stdClass Object ( [id] => 274445 [title] => Splite, otkrij svoje blago, izloži Vaska na ulice [alias] => splite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Di to ima? Samo u Splitu! Postavljeno pitanje i odgovor ovaj se put ne odnose na tipičan splitski kampanilizam koji ide ruku pod ruku s retoričkim upitom “ko to more platit?”, nego spada u domenu apsurda. Po kojemu je, nemojmo se lagati, Split također poznat.

Zacijelo nema onoga tko nije s ushitom pratio kadrove sa Zapadne obale za splitske dionice biciklističke Tour Of Croatia na kojoj su, kao da su baš za tu namjenu i taj prostor napravljeni, tog dana bili postavljeni znameniti Biciklisti Vaska Lipovca.

Baš kao i fotografije Lipovčevih “veseljaka” na biciklima koje su osvanule u novinama i na stranicama svjetskih portala, i snimke posredovane televizijskim kamerama oglasile su “urbi et orbi” da – eto – Split ima nešto što nitko drugi nema. Preciznije, sjajne skulpture koje su posve “na ti” s javnim prostorom u koji se, eto daljnje izvedenice, organski uklapaju i koji nesumnjivo oplemenjuju. Kakva laž!

Deložirano Plavo stablo

Ne samo da Biciklista na famoznoj, no pustoj splitskoj Zapadnoj obali nema, nego je, jedva koji mjesec ranije, još jedna sjajna Lipovčeva skulptura – a riječ je o Plavom stablu – deložirana iz javnog prostora. Na koji, unatoč ushitu građana koji su ga namah posvojili, nije ni došla voljom gradskih planera i kulturnjaka, nego isključivo trudom obitelji pokojnog splitskog umjetnika. Slikara, grafičara i kipara čiji opus godinama glasno vrišti: pustite me iz skučenog ateljea na splitske ulice. Dodao bih, ne zbog Lipovca, nego zbog grada.

Zašto? Zato što je riječ o tako “prokleto” mediteranskim radovima koji u sebi nose grumenje onoga što je Split bio, čime se bez pokrića danas mnogo puta hvasta i što bi želio, ali i mogao biti.

Odavno sam, prateći ono što se događalo u Vaskovu ateljeu, zaključio da je Lipovčev opus oduvijek slavio život svojim radovima do srži natopljenima zaraznim šarmom, poslovičnom duhovitošću i radošću življenja. Teme erotike i sporta ogrnute iznimnim smislom za humor – dakako, ne onim vulgarnim koji zove na cerekanje, nego “vaskovski” profinjenim i tihim – kao da i danas u ateljeu/galeriji koja je odavno postala pretijesna za djela kojima je nabijena, glasno govore da su umjetnik i njegov duh jači i od svakog zla i nevolje.

Ako su prvi brkajlije i bujne dame kojima će se Lipovac baviti više od dvadeset godina premijeru doživjeli još početkom osamdesetih na izložbi u Salonu Galić, drugi veliki ciklus, onaj sportski, začet je davno prije slavnih Biciklista.

Uzgred rečeno, čudesnih skulptura koje su predstavljene 1995. u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu na izložbi koju je, s punim pravom, Stanko Špoljarić nazvao “najsportskijom izložbom (ikad) u hrvatskoj umjetnosti”. Uostalom, pišući tekst uz grafičku mapu koja je bila logičan suputnik trodimenzionalnim biciklistima, i sam sam zapisao da je “novi Lipovčev ciklus zapravo nastavak odavno započetog temata sporta kojem se, u gotovo pravilnim vremenskim odsječcima – uvijek s popudbinom novih iskustava – autor vraća”.

Savršeno mjesto za Vježbača

Biciklisti su umnogome bili simbolična razdjelnica velikog i impresivnog Lipovčeva sportskog ciklusa.
“Sukladno znanim Lipovčevim postupcima svjesnog citiranja ili reminiscencija, i ove je radove (dakle, Bicikliste – op. Z.G.) moguće shvatiti kao ušće nekih ranijih pritoka i velikih tematskih tokova. Jer ako je postupak redukcije ‘pozajmljen’ iz vremena isposnički ogoljenih čunjastih skulptura uglačanih metalnih sportaša, ‘face’ su logičan nastavak i crteža nastalih početkom osamdesetih i repertoara znanog iz recentnijih serijala.”

