stdClass Object ( [id] => 249579 [title] => Tajne kupovine u braku: Kupila mi je sestra, al’ se ne sićaš? [alias] => tajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kad bračni par ima dvoje djece na školovanju i samo jednu plaću – iako jako dobru! – onda su skupe cipele trošak razdora. Stoga je lako razumjeti rat koji je nedavno izbio kod bračnog para J. iz Splita, nakon što je, skrivena u garaži, nađena kutija s još jednim parom skupih elegantnih kožnih cipela.

A, ne, na krivom ste tragu – nije supruga bila ta koja krišom kupuje cipele. Kad je bračni par J. u pitanju, ‘krivac’ je suprug – on je taj koji ne može odoljeti skupoj klasici. „Ne može odoljeti“ praktično znači da čovjek ima oko četrdeset pari ‘markiranih’ postola. On bi htio prestati – ima cipele za svaku društvenu prigodu, za svaku vremensku priliku, za svaku boju i vrstu odjeće, ali nije lako, ovisnost je to. ‘Izlječenju’ nimalo ne pomaže – dapače! – to što ga posao vodi po Italiji, Francuskoj i Španjolskoj, zemljama koje su izmislile neodoljive cipele: to mu ga dođe kao da alkoholičara pošalješ da se liječi obilaskom francuskih vinskih podruma. Gospodin J. sa svojih poslovnih putovanja cipele ne donosi u kuferu, da ih ne bi našla njegova supruga – koja mu, inače, nabija na nos kako je cijelo ljeto, svojom voljom, jer je za razliku od njega štedljiva i skućna, provela u jednim japankama – nego ih skriva u ruksaku, krišom odnosi u garažu i čeka da prođe neko vrijeme, dok se adrenalin oko investicije i straha da ga se ne otkrije slegne, a jedina nevolja tog skrivanja je što i sam zna zaboraviti što je kupio i gdje je što sakrio.

Test kompatibilnosti

Jedna je britanska pravnička tvrtka za svoje klijente ukoričila savjetnik s uputama kako prije braka napraviti ‘test kompatibilnosti’. Osim pitanja vezanih uz odnos prema obitelji, religiji, poslu itd., savjetuje se i ispunjavanje predbračnog testa kompatibilnosti o pitanjima vezanim uz financije i trošenje. Pritom se ‘financije’ odnose na prihode, troškove življenja, štednju, ulaganje u mirovinske fondove i slično, dok rubrika ‘trošenje’ otvara upravo pitanja tipa „ne možete bez skupih cipela ili najnovijih čuda tehnologije? Skrivate li od partnera na što ste ispeglali karticu? Kockate li? Imate li koju drugu ovisnost?“.

I tako smo krenuli u ‘istraživanje’ na što ljudi – ali oni koji su već u braku, i koji prethodno nisu rješavali testove kompatibilnosti – krišom troše, ako uopće kakve troškove kriju od svojih partnera, te kako ‘zamračuju’ troškove i upadaju li u probleme kakvi su ovih dana zadesili gospodina J. s početka teksta?
Prije nastavka, dopustite digresiju: Prije nekoliko dana imala sam priliku gledati i slušati reakciju petorice odraslih muškaraca, u dobi od ranih tridesetih do srednjih šezdesetih – jednog pravnika, jednog ekonomista, povjesničara i dvojice liječnika – na novinski tekst u kojemu se kaže kako je „znanstveno dokazano da je ‘mlađe slađe’“.

Tri sekunde je vladao muk i međusobno zagledanje, onda su sva petorica prasnula u smijeh (povjesničar se najslađe smijao), a na koncu su krenuli komentari tipa: „Šta, to je trebalo znanstveno dokazivati?“, „Pa šta nisu nas pitali?“, „Nisu valjda na to trošili novac?“ i slično.
Ova (surovo istinita) sličica trebala bi poslužiti kao ilustracija da se neke stvari - kao što je činjenica da partneri međusobno kriju neke troškove ili ih prikazuju znatno manjima - podrazumijevaju, i da se o njima sve može (sa)znati i bez znanstvene metodologije. Nećemo valjda na to trošiti novac, je l’ da?

