stdClass Object ( [id] => 147094 [title] => Saša Lošić: Vrijeme je da predamo crni pojas TBF-u i Dubioza Kolektivu [alias] => sasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu [catid] => 262 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Najdosadniji su filmovi koji govore o uspješnosti nekog benda, kad se priča pretvori u pamflet uspjeha. Ljudi se maltretiraju da to gledaju, da se dive, ono bend je napunio stadione i slično. Za dramaturšku strukturu pretpostavljam da je Pjeru trebala jedna životnost.

On je izabrao mene i bend kao poveznicu, tražio nekakve ljudske osobine u nama, dramu. No, mi nismo “dotjerani”, ja nisam u filmu potencirao ništa što bi trebalo izazvati nekakvo divljenje, bio sam ranjiv i iskren – kazuje nam Saša Lošić Loša, frontmen popularnog benda o kojem je Pjer Žalica (“Gori vatra”) snimio dokumentarac.


Za “Orkestar” se tražila karta više na Zagreb Film Festivalu, uvedena je i dodatna projekcija... Sve je to podsjetilo na iznimnu histeriju koja je vladala za bendom u osamdesetima.

Plavi orkestar se pojavio u “neko sretno doba”. Kad vratite film unatrag, na početak/sredinu 80-ih, što točno vidite? Jeste li bili “sretno dijete” i odsanjali jugoslavenski san, ako već ne američki?

- Završili smo gimnaziju, otišli u vojsku, vratili se i počeli studirati svaki svoj fakultet. Nismo bili zadovoljni, htjeli smo nešto više u životu, željeli bend. Kad smo ostvarili svoje snove, postali netko u raji, tad je krenulo demontiranje svijeta i sistema kakav smo poznavali. Bili smo lansirani iz svojih kolijevki. Bio je to najveći biznis mladih, vrtjela se ogromna lova, trpala se u vreće. Roditelji su se osvrtali iza sebe kad su je nosili.

To sve što se prvi put dogodilo, više se nikad neće ponoviti. Preskočili smo puno socijalnih razreda i ostvarili taj jedan jugoslavensko-američki san. Prvi put je neka tvoja glazba odštampana, mirisali smo ploču, gledali kako se prvi put pojavila u izlogu u Ulici maršala Tita.

Pamtim koncert u Subotici, shvatili smo kako postajemo zvijezde kad nam nisu dali da odemo sa scene punih 40 minuta, sjećam se prvih kordona milicije koji su nas čuvali da iziđemo iz hotela... Bilo je to jedno lijepo vrijeme, nevjerojatno sretno, ali melankolično, pamtim ga kao san. Imam osjećaj kao da se nekom drugom dogodilo.

Glavna inspiracija za pjesme bile su neuzvraćene ljubavi. Dakle, bilo ih je?

- Kako ne (smijeh)! Zvuči čudno, ali pripadao sam prvoj generaciji sarajevskog punka. Bili smo poderani, puni bedževa, slušali Clash, Sex Pistolse, Pankrte, skupljali se na nekim opskurnim mjestima. U razredu smo bili luzeri. Dobro, nešto smo se činili interesantni djevojkama, ali ne toliko. “Oni nemaju budućnost”, govorilo se.

Cure su se furale na momke koji znaju što hoće, na sinove političara, doktora, frajere koji znaju da će, recimo, studirati medicinu. Začudile su se kad smo postigli uspjeh, ali unatoč stotinama tisuća prodanih ploča, pitale su se čime se oni zapravo bave, misle li završiti neke škole. To je bilo neko takvo vrijeme, a neuzvraćenost je, nažalost, mistika koje više nema.Ja bih uvijek, kad sam dolazio na probu, pred očima kao u “slow motionu” vidio dugu kosu te moje simpatije koja dolazi na naš koncert.

Djevojke su za vama vrištale kao za Beatlesima. Orkestar je, na koncu, bio prozivan “socijalističkim Beatlesima”.

- Za njemački “Bravo” mi smo bili tada najjači tinejdžerski bend u Europi. “Morate doći u Njemačku”, govorili su nam nudeći photo-sessione, a mi bili na moru. Nije nam se to dalo, imali smo ovdje sve što nam je trebalo. Sjećam se da je jedan novinar radio reportažu o Istočnoj Europi, gledao nas je na nekom koncertu i zapisao: “Izgledali su kao Beatlesi iza željezne zavjese.”

Naravno da nam je to laskalo. Letjeli smo iznad zemlje u to vrijeme. Tek poslije, kad smo se otrijeznili od cijelog tog šoka, shvatili smo da smo, što smo bili popularniji, doživljavali sve veći konceptualni poraz. Smiješni, neozbiljni križ tinejdžerskog benda nametnuli su nam mediji.