Citirani tekst koji sam pisao polovinom devedesetih u kasnijim je godinama dobio na stotine potvrda iz Lipovčeva čudesnog ateljea. Začetak sportskog ciklusa datira iz šezdesetih, kad Lipovac “patentira” svoje depersonalizirane likove posve reducirane na čiste volumene čunja, valjka i kugle, pokazujući svoju (i to trajnu) zaokupljenost zaustavljenim pokretom. Možda je baš zato bio tako privržen gimnastičarima. U davnašnjem intervjuu u povodu izložbe u zagrebačkom “Forumu” svoju naklonost spomenutoj sportskoj disciplini i omiljenoj sportskoj temi zgodno je objasnio riječima kako je “divno prenijeti ravnotežu i pokret čovjeka u prostoru”.

Čuveni čunjasti Vježbač na konju s hvataljkama od uglačane kovine, uhvaćen u trenutku kad prkosi sili teži (kojeg bi, recimo, kao skulpturu bilo sjajno vidjeti na budućem stadionu RNK Split i ASK-a), baš kao i tridesetak godina kasniji radovi, dio su istog fascinantnog Lipovčeva “sportskog kozmosa”.

Dakako, svi su ulovljeni u specifičnom trenutku potencijalnog sportskog uspjeha, ne slaveći, međutim, (neizvjesno) sportsko postignuće, nego već sportsku gestu i trud, odnosno “pokret čovjeka u prostoru”. Zaustavljeni pokret, naime, nosi u sebi tipičnu notu Lipovčeve duhovitosti jer autor ne želi otkriti tajnu “što će biti poslije”. Ne želeći da saznamo hoće li nakon što se “odmrzne” kadar i gimnastičar i visaš i akrobatkinja uspjeti u svojem sportskom naumu ili će pak ljosnuti na pod. Kako vaskovski!

Atelje kao muzej sporta

Vasko je odavno odlučio skulpturama prikazati sve sportove. Bogme je i uspio. Zbroje li se svi “stari radovi” reducirane figurativnosti, poput onih koji su bljesnuli na sjajnoj izložbi u zagrebačkom “Forumu” 1978., te kasniji sportaši sa svojim neupitnim sportskim “karakterom” – ali nikad konkretnim imenom i prezimenom – utjelovljeni u brkatim dizačima utega, košarkašima i nogometašima, veslačima i plivačima..., Vaskov je atelje doista postao i “pravi muzej sporta” (Ive Šimat-Banov).

Zašto ih onda grad koji se buba u prsa da je najsportskiji, koji već ima i muzejski postav zaslužnih sportski vudrenih sugrađana i svoj sportski “walk of fame”, ne bi konačno izvukao van? Na ulicu. I umjesto spomeničkih “monolita” koji raspiruju ionako niske političke strasti i izazivaju (nikad umjetničke, nego samo ideološke i civilizacijske) kontroverzije, “brendirao” sebe i kao grad mediteranske topline, splitske duhovitosti, sportske fanatičnosti i – što je najvažnije – osmijeha, a ne psovke.

Je li to moguće? Naravno da jest. Čim se nešto promijeni u glavama “odgovornih”, kojima je javni spomenik istoznačnica za ideološko pokazivanje mišića, koje, uzgred rečeno, ide ruku pod ruku sa shvaćanjima da je javni spomenik prvenstveno politički totem. Čim se shvati da svjetska iskustva ni onu financijsku zapreku – kojom se maše kao prozirnim alibijem – ne smatraju nepremostivom. Dapače.

U New Yorku je, recimo, na znanoj Petoj aveniji lani osvanulo sedam velikih metalnih skulptura – instalacija Alice Aycock. Riječ je zapravo o četveromjesečnoj izložbi na otvorenom nazvanoj “Park Avenue Paper Chase”, čija je realizacija – pazi sad – koštala okruglih milijun dolara. Iz džepa ih je uglavnom izvadio galerist Thomas Schutle. Svojeg novca?