Od ‘meda’ do PVC prozora

Dakle, gospođa M., naša prva sugovornica, ima 73 godine i intenzivno je muči spoznaja koju je najlakše izraziti rečenicom – „eh, da mi je ova pamet, a one godine…“. Prekasno je, kaže, shvatila, da se, i kad nemaš puno, uvijek može naći „za staviti sa strane“. Kako je propustila vlak koji bi joj, da je „ranije došla pameti“, tu i tamo donio i nešto od skupljeg asesoara, prilagodila je djelovanje sadašnjim potrebama: sve su joj teće, lonci i tave vrhunske kvalitete. Nije riječ o kompletu kupljenom odjednom – to ipak ne bi mogla ‘zamračiti’ – nego o promišljenom ulaganju kroz duže razdoblje. U njezinom je slučaju, kaže, lako – „dinar po dinar“ – skupiti nešto u „fond za posebne nabavke“. Ni ona ni muž, naime, nemaju kartice, ne dobivaju nikakve izvještaje, imaju samo keš. Uz to, iz perspektive njezina muža teća je teća – niti ih razlikuje, niti u inventaru primjećuje išta novo. Osokoljena uspjehom sitnog zakidanja vlastitog budžeta kroz duže vrijeme, upustila se u tajnu financijsku avanturu na koju je posebno ponosna – tijekom dvije godine skupljanja ‘meda’, kovanica od pet kuna, ušteda je bila dovoljna za investiranje ugradnje PVC prozora, što je iznosilo osam tisuća kuna. Otkud ti novac?, pitao je zabezeknuti muž doveden pred svršen čin („da se njega pitalo, od prozora nikad ništa“). A eto, imala sam!, rekla je gospođa M. I opet je, priča, tada promislila – da mi je ova pamet, a one godine…

On se ne razumije u šminku

Glavna formula je: „Kupila mi je sestra, još otkad, al se ne sićaš?“, kaže I. (40), ljubiteljica cipela, skupe odjeće i kozmetike („ranije više nego sad“). A kako ona uspijeva ‘namaknuti sredstva’, što bi se reklo, za svoje prohtjeve koje nije pametno prijaviti?

- Nije to tako teško. Što se moga muža tiče, biti našminkana znači imati na očima nešto zeleno ili plavo. Kod mene to nije slučaj, pa on često kaže kako se njegova žena ne šminka. Puder, maskara, rumenilo, sve one preskupe stvari – dobro, traju neko vrijeme, nije da ih kupujem svaki dan – on uopće ne vidi, za njega ne postoje. Što se cipela tiče, uglavnom mi ih je „dala sestra“ i to „ima već bar dvi godine“. Nešto sam „dobila za rođendan“, nešto je bilo na „sniženju od 80 posto“, i tako. Izvještaji iz banke nisu toliko detaljni da na njima baš piše „cipele“ ili „haljina“, a tajna je u ratama koje nikad nisu alarmantno visoke, pa lako prolaze „reviziju“. Uostalom, i moj muž ima svoje sitne potrošačke poroke, navrati u kladionicu, izađe s društvom…
Je li naporno tako manipulirati računima, obmanjivati partnera?…

- Nemojte se zavaravati, kaže I. – U ovakvim slučajevima ne radi se o ‘pravom’ skrivanju, laganju i obmanjivanju, više je riječ o igri na koju oboje pristaju, praveći se ludi i žmireći na sitne potrošačke prijestupe kako bi zadržali slobodnim vlastiti mali manevarski financijski prostor.

Portapak je dobro spremište

S tim se slaže i gospodin J. (64), jer on o običajima svoje bolje polovice „sve zna i ništa ne želi znat“.
- Pa to je tako normalno, svi to rade. Kad kupim nešto što kod nje ne bi prošlo – a obično je to neki alat ili alatka za vrt – ostavim fino u portapaku, ili gurnem u neki kantun i čekam.

