stdClass Object ( [id] => 10946 [title] => Bliski susret 3D vrste [alias] => bliski-susret-3d-vrste [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Našim kinima već tumaraju dinosauri u prirodnoj veličini (“Dinosauri: Divovi Patagonije”), a gitaristi teen-atrakcija bacaju trzalice u zrak koje publika pokušava uhvatiti kao na koncertima (“Hannah Montana/Miley Cyrus”)

Komedija “Momačka večer” (1984.) s Tomom Hanksom nizala je jednu nezaboravnu “toilet-humor” ludoriju za drugom. Nažalost, pored nadrogiranog magarca, svih onih golih grudi i dupeta, malo se tko sjeća odličnog finala u kojem se Hanks mlati s bivšim dečkom buduće mu supruge ispred kinoplatna na isti način kao i likovi nekog 3D filma po mjeri “Flasha Gordona” što se vrti u pozadini. Sijevne jedan udarac. Drugi.

Hanks odleti ravno u publiku s naočalama na glavi i pomete parter. “Ovo je najbolji 3D film koji sam ikad gledao”, dobaci neki tip djevojci do sebe. “Ma, vidjela sam ja i bolje”, poklopi ga ona. A onda par trenutaka kasnije slučajno dobije šaku u glavu. Sve što je, ošamućena, uspjela izustiti je: “Vauuuu...”.

Iako nitko “zapravo” nije dobio po glavi, početkom i sredinom osamdesetih 3D filmovi uživali su veliku popularnost zbog čega ih se “Momačka večer” ovlaš i dohvatila.

Godinu dana prije “Momačke večeri” u kina je, recimo, pušten “Jaws 3D” Joea Alvesa u kojem golema psina upada u podvodni Sea World na Floridi ostavljajući iza sebe odgrižene udove ravno pred očima publike koja je, treba li reći, umalo i sama “skončala” u njezinim razjapljenim raljama.

Gledatelji su tih godina u 3D filmovima često postajali “žrtve”. Oko glave im je zveketala mačeta Jasona Vorheesa u trećem nastavku “Petka 13.” (1982.), na njih je vrebalo prokletstvo “Amityvillea” (“Amityville 3-D”, 1983.)... Međutim, 3D (r)evolucija nije počela osamdesetih. Počela je u praskozorje sedme umjetnosti.

Osjećaj iluzorne stvarnosti

Termin 3D rabi se za opis bilo koje vizualne izvedbe koja pokušava održavati i rekreirati pokretne slike treće dimenzije, predočiti iluziju dubine gledateljima.

Tehnika mahom uključuje simultano snimanje dviju slika, s dvije kamere koje, pozicionirane jedna do druge, licem u lice, pokrivaju kut od 90 stupnjeva pomoću ogledala u savršenoj sinkronizaciji s identičnim metodičnim karakteristikama.

Na taj način, ljudsko oko vidi fotografirani duplikat i par slika interpretira kao jednu trodimenzionalnu pomoću specijalnih (nekoć kartonskih) naočala.

Razvoju 3D-a kumovao je britanski znanstvenik Charles Wheatstone. On je 1838. izumio prvu stetoskopsku leću. Koristeći znanstvenu činjenicu kako svako oko gleda iz drugoga kuta, Wheatstone je sastavio uređaj koji je rabio razne položaje ogledala kako bi prikazao različite crteže - jedan za jedno oko, drugi za drugo. U konačnici su oba poprimila “oblik” treće dimenzije.

Šezdesetak godina kasnije, kasnih 1890-ih, stereosokopična era celuloida starta na samim začecima kinematografije. Britanski filmski pionir William Friese Greene otkrio je patent za 3D proces.

U njegovoj invenciji dva su filma bila projicirana postrance na ekran. Gledatelj je mogao vidjeti kroz stereoskop konvergirajući dvije slike. Godine 1900. Frederick Eugene Ives patentirao je stereo kameru koju su 1915. testirali Edwin S. Porter i William E. Wadell.

Premda se “Dolazak vlaka u stanicu” (1896.) braće Lumiere smatra prvim 3D filmom jer je kretanje vlaka izazvalo iluziju stvarnosti - posebice u trenutku kad se lokomotiva u krupnome planu približila donjem rakursu u tolikoj mjeri da je izgledalo kao da će proletjeti s ekrana i pregaziti unezvjerenu publiku - najraniji “potvrđeni” 3D film bio je “The Power of Love” iz 1922. godine.

