Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ŠTO NAS NE UBIJE Anđelica tame s krilima Batmana

FILM: The Girl In The Spider's Webb; akcijski triler; SAD/Velika Britanija/Njemačka/Švedska/Kanada; REŽIJA: Fede Alvarez; ULOGE: Claire Foy, Sylvia Hoeks; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: *** 1/2

Lisbeth je pretvorena u kombinaciju nordijskog Bonda, Bournea i Batmana. Feministička, '(cyber)punkerska' Pipi Duga Čarapa dobila je blockbuster tretman i preselila se iz misterioznog trilera u akcijski, možda kako bi njezino kažnjavanje mizoginih muškaraca i seksualnih predatora imalo veću težinu nakon 'Time's Up' pokreta.

Više je akcije u jednoj sceni novog filma o Lisbeth Salander nego u svim prethodnima, trima švedskima ("Muškarci koji mrze žene", "Djevojka koja se igrala vatrom", "Kule u zraku") i jednom američkom. Iskra na cisterni nije izazvala eksploziju i progutala most začepljen vozilima u "Muškarcima koji mrze žene" Davida Finchera. U "Što nas ne ubije" ili "The Girl In The Spider's Webb" talentiranog Fedea Alvareza ("Zla smrt", "Ne diši"), filmu dvojne funkcije nastavka i "reboota" Fincherova prethodnika, eksplozije se ne susprežu od prasnuća.

Tijekom prepada na Salandericu (dobra Claire Foy kao nasljednica u ovoj ulozi boljih, Noomi Rapace i Rooney Mare) negativci će dignuti u zrak njezinu kuću na dokovima, a ona se spasiti od praska junačkim uskakanjem u kadu punu vode, što Alvarez koristi za dojmljivi akcijski kadar vatre iznad zaronjene heroine. Nedugo poslije, slijedi potjera s kulminacijom u Lisbethinu skoku motociklom na ledenu koru jezera u bijegu od policije.

Feministička, "(cyber)punkerska" Pipi Duga Čarapa, "ona koja ispravlja nepravde", dobila je blockbuster tretman i preselila se iz misterioznog trilera u akcijski, možda kako bi njezino kažnjavanje mizoginih muškaraca i seksualnih predatora imalo veću težinu nakon "Time's Up" pokreta. Filmovi o njoj, "Millenium" trilogija nastala prema bestselerima Stiega Larssona, nisu bili žanrovski fiksirani.

Prvi i najbolji "The Girl With The Dragon Tatoo" bio je "mystery", dok su bitno slabiji nastavci u nekoliko navrata portretirali Lisbeth kao krvavu junakinju brutalnog francuskog horora i kombinirali triler sa sudskom dramom. "Što nas ne ubije" je pretvara u akcijsku heroinu koja spašava svijet od potencijalne nuklearne ugroze, kombinaciju nordijskog Jamesa Bonda, Jasona Bournea i Batmana. Pomalo naprasno, kao da neki punk bend iz "underground" kluba preko noći svira na stadionu ili da je Clarice Starling postala partnerica Johnu McClaneu.

No, novi imidž pristaje Salanderici, odnosno Alvarez se trudi da joj pristane. Nakon atraktivne "bondovske" špice, vizualno gotovo dostojne Fincherove, samo bez nezaboravnog glazbenog obola Trenta Raznora i Karen O. na "Immigrant Song" Led Zeppelina, heroina je efektno predstavljena kako stoji ispred nekakvog kipa čiji dijelovi izgledaju kao crna krila anđelice tame, može i Batmana. Lisbeth će gurnuti taj kip povezan konopom koji obavija stopala nekog tipa, podiže ga gore i vješa naopačke.

To je direktor, pretukao je dvije prostitutke i Salander je tu da ga kazni, isprazni njegove bankovne račune. "Tko si ti", pita je on. "Zapitaj sebe", ona kao da odgovara i gledatelju, ne samo njemu. Neupoznat s prethodnim filmovima ili književnom verzijom heroine, gledatelj baš i neće puno toga doznati o Lisbeth. Ona je više mit nego lik u "The Girl In The Spider's Webb", ekranizaciji četvrtog romana "Millenium" serijala iz pera Larssonova nasljednika Davida Lagercrantza.

Foy i Alvarez kao da uzimaju u obzir predznanje publike budući da film nije psihološki nijansiran i ugođajan kao izvornik i Fincherov remake. Izuzev prologa, koji nas upoznaje s njezinom sestrom i zlostavljačkim ocem (Mikael Persbrandt) od kojeg je pobjegla, otvarajući novu mitologiju, film takoreći ne ulazi u glavu heroine i nema vremena za psihologizaciju. Salander se nalazi konstantno u pokretu - na motoru, u volvu ili lamborghiniju kao njezinom "batmobileu" - pokušavajući preoteti kontrolu "online" obrambenog sistema iz ruku organizacije Pauci pod vodstvom "misteriozne" albino negativke Camille (Sylvia Hoeks).

"Bi li radije da je u rukama Amerikanaca, nacije koja nije propustila nijedan rat", Camille pita Lisbeth u rijetkom momentu društvenog komentara. Uglavnom, Salander je nabrijanija nego ikad, gotovo kao junak Jason Statham u "Ubrzanju 1&2" kojeg oponaša pošmrkavši zdrobljene amfetamine kako bi zaustavila injektiranu paralizu. Heroina staje jedino kad je Camille vakuumski upakira u lateks, pri čemu djeluje kao jedna od crnih kreatura iz Fincherove uvodne špice.

Olakotna okolnost je da Alvarez ima oko za akciju (borba protiv negativaca u svjetlećim gas-maskama) i kompozicije širokih kadrova, s nizom pamtljivih scena (odvajanje/podizanje mosta), počevši od susreta Lisbeth i novinara Mikaela Blomkvista (Sverrir Gudnason umjesto Daniela Craiga) u vanjskim liftovima na suprotnim zgradama, a prošvercao je i jedan vrlo uznemirujući horor prizor. Ako je Alvarezu važnije djelo od lika i osobnost od osobe, izvorna Salanderičina osobnost sklona nedjelima nije nestala. Ne sjećamo se da su Bond i Batman putovali s koferom punim dildova.

Vrbovanje top-glumaca

Autori filma izveli su žurno glumačko vrbovanje prve klase. Sylvia Hoeks se netom proslavila ulogom replikantice-terminatorice u "Blade Runneru 2049", Sverrir Gudnason kao Borg iz "Borg/McEnroe", a tu je i Claes Baeng ("Kvadrat") kao desna ruka negativke, plus Vicky Krieps ("Fantomska nit") i Lakeith Stanfield ("Bježi!"). Malu ulogu je ostvario/la i Andrej(a) Pejkić.

Salander top-pet

1. 'Muškarci koji mrze žene' (2009.)
2. 'Muškarci koji mrze žene' (2011.)
3. 'ŠTO NAS NE UBIJE' (2018.)
4. 'Djevojka koja se igrala vatrom' (2009.)
5. 'Kule u zraku' (2009.)

Naslovnica Cinemark