Kad kupovinu konačno u nekom dobro odabranom trenutku objavi – ili ga se razotkrije – uvijek je riječ o nečemu što je kupljeno „prije dvije godine“. Ta vremenska odrednica nije bezrazložno izabrana, jer „računi se čuvaju dvije godine“, i onda, naravno, nikad nemaš račun. Kako ćeš ga imat kad je to nešto tako davno kupljeno.
- Samo ne smiš grintat kad ona nešto kupi. A bude tu svega. Pravim se lud ja, pravi se luda ona, i sve je na svom mistu!

Trideset dvogodišnja N. nastavnica je u osnovnoj školi, ne baš previše zainteresirana za trošenje na odjeću, obuću i kozmetiku. Rekao bi čovjek – gdje je tu onda priča? Ništa, znači, ne skriva, sve je „karta-kanta“?
- A ne, nije baš, smije se N. Kao kuharica na glasu i zaljubljenica u zdravu spizu N. skrivene troškove ima uglavnom kad kupuje – namirnice.

- Evo, na primjer, krišom uzimam zobeno brašno. Kako zašto? Pa košta dvadeset dvi-tri kune. Ma koje kilo – to je cijena za pola kila! Kupujem još i jednu vrstu ‘zdravih keksića’ za koje ne smijem reć koliko koštaju. I skupi šampon, ali to je lako prošvercat, sve pokrije logika po kojoj šampon, kakav god da je, ne može previše koštat.
Ali to nije sve: N. ima još jedan, i to dosta ozbiljan skriveni trošak, al’ taj baš skriva: kupuje papir za printanje, hamer papir, kredu, a često i druge potrepštine – za školu u kojoj radi.

- Jednostavno svega nestane, a škola uvijek tanka s novcima, i tko će onda dočekat ono šta nam treba? Ne mogu djeci reć da danas nećemo radit to i to, jer nema papira za stavit u printer. Kupim sama, i sakrivam tragove…
Bilo je, naravno, i sugovornika koji „ne skrivaju ništa“, i nemaju nikakvih tajnih troškova, no kod njih nema ni bogznakakve priče. Na koncu, ‘istraživanje’ je pokazalo da se sve ove akcije poduzimaju da bi se izbjeglo gunđanje i rasprave tipa ‘je li to baš sad trebalo kupit’.

- Jest, trebalo je – kaže T (38)., samo što je to teško argumentirati. Jer, kako dokazati da naprosto moraš imati još jedne štikle pored cijele kolekcije cipela na tak koje ionako rijetko nosiš? Nikako. Zato svemu cijenu treba u startu skinuti na pola, a onda još dodat ‘sniženje’ od pedeset posto. I tako dobiješ cipele – ili torbu, veštu, šta god – koje samo lud čovjek ne bi kupio…

Lidija Gnjidić

Iskustva s foruma

- „Ne prijavljujem sav novac koji zaradim. Stavljam na stranu za crne dane. Tko kaže da se nećemo jednom rastati, pa moram misliti na sebe“.
- „Svoje pravo stanje na bankkontu nema nitko prava znati osim mene....“
- „Prvi put kad budem osjetila potrebu nešto sakriti od njega znat ću da to više nije to.” - „Ne sakrivam ništa, ali ni ne prijavljujem mu svaku pizdariju tipa koliko sam platila nove cipele, bluzu... Kao što ni on meni ne kaže koliko kad potroši na ovo ili ono. Dok god oboje znamo da se ponašamo odgovorno, ne trošimo vise od mogućnosti i ne kupujemo iz obijesti, nego iz potrebe, ne vidimo potrebu da cjepidlačimo oko svake lipe“.
- „Ionako muškarci i žene imaju različito viđenje pojma količine odjeće/obuće/kozmetike itd. Dok su mom mužu dovoljne jedne tenisice, jedne cipele, troje traperice i nekoliko majica, meni nisu. I teško mu je razumjeti da mi trebaju baš još te plave cipele kako bi pasale uz baš onu plavu majicu. I zašto da ga sad idem pilat kako moram kupiti te plave cipele…“
- „Moja frendica je svom dečku prešućivala odjeću, cipele i šminku koju kupuje jer je po prirodi šopingholičarka, i fakat, ima toga previše, i ja bi joj kvocala radi toga da sam joj dečko. Još mi je nedavno rekla da se takvi stvari moraju preušićivati jer inače postaneš dečku prijateljica, a on tebi prijatelj, a da se ovako drži napetost, neizvjesnost, strast…“
- „Skrivam torbice koje kupim, izvadim ih koji tjedan kasnije i kažem da sam kupila na sniženju. i obavezno oduzmem 50 posto od pune cijene“.

