stdClass Object ( [id] => 149919 [title] => Marica Grgurinović: Sinovi su mi Val i Sol, a da imam kćer zvala bi se Bonaca [alias] => marica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Jedna od najperspektivnijih kazališnih snaga mlađe generacije svakako je splitska redateljica Marica Grgurinović koju smo “priveli” na razgovor između dviju proba, one za operu “Didona i Eneja”, proteklog tjedna predstavljene i publici splitskog HNK, te probe za novi dramski komad “Kaćuše”, koji će svoju premijeru imati 10. prosinca u splitskom teatru. Pod njezinom redateljskom palicom Ksenija Prohaska, Nives Ivanković, Tajana Jovanović i Vanda Boban odvest će nas u antiutopijski svijet triju sestara koje nemaju snage izbaviti se iz učmalosti njihove SF svakodnevice.

No, za razliku od likova iz drame, Maričina svakodnevica je sve samo ne učmala; ova samohrana majka dvojice sinova aktivna je na kazališnoj sceni, radi i kao dramski pedagog u Glumačkom studiju PlayDrame te je stručni suradnik na Filozofskom fakultetu u Splitu, a uz to pronalazi vremena i za građanski, odnosno ekološki aktivizam.

Režirate “Kaćuše” Davora Špišića, pseudo SF dramu čija se radnja zbiva u bližoj budućnosti, odnosno 2030., a koja nagovještava jedno osakaćeno, razlomljeno i emocionalno deformirano vrijeme. Mislite li da je to budućnost kakva nas čeka ili je možda već živimo?

Dolazi nova civilizacija

– Mislim da je već živimo jer su ljudi potpuno izgubili kontrolu nad vlastitim životima. Stalno trčimo za poslom, snovima koji su blijedi, za egzistencijom koja postaje sve većim problemom, stalno razmišljamo u stilu – još samo kad bih ovo napravio ili dobio, onda bih bio sretan. Ta naša sreća je uvijek u budućnosti, što jako podsjeća na tri Čehovljeve sestre na koje se ovaj komad i oslanja. Nažalost, mi kao društvo već dugo nismo ovdje i sada. Živimo ili u prošlosti, opterećeni ratom, ili u budućnosti, u kojoj prevelike nade polažemo u Europsku uniju.

Govoreći, pak, individualno, kada svojim umom pokušavamo kontrolirati ono što se ne može kontrolirati, gubimo vezu s vlastitim emocijama i vlastitim tijelom pa dolazi do fragmentacije čovjeka. U slučaju Špišićeve drame svaki lik predstavlja jedan sloj ličnosti. Jedna sestra predstavlja razum, druga emociju, treća tijelo, a njihova nesuđena nevjesta životni elan.

Svaka od njih funkcionira samo iz tog jednog svijeta pa su na neki način prisiljene biti zajedno jer jedna bez druge ne mogu živjeti. No, njihovi odnosi su samo pokušaji uspostavljanja kontakta, tu i tamo zaiskri nešto toplo i nježno, ali se brzo poništi. Kraj donosi svojevrsno sjedinjenje, no s grčem u želucu i vrlo mučnim vizijama koje ne pružaju nadu.

Radeći na “Kaćušama” sama sam se zapitala koja je uopće poruka ove predstave, što hoću reći, izražava li ona zaista moj stav. Ja sam, naime, uvijek bila optimist koji sebi pokušava osvijestiti evoluciju čovječanstva i ljudskog duha. S obzirom na to, vjerujem da se zapravo bliži vrijeme prevrata. Sve više ljudi vidi probleme, besmisao, i mnogi traže spas u nekoj vrsti duhovnosti bez obzira je li to katolička vjera, islam ili zurenje u sunce, odnosno bilo koji pokušaj veze s Višom silom. Vjerujem kako nam ipak slijedi nešto puno bolje, jedna potpuno nova civilizacija.

Hrvatska bi 2030., kad se zbiva radnja predstave, već debelo trebala biti dijelom EU-a. Što mislite da će nam donijeti članstvo u toj zajednici? Ne bi li tada trebalo napokon biti uređeno i prosperitetno društvo?