U IMAX-ovu dokumentarcu “Island of Sharks” morski
psi “plivaju” u kinu među gledateljima
Dvadesetih i tridesetih interes za stereoskopičnim filmovima nije bio velik i to mahom zbog - Velike depresije. Pa ipak, to ne znači da nije bilo eksperimenata. Louis Lumiere je, eto, 1934. snimio remake “Dolaska vlaka na stanicu” u reljefnu 3D-u.

Slična je situacija vladala i četrdesetih. Nakon što su se vjetrovi Drugog svjetskog rata primirili, ljudi su se povukli u sigurnost svojih domova, a kina su bilježila (blagi) pad posjeta.

Stoga je Hollywood morao brže-bolje pronaći način da objedinjavanjem “novog i starog” publiku vrati natrag u dvorane s doživljajem kojeg ne mogu iskusiti kod kuće, u vlastitu tinelu. I, iduće dekade, pedesetih, treća dimenzija naglo je uletjela u prvi plan.

Ispast će vam oba oka

Zlatna era 3D filmova počela je s premijerom prvog dugometražnog stereoskopičnog spektakla u boji, “Bwana vrag” (1952.) Archa Obolera, u kojem divlji lavovi u Keniji iskaču s ekrana napadajući Roberta Stacka i Barbaru Britton podjednako kao i gledatelje.

Da je publika gladna tehonoloških novina bilo je jasno već na premijeri. Ljudi su vrištali, iskakali iz svojih sjedala, trzali se na svaki pokret. Neki su se, kvragu, čak i onesvijestili po podu.

Identična atmosfera vladala je za projekcije horora “Kuća voštanih figura” (1953.) u kojemu je dežurni negativac, Vincent Price, igrao vlasnika muzeja voštanih figura napravljenih od mrtvih ljudskih tijela. Producent filma Andre DeToth, ironije li, bio je slijep na jedno oko i nije mogao vidjeti vlastito čedo u punom sjaju, no publika je to “nadoknadila” umjesto njega.

Za trodimenzioniranim filmovima tražila se karta više, pa se u 3D bitku za gledatelje ubrzo uključio svaki hollywoodski studio. MGM snima mjuzikl “Poljubi me, Kato” (1953.) s Howardom Keelom i Kathryn Grayson, a Jack Arnold za Universal izvanzemaljski horor “It Came From Outer Space” (1953.).

Trećoj dimenziji nije mogao odoljeti ni Hitchcock. U klasiku “Nazovi M radi umorstva” (1954.) Grace Kelly je “umirala ženski” ispred voajerskih očiju publike. Iste godine u kina je pušten “The French Line”, najseksepilniji 3D film ikad, reklamiran pod sloganom “Ispast će vam oba oka!”.

Kad se sjetimo putene Jane Russell kako drma bokovima, skida se i baca odjeću ispred sebe tako da poleti na publiku kao u striptiz-klubu, nije čudno zašto.

Warnerova “Maska” (1961.) snimljena je, primjerice, na 2D način, ali kako bi se bolje dočarao efekt snolikog svijeta u koji gledatelj upada kad glavni lik na lice stavi prokletu plemensku masku (“Sad je vrijeme da stavite naočale...”), film postaje suludi 3D događaj.

Šezdesetih su 3D filmove u drugi plan potisnuli povijesni spektakli snimljeni u “cinemascopeu” da bi se sedamdesetih kemijalo s pornićima, poput “Stjuardesa” (1971.), najgledanijeg 3D projekta uopće.

Spoj golotinje i horora oduševio je ljubitelje trasha u filmu “Flesh For Frankenstein” (1973.), idejnog pokretača Andyja Warhola, u kojem Frankenstein želi stvoriti novu sortu ljudi kombinirajući udove mrtvaca, a usput ševi sve što se kreće.

Cameronova posebna kamera

Burtonova “Predbožićna noćna mora” dobila je
impresivno 3D ruho
Dok pravu eksploataciju 3D tehnike u korist “švedskih” i “običnih” akcića tek treba pričekati, horori su nastavili pojačavati 3D empiriju. U filmu “Freddy’s Dead: The Final Nightmare (1992.) kandže Cravenova monstruma iz snova letjele su zrakom i prijetile sasjeći svakog gledatelja.