Kako u to vrijeme nitko nije mogao zaustaviti rast Orkestra, u nekakvim estradnim štabovima stvoren je perfidan način da se to anulira. I tako se ista rečenica počela pojavljivati - tinejdžerska atrakcija. Nekako su nas htjeli demantirati. Kad smo shvatili da ćemo otkliznuti u neku vrstu sladunjavosti, pravimo samoubilački potez i nazivamo ploču “Smrt fašizmu”.

Nakon što ste sredinom 80-ih s tom pločom isprovocirali politički vrh, nazvali su vas “partizanima koji igraju Nijemce u kazališnoj predstavi”. Zanimljiva teza. Je li to bio “uvod u proizvodnju pravih neprijatelja”?

- Kad se Zabranjenom pušenju pokvarilo pojačalo na koncertu u Rijeci, Nele je spontano rekao “Crko maršal!”, što se pročulo i onda je to dobilo galopirajuću snagu medijskog skandala. Mi bili drugi na redu. Zaista, neposredno poslije toga kao da je netko napravio grudu i bacio je s vrha planine, a ona se zakotrljala. Vjerojatno se prvo probalo s nama, sitnim ribama, a onda su rekli da vidimo možemo li uzeti na zub nekoga iz gospodarstva, i tako je to krenulo.


Prvi dio “Orkestra” mahom je posvećen Jugoslaviji, a tamo negdje pred kraj filma čujemo kako je Plavi orkestar bio “surogat za bratstvo i jedinstvo”.

- Film je stjecajem okolnosti posvećen prostoru i vremenu u kojem smo se mi rodili i u kojem smo započeli našu karijeru. Surogat bratstva i jedinstva? Moguće je. Ja se godinama teško lijepim na to doba kad sam bio frontmen popularne grupe, kad sam bio Loša. Čovjek postane na neki način zreo, rezigniran, depersonaliziran, tako da sam se mogao otvoriti i sa strane promotriti taj sociološki fenomen.

Mi smo bili dio “new primitivesa”, ironičan bend iz garaže, upotrebljavali smo neke “camp” manire, naslonili se na “novi val” 80-ih, Idole, Film itd. U međuvremenu, postali smo nekakav mainstream bend, nerijetko čujem da je netko odrastao uz nas. Više ne postoji svijet koji smo nekad poznavali, sve se rastočilo, srušio se sistem, propale države, a nešto, eto, kao i ostane.

Ne utvaram sebi da ćemo mi ostati neka figura u kontekstu velike ex-YU kulture. Ipak, ostali smo u srcima ljudi, valjda donosimo nekakvu lakoću svojom pojavom, kao što je, recimo, nekome drago otići na ćevape, na neki sladoled koji se zapamti poput straciatelle. U toj nekoj liniji, na toj razini, Orkestar je neki simbol nečega čega više nema.

U filmu se više puta spominje Tito, uključujući i njegovu oplakivanu smrt. Kako danas gledate na Tita?

- Rijetko je koja povijesna ličnost imala takav globalni utjecaj. Pogledajte samo magazin “Life” iz 50-ih, posvetio mu je reportažu na deset stranica. Čuo sam od Dušana Makavejeva da mu je Titov kinooperater rekao kako je godišnje gledao 300 filmova. Dakle, bio je netko tko voli umjetnost i oko sebe je okupljao umjetnike, glumce, književnike. Na putovanja “Galebom” zvao je pisce.

Moraš imati jedan respekt prema takvoj povijesnoj ličnosti. U to sam doba bio pionir. Kad je Tito umro, igrao sam nogomet ispred svoje zgrade i čuo kako mame dozivaju djecu. “Brzo u kuću”, vikale su. Vijest se proširila kao požar, ljudi su plakali. Tko to negira, negira činjenice. Sad, pretpostavljam da je, budući da je politika u pitanju, bilo ljudi koji su bili nezadovoljni sistemom. Kad pogledaš kroz jednu dugu amplitudu povijesti, uvijek će netko biti nezadovoljan.

U filmu je jedan kritičar rekao da su vaše pjesme bile kao soundtrack koji čeka film, da su dolazile iz filma koji Jugoslavija nikad nije snimila?

- Apsolutno. Cijela se naša generacija ufuravala u literarne likove. Svatko bi odabrao jedan lik koji će biti njegov alter ego u toku dana. Čitav život gledali smo filmskim slikama, moguće da je prepoznao tu fantaziju.

Da je taj film snimljen sa šlagerima Orkestra, čujemo, Jugoslavija se ne bi raspala?


- Uh, to je premoćna izjava. Bojim se da umjetnost koja napravi avanturu s politikom nema toliki domet. Ako napravite neko istraživanje koliko su javne osobe iz svijeta umjetnosti pomogle da neka opcija dođe na vlast, vidjet ćete da su porazni rezultati, dva do tri posto, dakle to je unaprijed izgubljena bitka. Svatko će u tami kutije zaokružiti ono što misli.

Uoči raspada Juge, snimili ste optimističnu ploču, pjevali “Neka ljubi se Istok i Zapad”, a sve je bilo oko vas crno. Jeste li slutili što se sprema?