- „Meni je motiv to što gunđa. Ajoj, pa jesi baš morala, nije ti trebala, bla bla... Pa da to izbjegnem tog trena dok sam torbicu kupila i dok sam sretna, radije prešutim da mi ne pokvari trenutnu sreću i izvadim nakon par dana, tjedana...“

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gospođa M. (73) cijeli je život kupovala teće ‘da on ne vidi’, a štednjom je došla i do novih prozora; gospodin J. (64) slab je na alate, a nastavnica N. (32) kupuje potrepštine za đake..., a svi imaju slične laži tipa: ‘Ma to je od prije dvi godine’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Obiteljski proračun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-10-11 16:46:38 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-10-11 19:36:49 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-10-13 13:31:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4942 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/10/12/Linija_X/Kupnja00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x422" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4523523 Threads: 5 Questions: 147656940 Slow queries: 62847 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4394120 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/tajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas-249579 [printLink] => /sd-plus/stil/tajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas-249579?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gospođa M. (73) cijeli je život kupovala teće ‘da on ne vidi’, a štednjom je došla i do novih prozora; gospodin J. (64) slab je na alate, a nastavnica N. (32) kupuje potrepštine za đake..., a svi imaju slične laži tipa: ‘Ma to je od prije dvi godine’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Obiteljski proračun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Tajne kupovine u braku: Kupila mi je sestra, al’ se ne sićaš? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-11-00-05-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/10/12/Linija_X/Kupnja00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/10/12/Linija_X/Kupnja00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kad bračni par ima dvoje djece na školovanju i samo jednu plaću – iako jako dobru! – onda su skupe cipele trošak razdora. Stoga je lako razumjeti rat koji je nedavno izbio kod bračnog para J. iz Splita, nakon što je, skrivena u garaži, nađena kutija s još jednim parom skupih elegantnih kožnih cipela.

A, ne, na krivom ste tragu – nije supruga bila ta koja krišom kupuje cipele. Kad je bračni par J. u pitanju, ‘krivac’ je suprug – on je taj koji ne može odoljeti skupoj klasici. „Ne može odoljeti“ praktično znači da čovjek ima oko četrdeset pari ‘markiranih’ postola. On bi htio prestati – ima cipele za svaku društvenu prigodu, za svaku vremensku priliku, za svaku boju i vrstu odjeće, ali nije lako, ovisnost je to. ‘Izlječenju’ nimalo ne pomaže – dapače! – to što ga posao vodi po Italiji, Francuskoj i Španjolskoj, zemljama koje su izmislile neodoljive cipele: to mu ga dođe kao da alkoholičara pošalješ da se liječi obilaskom francuskih vinskih podruma. Gospodin J. sa svojih poslovnih putovanja cipele ne donosi u kuferu, da ih ne bi našla njegova supruga – koja mu, inače, nabija na nos kako je cijelo ljeto, svojom voljom, jer je za razliku od njega štedljiva i skućna, provela u jednim japankama – nego ih skriva u ruksaku, krišom odnosi u garažu i čeka da prođe neko vrijeme, dok se adrenalin oko investicije i straha da ga se ne otkrije slegne, a jedina nevolja tog skrivanja je što i sam zna zaboraviti što je kupio i gdje je što sakrio.

Test kompatibilnosti

Jedna je britanska pravnička tvrtka za svoje klijente ukoričila savjetnik s uputama kako prije braka napraviti ‘test kompatibilnosti’. Osim pitanja vezanih uz odnos prema obitelji, religiji, poslu itd., savjetuje se i ispunjavanje predbračnog testa kompatibilnosti o pitanjima vezanim uz financije i trošenje. Pritom se ‘financije’ odnose na prihode, troškove življenja, štednju, ulaganje u mirovinske fondove i slično, dok rubrika ‘trošenje’ otvara upravo pitanja tipa „ne možete bez skupih cipela ili najnovijih čuda tehnologije? Skrivate li od partnera na što ste ispeglali karticu? Kockate li? Imate li koju drugu ovisnost?“.