Publika je oduševljeno pričala o tom doživljaju tjednima nakon premijere.

No, kako su 3D filmovi prilično skupa igračka i iziskuju poveće budžete, devedesetih se treća dimenzija više koristila u mainstream produkciji prilikom snimanja “normalnih” računalno animiranih spektakala. 3D filmovi (“Space Station 3D”, “Island of Sharks”...) opstojali su tek u specijaliziranim IMAX-ovim “kupolama”.

Njihov razvoj pomno je pratio možda najveći tehnološki revolucionar u povijesti sedme umjetnosti James Cameron koji je i sam okusio čari 3D filma prilikom snimanja kratkometražnog polunastavka “Terminatora 2” (“T2 3-D”, 1996.). Poslije “Titanica” (1997.), Cameron se do kraja posvetio istraživanju potencijala treće dimenzije.

Uspio je kreirati posebnu kameru kako bi realizirao dokumentarac “Duhovi morskih dubina” (2003.) koji je prikazao ruševine Titanica tako realistično da se publika doista “našla” na dnu mora, unutar sablasne potonule brodske olupine.

Tu istu kameru Cameron je pozajmio Robertu Rodriguezu za potrebe “Spy Kids 3D: Game Over” (2003.). Treći nastavak Rodriguezove “James Bond za djecu” franšize utržio je golemu svotu diljem svijeta pa iako je njegov podnaslov bio “Game Over”, 3D igra tek se počela zahuktavati.

Nakon što je IMAX prikazao hitoidne dokumentarce “Dinosaurs 3D: Giants of Patagonia” i “Sea Monsters 3D: A Prethistoric Adventure”, zahvaljujući kojima smo otputovali u daleku prošlost i susreli se s najopasnijim kopnenim i morskim nemanima, Hollywood je također ubacio u višu brzinu.

Svaki drugi megaspektakl (“Povratak Supermana”, “Harry Potter V”, “Vitez tame”...) ili crtić (“Kung Fu Panda”, “Predbožićna mora”...) djelomično se snima ili (re)kreira u 3D tehnologiji koju, pak, najviše rabi Robert Zemeckis.

Poznati oscarovac snimio je “Polar Express” (2004.), a potom i “Beowulfa” (2007.). Potonji je autoru ovih redaka naročito bio impresivan 3D doživljaj, najimpresivniji uz rock-dokumentarac “U2 3D (2007.) .

Zemeckis je natjerao publiku da se umiva od krvi dok je njegovi junaci gađaju mačevima, sjekirama i strijelama. Tko je “preživio” to iskustvo, za utjehu je mogao odmarati oči na oblinama Angeline Jolie.

Danas je u Americi, za razliku od Hrvatske, više od tisuću kino-dvorana opremljeno stereoskopskim (3D) projektorima. Cameron drži kako će ih biti blizu 5000 do premijere njegova dugoočekivana “Avatara” u svibnju 2009., dok Jeffrey Katzenberg očekuje 12 do 18 dugometražnih 3D filmova do 2010. godine.

U periodu kad video-igre postiskuju popularnost celuloida radi doživljaja u “prvome licu”, boom 3D filmova je očekivan jer gledateljima pružaju još veći osjećaj iluzorne stvarnosti unutar virtualna svijeta, otprilike kao da bulje u hologram.

Nesumnjivo, 3D je budućnost kinematografije, ili barem - bliska budućnost. Uostalom, stvarni život nije dvodimenzionalan. Zašto bi to onda bili filmovi?

Seksi “vučica” Angelina Jolie u “Beowulfu”

3D jučer

Do prije pet-šest godina 3D filmovi gledali su se uz kartonske ili plastične naočale koje su posjetitelji mogli odnijeti kući kao suvenir. Projekcija treće dimenzije, primjerice “Spy Kids 3D” (2003.), kod nas se vrtjela s običnih projektora, zbog čega je publika gdjekad imala dojam da gleda film kroz dno mutne čaše i napuštala kinodvoranu s bolom u glavi i očima.

