StoryEditor
SplitPRIJAVLJEN PROJEKT

Pametni novi sustav upravljanja prometom: semafori će se sami prilagođavati, glavna raskrižja će biti pod kamerama, vozačima će stizati poruke o gužvama...

23. travnja 2021. - 16:24

Split postaje prvi grad u široj regiji s najnaprednijim sustavom upravljanja cijelim prometom u gradu i semaforima pete generacije - najavljuju iz Banovine ističući kako je prijavljen EU projekt "Uvođenje inteligentnih transportnih sustava na funkcionalnom prometnom području Grada Splita" težak 96.119.432.40 kuna.

Ovaj strateški projekt pripremljen je, kako doznajemo, u koordinaciji Grada Splita, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije, a uz stopu sufinanciranja od 85 posto, bespovratna sredstava trebala bi pokriti 81.701.517,54 kuna troška njegove implementacije.

Kako stoji u priopćenju, inteligentni transportni sustav (ITS) predstavlja upravljačku i informacijsko-komunikacijsku nadgradnju klasičnog sustava prometa koji će na funkcionalnom prometnom području grada Splita doprinijeti stvaranju učinkovitijeg prometnog sustava u vidu povećanja sigurnosti, produktivnosti, prometne efikasnosti i održivosti te smanjenju prometnih zagušenja.

image
Tom Dubravec/Cropix

Obuhvatit će cestovni, biciklistički, željeznički, i pomorski promet doprinoseći povećanju broja putnika u javnom gradskom prijevozu, uključujući i biciklistički javni prijevoz, a time i smanjenju štetnih emisija u okoliš.

Kako navodi gradonačelnik Andro Krstulović Opara, ovaj sustav stavlja Split na mapu najnaprednijih gradova u upravljanju prometom u Europi

- Na to sam zaista ponosan. Grad Split ima brojna uska grla koja smo se potrudili rješavati proteklih godina upravo s partnerima s kojima radimo i na ovom projektu, primarno Hrvatskim cestama i Lučkom upravom Split.

Međutim sva navedena rješenja su neodgovarajuća i neće polučiti pravi efekt kada bi sustav upravljanja prometom ostao na razini trenutnog fiksnog sustava kakav se koristio u osamdesetima i devedesetima u zapadnoj Europi.

Ovaj sustav olakšat će nam svima život, podići sigurnost u svim vrstama prometa koje koriste naši građani i posjetitelji. To će na koncu donijeti uštede i u vremenu i u gorivu te unaprijediti kvalitetu života i kvalitetu posjete gradu Splitu – kazuje gradonačelnik.

Dodaje kako je činjenica da zbog neprihvaćanja ključnih izmjena u prostorno-planskoj dokumentaciji Grada Splita, ni Hrvatske ceste ne mogu napraviti nikakva veća poboljšanja, niti stvoriti novi ulaz u grad, pa čak ni napraviti pristojan izlaz iz gradske luke, pa je stoga ovaj projekt jedina šansa za olakšavanje situacije u prometu prije nego se provedu veliki infrastrukturni zahvati koji čekaju više desetljeća.

- Ponosan sam na sve koji su strpljivo i marljivo pripremali ovaj projekt godinama, zahvaljujem Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koji su nas pratili od početka, kao i svim partnerima na implementaciji koji će s nama raditi dalje – zaključuje gradonačelnik.

Napore uključenih, a posebno u Banovini pohvalio je i Krešimir Budiša, savjetnik gradonačelnika za razvoj grada i EU fondove, ističući kako je ovaj projekt, nastavno na druge već započete, kruna je četverogodišnjeg rada na uspostavi "Split smart city" – Splita kao grada budućnosti u kojem se mogu raditi kompleksni projekti europske razine, a koji će unaprijediti živote njegovih građana.

image
Duje Klarić/Cropix

- U suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture osigurali smo direktnu dodjelu ogromnih sredstava od preko 80 milijuna kuna Gradu Splitu za ovaj napredni projekt.

Iako je posao iza nas bio izazovan, uspjeli smo u tome da Split stavimo na mjesto prvog grada u široj regiji koji će uvesti ovakav napredni sustav, a čija će se implementacija protegnuti kroz gotovo cijeli sljedeći mandat, jer se ovakvi sustavi ne mogu implementirati preko noći - objašnjava Budiša.

Kako doznajemo, novi sustav donosi rješenja za brojne probleme u prometu, među kojima i za svrhovito upravljanje semaforiziranim križanjima u gradu Splitu, te ključnim križanjima u gradu Solinu, kao dijelu funkcionalnog prometnog područja grada Splita.

