StoryEditor
Hrvatskane nasjedajte!

Kupujete novi automobil? Budite jako oprezni, evo što treba napraviti da vas ne bi prevarili i kako je jedino moguće saznati pravu starost vozila

29. studenog 2016. - 15:24
sajam_auta1-030814.JPG

Kupili ste novi automobil i dovezli se kući u uvjerenju da je tek stigao iz tvornice, no kasnije ste saznali da je star godinu dana ili više?! Kako je to moguće? Pa, otkada je iz prometne dozvole “ispario” datum proizvodnje, ako niste dovoljno oprezni ili informirani - prodavatelji vas mogu prevariti kod kupovine novog ili rabljenog automobila.

Tako se u Savjetovalište za potrošače nedavno javio Splićanin koji je kupio rabljeni automobil u Autokući “Mercedes” u Zagrebu.

– Kad je kao kupac dobio račun koji je glasio na dvjesto tisuća kuna, vidio je kako je na njemu specificiran i porez na dodanu vrijednost od 25 posto, a ne pet posto koliko zakon nalaže kad je u pitanju kupnja polovnih vozila, što ga je začudilo. Međutim, nakon što nam se obratio, utvrdila sam da je sve u redu jer je ta autokuća obveznik plaćanja PDV-a.

No, nakon toga se ispostavilo da potrošač koji nam se obratio za pomoć ima drugi problem – govori nam Iskra Maras, pravna savjetnica u Savjetovalištu za zaštitu potrošača. Prva registracija – Na računu je pored cijene uvećane za PDV stajala godina registracije 2013. koja je unesena u prometnu knjižicu vozila.

Na to je on zatražio od “Mercedesa” podatke o godištu vozila i tvornica je poslala obavijest da je auto proizveden u svibnju 2012. i da je do sada prošao dvije kupnje, što je dokaz da se radi o polovnom vozilu. S tom potvrdom je otišao u Poreznu upravu u kojoj su mu jedva priznali 2012. kao godinu proizvodnje i na osnovi toga obračunali godišnji porez na motorna vozila, jer u prometnoj dozvoli ona više nije istaknuta – tumači nam Maras.

A zbog prestanka izdavanja knjižice vozila, koje u većini zemalja EU ne postoje, promijenio se i izgled i sadržaj prometne dozvole.

– Mi iz udruge “Potrošač” predlažemo ili da se ide na izmjene Zakona o porezu na cestovna motorna vozila ili vrati u upotrebu stare prometne knjižice koje su sadržavale i ovaj podatak, a kako bi se izbjegle ove situacije – poručuje naša sugovornica.

Interesantno je da se na ovaj način mogu dovoditi u zabludu i kupci automobila preko internetskih oglasnika. To što ste, primjerice, oglasili da je automobil 2015. godište, jer je ta godina navedena kao godina prve registracije u prometnoj dozvoli, ne znači da automobil nije godinu ili više dana stariji, ali za takvo što u prometnoj dozvoli dokaza nema, pa ispada da prodavatelj kupcu podvaljuje starije vozilo, a cijeni ga skuplje po datumu prve registracije, a ne proizvodnje.

– Kod kupovine automobila, bilo novog ili starog, morate biti jako, jako oprezni. Znam za to da u prometnoj dozvoli više ne stoji datum proizvodnje automobila, a to vam je opet stvar lobija i krupnog kapitala koji stoji iza autoindustrije. Oni su isposlovali da takav podatak ne bude više u prometnim dozvolama, pa da to onda postane europska praksa s kojom se sve zemlje EU-a usklađuju – kaže nam naš vodeći prometni stručnjak dr. Željko Marušić i objašnjava, korak po korak, što valja napraviti kod kupovine automobila.

– Ako kupujete polovni automobil nemojte prodavatelju vjerovati na riječ da je godina prve registracije iz prometne dozvole ujedno i godina proizvodnje. Iščitajte odmah broj šasije i provjerite kod ovlaštenog prodavatelja kad je automobil i gdje proizveden. Oni ukucavanjem broja šasije u svoj software istoga trena znaju te podatke, pa vas se ne može prevariti.

A, te prijevare znaju biti ozbiljne, jer o godini proizvodnje rabljenog automobila itekako ovisi i njegova cijena – upozorava dr. Marušić. Ni s novim automobilima, dakle, stvar nije takva da ćete samo ući u salon, platiti svoje i odvesti se kući.

– To što ste ove godine kupili novi automobil u salonu, ne znači i da je on nov novcat. Automobil može biti proizveden prošle godine ili još i ranije, a da je stajao u skladištu ili bio izložbeni model u salonu. Kad nakon što kupite automobil utvrdite da on nije proizveden 2016., nego, recimo, 2015., jer su vas, primjerice, informirali da je neko od jamstava isteklo, shvatit ćete da ste prevareni jer jednostavno niste izrazili namjeru da kupujete automobil model taj i taj, iz te i te godine, i što je najgore od svega – da ste ga zato platili skuplje!

Dakle, bez obzira što se radi o automobilima u kategoriji “nula kilometara”, nije svejedno je li automobil proizveden ove godine ili lani, jer je njegova tržišna razlika tada sigurno deset posto od ukupne cijene, i zato su vam uvijek krajem godina akcije vezane uz prodaju automobila, jer se rješavaju vozila sa zalihe, kojima, čija cijena ako ih ne prodaju u toj godini, već u sijećnju iduće godine pada za tih deset posto – upozorava Marušić.

Što onda valja napraviti da nas ne nasamare? Pitati da nam prodaju automobil proizveden 2016. godine?

– Ni to nije dovoljno. Treba uputiti e-mail u kojem to tražite kako bi, ako dođe do eventualnog spora, ostao pisani trag. Ne igra, dakle, rekla-kazala, nego treba uputiti e-mail na službenu adresu ovlaštenog prodavatelja automobila, a ne na privatni e-mail prodavača u autokući. Jedino tako imat ćete pisani dokaz o tome da ste tražili da vam se proda točno taj automobil, što dođe li kasnije do nesuglasica - može poslužiti kao vjerodostojan dokaz na sudu – kaže Marušić.


Trgovci na crno

Najgore je kad se kupci upuštaju u trgovinu s neovlaštenim prodavateljima.

– Oni im daju broj računa na koji će uplatiti novac, ljudi uplate, a kasnije automobila nema?! Kontaktiraju tvornicu i onda doznaju da oni nemaju ugovor s tim prodavateljem pa ni njegovu narudžbu. 

Znači, radi se o čistoj prijevari, na koju ste nasjeli jer niste pazili pod: a) da kupujete automobil kod ovlaštenog prodavača; i pod - b) da niste s njim uopće pokušali uspostaviti komunikaciju pisanim putem na službenu adresu – zaključuje Marušić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

02. prosinac 2020 19:25