– Članstvo u EU-u će nam donijeti samo gomilu smeća i veliki nered. EU će se naposljetku raspasti i veće će sile nastaviti dalje same, a ovi manji, koji su nesposobni samostalno preživjeti, kao mi, sve će više tonuti. Nastavit ćemo prodavati sve što imamo i tako ćemo doslovno ostati ni na čemu, na golom životinjskom preživljavanju. Stvarajući ovu predstavu, krenuli smo također sa stavom da je sve derutno.

Likovi žive na smetlištu, u prostoru koji je nekada bio muzej. Te ustanove su 2030. ukinute jer kultura više ne postoji. Jedino što postoji su ogromne opozicije između ljudi, onih koji nešto rade, iako većinu vremena provode po diskotekama drogirajući se, i onih koji su teški šljam, poput naša četiri lika. Kaćuše su izolirane iz svijeta jer su u izolaciji vidjele svoju šansu da prežive i sačuvaju ostatke svoje prošlosti koje se bjesomučno drže. Za njih je njihova prošlost ono što ih čini ostacima ljudskog roda i zato se grčevito bore za nju jer, ako i to izgube, postaju jedno veliko Ništa.

Istraživanja govore da je teže raditi u kolektivima u kojima su sve osobe istog spola. Budući da su sva četiri lika u “Kaćušama” žene, zanima me je li vam teško izići na kraj s četiri glumice?

– (smijeh) Super vam je ovo pitanje! Baš sam o tome maloprije razgovarala s kolegom iz kazališta. Prije uopće nisam razmišljala o nečemu takvom, ali nakon posljednjih mjesec i pol, zaključila sam da to može biti problem, iako ne bi trebao biti, jer za mene je umjetnost nešto što nadilazi pitanje roda i spola. Naš ravnatelj Drame je nedavno na jednoj probi komentirao: ”Nije mi palo na pamet da će biti problem staviti zajedno četiri žene na istu pozornicu”.

A onda mu je netko dodao: “Imaš i petu – redateljicu”, na što je on replicirao: “Ni jedan redatelj vas ne bi mogao dovesti u red.” Svakako, glumci su tu da bi bili eksponirani, da bi bili na pozornici, no problem je što imamo malu pozornicu. Njih su četiri pa ne može svatko imati svoj prostor, a ovo je komad u kojemu nema solo igre, one se stalno moraju oslanjati jedna na drugu. Ako uspijemo dobiti tu kolektivnu igru, taj timski rad i duh, onda smo uspjeli. No, budući da su one sve odreda vrsne glumice, vjerujem u naš uspjeh.

Neki kritičari tvrde da bi domaća kazališna produkcija bila puno kvalitetnija kad bi se radile otvorene audicije za svaki komad, odnosno kad glumci ne bi primali redovita primanja bez obzira koliko i kako glumili u matičnim kućama.

– S tim se potpuno slažem. Pošten princip je onaj: koliko vrijediš toliko ćeš i raditi, odnosno dobiti. Ali u našoj državi je sve izokrenuto naopačke, pa funkcioniramo po nekim drugim zakonima. Kad bi ljudi bili na slobodnom tržištu više bi se trudili i profesionalnije ponašali. Ovako imamo probleme s elementarnim stvarima kao što je profesionalnost. Ponekad si prisiljen biti zahvalan i kad dobiješ ono malo što bi se trebalo podrazumijevati.

Ja se kao redatelj ne želim dovoditi u situaciju da kolegi glumcu govorim “nauči tekst jer bez njega ne možeš probati na pozornici”, jer je to ponižavajuće i za mene, a kamo li za njega. No, kako smo u situaciji da se moramo zadovoljiti mrvicama, pitam se kako ćemo tako doći do umjetnosti?!

Glumica splitskog HNK Anastasija Jankovska mi je u intervjuu priznala da bi se jednog dana voljela okušati u redateljskim vodama. Biste li vi jednog dana voljeli glumiti?