- Nije trebalo biti Nostradamus. Sve je upućivalo na to da se približava neki crni oblak. Danas je gotovo neka slična situacija. Osjećam da planet treba novi “upgrade”. Valjda to kreće iz dosade, apatije, iz dana koji su isti, kad znaš da će sve biti isto idućih pet godina. Klincima je dosadno, a kad im je dosadno, pobjegnu u “hard core” bilo koje vrste. Ne postoji vizija budućnosti koju netko može ponuditi, ali optimizam se ne smije izgubiti.

S informatičkom revolucijom i društvenim mrežama nestale su ekstremne ideologije. Projekt “15. listopad” ujedinio je cijeli svijet a da nema ideološki predznak. No, sve može ispasti dobro, ne vidim rušilačku snagu budućeg vremena. Vidim nešto lijepo, poput najljepšeg zalaska sunca na Jadranu.

Da je tijek stvari s Orkestrom otišao u drugom smjeru, što mislite da biste radili?

- Iako tada nisam osjećao da je Akademija likovnih umjetnosti moj put, da sad mogu ponovno birati, kad bih došao na neko raskrižje, sigurno ne bih ovaj odabrao. Moguće da bih sad bio nekakav art dizajner ili režiser.

Optužuje vas se da ste bili rokeri koji su svirali narodnjake.

- Bili smo pop-punk bend, ali na neki način moglo bi se gledati i s druge strane. Prije uspjeha Plavog orkestra služio sam vojni rok, 1983./84. Mislio sam da svi žive taj uzbudljivi genijalni život koji smo mi živjeli s pojavom “novog vala”, slušaju bendove poput Azre, Idola, Prljavog kazališta, čitaju “Polet”, sve dok nisam otišao na prvi vojnički ručak s nekim prosjekom ljudi bivše Jugoslavije.

Tamo su pustili “Mali mrav, mali mrav, u njedrima nest’o”. U tom trenutku vidio sam da svi, od prvog do zadnjeg čovjeka, osim mene i par ljudi, znaju sve riječi i potiho pjevuše, uživaju, lice im se razvlači u osmijeh. To je bila točka gdje je meni sinulo u kakvoj ja to državi živim.

Narodnjaci već postoje, ovo je brdoviti Balkan, koliko mi to god negirali. Htjeli smo napraviti subverzivni umjetnički eksperiment, dovesti električnu gitaru u svako selo poput trojanskog konja, otići s druge strane “fronte”. Da bi netko shvatio Orkestar, morao se osloboditi stereotipa, podjele na lake i teške note, shvatiti da postoje bendovi koji su skloni konceptu i eksperimentu.

Kako komentirate scenu ex-YU i dominaciju cajki?

- Možda je dobra stvar što se to više ne zabranjuje. Sve što se zabranjuje dobiva prizvuk zabranjenog voća. “Sad smo u zabranjenoj zoni”, misle mladi dok to slušaju. U Sloveniji su puštali takvu glazbu na “Balkan žurevima”, ljudi su se iživjeli i to više nikome nije zanimljivo. No, dobra će glazba uvijek isplivati.

Meni se osobno sviđa hip-hop generacija, TBF, Dječaci, Leut Magnetik... Volim i beogradsku hip-hop scenu, a posebice sarajevsku na čelu s Dubioza Kolektivom koja nam je gostovala na novom singlu. Oni nasljeđuju iskrenost i eksperiment. Čini mi se da im naša generacija starijih kung-fu majstora može predati kimono i crni pojas (smijeh).

A na svjetsku scenu i klince poput Justina Biebera?


- Lady Gaga mi je O.K., unosi nove patente u pop-kulturu, fura se na Warhola. Nju bi bilo suviše jednostavno shvatiti samo na temelju onoga što pjeva. Kad slušaš sound Bieberovih pjesmuljaka, čuješ da je to proizvod nekog velikog trusta mozgova.

Došlo je do jedne totalne degeneracije. Teško je vidjeti bilo kakav tračak jedne umjetničke supstancije. Reality i celebrity kultura postale su jednako važne i popularne, s tim što Nicole Kidman nikad neće ući u “Big Brother” kuću niti će netko iz “Big Brothera” prošetati crvenim tepihom filmskog festivala u Cannesu; tu se mimoilaze.

Međutim, ta velika demistifikacija idolatrije prisutna je naveliko, klinci znaju kako biti zvijezda, ali ne rade na svom unutarnjem svijetu i zato je sve to instantno. Svi ljudi koji su postali netko do pojave reality kulture nose supstanciju. Kad ptica hoda po zemlji, osjeti se da ima krila, ne mora letjeti.

Kako komentirate što srpski predsjednici obožavaju “Bolje biti pijan nego star”?