Ne, nego sredstava koje su namaknuli preko berlinske tvrtke Fine Art Partners; specijalizirane tvrtke koja osigurava financijsku podršku umjetničkim projektima, zauzvrat tražeći dio od prodajnog kolača. Newyorški slučaj zorno govori o novom trendu u svijetu umjetnosti u kojem su, najkraće rečeno, financijskim pozajmicama, odnosno ulaganjem u umjetnine, na svoje došli svi: umjetnici, galeristi, kolekcionari, “mali investitori”...

Zajednička im je vjera da je ulaganje u umjetnine danas pouzdan i lukrativan posao. Globalno tržište daje im za pravo, jer je lani prodaja djela poratne i suvremene umjetnosti za gotovo dvije milijarde eura bila uspješnija od prethodne sezone.

Američki poučak

Naravno, financijska podrška umjetnicima i umjetničkim projektima stara je, valjda, koliko i umjetnost sama, no danas je ona nešto drugo od klasičnog mecenarstva. Ona postaje spekulativni biznis poput ulaganja u dionice ili nekretnine.

Kod nas, naravno, stvari stoje bitno drugačije. Kolekcionari – s izuzetkom, recimo, bivšeg Dinamova golmana Tomislava Butine, sakupljača suvremene domaće umjetnosti, ili Tomislava Klička, koji također kolekcionira suvremenu umjetnost te ima, recimo, poseban aranžman sa slikarom Lovrom Artukovićem – u pravilu se okreću hrvatskoj moderni (Davor Vugrinec), “povijesnoj avangardi” i konceptu (Marinko Sudac) ili su pak nerijetko tek financijski potkoženi “nakupci” statusnih simbola.

No, “američko iskustvo” kreditiranja umjetničkog djela koje bi bilo namijenjeno povremenom ili stalnom izlaganju na otvorenom također bi moglo biti isplativo. Posebno za dobrostojeće tvrtke koje bi svoje ulaganje mogle oploditi kasnijim prodajama uz – gotovo zajamčen – rast cijena umjetnina ili pak sponzorskim “dealovima”.

Konkretno, ne bi li i znani Vaskovi Biciklisti mogli biti jedan takav projekt? Pa da se usred sezone, koja u Splitu traje gotovo pola godine, svako malo na Zapadnoj obali ukaže nova skulptura s pripadajućom pločicom s imenom sponzora, čime bi se osigurala i intrigantna predstava i – u konačnici – definirala cijela osebujna instalacija koja bi trajno ili, pak “privremeno” na godinu ili dvije, oplemenila javni prostor.

Isto to vrijedi i za famoznog Sv. Jerolima, za brkate dame i pomorce, za čudesne sportaše, ali i za mnoge druge umjetnine vrhunskih domaćih (pa neka je naglasak i na onom – splitskih) autora, poput recimo Gorkog Žuvele, čija je instalacija sa “skalama” koje se uzdižu iz mora prema nebu svojevremeno zagolicala pažnju i likovne i svake druge javnosti.

Samo kad bismo napokon bili – za umjetnost, spremni!

ZLATKO GALL
[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => art inicijkativa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-05-24 17:23:21 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-05-25 08:44:51 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-05-25 08:23:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3931 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Vasko00.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac11.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac1.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac2.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac3.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac4.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac5.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac6.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac7.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac8.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac9.jpg","\/Archive\/Images\/2015\/05\/24\/Nedjeljna\/Lipovac\/biciklistilipovac10.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"680x457"},{"size0":"435x629"},{"size0":"800x483"},{"size0":"800x418"},{"size0":"800x551"},{"size0":"800x533"},{"size0":"800x571"},{"size0":"800x507"},{"size0":"800x463"},{"size0":"419x629"},{"size0":"433x629"},{"size0":"384x629"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15024549 Threads: 5 Questions: 3152381898 Slow queries: 7038520 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235004267 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/splite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice-274445 [printLink] => /kultura/splite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice-274445?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 230542 [name] => vaskolipovac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vaskolipovac [link] => /tag/vaskolipovac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => art inicijkativa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Splite, otkrij svoje blago, izloži Vaska na ulice [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-06-40-04-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/24/Nedjeljna/Vasko00.jpg [galleryCount] => 12 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/05/24/Nedjeljna/Vasko00.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac11.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac1.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac2.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac3.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac4.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac5.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac6.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac7.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac8.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac9.jpg [title] => ) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2015/05/24/Nedjeljna/Lipovac/biciklistilipovac10.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Di to ima? Samo u Splitu! Postavljeno pitanje i odgovor ovaj se put ne odnose na tipičan splitski kampanilizam koji ide ruku pod ruku s retoričkim upitom “ko to more platit?”, nego spada u domenu apsurda. Po kojemu je, nemojmo se lagati, Split također poznat.

