ne proziva toliko Danka Končara i obitelj, vlasnike trogirskog škvera, sada su se usredotočili na drugu adresu.

– Najodgovornija je uprava firme i dugogodišnji direktor Mateo Tramontana. Vlasnici možda i ne znaju sve detalje, svaku operativnu odluku i slično, ali Tramontana zna. Bija bi red da konačno podvuče crtu i plati ljude. Prije misec i pol dana baš je vama u "Slobodnoj" bija reka da će isplata bit u roku 45 dana. Evo, taman je isteka taj rok, pa da ga vidimo sad – poentira Palada.

image
Na fotografiji: Mateo Tramontana, direktor Brodotrogira
Paun Paunović/Cropix

O svemu smo upitali i dugogodišnjeg direktora Matea Tramontanu, posebno o istovremenoj dobiti i dugu radnicima. A u vezi s dobiti, pitali smo je li ona rezultat dobrog poslovanja i upravljanja, je li nastala kao rezultat rada, gradnje brodova, servisa jahti, brodskog remonta ili čega drugog, prodaje imovine ili slično. Evo pismenih odgovora:

"Prikazana dobit rezultat je predstečajne nagodbe jer se po računovodstvenim standardima ista morala proknjižiti u dvije godine. Dakle, gubitak je prikazan u 2019. godini i iznosio je preko 300 milijuna kuna, a dobit u 2020. godini u iznosu od 150 milijuna kuna. Ustvari, znači da je gubitak preko 150 milijuna kuna. Nema dobiti".

Pitali smo i je li prodana marina, budući da je vlasnik škvera u našem listu proljetos najavljivao taj posao, a zarađenim novcem isplatili bi se dugovi radnicima.

image
Bozidar Vukičević/Cropix

"Obećanja i dalje stoje, kao što smo ranije i kazali, ali još nije potpisan ugovor o prodaji marine, a samim tim i sve ostalo uzročno-posljedično. Usprkos tomu, uspjeli smo iz drugih izvora isplatiti dio dugovanja prema radnicima, pa su danas iznosi nešto manji.

Tramontana je radnike zamolio za još malo strpljenja, a kada smo upitali što bi im poručio demantirao je navode Stožera da su menadžeri nekih škverskih tvrtki, poput HBT-a, dobili otpremnine, pa zaposleni u druge škverske tvrtke, kao što je "Cruise", a da je istovremeno dvadesetak radnika "Cruisea" poslano kući.

"Nema govora o menadžerima, kada su u pitanju otpremnine i prebacivanja."

Na pitanja o broju neisplaćenih radnika i iznosu koji potražuju od trogirskog škvera, Tramontana nije odgovorio.

Gradsko vijeće: Tematska rasprava o stanju u škveru

Za desetak dana trebala bi se održati i tematska sjednica trogirskog Gradskog vijeća o stanju u trogirskom brodogradilištu. Inicirali su je oporbeni vijećnici u gradu koji vodi koalicija na čelu s SDP-om.

– Neman pojma zašto uopće sad ta sjednica. Nema to više smisla, prekasno je, škver je na kolinima, iako se nadamo da se brodograđevna tradicija ipak neće ugasit, da će bar nešto ostat, baren te velike jahte da će gradit i servisirat. I neki remont da ostane, iako ne znan kako: nema kadra, meštara, projektanata… A ovi političari sami su sebi svrha, di su bili dosad?! Ta sjednica samo njima triba, ko zna zašto – govori Palada.

item - id = 1127360
related id = 0 -> 1115198
related id = 1 -> 1104728
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. rujan 2021 23:12