- Nema koji predsjednik to ne voli, čujem da su mnogi naručivali tu pjesmu svake subote. Drago mi je da je ta pjesma ostala, da je se voli neovisno o zanimanju, ali nisam želio da se naslovi izvlače iz te činjenice. Čudna je sudbina te pjesme, dokle je sve to otišlo.

Rade Šerbedžija mi je pričao da je bio na jednoj večeri s Warrenom Beattyjem i Annette Bening, nakon predstave u L.A.-u. Pitao je Warrena: znaš li da u mom starom kraju postoji jedna grupa koja ima pjesmu o tebi i zapjevao “Warren Beatty pijan nego star” (smijeh).

Na YouTubeu sam nedavno gledao komentar na “Bolje biti pijan nego star”. Neki fan govori, kao, ne bi da zamaram, ali potkrala se nelogičnost - u prvom dijelu pjeva se “žao mi je što smo bili samo dobri drugovi”, a u refrenu “vino ne zna da smo bili sretni par”. Skontao sam da pjevam 25 godina, a to nisam primijetio (smijeh).

Približava vam se pedeseta. Je li bolje biti pijan nego star?

- Hm.... Bolje je biti star, kunem vam se. Ne mogu biti vječno mlad, ne mogu ljudi to očekivati od mene. Čekam dan kad će moja zvijezda potamnjeti, kad će se oguliti onaj “billboard” plakat, a ja završiti na Hvaru, raditi u ateljeu, snimiti muziku za dva filma godišnje, i to je to. Nemam puno ambicija, volim luksuz drugog plana.

MARKO NJEGIĆ, foto: BORIS KOVAČEV/CROPIX

Suradnja s Tedijem i Gibom

Drago mi je da sam surađivao s brojnim regionalnim redateljima na soundtrackovima. Posebno mi je drago da su pjesme iz tih filmova ušle u kavane. Ostvario sam i san da pjesmu koju sam napisao za TV seriju “Loza”, “Bi li pošla za me”, pjeva jedan od mojih omiljenih izvođača, Tedi Spalato, te da sam surađivao s prijateljem Gibonnijem koji je napisao tekst za refren.


Film ide ‘ispod površine’

Loša nam priznaje da je čak nagovarao redatelja da odustanu od filma ili da, ako se već treba snimati film o Orkestru, on ne bude u prvom planu, nego bend.

- Ne vidim po čemu sam ja zaslužio da se o meni snima film. Prerano je za to, što konstatira i moj otac na početku filma. Ali, odlučio sam da može kad sam shvatio da moram pridonijeti kulturnom naslijeđu ove regije. Kako je to bilo 1800., 1900., nikad nećete točno doznati. Imate samo suhoparne povijesne podatke, neke kulturne činjenice, možda tek ponegdje neku literarnu potku, no nikad nećeš otkriti kakav je život zapravo bio. Ovaj film ide ispod površine činjenica i to je njegova najveća vrijednost.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"2","value":"FRONTMEN LEGENDARNOG BENDA I PROTAGONIST HIT-DOKUMENTARCA PJERA \u017dALICE PREMIJERNO PRIKAZANOG NA ZFF-u, KOJI \u0106E USKORO KRENUTI U REDOVNU KINODISTRIBUCIJU "},{"id":"1","value":"Ljudi suSNbSse gotovo i\u017eivjeli s cajkama i to vi\u0161e nikome nije zanimljivo. Meni se osobno svi\u0111a hip-hop generacija, Dje\u010daci, Leut Magnetik... Oni naslje\u0111uju iskrenost i eksperiment na\u0161e generacije, starijih kung-fu majstora "},{"id":"68","value":"2"}] [extra_fields_search] => * [created] => 2011-10-27 18:41:32 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-10-27 22:46:13 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-10-27 22:42:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5623 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 262 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti iz svijeta showbiznisa. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Showbiz [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/10/27/Panorama/SASA_LOSIC1-181011.1_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "404x298" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 262 [name] => Showbiz [alias] => showbiz [description] => [parent] => 477 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4855658 Threads: 2 Questions: 170757359 Slow queries: 73984 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5000890 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 31 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /scena/showbiz ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /scena/showbiz/sasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu-147094 [printLink] => /scena/showbiz/sasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu-147094?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 167330 [name] => sašalošić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => sasalosic [link] => /tag/sasalosic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 202462 [name] => plaviorkestar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => plaviorkestar [link] => /tag/plaviorkestar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Saša Lošić: Vrijeme je da predamo crni pojas TBF-u i Dubioza Kolektivu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-07-15-41-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/10/27/Panorama/SASA_LOSIC1-181011.1_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/10/27/Panorama/SASA_LOSIC1-181011.1_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Najdosadniji su filmovi koji govore o uspješnosti nekog benda, kad se priča pretvori u pamflet uspjeha. Ljudi se maltretiraju da to gledaju, da se dive, ono bend je napunio stadione i slično. Za dramaturšku strukturu pretpostavljam da je Pjeru trebala jedna životnost.