Sustav će, kako doznajemo, implementacijom suvremenog adaptivnog upravljanja prometom djelovati tako da će optimizirati duljinu i trajanje prometnog toka (crvenih i zelenih svjetala) prema stvarnom opterećenju, a ne u fiksno programiranom modu, a na svim ključnim križanjima bit će implementirana i napredna videoanalitika križanja i nadzor.

image
Duje Klarić/Cropix

Predmetnim tokovima upravljat će centralni upravljački sustav i napredni pametni softver koji će u stvarnom vremenu optimizirati prometne tokove, učiti iz dana u dan o ponašanju prometa u gradu Splitu te u slučaju bilo kakve potrebe (prometna nesreća ili bilo koji razlog zatvaranja određenog dijela prometnice) optimizirati tokove, trajanja semafora i različitih smjerova.

Povezivanjem predmetne analitike i sustava s ostalim dionicima, odnosno Lučkom upravom Split, Zračnom lukom Split i Hrvatskim cestama, zatim Hrvatskim željeznicama, te Autobusnim kolodvorom, HAK-om, i DHMZ-om, kao i "Prometom", "Split parkingom" i drugima omogućit će se dijeljenje informacija i mogućnosti stvaranja naprednih aplikativnih rješenja kao u najnaprednijim gradovima zapadne Europe, i to korištenjem Google i drugih servisa.

Oni će, navode autori projekta, pokazati najbrže načine dolaska od točke A do točke B, korištenjem svih vidova prometa, odnosno automobila, javnog prijevoza, javnih bicikala, ili taxi-ja, pa i krećući se "na noge".

Sustav će povezujući se sa sasvim ostalim dionicima znati kada je sletjelo koliko aviona s koliko putnika, ili kada je u trajektnoj luci krenuo iskrcaj s koliko vozila te prema takvim velikim utjecajima optimizirati tokove prometa.

image
Tom Dubravec/Cropix

Kako stoji u priopćenju, očekuje nas i videonadzor svih glavnih križanja zbog penalizacije, ali i sigurnosti pravovremene reakcije koju će dežurni dispečer istog trenutka vidjeti i kontaktirati nadležnu hitnu pomoć ili policiju – te joj dodatno osigurati direktan slobodan "zeleni prolaz" do lokacije i od lokacije prema bolnici primjerice – omogućavajući veću šansu preživljavanja svim sudionicima nesreća, ali i drugih hitnih slučajeva.

Naprednom analitikom davat će i prednost svim javnim službama i javnog gradskom prijevozu, stvarajući pozitivnu diskriminaciju, te osiguravajući vozni red gradskog javnog prijevoza.

Svi vozači će, kako najavljuju iz Grada, moći korištenjem aplikativnih rješenja razvijenih projektom moći dobiti „push notifikacije“ tako da znaju uživo ako su se dogodile nesreće, zastoji, gužve ili neki drugi događaji koji uzrokuju zastoj te kamo ih se usmjerava da krenu.

Centralni upravljački sustav s dispečerskim 0-24 sustavom s kompletnom opremom i informacijskom podrškom bit će smješten u zgradu Postaje prometne policije u bivšoj zgradi "Čistoće" u Dubrovačkoj ulici, te će se u Gradu Splitu oformiti Odsjek za promet i inteligentne transportne sustave.

Nositelju projekta Gradu Splitu partneri su Grad Solin, Hrvatske ceste, Lučka uprava Split i Županijska uprava za ceste – Split, a projektu prijavu je pripremila i podnijela Razvojna agencija Split – RaST d.o.o. u suradnji sa Službom za međunarodne i EU projekte Grada Splita.

Inteligentni promet u gradu

Inteligentni transportni sustav u gradu Splitu sastoji se od sljedećih dijelova:
• implementacija podsustava "Upravljanje prometom – semaforski sustav i adaptivno upravljanje prometom"
• implementacija podsustava „Video nadzor prometnog sustava“
• razvoj i implementacija mobilne aplikacije za informiranje putnika
• implementacija sustava za informiranje vozača putem izmjenjivih prometnih       znakova na 2 ključne lokacije
• implementacija podsustava „Prioritizacija vozila javnog gradskog prijevoza i žurnih službi"
• implementacija podsustava "Sustav za praćenje vremenskih uvjeta i stanja okoliša“
• uspostava i opremanje Centra za kontrolu i nadzor prometa

item - id = 1093511
related id = 0 -> 1136969
related id = 1 -> 1136899
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 04:08