I tako smo krenuli u ‘istraživanje’ na što ljudi – ali oni koji su već u braku, i koji prethodno nisu rješavali testove kompatibilnosti – krišom troše, ako uopće kakve troškove kriju od svojih partnera, te kako ‘zamračuju’ troškove i upadaju li u probleme kakvi su ovih dana zadesili gospodina J. s početka teksta?
Prije nastavka, dopustite digresiju: Prije nekoliko dana imala sam priliku gledati i slušati reakciju petorice odraslih muškaraca, u dobi od ranih tridesetih do srednjih šezdesetih – jednog pravnika, jednog ekonomista, povjesničara i dvojice liječnika – na novinski tekst u kojemu se kaže kako je „znanstveno dokazano da je ‘mlađe slađe’“.

Tri sekunde je vladao muk i međusobno zagledanje, onda su sva petorica prasnula u smijeh (povjesničar se najslađe smijao), a na koncu su krenuli komentari tipa: „Šta, to je trebalo znanstveno dokazivati?“, „Pa šta nisu nas pitali?“, „Nisu valjda na to trošili novac?“ i slično.
Ova (surovo istinita) sličica trebala bi poslužiti kao ilustracija da se neke stvari - kao što je činjenica da partneri međusobno kriju neke troškove ili ih prikazuju znatno manjima - podrazumijevaju, i da se o njima sve može (sa)znati i bez znanstvene metodologije. Nećemo valjda na to trošiti novac, je l’ da?

Od ‘meda’ do PVC prozora

Dakle, gospođa M., naša prva sugovornica, ima 73 godine i intenzivno je muči spoznaja koju je najlakše izraziti rečenicom – „eh, da mi je ova pamet, a one godine…“. Prekasno je, kaže, shvatila, da se, i kad nemaš puno, uvijek može naći „za staviti sa strane“. Kako je propustila vlak koji bi joj, da je „ranije došla pameti“, tu i tamo donio i nešto od skupljeg asesoara, prilagodila je djelovanje sadašnjim potrebama: sve su joj teće, lonci i tave vrhunske kvalitete. Nije riječ o kompletu kupljenom odjednom – to ipak ne bi mogla ‘zamračiti’ – nego o promišljenom ulaganju kroz duže razdoblje. U njezinom je slučaju, kaže, lako – „dinar po dinar“ – skupiti nešto u „fond za posebne nabavke“. Ni ona ni muž, naime, nemaju kartice, ne dobivaju nikakve izvještaje, imaju samo keš. Uz to, iz perspektive njezina muža teća je teća – niti ih razlikuje, niti u inventaru primjećuje išta novo. Osokoljena uspjehom sitnog zakidanja vlastitog budžeta kroz duže vrijeme, upustila se u tajnu financijsku avanturu na koju je posebno ponosna – tijekom dvije godine skupljanja ‘meda’, kovanica od pet kuna, ušteda je bila dovoljna za investiranje ugradnje PVC prozora, što je iznosilo osam tisuća kuna. Otkud ti novac?, pitao je zabezeknuti muž doveden pred svršen čin („da se njega pitalo, od prozora nikad ništa“). A eto, imala sam!, rekla je gospođa M. I opet je, priča, tada promislila – da mi je ova pamet, a one godine…

On se ne razumije u šminku

Glavna formula je: „Kupila mi je sestra, još otkad, al se ne sićaš?“, kaže I. (40), ljubiteljica cipela, skupe odjeće i kozmetike („ranije više nego sad“). A kako ona uspijeva ‘namaknuti sredstva’, što bi se reklo, za svoje prohtjeve koje nije pametno prijaviti?

