StoryEditorOCM
ProstorijaVIŠE JE VIŠE

Dopaminski dekor postaje viralan; Maksimalističko uređenje doma se vraća i više nije rezervirano samo za najbogatije

Piše MOZAIK SD
14. listopada 2023. - 11:18

Na društvenim mrežama milenijalci i generacija Z igraju se s više od puke boje kad je riječ u unutrašnjem uređenju i interijeru domova. Da je ovaj trend u porastu, govori i 158.000 objava #maximalistinteriors na Instagramu koji prikazuju mahom ekstravagantne galerijske zidove, neusklađene tekstile, pastelne salone, pozlaćene "lažne" knjižnice, neonske kutke s knjigama, pretrpane kuhinje, kauče prepune cvjetnih jastuka, stolce od jagoda, slojeve posteljine i još mnogo toga.

Suprotno nedavnim političkim promjenama potaknutim nestašicom, estetika obilja je u trendu. Živahna Viva Magenta je proglašena bojom godine 2023., a pojmovi poput "dopaminskog dekora", "cluttercorea" i "ugodnog maksimalizma" postali su viralni.

Maksimalizam se ovdje očituje u uporabi interijera ispunjenih namjernim ekscesom, ukorijenjenim u ideologiji "više-je-više". Izravno se obraća današnjim mlađim generacijama, napredujući u svakoj estetici od neo-viktorijanske, preko avant-basic, do kindercore. Predviđene kao sljedeći veliki trend dizajna interijera barem od 2016., ove su sobe kulturni i dekorativni izraz, obilježene eklektičnim odabirom živih boja, slojevitim uzorcima, bogatom teksturom, energičnim oblicima, razigranošću i vizualnim obiljem, piše Printmag.

Čini se da ovih dana svatko nije samo dizajner interijera, već i prkosan. "Zabranite bež", šale se natpisi. "Napravit ću svoju kuću točno onakvu kakvu želim za sebe, s onim što me čini sretnom!" 

Većina ovih influencera ne pripada profesionalnim dizajnerima - oni su ljudi s dnevnim poslovima i žarkom strašću da potaknu ljude da dizajniraju svoje vlastite prostore ispunjene blaženstvom, bez obzira na to što drugi misle.

A ovaj nedavni porast maksimalizma pojavljuje se izvan TikTokove sekcije For You – ali zašto? Možemo li to pripisati dizajniranju za povećanje dopamina? Je li to pasivna generacijska pobuna, okretanje protiv prošlih stilova interijera kao simbola stilova života koje ne pripisujemo? Ili je maksimalizam postao sociopolitički alat, koji koristi osobna zadovoljstva kako bi se suprotstavio svemoćnom osjećaju nadolazeće propasti?

To je dizajn za dopamin!

"Sve su to stvari koje me čine sretnom i oduševljenom što živim u svom prostoru", rekla je Michelle Pham, kućna maksimalistkinja i DIY entuzijastica s preko 75 tisuća pratitelja na TikToku. Tijekom posljednjih nekoliko godina, ona i njezin partner namjerno su prigrlili dječji namještaj i dekor u svoj stan iz snova u New Yorku. "Kada postanete odrasla osoba, mnoge stvari koje smatrate posebnima su stvari za kojima ste u djetinjstvu čeznuli, pa pokušavate replicirati tu ideju sigurnosti kod kuće sa svojim sada modernim ja."

Istraživanja pokazuju da je način na koji dizajniramo naše domove neraskidivo povezan s našom sveukupnom srećom. Isto vrijedi i za boje: određene nijanse izazivaju određena raspoloženja, a ono čime se odlučimo okružiti utječe na naše mentalno zdravlje, prenosi Printmag.

@iammichellepham This is a safe space for maximalists and colorful home lovers! No boring homes here! #maximalistdecor  #colorfulhome #colorfulhomedecor #bohostyle #colorfulhomestyling ♬ I Dont Care - Lily Olsen

Kako je pandemija također prisilila na više vremena kod kuće, ugođaj našeg životnog prostora postao je sve bitniji za našu dobrobit. U ovoj eri generativne radosti, dizajneri i ne-dizajneri biraju svijetle boje i otkačene predmete kako bi unijeli užitak u svoje prostore.

"Borim se s anksioznošću i depresijom, kao i mnogi ljudi, a buđenje u kući punoj boja i svih mojih omiljenih stvari stvarno mi pomaže da lakše živim", rekao je Jonny Carmack, na društvenim mrežama poznatiji kao Vintage Show Pony. "Bojim svoje zidove u ružičasto i radim lude stvari svojoj kući jer je to jednostavno veselje."

Možda je to upravo to: okružite se stvarima koje volite i dom će postati oaza sreće. Maksimalizam dopušta posteljini, namještaju, i novitetima da brzo izađu iz okvira nužnosti i postanu produžeci onoga što jesmo. 

Maksimalizam se vraća

Prije dvadesetog stoljeća maksimalizam je bio estetika bogatih i moćnih. Raskošni interijeri bili su znak velikog bogatstva, način na koji su ljudi mogli pokazati svoje bogatstvo. Danas su bogati i moćni definitivno minimalisti. Zavirite u vilu Kim Kardashian vrijednu 60 milijuna dolara da biste vidjeli netaknutu bijelu i bež boju svega što je samo ona mogla priuštiti da održava čistim.

Minimalizam je potaknuo potrebu za prostorima punim radosti. Imati manje daje veću vrijednost onome što imate, a svaka stavka donosi više radosti u vaš život. Elegantne linije, neutralni tonovi, prirodne površine i čiste radne ploče stvaraju osjećaj poput spa centra u mirnom utočištu od kakofonije izvana.

 

Porijeklom iz kasnih 1960-ih, minimalizam se izvorno borio protiv samoizražavanja manjih maksimalističkih pokreta kako bi dao prednost jednostavnosti, vrednujući bitne elemente umjetničke forme ispred emocija. Poput maksimalizma, minimalizam se temelji na namjernosti, ali inspiriran jednostavnošću umjesto obiljem. Vaš prostor čini razumnim, bezličnim estetskim odmorom u kaotičnoj simfoniji svijeta.

U isto vrijeme, pobornici minimalizma naglašavaju kameno sivu boju, oštre linije, optimizaciju i postizanje više s manje kao najbolji način da se uredi dom. Tendencija minimalizma prema jednostavnosti i davanju prioriteta samo stvarima neposredne vrijednosti privlači tvrtke kao metodu za smanjenje ometanja i pojednostavljenje sustava na radnom mjestu. 

Lako je nagađati zašto se čini da ovaj val maksimalizma zapljuskuje naciju. Za neke je to sređivanje oaze sigurnosti i udobnosti. "Bojim svoje zidove u ružičasto i radim sve te lude stvari svojoj kući jer je izvan ovih vrata svijet tako ružan - jer samo želim biti u sigurnom prostoru", jadao se Carmack. Za druge, to je prožimanje svijeta smijehom. Pham, milenijalka čiji je radni život isprepleten s Generacijom Z, vidi to kao "pobunu protiv onoga što bi ‘luksuz‘ trebao izgledati ili se osjećati", odričući se razdoblja netaknutog, čistog dizajna.

Možda je to vođeno nostalgijom. Možda je to pobuna u odrastanju. Možda je to želja da se povežemo s nečim što nikada nismo imali ili potreba za dopaminom. Ili je to jednostavno siromahov estetski hedonizam. Bez obzira na nemoć, maksimalizam je na čelu revolucije radosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. travanj 2024 04:51