Zacijelo nema onoga tko nije s ushitom pratio kadrove sa Zapadne obale za splitske dionice biciklističke Tour Of Croatia na kojoj su, kao da su baš za tu namjenu i taj prostor napravljeni, tog dana bili postavljeni znameniti Biciklisti Vaska Lipovca.

Baš kao i fotografije Lipovčevih “veseljaka” na biciklima koje su osvanule u novinama i na stranicama svjetskih portala, i snimke posredovane televizijskim kamerama oglasile su “urbi et orbi” da – eto – Split ima nešto što nitko drugi nema. Preciznije, sjajne skulpture koje su posve “na ti” s javnim prostorom u koji se, eto daljnje izvedenice, organski uklapaju i koji nesumnjivo oplemenjuju. Kakva laž!

Deložirano Plavo stablo

Ne samo da Biciklista na famoznoj, no pustoj splitskoj Zapadnoj obali nema, nego je, jedva koji mjesec ranije, još jedna sjajna Lipovčeva skulptura – a riječ je o Plavom stablu – deložirana iz javnog prostora. Na koji, unatoč ushitu građana koji su ga namah posvojili, nije ni došla voljom gradskih planera i kulturnjaka, nego isključivo trudom obitelji pokojnog splitskog umjetnika. Slikara, grafičara i kipara čiji opus godinama glasno vrišti: pustite me iz skučenog ateljea na splitske ulice. Dodao bih, ne zbog Lipovca, nego zbog grada.

Zašto? Zato što je riječ o tako “prokleto” mediteranskim radovima koji u sebi nose grumenje onoga što je Split bio, čime se bez pokrića danas mnogo puta hvasta i što bi želio, ali i mogao biti.

Odavno sam, prateći ono što se događalo u Vaskovu ateljeu, zaključio da je Lipovčev opus oduvijek slavio život svojim radovima do srži natopljenima zaraznim šarmom, poslovičnom duhovitošću i radošću življenja. Teme erotike i sporta ogrnute iznimnim smislom za humor – dakako, ne onim vulgarnim koji zove na cerekanje, nego “vaskovski” profinjenim i tihim – kao da i danas u ateljeu/galeriji koja je odavno postala pretijesna za djela kojima je nabijena, glasno govore da su umjetnik i njegov duh jači i od svakog zla i nevolje.

Ako su prvi brkajlije i bujne dame kojima će se Lipovac baviti više od dvadeset godina premijeru doživjeli još početkom osamdesetih na izložbi u Salonu Galić, drugi veliki ciklus, onaj sportski, začet je davno prije slavnih Biciklista.

Uzgred rečeno, čudesnih skulptura koje su predstavljene 1995. u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu na izložbi koju je, s punim pravom, Stanko Špoljarić nazvao “najsportskijom izložbom (ikad) u hrvatskoj umjetnosti”. Uostalom, pišući tekst uz grafičku mapu koja je bila logičan suputnik trodimenzionalnim biciklistima, i sam sam zapisao da je “novi Lipovčev ciklus zapravo nastavak odavno započetog temata sporta kojem se, u gotovo pravilnim vremenskim odsječcima – uvijek s popudbinom novih iskustava – autor vraća”.

Savršeno mjesto za Vježbača

Biciklisti su umnogome bili simbolična razdjelnica velikog i impresivnog Lipovčeva sportskog ciklusa.
“Sukladno znanim Lipovčevim postupcima svjesnog citiranja ili reminiscencija, i ove je radove (dakle, Bicikliste – op. Z.G.) moguće shvatiti kao ušće nekih ranijih pritoka i velikih tematskih tokova. Jer ako je postupak redukcije ‘pozajmljen’ iz vremena isposnički ogoljenih čunjastih skulptura uglačanih metalnih sportaša, ‘face’ su logičan nastavak i crteža nastalih početkom osamdesetih i repertoara znanog iz recentnijih serijala.”

