
Hrvatska nije jedina u kojoj divljaju cijene, prvenstveno prehrambenih proizvoda, a onda i svega ostalog.
Najnoviji podaci pokazuju da je u Velikoj Britaniji inflacija dosegnula 10,1 posto, i praktički nema prehrambene namirnice kojoj cijena nije porasla, primjerice mlijeko s nižom masnoćom za čak 42,1 posto u odnosu na isto vrijeme prošle godine.
Naravno, raste i cijena energenata i drugih roba i usluga i Britanci se suočavaju s jednom od najtežih kriza troškova života posljednjih desetljeća. Cijena plina povećana je za 98,5 posto, struje 54 posto, a za 19,7 posto porasle su kamate na hipoteke.
Najveći porast cijena namirnica bilježi se kod mliječnih proizvoda, mlijeko s manje masnoća poskupilo je za 42,1 posto, ono punomasno 30,2 posto, a sirevi 23,1 posto.
Margarin je skuplji za 30,5 posto, maslac 28 posto, kao i suncokretovo ulje, dok je ono maslinovo poskupilo za 27 posto. Jaja su skuplja za 22,3 posto, dok se cijena pripremljenih obroka povećala za 19 posto.
Žitarice i brašno poskupili su za 29,6 posto, tjestenina 22,7 posto, a kruh 14,6 posto. Smrznuto povrće skuplje je 20 posto, umaci i začini 22,1 posto, dok su džemovi, marmelade i med skuplji za 28 posto.
Krumpiri su skuplji za 19,9 posto, perad 17,2 posto, meso 15,3 posto, riba 13,5 posto, jogurt 12,8 posto, voće 8,8 posto, riža 6,8 posto, a šećer 4,7 posto.
Stručnjaci procjenjuju da će ove godine prosječna obitelj u supermarketima potrošiti 4960 funta, odnosno 380 funta više nego u 2021. godini.
Od ostalih proizvoda i usluga cijena dječjih cipela je, primjerice, porasla za 11,5 posto, žensko šišanje u frizerskom salonu 6,1 posto, ženska odjeća 8,4 posto...
Najnovija anketa je pokazala kako 85 posto Britanaca zabrinuto zbog rasta troškova života u usporedbi sa 69 posto koliko ih je tu zabrinutost izrazilo u siječnju ove godine.
Osim porasta cijena različitih proizvoda, Britance brine i kako će se grijati predstojeće zime jer su neki operateri već najavili mogućnost redukcija električne energije.
Već su se počeli pripremati za taj najcrnji scenarij pa je u prvih 11 dana ovog listopada, u odnosu na isto lanjsko razdoblje, za 203 posto povećana prodaja generatora, a za 43 posto prodaja džepnih i svjetiljki za glavu.
Generatori koštaju, ovisno o snazi, između 200 i 7000 funta, a mogu pokretati lampe, grijalice, televizijske prijamnike, laptope, puniti mobitele, čak i mini hladnjake nekoliko dana, ovisno o njihovoj veličini.
Značajno se povećala i prodaja svijeća i popluna, termalnog rublja, prodaja rukavica porasla je za gotovo 50 posto, a kućnih ogrtača za 76 posto...
Hoće li ih Hrvati slijediti i opskrbiti se takvim "grijačima", tek ćemo vidjeti.