– Za sada ne osjećam taj poziv, barem kada je riječ o profesionalnom angažmanu. Ali, moram priznati, kada sam nedavno čula da Kaštelansko kazalište priprema nastavak kultne predstave “Keks i glad” te da traže glumicu, u jednom sam se trenutku poželjela javiti, no na kraju sam odustala zbog gomile obaveza.

Osim kazališta velika vam je ljubav i ronjenje. Kakav je osjećaj biti 30 metara ispod površine? Nije vas strah morskog psa?

– To je čisto blaženstvo. Najfascinantniji mi je taj ritam koji je dolje toliko magično usporen pa zaboraviš da postoji išta gore na površini. Za mene je ronjenje potpuno pražnjenje glave što mi baš odgovara jer mi glava stalno jako radi... (smijeh). Beskrajno uživam u ronjenju i ne bojim se ničega. Vidjela sam i morsku mačku ali srećom je spavala u rupi pa nismo imali bliski kontakt.

Utjelovljenje suprotnosti

  Jeste li zbog ljubavi prema ronjenju i moru sinove nazvala Val i Sol?

– Kad smo njihov otac i ja razmišljali o imenima nismo se vodili morem nego smo rekli: “Jedan dan će nam ime doći samo i znat ćemo da je to ono pravo.” I tako je bilo. Jednog dana, dok sam bila u šestom mjesecu trudnoće, on je rekao: “Val”, a ja sam rekla: “Da”. Kad sam bila trudna po drugi put, gledala sam na televiziji emisiju o soli koja me se strašno dojmila, pa sam rekla: “Bit će Sol”. Da sam rodila curicu nazvala bih je Bonaca, što ipak znači da je neka veza s morem očita.

Ljudi se ponekad boje dati neobična imena djeci da im se druga djeca ne bi rugala. Kakvu im poruku takvim odlukama šaljemo – da je najvažnije dobro se uklopiti i ne stršati?

– Ja se nikad nisam time opterećivala. Mojim bližnjima je bilo možda malo smiješno to ime Sol, ali zasad još nismo naišli na neke negativne reakcije, vjerojatno i zato što su djeca s kojima se oni druže još uvijek jako mala pa ne znaju još što je ruganje. No, moji sinovi prihvaćaju svoja imena, a ja ih učim i da prihvaćaju sve različitosti koje postoje te da nitko ne zaslužuje ruganje ni ponižavanje pa tako ni oni. U slučaju da se to dogodi – prst u uho i idemo dalje.

 I SDP se nedavno odredio protiv prava istospolnih partnera da usvajaju djecu. Protivnici ove ideje često iznose argument kako bi takva djeca mogla imati problema zbog netolerantne okoline?

– Definitivno treba mijenjati okolinu, a ne ljudima zabranjivati osnovna prava. No, osobno mislim da bi djeca u istospolnim zajednicama imala problem nekih drugih nedostataka. Naime, u svakom biću su prisutna muška i ženska strana, jer smo mi utjelovljenje suprotnosti, pa trebamo oba uzora. Stoga se bojim da bi njihova djeca primala samo jedan aspekt, bilo muški ili ženski. Ako se, pak, stvori obiteljski sustav koji bi pokrio i jedno i drugo, onda bi to bilo O.K. Takav je slučaj i s mojim sinovima.

Oni, iako ne odrastaju uz svog oca, očinsku figuru imaju u mom ocu i bratu. Treba razmišljati o pravima i potrebama djece, a njihov odgoj je zapravo najteža stvar koja postoji na svijetu. U principu, nisam oduševljena idejom da istospolne zajednice usvajaju djecu, ali ako bi oni zrelo i s punom odgovornošću preuzeli brigu o djetetu onda bih im dopustila usvajanje. Bolje da žive s njima, nego u domu. No, prije svega ja bih prestrukturirala domove i ne bih dopustila da ijedno dijete provede u njemu dulje od mjesec ili dva, a kamo li do svoje 18 godine.