Citirani tekst koji sam pisao polovinom devedesetih u kasnijim je godinama dobio na stotine potvrda iz Lipovčeva čudesnog ateljea. Začetak sportskog ciklusa datira iz šezdesetih, kad Lipovac “patentira” svoje depersonalizirane likove posve reducirane na čiste volumene čunja, valjka i kugle, pokazujući svoju (i to trajnu) zaokupljenost zaustavljenim pokretom. Možda je baš zato bio tako privržen gimnastičarima. U davnašnjem intervjuu u povodu izložbe u zagrebačkom “Forumu” svoju naklonost spomenutoj sportskoj disciplini i omiljenoj sportskoj temi zgodno je objasnio riječima kako je “divno prenijeti ravnotežu i pokret čovjeka u prostoru”.

Čuveni čunjasti Vježbač na konju s hvataljkama od uglačane kovine, uhvaćen u trenutku kad prkosi sili teži (kojeg bi, recimo, kao skulpturu bilo sjajno vidjeti na budućem stadionu RNK Split i ASK-a), baš kao i tridesetak godina kasniji radovi, dio su istog fascinantnog Lipovčeva “sportskog kozmosa”.

Dakako, svi su ulovljeni u specifičnom trenutku potencijalnog sportskog uspjeha, ne slaveći, međutim, (neizvjesno) sportsko postignuće, nego već sportsku gestu i trud, odnosno “pokret čovjeka u prostoru”. Zaustavljeni pokret, naime, nosi u sebi tipičnu notu Lipovčeve duhovitosti jer autor ne želi otkriti tajnu “što će biti poslije”. Ne želeći da saznamo hoće li nakon što se “odmrzne” kadar i gimnastičar i visaš i akrobatkinja uspjeti u svojem sportskom naumu ili će pak ljosnuti na pod. Kako vaskovski!

Atelje kao muzej sporta

Vasko je odavno odlučio skulpturama prikazati sve sportove. Bogme je i uspio. Zbroje li se svi “stari radovi” reducirane figurativnosti, poput onih koji su bljesnuli na sjajnoj izložbi u zagrebačkom “Forumu” 1978., te kasniji sportaši sa svojim neupitnim sportskim “karakterom” – ali nikad konkretnim imenom i prezimenom – utjelovljeni u brkatim dizačima utega, košarkašima i nogometašima, veslačima i plivačima..., Vaskov je atelje doista postao i “pravi muzej sporta” (Ive Šimat-Banov).

Zašto ih onda grad koji se buba u prsa da je najsportskiji, koji već ima i muzejski postav zaslužnih sportski vudrenih sugrađana i svoj sportski “walk of fame”, ne bi konačno izvukao van? Na ulicu. I umjesto spomeničkih “monolita” koji raspiruju ionako niske političke strasti i izazivaju (nikad umjetničke, nego samo ideološke i civilizacijske) kontroverzije, “brendirao” sebe i kao grad mediteranske topline, splitske duhovitosti, sportske fanatičnosti i – što je najvažnije – osmijeha, a ne psovke.

Je li to moguće? Naravno da jest. Čim se nešto promijeni u glavama “odgovornih”, kojima je javni spomenik istoznačnica za ideološko pokazivanje mišića, koje, uzgred rečeno, ide ruku pod ruku sa shvaćanjima da je javni spomenik prvenstveno politički totem. Čim se shvati da svjetska iskustva ni onu financijsku zapreku – kojom se maše kao prozirnim alibijem – ne smatraju nepremostivom. Dapače.

U New Yorku je, recimo, na znanoj Petoj aveniji lani osvanulo sedam velikih metalnih skulptura – instalacija Alice Aycock. Riječ je zapravo o četveromjesečnoj izložbi na otvorenom nazvanoj “Park Avenue Paper Chase”, čija je realizacija – pazi sad – koštala okruglih milijun dolara. Iz džepa ih je uglavnom izvadio galerist Thomas Schutle. Svojeg novca?

Ne, nego sredstava koje su namaknuli preko berlinske tvrtke Fine Art Partners; specijalizirane tvrtke koja osigurava financijsku podršku umjetničkim projektima, zauzvrat tražeći dio od prodajnog kolača. Newyorški slučaj zorno govori o novom trendu u svijetu umjetnosti u kojem su, najkraće rečeno, financijskim pozajmicama, odnosno ulaganjem u umjetnine, na svoje došli svi: umjetnici, galeristi, kolekcionari, “mali investitori”...

