StoryEditor
HrvatskaRIJEČ STRUKE

Sudski vještak komentirao dramu s avionom Croatia Airlinesa, odgovorio i na pitanje koje mnoge muči: ‘Imao sam situaciju tijekom rata...‘

23. lipnja 2022. - 22:41

Prema prvim procjenama, ne postoje indicije koje bi pokazale da je oštećenje na avionu Croatia Airlinesa nastalo djelovanjem vatrenog oružja. Navedeni preliminarni zaključak objavilo je u četvrtak malo iza podneva Tužiteljstvo BiH jer je izvršenim analizama utvrđeno da nema tragova barutnih čestica niti drugih tragova koji bi ukazivali na djelovanje projektila iz vatrenog oružja. Konačan nalaz tek predstoji kada se obave sve analize.

Sudski vještak za zračni promet i zrakoplovne nesreće kazao nam je da je pogodak u letjelicu iz vatrenog oružja moguć prilikom uzlijetanja i slijetanja.

- Kod takvih situacija napravi se tehnički pregled tijekom kojeg inženjeri za strukturu rade svoju procjenu. Kad imaju oštećenja za koja se sumnja da su opasna za siguran let, provede se ferry flight (testni let, eng.) u kojem poleti samo posada i tehnička ekipa.

Ti probni letovi znaju trajati i tri sata i tijekom njih se rade stvari koje se ne rade kada su putnici u avionu, primjerice, gase se motori u zraku, radi se dekompresija kabine.

Drama s leta za Kijevo

Kod pogotka projektila u letjelicu sve ovisi o tome koji dio je pogođen. Oštećenja trupa ne moraju biti kritična za let, ali pogotci u neki od ključnih dijelova znače opasnost za život. Imao sam situaciju tijekom rata kada smo letjeli helikopterom za Kijevo i kada su dva metka oštetila komande.

Kolegi pilotu je jedan metak proletio kraj glave. To se dogodilo u trenutku kada se išlo na slijetanje jer je tada udaljenost tolika da metak može pogoditi letjelicu - kazao nam je ovaj magistar zračnog prometa.

image

Vojin Maštruko, vodeći forenzičar balističar

Sandra Šimunović/Cropix

Sudski vještak za balistiku i mehanoskopiju 3D rekonstrukcije i kemijsko-fizikalna vještačenja Vojin Maštruko slaže se da je takav pogodak moguć samo pri polijetanju i slijetanju, u zraku ne.

- Barutne čestice lete do male udaljenosti, recimo kod opaljenja iz puške do metra i pol, tako da se njih nije ni moglo naći na zrakoplovu. Međutim, GSR čestice, tj. trokomponentne čestice mogu se naći ako se napravi bris solnom kiselinom.

Zrno koje se ispali nosi depozit mikroskopskih čestica: antimona, barija i olova. One otpadaju putem, ali i na velikim udaljenostima još uvijek ostaju na projektilu. Kada metak pogodi odjeću, ondje gdje je ulazno oštećenje ostaje depozit tih čestica.

Po tome se može utvrditi je li rana ulazna ili izlazna. To su male koncentracije, ali je moguće utvrditi ih specijaliziranim uređajima. Kada bi se radilo o propucavanju vatrenim oružjem, meni bi to djelovalo kao nehotični hitac u letjelicu.

Ponavljam, nedostaje mi podataka, govorim ako je oštećenje od zrna, previše je nepoznanica. Bitan je promjer oštećenja, je li probilo stijenku ili je samo očešalo trup - kaže nam Maštruko.

Prema njegovim riječima, pištolj pogađa do 50 metara i to bi morao biti veći kalibar za proboj trupa, a iz automatske puške bi se letjelica mogla pogoditi do 100 metara udaljenosti

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. lipanj 2022 22:42