Je li teško biti samohrana majka i voditi tako dinamičan profesionalni život?


– Jest. Svaku večer se zapitam je li to sve vrijedno vremena kojeg bi mogla provesti s djecom, ali roditelji neminovno moraju raditi. Ono što me tješi je to što radim posao koji volim, koji mi puni baterije, pa onda kao sretna i ispunjena osoba dolazim kući svojoj djeci, tako da me oni imaju u najboljem izdanju. S druge strane, baterije za posao punim s njima.

siniša jović

Živimo u svijetu slomljenih srca

Da niste redateljica bili biste...?
– Astronaut.

Zašto ste napustili studij astronomije?


– Studirala sam u Padovi, ali su nastupili određeni problemi, a ja mislim da sve što se izvana događa jest odraz naših unutarnjih stanja. Ja sam sebe uvjeravala da želim astronomiju, a zapravo me bilo strah ići na Akademiju. Kad sam vidjela da to s astronomijom neće ići, vratila sam se doma, spremila za prijemni ispit na Režiji i moj se san ostvario.

No, istina je i da me je svemir oduvijek zanimao, baš kao i pitanja odakle smo došli, kamo idemo... Sve što je nepoznato mene zanima, i kad nađem neke odgovore onda sam zadovoljnija i sretnija.

Do kojih ste zanimlj ivih odgovora došli?

– Pa otkrila sam da živimo u svijetu slomljenih srca, a ljubav je ta koja može iscijeliti sve rane i koja čini ovu božansku igru tako fantastičnom. Otkrila sam da je moj poziv i smisao trenutnog utjelovljenja stvarati kazalište, ali ne samo na pozornici, nego i u životu.

To je igra, u svakom trenutku režiram, pa čak i kad nisam na pozornici. To je sloboda koju svatko ima i što prije to shvatimo bit će nam lakše jer naša stvarnost je odraz našeg srca, našeg duha.


Ekološki aktivizam

Sudjelovali ste u inicijativi “Spriječimo zagađivače Kaštelanskog zaljeva”. Jeste li zadovoljni postignutim?

– Svjesni smo da je to Sizifov posao, ali pitanje je osmijeha na Sizifovu licu dok ga radi. Takav je slučaj i s mojim angažmanom – uključila sam se jer bih u suprotnom izdala sebe. Ne mogu samo mirno stajati znajući koju opasnost donosi spaljivanje otpada.

Srećom, inicijativa se proširila, pa je proteklog tjedna održan okrugli stol koji je okupio ljude iz Ministarstva, političkih stranaka, Cemexa i Građanske inicijative. Prvi put su konačno počeli razgovarati jedni s drugima što je veliki korak. Što će biti dalje, ne znam, ali mi ne odustajemo.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Članstvo u EU-u će nam donijeti samo gomilu smeća i veliki nered. Ta će se zajednica naposljetku raspasti, a mi ćemo nastaviti rasprodavati sve dok ne ostanemo na golom životinjskom preživljavanju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-11-26 17:33:03 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-11-27 16:21:44 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-11-27 19:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 6700 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/11/27/LInija X/MARICA00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15604036 Threads: 8 Questions: 3217926323 Slow queries: 7268535 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236310414 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/marica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca-149919 [printLink] => /sd-plus/stil/marica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca-149919?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Članstvo u EU-u će nam donijeti samo gomilu smeća i veliki nered. Ta će se zajednica naposljetku raspasti, a mi ćemo nastaviti rasprodavati sve dok ne ostanemo na golom životinjskom preživljavanju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Marica Grgurinović: Sinovi su mi Val i Sol, a da imam kćer zvala bi se Bonaca [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-23-38-12-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/11/27/LInija X/MARICA00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/11/27/LInija X/MARICA00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Jedna od najperspektivnijih kazališnih snaga mlađe generacije svakako je splitska redateljica Marica Grgurinović koju smo “priveli” na razgovor između dviju proba, one za operu “Didona i Eneja”, proteklog tjedna predstavljene i publici splitskog HNK, te probe za novi dramski komad “Kaćuše”, koji će svoju premijeru imati 10. prosinca u splitskom teatru. Pod njezinom redateljskom palicom Ksenija Prohaska, Nives Ivanković, Tajana Jovanović i Vanda Boban odvest će nas u antiutopijski svijet triju sestara koje nemaju snage izbaviti se iz učmalosti njihove SF svakodnevice.