Zajednička im je vjera da je ulaganje u umjetnine danas pouzdan i lukrativan posao. Globalno tržište daje im za pravo, jer je lani prodaja djela poratne i suvremene umjetnosti za gotovo dvije milijarde eura bila uspješnija od prethodne sezone.

Američki poučak

Naravno, financijska podrška umjetnicima i umjetničkim projektima stara je, valjda, koliko i umjetnost sama, no danas je ona nešto drugo od klasičnog mecenarstva. Ona postaje spekulativni biznis poput ulaganja u dionice ili nekretnine.

Kod nas, naravno, stvari stoje bitno drugačije. Kolekcionari – s izuzetkom, recimo, bivšeg Dinamova golmana Tomislava Butine, sakupljača suvremene domaće umjetnosti, ili Tomislava Klička, koji također kolekcionira suvremenu umjetnost te ima, recimo, poseban aranžman sa slikarom Lovrom Artukovićem – u pravilu se okreću hrvatskoj moderni (Davor Vugrinec), “povijesnoj avangardi” i konceptu (Marinko Sudac) ili su pak nerijetko tek financijski potkoženi “nakupci” statusnih simbola.

No, “američko iskustvo” kreditiranja umjetničkog djela koje bi bilo namijenjeno povremenom ili stalnom izlaganju na otvorenom također bi moglo biti isplativo. Posebno za dobrostojeće tvrtke koje bi svoje ulaganje mogle oploditi kasnijim prodajama uz – gotovo zajamčen – rast cijena umjetnina ili pak sponzorskim “dealovima”.

Konkretno, ne bi li i znani Vaskovi Biciklisti mogli biti jedan takav projekt? Pa da se usred sezone, koja u Splitu traje gotovo pola godine, svako malo na Zapadnoj obali ukaže nova skulptura s pripadajućom pločicom s imenom sponzora, čime bi se osigurala i intrigantna predstava i – u konačnici – definirala cijela osebujna instalacija koja bi trajno ili, pak “privremeno” na godinu ili dvije, oplemenila javni prostor.

Isto to vrijedi i za famoznog Sv. Jerolima, za brkate dame i pomorce, za čudesne sportaše, ali i za mnoge druge umjetnine vrhunskih domaćih (pa neka je naglasak i na onom – splitskih) autora, poput recimo Gorkog Žuvele, čija je instalacija sa “skalama” koje se uzdižu iz mora prema nebu svojevremeno zagolicala pažnju i likovne i svake druge javnosti.

Samo kad bismo napokon bili – za umjetnost, spremni!

ZLATKO GALL
[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>












[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/splite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice-274445 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=b2d5a17990233b27856c4e486d66f7dfd7ce6b7f [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Splite%2C+otkrij+svoje+blago%2C+izlo%C5%BEi+Vaska+na+ulice&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice-274445 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplite-otkrij-svoje-blago-izlozi-vaska-na-ulice-274445 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => art inicijkativa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaart inicijkativa

Splite, otkrij svoje blago, izloži Vaska na ulice

Piše PSD.
25. svibnja 2015. - 10:23
Di to ima? Samo u Splitu! Postavljeno pitanje i odgovor ovaj se put ne odnose na tipičan splitski kampanilizam koji ide ruku pod ruku s retoričkim upitom “ko to more platit?”, nego spada u domenu apsurda. Po kojemu je, nemojmo se lagati, Split također poznat.

Zacijelo nema onoga tko nije s ushitom pratio kadrove sa Zapadne obale za splitske dionice biciklističke Tour Of Croatia na kojoj su, kao da su baš za tu namjenu i taj prostor napravljeni, tog dana bili postavljeni znameniti Biciklisti Vaska Lipovca.

Baš kao i fotografije Lipovčevih “veseljaka” na biciklima koje su osvanule u novinama i na stranicama svjetskih portala, i snimke posredovane televizijskim kamerama oglasile su “urbi et orbi” da – eto – Split ima nešto što nitko drugi nema. Preciznije, sjajne skulpture koje su p...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 08:40