- Nije to tako teško. Što se moga muža tiče, biti našminkana znači imati na očima nešto zeleno ili plavo. Kod mene to nije slučaj, pa on često kaže kako se njegova žena ne šminka. Puder, maskara, rumenilo, sve one preskupe stvari – dobro, traju neko vrijeme, nije da ih kupujem svaki dan – on uopće ne vidi, za njega ne postoje. Što se cipela tiče, uglavnom mi ih je „dala sestra“ i to „ima već bar dvi godine“. Nešto sam „dobila za rođendan“, nešto je bilo na „sniženju od 80 posto“, i tako. Izvještaji iz banke nisu toliko detaljni da na njima baš piše „cipele“ ili „haljina“, a tajna je u ratama koje nikad nisu alarmantno visoke, pa lako prolaze „reviziju“. Uostalom, i moj muž ima svoje sitne potrošačke poroke, navrati u kladionicu, izađe s društvom…
Je li naporno tako manipulirati računima, obmanjivati partnera?…

- Nemojte se zavaravati, kaže I. – U ovakvim slučajevima ne radi se o ‘pravom’ skrivanju, laganju i obmanjivanju, više je riječ o igri na koju oboje pristaju, praveći se ludi i žmireći na sitne potrošačke prijestupe kako bi zadržali slobodnim vlastiti mali manevarski financijski prostor.

Portapak je dobro spremište

S tim se slaže i gospodin J. (64), jer on o običajima svoje bolje polovice „sve zna i ništa ne želi znat“.
- Pa to je tako normalno, svi to rade. Kad kupim nešto što kod nje ne bi prošlo – a obično je to neki alat ili alatka za vrt – ostavim fino u portapaku, ili gurnem u neki kantun i čekam.

Kad kupovinu konačno u nekom dobro odabranom trenutku objavi – ili ga se razotkrije – uvijek je riječ o nečemu što je kupljeno „prije dvije godine“. Ta vremenska odrednica nije bezrazložno izabrana, jer „računi se čuvaju dvije godine“, i onda, naravno, nikad nemaš račun. Kako ćeš ga imat kad je to nešto tako davno kupljeno.
- Samo ne smiš grintat kad ona nešto kupi. A bude tu svega. Pravim se lud ja, pravi se luda ona, i sve je na svom mistu!

Trideset dvogodišnja N. nastavnica je u osnovnoj školi, ne baš previše zainteresirana za trošenje na odjeću, obuću i kozmetiku. Rekao bi čovjek – gdje je tu onda priča? Ništa, znači, ne skriva, sve je „karta-kanta“?
- A ne, nije baš, smije se N. Kao kuharica na glasu i zaljubljenica u zdravu spizu N. skrivene troškove ima uglavnom kad kupuje – namirnice.

- Evo, na primjer, krišom uzimam zobeno brašno. Kako zašto? Pa košta dvadeset dvi-tri kune. Ma koje kilo – to je cijena za pola kila! Kupujem još i jednu vrstu ‘zdravih keksića’ za koje ne smijem reć koliko koštaju. I skupi šampon, ali to je lako prošvercat, sve pokrije logika po kojoj šampon, kakav god da je, ne može previše koštat.
Ali to nije sve: N. ima još jedan, i to dosta ozbiljan skriveni trošak, al’ taj baš skriva: kupuje papir za printanje, hamer papir, kredu, a često i druge potrepštine – za školu u kojoj radi.

- Jednostavno svega nestane, a škola uvijek tanka s novcima, i tko će onda dočekat ono šta nam treba? Ne mogu djeci reć da danas nećemo radit to i to, jer nema papira za stavit u printer. Kupim sama, i sakrivam tragove…
Bilo je, naravno, i sugovornika koji „ne skrivaju ništa“, i nemaju nikakvih tajnih troškova, no kod njih nema ni bogznakakve priče. Na koncu, ‘istraživanje’ je pokazalo da se sve ove akcije poduzimaju da bi se izbjeglo gunđanje i rasprave tipa ‘je li to baš sad trebalo kupit’.