No, za razliku od likova iz drame, Maričina svakodnevica je sve samo ne učmala; ova samohrana majka dvojice sinova aktivna je na kazališnoj sceni, radi i kao dramski pedagog u Glumačkom studiju PlayDrame te je stručni suradnik na Filozofskom fakultetu u Splitu, a uz to pronalazi vremena i za građanski, odnosno ekološki aktivizam.

Režirate “Kaćuše” Davora Špišića, pseudo SF dramu čija se radnja zbiva u bližoj budućnosti, odnosno 2030., a koja nagovještava jedno osakaćeno, razlomljeno i emocionalno deformirano vrijeme. Mislite li da je to budućnost kakva nas čeka ili je možda već živimo?

Dolazi nova civilizacija

– Mislim da je već živimo jer su ljudi potpuno izgubili kontrolu nad vlastitim životima. Stalno trčimo za poslom, snovima koji su blijedi, za egzistencijom koja postaje sve većim problemom, stalno razmišljamo u stilu – još samo kad bih ovo napravio ili dobio, onda bih bio sretan. Ta naša sreća je uvijek u budućnosti, što jako podsjeća na tri Čehovljeve sestre na koje se ovaj komad i oslanja. Nažalost, mi kao društvo već dugo nismo ovdje i sada. Živimo ili u prošlosti, opterećeni ratom, ili u budućnosti, u kojoj prevelike nade polažemo u Europsku uniju.

Govoreći, pak, individualno, kada svojim umom pokušavamo kontrolirati ono što se ne može kontrolirati, gubimo vezu s vlastitim emocijama i vlastitim tijelom pa dolazi do fragmentacije čovjeka. U slučaju Špišićeve drame svaki lik predstavlja jedan sloj ličnosti. Jedna sestra predstavlja razum, druga emociju, treća tijelo, a njihova nesuđena nevjesta životni elan.

Svaka od njih funkcionira samo iz tog jednog svijeta pa su na neki način prisiljene biti zajedno jer jedna bez druge ne mogu živjeti. No, njihovi odnosi su samo pokušaji uspostavljanja kontakta, tu i tamo zaiskri nešto toplo i nježno, ali se brzo poništi. Kraj donosi svojevrsno sjedinjenje, no s grčem u želucu i vrlo mučnim vizijama koje ne pružaju nadu.

Radeći na “Kaćušama” sama sam se zapitala koja je uopće poruka ove predstave, što hoću reći, izražava li ona zaista moj stav. Ja sam, naime, uvijek bila optimist koji sebi pokušava osvijestiti evoluciju čovječanstva i ljudskog duha. S obzirom na to, vjerujem da se zapravo bliži vrijeme prevrata. Sve više ljudi vidi probleme, besmisao, i mnogi traže spas u nekoj vrsti duhovnosti bez obzira je li to katolička vjera, islam ili zurenje u sunce, odnosno bilo koji pokušaj veze s Višom silom. Vjerujem kako nam ipak slijedi nešto puno bolje, jedna potpuno nova civilizacija.

Hrvatska bi 2030., kad se zbiva radnja predstave, već debelo trebala biti dijelom EU-a. Što mislite da će nam donijeti članstvo u toj zajednici? Ne bi li tada trebalo napokon biti uređeno i prosperitetno društvo?

– Članstvo u EU-u će nam donijeti samo gomilu smeća i veliki nered. EU će se naposljetku raspasti i veće će sile nastaviti dalje same, a ovi manji, koji su nesposobni samostalno preživjeti, kao mi, sve će više tonuti. Nastavit ćemo prodavati sve što imamo i tako ćemo doslovno ostati ni na čemu, na golom životinjskom preživljavanju. Stvarajući ovu predstavu, krenuli smo također sa stavom da je sve derutno.