3D danas

Otkad su se i hrvatski kino-projektori digitalizirali, 3D je postao užitak za pamćenje. Cvike se, doduše, više ne nose kućama, jednako kao ni glavobolja i okobolja. Događanja na ekranu sada ostavljaju dojam prostorne sveprisutnosti i dubine, a razlika između “živog” i “animiranog” gotovo da više i ne postoji.

3D sutra

- Iako još nije pronađen način kojim bi se u trećoj iluzornoj dimenziji uživalo bez naočala, James Cameron i Steven Spielberg nedavno su izjavili kako rade na patentiranju novog sustava 3D filmova. Nakon 2010. godine oni će se moći gledati na plazma ekranima bez cvika. U međuvremenu, lista 3D filmova u (pret)produkciji sve je duža...

-  Fly Me to the Moon – Računalno animirana storija o tri kućne muhe koje se ukrcavaju na Apollo 11 kako bi poletjele k Mjesecu

-  Journey 3D – Stručnjak za efekte Eric Brevig prepričava klasičnu priču Julesa Vernea “Putovanje u središte Zemlje” s Brendanom Fraserom

- Avatar – “Povratnički” SF spektakl Jamesa Camerona težak 300 milijuna dolara u kojem se grupa ljudi nađe u intergalaktičkoj bitki s urođenicima distantnog planeta

-  Monsters Vs. Aliens – Reinvencija klasičnog “monster” filma iz 50-ih u režiji Roba Lettermana (“Shark Tale”)

- Bez povratka 4 – David R. Ellis vraća se horor-franšizi u kojoj će Smrt izletjeti iz ekrana i sijati, hm, smrt kao u “Posljednjem akcijskom junaku”

- Stjuardese – Remake istoimena soft pornića obećava novu revoluciju unutar klasičnog “unutra-van” žanra

- How to Train Your Dragon - Ekranizacija dječjeg romana Cresside Cowell govori o sinu vikinškog vođe koji mora ukrotiti zmaja

- Crood Awakening – Animiranu komediju lociranu u kameno doba režira Chris Sanders (“Lilo&Stitch”)

- Tintin – Steven Spielberg i Peter Jackson ujedinjuju snage na ekranizaciji avantura popularnog belgijskog strip-junaka

- Shrek 4 – Četvrti dio svojevrsni je “prequel” koji će otkriti kako je Shrek uopće došao u močvaru prije nego se skrasio u “Far Far Away” kraljevstvu

- Božićna priča – Robert Zemeckis ponovno se hvata “performance capture” tehnologije koja će animirati Jima Carreyja kao Scroogea te Toma Hanksa, Michaela J. Foxa i Christophera Lloyda kao duhove

- Frankenweenie – Animirana “stop-motion” parodija na Frankensteina u režiji Tima Burtona koji je 3D iskusio na “Predbožićnoj noćnoj mori”

- Ratovi zvijezda – George Lucas planira remasterirati svih šest (!) nastavaka i prikazati ih u 3D tehnologiji

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON ZAGREBAČKOG “MOVIEPLEXA” I “CINESTARA” SVE POPULARNIJI 3D FILMOVI PRIKAZUJU SE ODNEDAVNO I U SPLITSKOM “BROADWAYJU” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-06-18 14:28:00 [created_by] => 37 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-06-18 14:53:34 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-06-19 11:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3813 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/06/19/Reflektor/3d0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15275699 Threads: 5 Questions: 3177494117 Slow queries: 7125081 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235513488 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 34 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/bliski-susret-3d-vrste-10946 [printLink] => /sd-plus/reflektor/bliski-susret-3d-vrste-10946?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 17117 [name] => MOVIEPLEX [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => movieplex [link] => /tag/movieplex ) [1] => stdClass Object ( [id] => 17118 [name] => CINESTAR [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinestar [link] => /tag/cinestar ) [2] => stdClass Object ( [id] => 17119 [name] => BROADWAYJ [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => broadwayj [link] => /tag/broadwayj ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON ZAGREBAČKOG “MOVIEPLEXA” I “CINESTARA” SVE POPULARNIJI 3D FILMOVI PRIKAZUJU SE ODNEDAVNO I U SPLITSKOM “BROADWAYJU” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Bliski susret 3D vrste [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-04-25-55-37 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/06/19/Reflektor/3d0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/06/19/Reflektor/3d0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Našim kinima već tumaraju dinosauri u prirodnoj veličini (“Dinosauri: Divovi Patagonije”), a gitaristi teen-atrakcija bacaju trzalice u zrak koje publika pokušava uhvatiti kao na koncertima (“Hannah Montana/Miley Cyrus”)

