StoryEditor
Hrvatskanije mu lako

Ministru Mariću neće biti prvi ‘bliski susret‘ s Povjerenstvom za sukob interesa: 2019. se istraživao njegov odnos sa šibenskim poduzetnikom, a upitna je bila i uloga u ‘Agrokoru‘

Piše Marina Karlović-Sabolić
19. kolovoza 2021. - 21:40

Svi misteriji oko ljetovanja Zdravka Marića sada su razriješeni.

Ministar financija boravio je ovih dana na luksuznoj jahti svojeg prijatelja Blaža Pavičića. Bio je na njoj četiri, pet dana, uživao s obitelji na Makarskoj rivijeri. Dvadeset i dva metra duga, najmanje 800 tisuća eura vrijedna brodica, u kategoriji onih čiji dnevni najam u ovom razdoblju iznosi astronomskih dvije tisuće eura dnevno, pruža dovoljan luksuz za nezaboravno ljetovanje.

No jedno pitanje još uvijek čeka odgovor. Je li ministar Marić prekršio Zakon o sprječavanju sukoba interesa kada je ljetovao na Pavičićevoj jahti? Je li time primio dar veće vrijednosti nego mu je kao državnom dužnosniku dopušten? I je li Marić ljetovanje na dar možda dobio kao naknadu za neku uslugu koju je Pavičiću napravio s pozicije jednog od najvažnijih i najmoćnijih Plenkovićevih ministara?

– Prijatelj s kojim dijelim puno vrijednosti nas je pozvao i proveli smo neko vrijeme zajedno. O njemu i njegovoj obitelji mogu reći da, što se tiče mog mandata, niti imaju kakav porezni dug, niti olakšica, niti kredit HBOR-a, niti bilo što drugo. Nikad se neću odreći svoje obitelji i prijatelja kao neki drugi. On nema poslova s poreznom upravom i HBOR-om – ustvrdio je Marić koji, kako je pojasnio, zbog svojih principa isprva nije želio otkriti o čijoj se jahti zapravo radi.

No ubrzo se, pod pritiskom javnosti, oglasio i Blaž Pavičić.

– Kao što je Zdravko već rekao, mi smo dugogodišnji prijatelji koji se druže ne samo ljeti, nego i tijekom godine i on je s obitelji došao na jahtu u vlasništvu moje obitelji. Tu nema nikakve fame, naše tvrtke nikada nisu radile s HBOR-om, nemamo nikakvih poreznih dugova, niti obročnih otplata prema državi po bilo kojoj osnovi – ustvrdio je u izjavi za Jutarnji list Pavičić.

Naglasivši da se jahta s talijanskom zastavom „La vida loca 1“ ne iznajmljuje i da nije dio čartera, nego je u vlasništvu njegove obitelji.

Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa pokrenulo je istragu o čitavom slučaju. Prema prvim signalima iz toga tijela, ne bi trebalo biti sporno što je Marić boravio na jahti svojeg prijatelja. Pogotovo ako se utvrdi da je točno kako jahta nije dio čartera i da se nije na tržištu iznajmljivala. Ono na što će se oni koncentrirati je pitanje je li Marić na bilo koji način pogodovao Pavičićevim tvrtkama u vrijeme svojeg mandata. Ako jest, onda bi se ljetovanje na jahti moglo protumačiti kao nagrada za to pogodovanje. A ministar financija bi se mogao naći u problemu. Ako nije, onda Marić nije prekršio Zakon.

Bivša predsjednica Povjerenstva i saborska zastupnica stranke Centar Dalija Orešković nije nimalo optimistična.

– Bahato ponašanje ministra financija Zdravka Marića u ovom slučaju posljedica je činjenice da su odlukom Ustavnog suda Povjerenstvu za sukob interesa oduzete ovlasti provođenja postupka i izricanja osude za povrede načela djelovanja. Snaga i učinkovitost Povjerenstva time je značajno oslabljena, do razine njegove nebitnosti i potpune institucionalne nemoći – poručuje Dalija Orešković.