Likovi žive na smetlištu, u prostoru koji je nekada bio muzej. Te ustanove su 2030. ukinute jer kultura više ne postoji. Jedino što postoji su ogromne opozicije između ljudi, onih koji nešto rade, iako većinu vremena provode po diskotekama drogirajući se, i onih koji su teški šljam, poput naša četiri lika. Kaćuše su izolirane iz svijeta jer su u izolaciji vidjele svoju šansu da prežive i sačuvaju ostatke svoje prošlosti koje se bjesomučno drže. Za njih je njihova prošlost ono što ih čini ostacima ljudskog roda i zato se grčevito bore za nju jer, ako i to izgube, postaju jedno veliko Ništa.

Istraživanja govore da je teže raditi u kolektivima u kojima su sve osobe istog spola. Budući da su sva četiri lika u “Kaćušama” žene, zanima me je li vam teško izići na kraj s četiri glumice?

– (smijeh) Super vam je ovo pitanje! Baš sam o tome maloprije razgovarala s kolegom iz kazališta. Prije uopće nisam razmišljala o nečemu takvom, ali nakon posljednjih mjesec i pol, zaključila sam da to može biti problem, iako ne bi trebao biti, jer za mene je umjetnost nešto što nadilazi pitanje roda i spola. Naš ravnatelj Drame je nedavno na jednoj probi komentirao: ”Nije mi palo na pamet da će biti problem staviti zajedno četiri žene na istu pozornicu”.

A onda mu je netko dodao: “Imaš i petu – redateljicu”, na što je on replicirao: “Ni jedan redatelj vas ne bi mogao dovesti u red.” Svakako, glumci su tu da bi bili eksponirani, da bi bili na pozornici, no problem je što imamo malu pozornicu. Njih su četiri pa ne može svatko imati svoj prostor, a ovo je komad u kojemu nema solo igre, one se stalno moraju oslanjati jedna na drugu. Ako uspijemo dobiti tu kolektivnu igru, taj timski rad i duh, onda smo uspjeli. No, budući da su one sve odreda vrsne glumice, vjerujem u naš uspjeh.

Neki kritičari tvrde da bi domaća kazališna produkcija bila puno kvalitetnija kad bi se radile otvorene audicije za svaki komad, odnosno kad glumci ne bi primali redovita primanja bez obzira koliko i kako glumili u matičnim kućama.

– S tim se potpuno slažem. Pošten princip je onaj: koliko vrijediš toliko ćeš i raditi, odnosno dobiti. Ali u našoj državi je sve izokrenuto naopačke, pa funkcioniramo po nekim drugim zakonima. Kad bi ljudi bili na slobodnom tržištu više bi se trudili i profesionalnije ponašali. Ovako imamo probleme s elementarnim stvarima kao što je profesionalnost. Ponekad si prisiljen biti zahvalan i kad dobiješ ono malo što bi se trebalo podrazumijevati.

Ja se kao redatelj ne želim dovoditi u situaciju da kolegi glumcu govorim “nauči tekst jer bez njega ne možeš probati na pozornici”, jer je to ponižavajuće i za mene, a kamo li za njega. No, kako smo u situaciji da se moramo zadovoljiti mrvicama, pitam se kako ćemo tako doći do umjetnosti?!

Glumica splitskog HNK Anastasija Jankovska mi je u intervjuu priznala da bi se jednog dana voljela okušati u redateljskim vodama. Biste li vi jednog dana voljeli glumiti?

– Za sada ne osjećam taj poziv, barem kada je riječ o profesionalnom angažmanu. Ali, moram priznati, kada sam nedavno čula da Kaštelansko kazalište priprema nastavak kultne predstave “Keks i glad” te da traže glumicu, u jednom sam se trenutku poželjela javiti, no na kraju sam odustala zbog gomile obaveza.