- Jest, trebalo je – kaže T (38)., samo što je to teško argumentirati. Jer, kako dokazati da naprosto moraš imati još jedne štikle pored cijele kolekcije cipela na tak koje ionako rijetko nosiš? Nikako. Zato svemu cijenu treba u startu skinuti na pola, a onda još dodat ‘sniženje’ od pedeset posto. I tako dobiješ cipele – ili torbu, veštu, šta god – koje samo lud čovjek ne bi kupio…

Lidija Gnjidić

Iskustva s foruma

- „Ne prijavljujem sav novac koji zaradim. Stavljam na stranu za crne dane. Tko kaže da se nećemo jednom rastati, pa moram misliti na sebe“.
- „Svoje pravo stanje na bankkontu nema nitko prava znati osim mene....“
- „Prvi put kad budem osjetila potrebu nešto sakriti od njega znat ću da to više nije to.” - „Ne sakrivam ništa, ali ni ne prijavljujem mu svaku pizdariju tipa koliko sam platila nove cipele, bluzu... Kao što ni on meni ne kaže koliko kad potroši na ovo ili ono. Dok god oboje znamo da se ponašamo odgovorno, ne trošimo vise od mogućnosti i ne kupujemo iz obijesti, nego iz potrebe, ne vidimo potrebu da cjepidlačimo oko svake lipe“.
- „Ionako muškarci i žene imaju različito viđenje pojma količine odjeće/obuće/kozmetike itd. Dok su mom mužu dovoljne jedne tenisice, jedne cipele, troje traperice i nekoliko majica, meni nisu. I teško mu je razumjeti da mi trebaju baš još te plave cipele kako bi pasale uz baš onu plavu majicu. I zašto da ga sad idem pilat kako moram kupiti te plave cipele…“
- „Moja frendica je svom dečku prešućivala odjeću, cipele i šminku koju kupuje jer je po prirodi šopingholičarka, i fakat, ima toga previše, i ja bi joj kvocala radi toga da sam joj dečko. Još mi je nedavno rekla da se takvi stvari moraju preušićivati jer inače postaneš dečku prijateljica, a on tebi prijatelj, a da se ovako drži napetost, neizvjesnost, strast…“
- „Skrivam torbice koje kupim, izvadim ih koji tjedan kasnije i kažem da sam kupila na sniženju. i obavezno oduzmem 50 posto od pune cijene“.

- „Meni je motiv to što gunđa. Ajoj, pa jesi baš morala, nije ti trebala, bla bla... Pa da to izbjegnem tog trena dok sam torbicu kupila i dok sam sretna, radije prešutim da mi ne pokvari trenutnu sreću i izvadim nakon par dana, tjedana...“

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/tajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas-249579 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6b680754a5b0062ee952caab83c9840ff4abd452 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Tajne+kupovine+u+braku%3A+Kupila+mi+je+sestra%2C++al%E2%80%99+se+ne+si%C4%87a%C5%A1%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Ftajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas-249579 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Ftajne-kupovine-u-braku-kupila-mi-je-sestra-al-se-ne-sicas-249579 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Gospođa M. (73) cijeli je život kupovala teće ‘da on ne vidi’, a štednjom je došla i do novih prozora; gospodin J. (64) slab je na alate, a nastavnica N. (32) kupuje potrepštine za đake..., a svi imaju slične laži tipa: ‘Ma to je od prije dvi godine’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Obiteljski proračun [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
StilObiteljski proračun

Tajne kupovine u braku: Kupila mi je sestra, al’ se ne sićaš?

Piše PSD.
13. listopada 2014. - 15:31

Kad bračni par ima dvoje djece na školovanju i samo jednu plaću – iako jako dobru! – onda su skupe cipele trošak razdora. Stoga je lako razumjeti rat koji je nedavno izbio kod bračnog para J. iz Splita, nakon što je, skrivena u garaži, nađena kutija s još jednim parom skupih elegantnih kožnih cipela.

A, ne, na krivom ste tragu – nije supruga bila ta koja krišom kupuje cipele. Kad je bračni par J. u pitanju, ‘krivac’ je suprug – on je taj koji ne može odoljeti skupoj klasici. „Ne može odoljeti“ praktično znači da čovjek ima oko četrdeset pari ‘markiranih’ postola. On bi htio prestati – ima cipele za svaku društvenu prigodu, za svaku vremensku priliku, za svaku boju i vrstu odjeće, ali nije lako, ovisnost je to. ‘Izlječenju’ nimalo ne pomaže – dapače! – to što ga posao vodi p...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 13:00