Komedija “Momačka večer” (1984.) s Tomom Hanksom nizala je jednu nezaboravnu “toilet-humor” ludoriju za drugom. Nažalost, pored nadrogiranog magarca, svih onih golih grudi i dupeta, malo se tko sjeća odličnog finala u kojem se Hanks mlati s bivšim dečkom buduće mu supruge ispred kinoplatna na isti način kao i likovi nekog 3D filma po mjeri “Flasha Gordona” što se vrti u pozadini. Sijevne jedan udarac. Drugi.

Hanks odleti ravno u publiku s naočalama na glavi i pomete parter. “Ovo je najbolji 3D film koji sam ikad gledao”, dobaci neki tip djevojci do sebe. “Ma, vidjela sam ja i bolje”, poklopi ga ona. A onda par trenutaka kasnije slučajno dobije šaku u glavu. Sve što je, ošamućena, uspjela izustiti je: “Vauuuu...”.

Iako nitko “zapravo” nije dobio po glavi, početkom i sredinom osamdesetih 3D filmovi uživali su veliku popularnost zbog čega ih se “Momačka večer” ovlaš i dohvatila.

Godinu dana prije “Momačke večeri” u kina je, recimo, pušten “Jaws 3D” Joea Alvesa u kojem golema psina upada u podvodni Sea World na Floridi ostavljajući iza sebe odgrižene udove ravno pred očima publike koja je, treba li reći, umalo i sama “skončala” u njezinim razjapljenim raljama.

Gledatelji su tih godina u 3D filmovima često postajali “žrtve”. Oko glave im je zveketala mačeta Jasona Vorheesa u trećem nastavku “Petka 13.” (1982.), na njih je vrebalo prokletstvo “Amityvillea” (“Amityville 3-D”, 1983.)... Međutim, 3D (r)evolucija nije počela osamdesetih. Počela je u praskozorje sedme umjetnosti.

Osjećaj iluzorne stvarnosti

Termin 3D rabi se za opis bilo koje vizualne izvedbe koja pokušava održavati i rekreirati pokretne slike treće dimenzije, predočiti iluziju dubine gledateljima.

Tehnika mahom uključuje simultano snimanje dviju slika, s dvije kamere koje, pozicionirane jedna do druge, licem u lice, pokrivaju kut od 90 stupnjeva pomoću ogledala u savršenoj sinkronizaciji s identičnim metodičnim karakteristikama.

Na taj način, ljudsko oko vidi fotografirani duplikat i par slika interpretira kao jednu trodimenzionalnu pomoću specijalnih (nekoć kartonskih) naočala.

Razvoju 3D-a kumovao je britanski znanstvenik Charles Wheatstone. On je 1838. izumio prvu stetoskopsku leću. Koristeći znanstvenu činjenicu kako svako oko gleda iz drugoga kuta, Wheatstone je sastavio uređaj koji je rabio razne položaje ogledala kako bi prikazao različite crteže - jedan za jedno oko, drugi za drugo. U konačnici su oba poprimila “oblik” treće dimenzije.

Šezdesetak godina kasnije, kasnih 1890-ih, stereosokopična era celuloida starta na samim začecima kinematografije. Britanski filmski pionir William Friese Greene otkrio je patent za 3D proces.

U njegovoj invenciji dva su filma bila projicirana postrance na ekran. Gledatelj je mogao vidjeti kroz stereoskop konvergirajući dvije slike. Godine 1900. Frederick Eugene Ives patentirao je stereo kameru koju su 1915. testirali Edwin S. Porter i William E. Wadell.

Premda se “Dolazak vlaka u stanicu” (1896.) braće Lumiere smatra prvim 3D filmom jer je kretanje vlaka izazvalo iluziju stvarnosti - posebice u trenutku kad se lokomotiva u krupnome planu približila donjem rakursu u tolikoj mjeri da je izgledalo kao da će proletjeti s ekrana i pregaziti unezvjerenu publiku - najraniji “potvrđeni” 3D film bio je “The Power of Love” iz 1922. godine.

