StoryEditor
Obalapropisi su propisi

Makarani o novim pravilima kod polaganja vozačkog ispita: ‘Super je što se sve snima. Ako smatramo da smo oštećeni, možemo se žaliti‘

Piše i snimio Matko Begović
12. travnja 2021. - 12:03
Ispitivač iz HAK-a na poligonu u VepricuMatko Begović/Makarska kronika

Za neke je ljude srijeda baš običan Božji dan, dobar ili loš kao i svaki drugi, ali za naše sugovornike ona je bila dan "D" ili dan "V" kada će napokon postati vozači ili ipak nastaviti biti dio svekolikog pješačkog pučanstva. Iznenada i nenajavljeno smo otišli u svetište Vepric, na ispitni i školski prometni poligon, jer su se tog dana održavali ispiti vožnje za osposobljavanje vozača.

Kandidat iz autoškole "Auto klub Makarska" je upravo "odrađivao" poligon, dok ga je njegov mentor Petar Miloš promatrao. Kandidat je položio poligon i potom nastavio ispit vožnje po gradu, a da ga nismo uspjeli niti upitati za junačko zdravlje.

A razlog našeg dolaska je nova zakonska odredba, jer se svi vozački ispiti od 4. siječnja ove godine snimaju kamerom koja kroz vjetrobransko staklo bilježi sve ono što vidi i vozač, a snima se i zvuk iz kabine pa se tako bilježi sve što se izgovori u automobilu tijekom ispita.

Snimke se čuvaju

Snimke se pohranjuju, a u njih, osim HAK-a, uvid ima i MUP, kao i sami kandidati ukoliko to žele. Osim toga, ispit se prema novim odredbama u pravilu polaže na vozilu na kojem se kandidat osposobljavao, a s kojeg se tijekom ispita uklanja krovna tabla za označavanje vozila autoškole, navodi se u izmjenama Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita. Podsjetimo, osim ovog pravilnika, mijenjao se i Pravilnik o vozačkim dozvolama. Glavna izmjena je ta da osobe koje prvi put podižu vozačku dozvolu prilikom predaje zahtjeva više ne moraju prilagati HAK-ovo uvjerenje o položenom vozačkom ispitu, nego je ono vidljivo elektroničkim putem.

Prvi naš sugovornik je Tomislav Marina (20) iz Baške Vode, kandidat za vozača iz autoškole "Braco", koji je došao malo ranije prije ispita: - Drži me mala trema, prvi dio ispita sam položio, mislim na poligon, u želucu se osjeti mala trema, ali kad krene vožnja u grad, mislim da će ići kako treba.

Na naš upit o kamerama kaže:

- Vjerojatno su ih stavili da u slučaju pada na ispitu ne bi bio kriv instruktor ili netko drugi, meni je svejedno, vjerojatno će mi mi biti malo čudno kad znam da me se snima, al trebam se skoncentrirati na vožnju i što mi ispitivač govori i mislim da će biti Ok - veli Tomislav.

Naš drugi sugovornik je Filip Rajčević (23) iz Makarske koji nam je rekao: - Malo me pozitivna trema drži. Nisam ni znao do sada da će biti kamere, ali nema veze, bolje da snimaju, jer u slučaju ako mislimo da smo oštećeni, imamo dokaz - veli Filip.

Za neoznačeno vozilo prilikom polaganja ispita Filip kaže da je to teže za kandidata, jer inače kada vozilo ima tablicu autoškole, mnogi vozači paze, a ovako kandidat mora više paziti i imati duple oči, jer vozači na Rivijeri nisu baš pažljivi.

Na žalost ispitni dan je i još nismo uspjeli uhvatiti nikoga od instruktora, a sljedeći naš sugovornik je Milivoj Kujundžić, voditelj i predavač u autoškoli "Braco" iz Makarske, koji nam je rekao: - Od nove godine se je promijenio samo nadzor nad ispitom vožnje, da budu transparentniji.

Dobra prilagodba

Na naš upit je li sada bolje ili gore Milivoj kaže: - Za sam ispit je gore, ali za odnos u prometu je isto, jer nakon što polože sutra će ti ljudi sjesti u svoje vozilo koje nije označeno, pa je to već jedan korak za naprijed i dobra prilagodba.

