
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja saznajemo kako je postupanje odgojno-obrazovnih ustanova u slučaju različitih vrsta nasilja među djecom i mladima osim Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, regulirano nizom pravilnika.
Postupanje je tako propisano: Protokolom o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima, Protokolom o postupanju u slučaju zlostavljanja i zanemarivanja djece, Protokolom o postupanju u slučaju seksualnog nasilja, Protokolom o pokretanju psiholoških kriznih intervencija u sustavu odgoja i obrazovanja.
Nadalje: Pravilnikom o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika školskih ustanova u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te prijave svakog kršenja tih prava nadležnim tijelima te Protokolom o postupanju u slučaju nasilja u obitelji.
- Prikupljanjem podataka o nasilju odgojno-obrazovnim ustanovama te njihovom analizom uočava se kako je većina prijavljenih slučajeva nasilja odnosi na vršnjačko nasilje, odnosno nasilje među djecom i mladima u prostorima u kojima se održava nastava, u ostalim školskim prostorima, dvorištima škola, na ulicama.
Nasilničko ponašanje, tjelesne ozljede, tučnjave i verbalno nasilje najčešći su oblik nasilja, a u najvećem broju slučajeva žrtve i počinitelji su upravo učenici - kažu iz ministarstva.
Vezano za prijavljene događaje nasilja škole su različito su reagirale te su poduzimale različite mjere poput: savjetodavnoga rada s učenicima i roditeljima, radionica i osnaživanja učenika, restitucije učenika do pedagoških mjera (opomena, ukor, strogi ukor, opomena pred isključenje, odgojno-obrazovni postupak produženog stručnog boravka, preseljenje u drugu školu te isključenje iz srednje škole).
Na temelju Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima i Protokola o postupanju u slučaju obiteljskog nasilja, odgojno-obrazovne ustanove prijavljivale su slučajeve nasilja sljedećim institucijama: policiji, centrima za socijalnu skrb, liječnicima ili medicinskim ustanovama, obiteljskim centrima, nadležnom gradskom uredu za odgoj i obrazovanje i/ili uredu državne uprave, Poliklinici za zaštitu djece, Ministarstvu znanosti i obrazovanja te konačno pravobraniteljici za djecu.
- Protokolom o postupanju jasno su pobrojane aktivnosti koje su obveza odgojno-obrazovnih ustanova vezano za problematiku nasilja među djecom i mladima. U slučaju ponovljenog nasilnog postupanja učenika školska ustanova dužna je bez odgode, a u suradnji s liječnikom školske medicine i nadležnim centrom za socijalnu skrb, uputiti učenika koji je počinio nasilje na postupak procjene rizičnosti ponašanja, mentalnog i fizičkog zdravlja te obiteljskih prilika - navode iz ministarstva.
Viši savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje obavljaju stručno-pedagoške nadzore i prate ostvarivanje propisanih nastavnih planova i programa, organizaciju i izvođenje nastave i drugih oblika odgojno-obrazovnog rada u školskim i predškolskim ustanovama te stručni i pedagoški rad odgojitelja, učitelja, nastavnika i stručnih suradnika.
U stručno-pedagoškim nadzorima, posebno u slučajevima u kojima se ukazuje ili sumnja na vršnjačko nasilje u školama, nadzire se je li odgovorna osoba u školi u navedenom slučaju postupila prema Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima.
- Savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje ove su godine proveli više od 600 edukacija odgojno-obrazovnih radnika s različitim temama, a redovito, posebno na stručnim usavršavanjima za ravnatelje i stručne suradnike, tema je nasilje među mladima i djecom.
U okviru tih predavanja djelatnici škola educiraju se kako, i na koji način, što učinkovitije provoditi Protokola o postupanju u slučaju nasilja među djecom i mladima. U sklopu edukacija organiziraju se stručna predavanja o mjerama i aktivnostima usmjerenim prepoznavanju i sprečavanju raznih oblika vršnjačkog nasilja - saznajemo iz Agencije za odgoj i obrazovanje.
Pored toga viši savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje kontinuirano rade na osnaživanju odgojno-obrazovnih radnika za rad s učenicima koji su prošli traume, doživjeli vršnjačko nasilje, izgubili motivaciju za učenje, stekli strah od škole.