U IMAX-ovu dokumentarcu “Island of Sharks” morski
psi “plivaju” u kinu među gledateljima
Dvadesetih i tridesetih interes za stereoskopičnim filmovima nije bio velik i to mahom zbog - Velike depresije. Pa ipak, to ne znači da nije bilo eksperimenata. Louis Lumiere je, eto, 1934. snimio remake “Dolaska vlaka na stanicu” u reljefnu 3D-u.

Slična je situacija vladala i četrdesetih. Nakon što su se vjetrovi Drugog svjetskog rata primirili, ljudi su se povukli u sigurnost svojih domova, a kina su bilježila (blagi) pad posjeta.

Stoga je Hollywood morao brže-bolje pronaći način da objedinjavanjem “novog i starog” publiku vrati natrag u dvorane s doživljajem kojeg ne mogu iskusiti kod kuće, u vlastitu tinelu. I, iduće dekade, pedesetih, treća dimenzija naglo je uletjela u prvi plan.

Ispast će vam oba oka

Zlatna era 3D filmova počela je s premijerom prvog dugometražnog stereoskopičnog spektakla u boji, “Bwana vrag” (1952.) Archa Obolera, u kojem divlji lavovi u Keniji iskaču s ekrana napadajući Roberta Stacka i Barbaru Britton podjednako kao i gledatelje.

Da je publika gladna tehonoloških novina bilo je jasno već na premijeri. Ljudi su vrištali, iskakali iz svojih sjedala, trzali se na svaki pokret. Neki su se, kvragu, čak i onesvijestili po podu.

Identična atmosfera vladala je za projekcije horora “Kuća voštanih figura” (1953.) u kojemu je dežurni negativac, Vincent Price, igrao vlasnika muzeja voštanih figura napravljenih od mrtvih ljudskih tijela. Producent filma Andre DeToth, ironije li, bio je slijep na jedno oko i nije mogao vidjeti vlastito čedo u punom sjaju, no publika je to “nadoknadila” umjesto njega.

Za trodimenzioniranim filmovima tražila se karta više, pa se u 3D bitku za gledatelje ubrzo uključio svaki hollywoodski studio. MGM snima mjuzikl “Poljubi me, Kato” (1953.) s Howardom Keelom i Kathryn Grayson, a Jack Arnold za Universal izvanzemaljski horor “It Came From Outer Space” (1953.).

Trećoj dimenziji nije mogao odoljeti ni Hitchcock. U klasiku “Nazovi M radi umorstva” (1954.) Grace Kelly je “umirala ženski” ispred voajerskih očiju publike. Iste godine u kina je pušten “The French Line”, najseksepilniji 3D film ikad, reklamiran pod sloganom “Ispast će vam oba oka!”.

Kad se sjetimo putene Jane Russell kako drma bokovima, skida se i baca odjeću ispred sebe tako da poleti na publiku kao u striptiz-klubu, nije čudno zašto.

Warnerova “Maska” (1961.) snimljena je, primjerice, na 2D način, ali kako bi se bolje dočarao efekt snolikog svijeta u koji gledatelj upada kad glavni lik na lice stavi prokletu plemensku masku (“Sad je vrijeme da stavite naočale...”), film postaje suludi 3D događaj.

Šezdesetih su 3D filmove u drugi plan potisnuli povijesni spektakli snimljeni u “cinemascopeu” da bi se sedamdesetih kemijalo s pornićima, poput “Stjuardesa” (1971.), najgledanijeg 3D projekta uopće.

Spoj golotinje i horora oduševio je ljubitelje trasha u filmu “Flesh For Frankenstein” (1973.), idejnog pokretača Andyja Warhola, u kojem Frankenstein želi stvoriti novu sortu ljudi kombinirajući udove mrtvaca, a usput ševi sve što se kreće.

Cameronova posebna kamera

Burtonova “Predbožićna noćna mora” dobila je
impresivno 3D ruho
Dok pravu eksploataciju 3D tehnike u korist “švedskih” i “običnih” akcića tek treba pričekati, horori su nastavili pojačavati 3D empiriju. U filmu “Freddy’s Dead: The Final Nightmare (1992.) kandže Cravenova monstruma iz snova letjele su zrakom i prijetile sasjeći svakog gledatelja.

Publika je oduševljeno pričala o tom doživljaju tjednima nakon premijere.