Otkada je uvedena kamera, nitko se nije žalio na rezultat, govorimo o onima koji nisu uspješno savladali ispit. Znači, sada više nema razgovora u vozilu, samo ispitivač govori i daje naredbe kandidatu koje će sve poduzimati radnje, a komunikacija između kandidata i instruktora je strogo zabranjena. Polaznik donosi sam svoje odluke, te ga instruktor ne smije s bilo kakvim poticajem navesti na reakciju. Uz ove promjene uvedeno je i to da kandidat koji je položio ispit ne dobiva nakon polaganja papirnato uvjerenje, nego ga ono elektroničkim putem čeka u nadležnoj policijskoj postaji. A i sama nova vozila uvelike pomažu kandidatima jer se puno noviteta uvodi u njih, kao što su parkirne kamere koje se mogu koristiti u polaganju ispita.

Iz crvenog golfa autoškole "Braco" izašao je Karlo Bokšić (18) iz Makarske sav sretan, očito je položio ispit, te nam je rekao: - Fantastičan je osjećaj, ne mogu vam to opisati, zadovoljan sam sa svim. Kamera mi nije smetala i bolje je što je ima. Ne smeta mi ni što se skida oznaka autoškole, jer sam se samim ispitom smatrao sudionikom prometa i volio bih da sam mogao koji sat i odvoziti bez oznaka, jer kad su oznake na vozilu puno više drugi sudionici prometa paze na nas, a ovako je ovo bio pravi ispit i više sam zaslužniji što sam položio.

Ponavljanje gradiva

Dok je Karlo slavio, Silvija Mrkušić (18) iz Podgore je čekala svoj red, drugi put, nažalost. Na prošlom ispitu je bila malo nervozna i vozilo joj se ugasilo. Na upit o kameri i neoznačenom vozilu kaže da to utječe stresno, ali drži da je to u redu jer u slučaju da bude oštećena može se žaliti. Ako na ovakav način položim, smatrat ću se boljom vozačicom, veli Silvija.

Instruktor Mario Žulj iz autoškole "Auto klub Makarska" nije imao svog kandidata za ispit, a za novosti koje su uvedene, kaže:

- Mislim da je bolje što ima kamera, ako bude bilo kakav razlog da se kandidat žali, i tu je sve transparento, ali po pitanju table i oznaka na vozilu, volio bih da su ostale, tu sam na 50:50, jer dobro je kad kandidat kao i drugi sudionik u prometu i tako položi, jer će takav biti sutra u prometu, ali to može djelovati i suprotno, kod kandidata može izazvati nervozu i stres i može dovesti do pada na ispitu, zato sam podijeljena mišljenja. Prolaznost na ispitima je kao uvijek i ovisi o sposobnostima kandidata, a sama kamera djeluje na njih, uozbilji ih i više su koncentrirani na ispit. Kod mene se još nitko nije žalio nakon uvođenja novosti - veli Žulj.

‘Bitna je i psihološka priprema‘

- Nemam baš neki izbor složiti se ili ne, način provođenja ispita je definiran Pravilnikom. Osobno, ne vidim neke promjene u ponašanju kod kandidata, kao ni u vođenju ispita kod ispitivača. Što se tiče označavanja vozila, nemam ništa protiv toga da nemamo tablu za označavanje vozila, time se stavlja kandidata u stvarne uvjete na cesti. Za vrijeme obuke kandidata za vozača, vozilo mora biti propisno označeno, mora se znati da je to autoškola da ostali vozači očekuju neke iznenadne neprimjerene radnje. Kad kandidat pristupa ispitu, on je po mišljenju instruktora spreman za samostalnu vožnju.

Prolaznost je ista kao i prije. Svojim kandidatima uvijek kažem da ispit nije teško proći, ali ga je vrlo lako pasti. Jednostavno se treba maksimalno koncentrirati tih pola sata na vožnju i promet, i pokazati što se zna. Trema uvijek učini svoje, nekom više nekom manje. Bitno je i psihološki pripremiti kandidata za ispit, ne samo tehnički - kaže instruktorica Jasminka Iličić iz autoškole Autoklub Makarska.

‘S kamerom kandidat u boljem položaju‘

- Slažem se sa snimanjem ispita jer smatram da je kandidat tu u boljem položaju. Prilikom prigovora ili žalbe se može snimka pregledati i utvrditi sve okolnosti ispita. Kamera snima audio i video tako kandidat ne može reći da je netko došao njega srušiti. Sve je transparentno od početka do kraja ispita.

Smatram da skidanjem table s krova kandidat dolazi u stvarne prometne uvjete i da bi zadnji sati obuke trebali biti bez krovne oznake na vozilu jer se s tim prvi puta sreću na ispitu. Iz svoga iskustva nisam doživio nikakav problem do sada na ispitu, a p rolaznost se nije mijenjala, ista je kao i prije kamera - veli instruktor Zvonimir Kujundžić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2021 10:57