On je izabrao mene i bend kao poveznicu, tražio nekakve ljudske osobine u nama, dramu. No, mi nismo “dotjerani”, ja nisam u filmu potencirao ništa što bi trebalo izazvati nekakvo divljenje, bio sam ranjiv i iskren – kazuje nam Saša Lošić Loša, frontmen popularnog benda o kojem je Pjer Žalica (“Gori vatra”) snimio dokumentarac.


Za “Orkestar” se tražila karta više na Zagreb Film Festivalu, uvedena je i dodatna projekcija... Sve je to podsjetilo na iznimnu histeriju koja je vladala za bendom u osamdesetima.

Plavi orkestar se pojavio u “neko sretno doba”. Kad vratite film unatrag, na početak/sredinu 80-ih, što točno vidite? Jeste li bili “sretno dijete” i odsanjali jugoslavenski san, ako već ne američki?

- Završili smo gimnaziju, otišli u vojsku, vratili se i počeli studirati svaki svoj fakultet. Nismo bili zadovoljni, htjeli smo nešto više u životu, željeli bend. Kad smo ostvarili svoje snove, postali netko u raji, tad je krenulo demontiranje svijeta i sistema kakav smo poznavali. Bili smo lansirani iz svojih kolijevki. Bio je to najveći biznis mladih, vrtjela se ogromna lova, trpala se u vreće. Roditelji su se osvrtali iza sebe kad su je nosili.

To sve što se prvi put dogodilo, više se nikad neće ponoviti. Preskočili smo puno socijalnih razreda i ostvarili taj jedan jugoslavensko-američki san. Prvi put je neka tvoja glazba odštampana, mirisali smo ploču, gledali kako se prvi put pojavila u izlogu u Ulici maršala Tita.

Pamtim koncert u Subotici, shvatili smo kako postajemo zvijezde kad nam nisu dali da odemo sa scene punih 40 minuta, sjećam se prvih kordona milicije koji su nas čuvali da iziđemo iz hotela... Bilo je to jedno lijepo vrijeme, nevjerojatno sretno, ali melankolično, pamtim ga kao san. Imam osjećaj kao da se nekom drugom dogodilo.

Glavna inspiracija za pjesme bile su neuzvraćene ljubavi. Dakle, bilo ih je?

- Kako ne (smijeh)! Zvuči čudno, ali pripadao sam prvoj generaciji sarajevskog punka. Bili smo poderani, puni bedževa, slušali Clash, Sex Pistolse, Pankrte, skupljali se na nekim opskurnim mjestima. U razredu smo bili luzeri. Dobro, nešto smo se činili interesantni djevojkama, ali ne toliko. “Oni nemaju budućnost”, govorilo se.

Cure su se furale na momke koji znaju što hoće, na sinove političara, doktora, frajere koji znaju da će, recimo, studirati medicinu. Začudile su se kad smo postigli uspjeh, ali unatoč stotinama tisuća prodanih ploča, pitale su se čime se oni zapravo bave, misle li završiti neke škole. To je bilo neko takvo vrijeme, a neuzvraćenost je, nažalost, mistika koje više nema.Ja bih uvijek, kad sam dolazio na probu, pred očima kao u “slow motionu” vidio dugu kosu te moje simpatije koja dolazi na naš koncert.

Djevojke su za vama vrištale kao za Beatlesima. Orkestar je, na koncu, bio prozivan “socijalističkim Beatlesima”.

- Za njemački “Bravo” mi smo bili tada najjači tinejdžerski bend u Europi. “Morate doći u Njemačku”, govorili su nam nudeći photo-sessione, a mi bili na moru. Nije nam se to dalo, imali smo ovdje sve što nam je trebalo. Sjećam se da je jedan novinar radio reportažu o Istočnoj Europi, gledao nas je na nekom koncertu i zapisao: “Izgledali su kao Beatlesi iza željezne zavjese.”

Naravno da nam je to laskalo. Letjeli smo iznad zemlje u to vrijeme. Tek poslije, kad smo se otrijeznili od cijelog tog šoka, shvatili smo da smo, što smo bili popularniji, doživljavali sve veći konceptualni poraz. Smiješni, neozbiljni križ tinejdžerskog benda nametnuli su nam mediji.

Kako u to vrijeme nitko nije mogao zaustaviti rast Orkestra, u nekakvim estradnim štabovima stvoren je perfidan način da se to anulira. I tako se ista rečenica počela pojavljivati - tinejdžerska atrakcija. Nekako su nas htjeli demantirati. Kad smo shvatili da ćemo otkliznuti u neku vrstu sladunjavosti, pravimo samoubilački potez i nazivamo ploču “Smrt fašizmu”.

Nakon što ste sredinom 80-ih s tom pločom isprovocirali politički vrh, nazvali su vas “partizanima koji igraju Nijemce u kazališnoj predstavi”. Zanimljiva teza. Je li to bio “uvod u proizvodnju pravih neprijatelja”?