No, kako su 3D filmovi prilično skupa igračka i iziskuju poveće budžete, devedesetih se treća dimenzija više koristila u mainstream produkciji prilikom snimanja “normalnih” računalno animiranih spektakala. 3D filmovi (“Space Station 3D”, “Island of Sharks”...) opstojali su tek u specijaliziranim IMAX-ovim “kupolama”.

Njihov razvoj pomno je pratio možda najveći tehnološki revolucionar u povijesti sedme umjetnosti James Cameron koji je i sam okusio čari 3D filma prilikom snimanja kratkometražnog polunastavka “Terminatora 2” (“T2 3-D”, 1996.). Poslije “Titanica” (1997.), Cameron se do kraja posvetio istraživanju potencijala treće dimenzije.

Uspio je kreirati posebnu kameru kako bi realizirao dokumentarac “Duhovi morskih dubina” (2003.) koji je prikazao ruševine Titanica tako realistično da se publika doista “našla” na dnu mora, unutar sablasne potonule brodske olupine.

Tu istu kameru Cameron je pozajmio Robertu Rodriguezu za potrebe “Spy Kids 3D: Game Over” (2003.). Treći nastavak Rodriguezove “James Bond za djecu” franšize utržio je golemu svotu diljem svijeta pa iako je njegov podnaslov bio “Game Over”, 3D igra tek se počela zahuktavati.

Nakon što je IMAX prikazao hitoidne dokumentarce “Dinosaurs 3D: Giants of Patagonia” i “Sea Monsters 3D: A Prethistoric Adventure”, zahvaljujući kojima smo otputovali u daleku prošlost i susreli se s najopasnijim kopnenim i morskim nemanima, Hollywood je također ubacio u višu brzinu.

Svaki drugi megaspektakl (“Povratak Supermana”, “Harry Potter V”, “Vitez tame”...) ili crtić (“Kung Fu Panda”, “Predbožićna mora”...) djelomično se snima ili (re)kreira u 3D tehnologiji koju, pak, najviše rabi Robert Zemeckis.

Poznati oscarovac snimio je “Polar Express” (2004.), a potom i “Beowulfa” (2007.). Potonji je autoru ovih redaka naročito bio impresivan 3D doživljaj, najimpresivniji uz rock-dokumentarac “U2 3D (2007.) .

Zemeckis je natjerao publiku da se umiva od krvi dok je njegovi junaci gađaju mačevima, sjekirama i strijelama. Tko je “preživio” to iskustvo, za utjehu je mogao odmarati oči na oblinama Angeline Jolie.

Danas je u Americi, za razliku od Hrvatske, više od tisuću kino-dvorana opremljeno stereoskopskim (3D) projektorima. Cameron drži kako će ih biti blizu 5000 do premijere njegova dugoočekivana “Avatara” u svibnju 2009., dok Jeffrey Katzenberg očekuje 12 do 18 dugometražnih 3D filmova do 2010. godine.

U periodu kad video-igre postiskuju popularnost celuloida radi doživljaja u “prvome licu”, boom 3D filmova je očekivan jer gledateljima pružaju još veći osjećaj iluzorne stvarnosti unutar virtualna svijeta, otprilike kao da bulje u hologram.

Nesumnjivo, 3D je budućnost kinematografije, ili barem - bliska budućnost. Uostalom, stvarni život nije dvodimenzionalan. Zašto bi to onda bili filmovi?

Seksi “vučica” Angelina Jolie u “Beowulfu”

3D jučer

Do prije pet-šest godina 3D filmovi gledali su se uz kartonske ili plastične naočale koje su posjetitelji mogli odnijeti kući kao suvenir. Projekcija treće dimenzije, primjerice “Spy Kids 3D” (2003.), kod nas se vrtjela s običnih projektora, zbog čega je publika gdjekad imala dojam da gleda film kroz dno mutne čaše i napuštala kinodvoranu s bolom u glavi i očima.

3D danas

Otkad su se i hrvatski kino-projektori digitalizirali, 3D je postao užitak za pamćenje. Cvike se, doduše, više ne nose kućama, jednako kao ni glavobolja i okobolja. Događanja na ekranu sada ostavljaju dojam prostorne sveprisutnosti i dubine, a razlika između “živog” i “animiranog” gotovo da više i ne postoji.