Osim kazališta velika vam je ljubav i ronjenje. Kakav je osjećaj biti 30 metara ispod površine? Nije vas strah morskog psa?

– To je čisto blaženstvo. Najfascinantniji mi je taj ritam koji je dolje toliko magično usporen pa zaboraviš da postoji išta gore na površini. Za mene je ronjenje potpuno pražnjenje glave što mi baš odgovara jer mi glava stalno jako radi... (smijeh). Beskrajno uživam u ronjenju i ne bojim se ničega. Vidjela sam i morsku mačku ali srećom je spavala u rupi pa nismo imali bliski kontakt.

Utjelovljenje suprotnosti

  Jeste li zbog ljubavi prema ronjenju i moru sinove nazvala Val i Sol?

– Kad smo njihov otac i ja razmišljali o imenima nismo se vodili morem nego smo rekli: “Jedan dan će nam ime doći samo i znat ćemo da je to ono pravo.” I tako je bilo. Jednog dana, dok sam bila u šestom mjesecu trudnoće, on je rekao: “Val”, a ja sam rekla: “Da”. Kad sam bila trudna po drugi put, gledala sam na televiziji emisiju o soli koja me se strašno dojmila, pa sam rekla: “Bit će Sol”. Da sam rodila curicu nazvala bih je Bonaca, što ipak znači da je neka veza s morem očita.

Ljudi se ponekad boje dati neobična imena djeci da im se druga djeca ne bi rugala. Kakvu im poruku takvim odlukama šaljemo – da je najvažnije dobro se uklopiti i ne stršati?

– Ja se nikad nisam time opterećivala. Mojim bližnjima je bilo možda malo smiješno to ime Sol, ali zasad još nismo naišli na neke negativne reakcije, vjerojatno i zato što su djeca s kojima se oni druže još uvijek jako mala pa ne znaju još što je ruganje. No, moji sinovi prihvaćaju svoja imena, a ja ih učim i da prihvaćaju sve različitosti koje postoje te da nitko ne zaslužuje ruganje ni ponižavanje pa tako ni oni. U slučaju da se to dogodi – prst u uho i idemo dalje.

 I SDP se nedavno odredio protiv prava istospolnih partnera da usvajaju djecu. Protivnici ove ideje često iznose argument kako bi takva djeca mogla imati problema zbog netolerantne okoline?

– Definitivno treba mijenjati okolinu, a ne ljudima zabranjivati osnovna prava. No, osobno mislim da bi djeca u istospolnim zajednicama imala problem nekih drugih nedostataka. Naime, u svakom biću su prisutna muška i ženska strana, jer smo mi utjelovljenje suprotnosti, pa trebamo oba uzora. Stoga se bojim da bi njihova djeca primala samo jedan aspekt, bilo muški ili ženski. Ako se, pak, stvori obiteljski sustav koji bi pokrio i jedno i drugo, onda bi to bilo O.K. Takav je slučaj i s mojim sinovima.

Oni, iako ne odrastaju uz svog oca, očinsku figuru imaju u mom ocu i bratu. Treba razmišljati o pravima i potrebama djece, a njihov odgoj je zapravo najteža stvar koja postoji na svijetu. U principu, nisam oduševljena idejom da istospolne zajednice usvajaju djecu, ali ako bi oni zrelo i s punom odgovornošću preuzeli brigu o djetetu onda bih im dopustila usvajanje. Bolje da žive s njima, nego u domu. No, prije svega ja bih prestrukturirala domove i ne bih dopustila da ijedno dijete provede u njemu dulje od mjesec ili dva, a kamo li do svoje 18 godine.

Je li teško biti samohrana majka i voditi tako dinamičan profesionalni život?


– Jest. Svaku večer se zapitam je li to sve vrijedno vremena kojeg bi mogla provesti s djecom, ali roditelji neminovno moraju raditi. Ono što me tješi je to što radim posao koji volim, koji mi puni baterije, pa onda kao sretna i ispunjena osoba dolazim kući svojoj djeci, tako da me oni imaju u najboljem izdanju. S druge strane, baterije za posao punim s njima.

siniša jović

Živimo u svijetu slomljenih srca

Da niste redateljica bili biste...?
– Astronaut.