- Kad se Zabranjenom pušenju pokvarilo pojačalo na koncertu u Rijeci, Nele je spontano rekao “Crko maršal!”, što se pročulo i onda je to dobilo galopirajuću snagu medijskog skandala. Mi bili drugi na redu. Zaista, neposredno poslije toga kao da je netko napravio grudu i bacio je s vrha planine, a ona se zakotrljala. Vjerojatno se prvo probalo s nama, sitnim ribama, a onda su rekli da vidimo možemo li uzeti na zub nekoga iz gospodarstva, i tako je to krenulo.


Prvi dio “Orkestra” mahom je posvećen Jugoslaviji, a tamo negdje pred kraj filma čujemo kako je Plavi orkestar bio “surogat za bratstvo i jedinstvo”.

- Film je stjecajem okolnosti posvećen prostoru i vremenu u kojem smo se mi rodili i u kojem smo započeli našu karijeru. Surogat bratstva i jedinstva? Moguće je. Ja se godinama teško lijepim na to doba kad sam bio frontmen popularne grupe, kad sam bio Loša. Čovjek postane na neki način zreo, rezigniran, depersonaliziran, tako da sam se mogao otvoriti i sa strane promotriti taj sociološki fenomen.

Mi smo bili dio “new primitivesa”, ironičan bend iz garaže, upotrebljavali smo neke “camp” manire, naslonili se na “novi val” 80-ih, Idole, Film itd. U međuvremenu, postali smo nekakav mainstream bend, nerijetko čujem da je netko odrastao uz nas. Više ne postoji svijet koji smo nekad poznavali, sve se rastočilo, srušio se sistem, propale države, a nešto, eto, kao i ostane.

Ne utvaram sebi da ćemo mi ostati neka figura u kontekstu velike ex-YU kulture. Ipak, ostali smo u srcima ljudi, valjda donosimo nekakvu lakoću svojom pojavom, kao što je, recimo, nekome drago otići na ćevape, na neki sladoled koji se zapamti poput straciatelle. U toj nekoj liniji, na toj razini, Orkestar je neki simbol nečega čega više nema.

U filmu se više puta spominje Tito, uključujući i njegovu oplakivanu smrt. Kako danas gledate na Tita?

- Rijetko je koja povijesna ličnost imala takav globalni utjecaj. Pogledajte samo magazin “Life” iz 50-ih, posvetio mu je reportažu na deset stranica. Čuo sam od Dušana Makavejeva da mu je Titov kinooperater rekao kako je godišnje gledao 300 filmova. Dakle, bio je netko tko voli umjetnost i oko sebe je okupljao umjetnike, glumce, književnike. Na putovanja “Galebom” zvao je pisce.

Moraš imati jedan respekt prema takvoj povijesnoj ličnosti. U to sam doba bio pionir. Kad je Tito umro, igrao sam nogomet ispred svoje zgrade i čuo kako mame dozivaju djecu. “Brzo u kuću”, vikale su. Vijest se proširila kao požar, ljudi su plakali. Tko to negira, negira činjenice. Sad, pretpostavljam da je, budući da je politika u pitanju, bilo ljudi koji su bili nezadovoljni sistemom. Kad pogledaš kroz jednu dugu amplitudu povijesti, uvijek će netko biti nezadovoljan.

U filmu je jedan kritičar rekao da su vaše pjesme bile kao soundtrack koji čeka film, da su dolazile iz filma koji Jugoslavija nikad nije snimila?

- Apsolutno. Cijela se naša generacija ufuravala u literarne likove. Svatko bi odabrao jedan lik koji će biti njegov alter ego u toku dana. Čitav život gledali smo filmskim slikama, moguće da je prepoznao tu fantaziju.

Da je taj film snimljen sa šlagerima Orkestra, čujemo, Jugoslavija se ne bi raspala?


- Uh, to je premoćna izjava. Bojim se da umjetnost koja napravi avanturu s politikom nema toliki domet. Ako napravite neko istraživanje koliko su javne osobe iz svijeta umjetnosti pomogle da neka opcija dođe na vlast, vidjet ćete da su porazni rezultati, dva do tri posto, dakle to je unaprijed izgubljena bitka. Svatko će u tami kutije zaokružiti ono što misli.

Uoči raspada Juge, snimili ste optimističnu ploču, pjevali “Neka ljubi se Istok i Zapad”, a sve je bilo oko vas crno. Jeste li slutili što se sprema?


- Nije trebalo biti Nostradamus. Sve je upućivalo na to da se približava neki crni oblak. Danas je gotovo neka slična situacija. Osjećam da planet treba novi “upgrade”. Valjda to kreće iz dosade, apatije, iz dana koji su isti, kad znaš da će sve biti isto idućih pet godina. Klincima je dosadno, a kad im je dosadno, pobjegnu u “hard core” bilo koje vrste. Ne postoji vizija budućnosti koju netko može ponuditi, ali optimizam se ne smije izgubiti.