3D sutra

- Iako još nije pronađen način kojim bi se u trećoj iluzornoj dimenziji uživalo bez naočala, James Cameron i Steven Spielberg nedavno su izjavili kako rade na patentiranju novog sustava 3D filmova. Nakon 2010. godine oni će se moći gledati na plazma ekranima bez cvika. U međuvremenu, lista 3D filmova u (pret)produkciji sve je duža...

-  Fly Me to the Moon – Računalno animirana storija o tri kućne muhe koje se ukrcavaju na Apollo 11 kako bi poletjele k Mjesecu

-  Journey 3D – Stručnjak za efekte Eric Brevig prepričava klasičnu priču Julesa Vernea “Putovanje u središte Zemlje” s Brendanom Fraserom

- Avatar – “Povratnički” SF spektakl Jamesa Camerona težak 300 milijuna dolara u kojem se grupa ljudi nađe u intergalaktičkoj bitki s urođenicima distantnog planeta

-  Monsters Vs. Aliens – Reinvencija klasičnog “monster” filma iz 50-ih u režiji Roba Lettermana (“Shark Tale”)

- Bez povratka 4 – David R. Ellis vraća se horor-franšizi u kojoj će Smrt izletjeti iz ekrana i sijati, hm, smrt kao u “Posljednjem akcijskom junaku”

- Stjuardese – Remake istoimena soft pornića obećava novu revoluciju unutar klasičnog “unutra-van” žanra

- How to Train Your Dragon - Ekranizacija dječjeg romana Cresside Cowell govori o sinu vikinškog vođe koji mora ukrotiti zmaja

- Crood Awakening – Animiranu komediju lociranu u kameno doba režira Chris Sanders (“Lilo&Stitch”)

- Tintin – Steven Spielberg i Peter Jackson ujedinjuju snage na ekranizaciji avantura popularnog belgijskog strip-junaka

- Shrek 4 – Četvrti dio svojevrsni je “prequel” koji će otkriti kako je Shrek uopće došao u močvaru prije nego se skrasio u “Far Far Away” kraljevstvu

- Božićna priča – Robert Zemeckis ponovno se hvata “performance capture” tehnologije koja će animirati Jima Carreyja kao Scroogea te Toma Hanksa, Michaela J. Foxa i Christophera Lloyda kao duhove

- Frankenweenie – Animirana “stop-motion” parodija na Frankensteina u režiji Tima Burtona koji je 3D iskusio na “Predbožićnoj noćnoj mori”

- Ratovi zvijezda – George Lucas planira remasterirati svih šest (!) nastavaka i prikazati ih u 3D tehnologiji

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/bliski-susret-3d-vrste-10946 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b1a73c39c91ff3ee2d04c3b66f59685393b76aea [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Bliski+susret+3D+vrste&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fbliski-susret-3d-vrste-10946 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fbliski-susret-3d-vrste-10946 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NAKON ZAGREBAČKOG “MOVIEPLEXA” I “CINESTARA” SVE POPULARNIJI 3D FILMOVI PRIKAZUJU SE ODNEDAVNO I U SPLITSKOM “BROADWAYJU” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ReflektorNAKON ZAGREBAČKOG “MOVIEPLEXA” I “CINESTARA” SVE POPULARNIJI 3D FILMOVI PRIKAZUJU SE ODNEDAVNO I U SPLITSKOM “BROADWAYJU”

Bliski susret 3D vrste

Piše PSD.
19. lipnja 2008. - 13:32
Našim kinima već tumaraju dinosauri u prirodnoj veličini (“Dinosauri: Divovi Patagonije”), a gitaristi teen-atrakcija bacaju trzalice u zrak koje publika pokušava uhvatiti kao na koncertima (“Hannah Montana/Miley Cyrus”)

Komedija “Momačka večer” (1984.) s Tomom Hanksom nizala je jednu nezaboravnu “toilet-humor” ludoriju za drugom. Nažalost, pored nadrogiranog magarca, svih onih golih grudi i dupeta, malo se tko sjeća odličnog finala u kojem se Hanks mlati s bivšim dečkom buduće mu supruge ispred kinoplatna na isti način kao i likovi nekog 3D filma po mjeri “Flasha Gordona” što se vrti u pozadini. Sijevne jedan udarac. Drugi.

Hanks odleti ravno u publiku s naočalama na glavi...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 06:25