Navodeći pritom da je „novi slučaj sukoba interesa ministra financija, nakon što niti njegovi prethodni slučajevi nisu razriješeni kako treba, podsjetnik je kako je svaka antikorupcijska strategija koju osmišljava i provodi HDZ, puka farsa“.

Ovo nije prvi put da će ministar Marić imati „bliski susret“ s Povjerenstvom za sukob interesa.

U prosincu 2019. pod povećalom se našao njegov odnos s poznatim šibenskim poduzetnikom Josipom Stojanovićem Jollyjem, s kojim je ministar financija bio u Rusiji na utakmicama hrvatske nogometne reprezentacije. Stojanović je od HBOR-a, u kojemu je Marić predsjednik Nadzornog odbora, dobio kredit, a Marić se nije izuzeo prilikom odlučivanja o kreditu Stojanovićevoj tvrtki "Olympia Vodice" za gradnju hotela. Povjerenstvo je utvrdilo da je Marić u jednoj stvari kriv, a u drugoj prav.

Povrijedio je načela sukob interesa jer se nije izuzeo kada je odlučivao o prijateljevu kreditu, ali nije prekršio zakon kada je s njim išao na utakmicu u Rusiju. Marić je, naime, dostavio dokaz da je sam platio kartu za utakmicu.

Povjerenstvo je istraživalo i njegovu ulogu u aferi "Agrokor", no tu se manje radilo o prijateljskim, a više o poslovnim vezama s Ivicom Todorićem. Marić je svojedobno bio izvršni direktor "Agrokora", a Povjerenstvo je utvrdilo da je povrijedio načela javnog djelovanja jer se nije izuzeo od sudjelovanja sa sastancima u Vladi na kojima se odlučivala sudbina "Agrokora". Što je, po njihovu sudu, kao bivši menadžer Todorićeve tvrtke, trebao učiniti.

Jahta za osobne potrebe

Prema Registru brodova, "La vida loca 1" upisana je u Riječkoj luci pod znakom 9A3687. Registrirana je kao jahta za osobne potrebe, s područjem plovidbe IIa, koje pokriva Međunarodna plovidba Jadranskim morem 12 nautičkih milja od kopna. Ima motor s unutarnjim izgaranjem i 22,38 metara duljine. Sagrađena je od stakloplastike u talijanskom brodogradilištu Feretti s.p.a iz Forlija, a kobilica joj je položena 2007. godine.

Uvijek u dobro s političarima

Blaž Pavičić je poslovno carstvo naslijedio od oca Mirka. Mirko Pavičić spominjao se kao jedan od investitora novoga šoping centra u zagrebačkom naselju Špansko. Njihove tvrtke aktivne su u nekretninskom biznisu, a imaju i maloprodaju poznatih brendova odjeće.

Mirko Pavičić poznat je po dobrim odnosima s nekadašnjim SDP-ovim kapitalcima Slavkom Linićem i Vojkom Obersnelom. Bivši riječki gradonačelnik upravo se zbog jedne večere na Korčuli i najma jahte koji je platio navodno upravo Mirko Pavičić našao u procesu pred Povjerenstvom za sukob interesa.

Država je jednoj od tvrtki iz poslovnog carstva obitelji Pavičić dodijelila koncesiju za opskrbu brodova u luci Rijeka, no Blaž Pavičić tvrdi da to sa ministrom Zdravkom Marićem nema nikakve veze.

- Te koncesije spadaju pod Ministarstvo mora i nisu pod ingerencijom ministra Marića. Za opskrbu brodova potrebna je koncesija koja radi dvadesetak godina unazad, dok je ministar još vjerojatno bio na fakultetu, poručio je u srijedu Pavičić.

item - id = 1121263
related id = 0 -> 1136350
related id = 1 -> 1136310
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. listopad 2021 09:37