S informatičkom revolucijom i društvenim mrežama nestale su ekstremne ideologije. Projekt “15. listopad” ujedinio je cijeli svijet a da nema ideološki predznak. No, sve može ispasti dobro, ne vidim rušilačku snagu budućeg vremena. Vidim nešto lijepo, poput najljepšeg zalaska sunca na Jadranu.

Da je tijek stvari s Orkestrom otišao u drugom smjeru, što mislite da biste radili?

- Iako tada nisam osjećao da je Akademija likovnih umjetnosti moj put, da sad mogu ponovno birati, kad bih došao na neko raskrižje, sigurno ne bih ovaj odabrao. Moguće da bih sad bio nekakav art dizajner ili režiser.

Optužuje vas se da ste bili rokeri koji su svirali narodnjake.

- Bili smo pop-punk bend, ali na neki način moglo bi se gledati i s druge strane. Prije uspjeha Plavog orkestra služio sam vojni rok, 1983./84. Mislio sam da svi žive taj uzbudljivi genijalni život koji smo mi živjeli s pojavom “novog vala”, slušaju bendove poput Azre, Idola, Prljavog kazališta, čitaju “Polet”, sve dok nisam otišao na prvi vojnički ručak s nekim prosjekom ljudi bivše Jugoslavije.

Tamo su pustili “Mali mrav, mali mrav, u njedrima nest’o”. U tom trenutku vidio sam da svi, od prvog do zadnjeg čovjeka, osim mene i par ljudi, znaju sve riječi i potiho pjevuše, uživaju, lice im se razvlači u osmijeh. To je bila točka gdje je meni sinulo u kakvoj ja to državi živim.

Narodnjaci već postoje, ovo je brdoviti Balkan, koliko mi to god negirali. Htjeli smo napraviti subverzivni umjetnički eksperiment, dovesti električnu gitaru u svako selo poput trojanskog konja, otići s druge strane “fronte”. Da bi netko shvatio Orkestar, morao se osloboditi stereotipa, podjele na lake i teške note, shvatiti da postoje bendovi koji su skloni konceptu i eksperimentu.

Kako komentirate scenu ex-YU i dominaciju cajki?

- Možda je dobra stvar što se to više ne zabranjuje. Sve što se zabranjuje dobiva prizvuk zabranjenog voća. “Sad smo u zabranjenoj zoni”, misle mladi dok to slušaju. U Sloveniji su puštali takvu glazbu na “Balkan žurevima”, ljudi su se iživjeli i to više nikome nije zanimljivo. No, dobra će glazba uvijek isplivati.

Meni se osobno sviđa hip-hop generacija, TBF, Dječaci, Leut Magnetik... Volim i beogradsku hip-hop scenu, a posebice sarajevsku na čelu s Dubioza Kolektivom koja nam je gostovala na novom singlu. Oni nasljeđuju iskrenost i eksperiment. Čini mi se da im naša generacija starijih kung-fu majstora može predati kimono i crni pojas (smijeh).

A na svjetsku scenu i klince poput Justina Biebera?


- Lady Gaga mi je O.K., unosi nove patente u pop-kulturu, fura se na Warhola. Nju bi bilo suviše jednostavno shvatiti samo na temelju onoga što pjeva. Kad slušaš sound Bieberovih pjesmuljaka, čuješ da je to proizvod nekog velikog trusta mozgova.

Došlo je do jedne totalne degeneracije. Teško je vidjeti bilo kakav tračak jedne umjetničke supstancije. Reality i celebrity kultura postale su jednako važne i popularne, s tim što Nicole Kidman nikad neće ući u “Big Brother” kuću niti će netko iz “Big Brothera” prošetati crvenim tepihom filmskog festivala u Cannesu; tu se mimoilaze.

Međutim, ta velika demistifikacija idolatrije prisutna je naveliko, klinci znaju kako biti zvijezda, ali ne rade na svom unutarnjem svijetu i zato je sve to instantno. Svi ljudi koji su postali netko do pojave reality kulture nose supstanciju. Kad ptica hoda po zemlji, osjeti se da ima krila, ne mora letjeti.

Kako komentirate što srpski predsjednici obožavaju “Bolje biti pijan nego star”?


- Nema koji predsjednik to ne voli, čujem da su mnogi naručivali tu pjesmu svake subote. Drago mi je da je ta pjesma ostala, da je se voli neovisno o zanimanju, ali nisam želio da se naslovi izvlače iz te činjenice. Čudna je sudbina te pjesme, dokle je sve to otišlo.

Rade Šerbedžija mi je pričao da je bio na jednoj večeri s Warrenom Beattyjem i Annette Bening, nakon predstave u L.A.-u. Pitao je Warrena: znaš li da u mom starom kraju postoji jedna grupa koja ima pjesmu o tebi i zapjevao “Warren Beatty pijan nego star” (smijeh).