Zašto ste napustili studij astronomije?


– Studirala sam u Padovi, ali su nastupili određeni problemi, a ja mislim da sve što se izvana događa jest odraz naših unutarnjih stanja. Ja sam sebe uvjeravala da želim astronomiju, a zapravo me bilo strah ići na Akademiju. Kad sam vidjela da to s astronomijom neće ići, vratila sam se doma, spremila za prijemni ispit na Režiji i moj se san ostvario.

No, istina je i da me je svemir oduvijek zanimao, baš kao i pitanja odakle smo došli, kamo idemo... Sve što je nepoznato mene zanima, i kad nađem neke odgovore onda sam zadovoljnija i sretnija.

Do kojih ste zanimlj ivih odgovora došli?

– Pa otkrila sam da živimo u svijetu slomljenih srca, a ljubav je ta koja može iscijeliti sve rane i koja čini ovu božansku igru tako fantastičnom. Otkrila sam da je moj poziv i smisao trenutnog utjelovljenja stvarati kazalište, ali ne samo na pozornici, nego i u životu.

To je igra, u svakom trenutku režiram, pa čak i kad nisam na pozornici. To je sloboda koju svatko ima i što prije to shvatimo bit će nam lakše jer naša stvarnost je odraz našeg srca, našeg duha.


Ekološki aktivizam

Sudjelovali ste u inicijativi “Spriječimo zagađivače Kaštelanskog zaljeva”. Jeste li zadovoljni postignutim?

– Svjesni smo da je to Sizifov posao, ali pitanje je osmijeha na Sizifovu licu dok ga radi. Takav je slučaj i s mojim angažmanom – uključila sam se jer bih u suprotnom izdala sebe. Ne mogu samo mirno stajati znajući koju opasnost donosi spaljivanje otpada.

Srećom, inicijativa se proširila, pa je proteklog tjedna održan okrugli stol koji je okupio ljude iz Ministarstva, političkih stranaka, Cemexa i Građanske inicijative. Prvi put su konačno počeli razgovarati jedni s drugima što je veliki korak. Što će biti dalje, ne znam, ali mi ne odustajemo.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/marica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca-149919 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=c9c18f2db9ffd199c018cccbc28fe1ad9b085a60 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Marica+Grgurinovi%C4%87%3A+Sinovi+su+mi+Val+i+Sol%2C+a+da+imam+k%C4%87er+zvala+bi+se+Bonaca&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmarica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca-149919 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmarica-grgurinovic-sinovi-su-mi-val-i-sol-a-da-imam-kcer-zvala-bi-se-bonaca-149919 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => ‘Članstvo u EU-u će nam donijeti samo gomilu smeća i veliki nered. Ta će se zajednica naposljetku raspasti, a mi ćemo nastaviti rasprodavati sve dok ne ostanemo na golom životinjskom preživljavanju’ [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

Marica Grgurinović: Sinovi su mi Val i Sol, a da imam kćer zvala bi se Bonaca

Piše PSD.
27. studenog 2011. - 20:00
Jedna od najperspektivnijih kazališnih snaga mlađe generacije svakako je splitska redateljica Marica Grgurinović koju smo “priveli” na razgovor između dviju proba, one za operu “Didona i Eneja”, proteklog tjedna predstavljene i publici splitskog HNK, te probe za novi dramski komad “Kaćuše”, koji će svoju premijeru imati 10. prosinca u splitskom teatru. Pod njezinom redateljskom palicom Ksenija Prohaska, Nives Ivanković, Tajana Jovanović i Vanda Boban odvest će nas u antiutopijski svijet triju sestara koje nemaju snage izbaviti se iz učmalosti njihove SF svakodnevice.

No, za razliku od likova iz drame, Maričina svakodnevica je sve samo ne učmala; ova samohrana majka dvojice sinova aktivna je na kazališnoj sceni, radi i kao dramski...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 01:38