Na YouTubeu sam nedavno gledao komentar na “Bolje biti pijan nego star”. Neki fan govori, kao, ne bi da zamaram, ali potkrala se nelogičnost - u prvom dijelu pjeva se “žao mi je što smo bili samo dobri drugovi”, a u refrenu “vino ne zna da smo bili sretni par”. Skontao sam da pjevam 25 godina, a to nisam primijetio (smijeh).

Približava vam se pedeseta. Je li bolje biti pijan nego star?

- Hm.... Bolje je biti star, kunem vam se. Ne mogu biti vječno mlad, ne mogu ljudi to očekivati od mene. Čekam dan kad će moja zvijezda potamnjeti, kad će se oguliti onaj “billboard” plakat, a ja završiti na Hvaru, raditi u ateljeu, snimiti muziku za dva filma godišnje, i to je to. Nemam puno ambicija, volim luksuz drugog plana.

MARKO NJEGIĆ, foto: BORIS KOVAČEV/CROPIX

Suradnja s Tedijem i Gibom

Drago mi je da sam surađivao s brojnim regionalnim redateljima na soundtrackovima. Posebno mi je drago da su pjesme iz tih filmova ušle u kavane. Ostvario sam i san da pjesmu koju sam napisao za TV seriju “Loza”, “Bi li pošla za me”, pjeva jedan od mojih omiljenih izvođača, Tedi Spalato, te da sam surađivao s prijateljem Gibonnijem koji je napisao tekst za refren.


Film ide ‘ispod površine’

Loša nam priznaje da je čak nagovarao redatelja da odustanu od filma ili da, ako se već treba snimati film o Orkestru, on ne bude u prvom planu, nego bend.

- Ne vidim po čemu sam ja zaslužio da se o meni snima film. Prerano je za to, što konstatira i moj otac na početku filma. Ali, odlučio sam da može kad sam shvatio da moram pridonijeti kulturnom naslijeđu ove regije. Kako je to bilo 1800., 1900., nikad nećete točno doznati. Imate samo suhoparne povijesne podatke, neke kulturne činjenice, možda tek ponegdje neku literarnu potku, no nikad nećeš otkriti kakav je život zapravo bio. Ovaj film ide ispod površine činjenica i to je njegova najveća vrijednost.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/scena/showbiz/sasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu-147094 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3adfcc0042d4a10a8151048c146d5614c73388b1 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Sa%C5%A1a+Lo%C5%A1i%C4%87%3A+Vrijeme+je+da+predamo+crni+pojas+TBF-u+i+Dubioza+Kolektivu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fsasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu-147094 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fscena%2Fshowbiz%2Fsasa-losic-vrijeme-je-da-predamo-crni-pojas-tbf-u-i-dubioza-kolektivu-147094 )
[{"id":"2","value":"FRONTMEN LEGENDARNOG BENDA I PROTAGONIST HIT-DOKUMENTARCA PJERA \u017dALICE PREMIJERNO PRIKAZANOG NA ZFF-u, KOJI \u0106E USKORO KRENUTI U REDOVNU KINODISTRIBUCIJU "},{"id":"1","value":"Ljudi suSNbSse gotovo i\u017eivjeli s cajkama i to vi\u0161e nikome nije zanimljivo. Meni se osobno svi\u0111a hip-hop generacija, Dje\u010daci, Leut Magnetik... Oni naslje\u0111uju iskrenost i eksperiment na\u0161e generacije, starijih kung-fu majstora "},{"id":"68","value":"2"}]
StoryEditorOCM
ShowbizFRONTMEN LEGENDARNOG BENDA I PROTAGONIST HIT-DOKUMENTARCA PJERA ŽALICE PREMIJERNO PRIKAZANOG NA ZFF-u, KOJI ĆE USKORO KRENUTI U REDOVNU KINODISTRIBUCIJU

Saša Lošić: Vrijeme je da predamo crni pojas TBF-u i Dubioza Kolektivu

Piše PSD.
28. listopada 2011. - 00:42
Najdosadniji su filmovi koji govore o uspješnosti nekog benda, kad sepriča pretvori u pamflet uspjeha. Ljudi se maltretiraju da to gledaju,da se dive, ono bend je napunio stadione i slično. Za dramaturškustrukturu pretpostavljam da je Pjeru trebala jedna životnost.

On je izabrao mene i bend kao poveznicu, tražio nekakve ljudske osobine unama, dramu. No, mi nismo “dotjerani”, ja nisam u filmu potenciraoništa što bi trebalo izazvati nekakvo divljenje, bio sam ranjiv i iskren– kazuje nam Saša Lošić Loša, frontmen popularnog benda o kojem je PjerŽalica (“Gori vatra”) snimio dokumentarac.


Za “Orkestar” se tražila karta više na Zagreb Film Festivalu, uvedena jei dodatna projekcija... Sve je to podsjetilo na iznimnu histeriju kojaje vladala za bendom u osamdesetima....
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 09:15