StoryEditor
Slikarstvoposjetite exportdrvo

Izložba ‘Terra Effluviens‘ donosi vizionarsku verziju planetarne budućnosti u sklopu programa Europske prijestolnice kulture u Rijeci

1. rujna 2020. - 14:00
Izložbom dominiraju osammetarski zastori od majlara, reflektivne, izolacijske folije koja se koristi u svemirskim misijamaPrivatni album

Izložba "Terra Effluviens", kustosa Nikole Bojića, dizajnera i povjesničara umjetnosti, otvorena je u prostoru "Exportdrva" u sklopu programa "Dopolavoro" Europske prijestolnice kulture u Rijeci. Nikola Bojić rođen je u Splitu, diplomirao je povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a poslijediplomski studij završio je na Graduate School of Design na Sveučilištu Harvard.

"Terra Effluviens" temelji se na rijetkom arhivskom materijalu – studiji "Sistematizacija fenomena čovjekove sredine" iz 1971. godine, arhitekta Branka Petrovića, koja donosi vizionarsku verziju budućnosti. Objavljena u Jugoslaviji usred hladnoratovskih napetosti, brojnih tehno-futurističkih vizija i rastućih ekoloških problema, studija je jedinstvena pojava: riječ je o složenoj viziji planetarne budućnosti, vizualno predstavljenoj kroz seriju dijagrama koji pružaju uvid u isprepletenost ljudskih, tehnoloških i prirodnih sustava.

Iz današnje perspektive, studija se može čitati kao sofisticirani "diskurzivni uređaj" koji nadilazi logiku kibernetičkih petlji, propituje linearnost vremena, fleksibilnost prostornih mjerila i poziciju čovjeka u eri dramatične ekološke krize. Pa ipak, taj "uređaj" do današnjih dana nije korišten. Za razliku od njezinih utjecajnih suvremenika, poput knjige "Granice rasta" ili "Hipoteza o Gaji", zbog turbulentnih okolnosti tek je nekoliko tiskanih primjeraka studije ostalo zaboravljeno u arhivima.

image
'Terra Effluviens' stvara mogućnost slobodnog urona u slojevit zvučni i vizualni krajolik napuštene industrijske hale 'Exportdrva'
Tanja Kanazir - Drugo More

– Gotovo pedeset godina kasnije, "Terra Effluviens" vraća izvorne dijagrame u život, i to na vrlo specifičnom mjestu – u Rijeci. Izbor mjesta nije slučajan. Naime, s vodenim – morskim i riječnim – ekosustavima premreženim gustom infrastrukturom, originalna studija je analizirala upravo Rijeku kao složen teritorij kroz koji se može spekulirati o mogućim ekološkim budućnostima. Pojam "rijeka" se pritom ne razumijeva isključivo kao vodotok, već kao "terra effluviens", zemlja u permanentnom tekućem stanju, sistem međuzavisnih ljudskih i prirodnih sustava koji definiraju grad i daju mu život – objasnio je Bojić.

UGLEDNI SUDIONICI

Autorski tim izložbe u produkciji "Drugog mora" čine Damir Prizmić, dizajner i osnivač istaknutog makerspacea Radiona, Damir Gamulin, jedan od najaktivnijih i najnagrađivanijih hrvatskih dizajnera, Miodrag Gladović, međunarodno priznati zvučni umjetnik, član dvojca LIGHTUNE.G, Miro Roman, arhitekt i istraživač pri züriškom sveučilištu ETH, te kustos Nikola Bojić, asistent na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i pridruženi istraživač na američkom sveučilištu MIT.

Dijagrami koji su izloženi u Rijeci prošle su godine inicijalno predstavljeni na izložbi u stockholmskom Moderna Museetu, a krajem ove godine sele se na Tajvan, gdje će biti dio Taipei Bijenala, koji se odvija pod kustoskom palicom utjecajnog francuskog filozofa Bruna Latoura. Riječka izložba, osim što sadržaj crpi iz specifičnoga konteksta grada, daleko je najveća i najsloženija izložba od sve tri.

image
Kustos Nikola Bojić izložbu je vizualno predstavio preko serije dijagrama 
Tanja Kanazir - Drugo More

– Izložbom domiraju osammetarski zastori od majlara, posebne reflektivne, izolacijske folije koja se od kraja šezdesetih godina koristi u svemirskim misijama, a odnedavno i kao pokrivač u izvanrednim situacijama te se često povezuje s migrantskom krizom. Na ovom materijalu koji spaja planetarno mjerilo i mjerilo ljudskog tijela, na velikim su formatima otisnuti originalni Petrovićevi dijagrami. Osim majlara, izložbu čine i posebno proizvedeni zvučni objekti koji odašilju zvukove snimljene na osam različitih lokacija u gradu. Izložba tako stvara mogućnost slobodnog urona u slojevit zvučni i vizualni krajolik koji sasvim transformira prirodu sve donedavno napuštene industrijske hale "Exportdrva" – navodi kustos izložbe.

Izložba je završni dio projekta koji je počeo u studenome 2019. godine umrežavanjem lokalnih i međunarodnih istraživača (arhitekata, dizajnera, filozofa, biologa) oko trodnevnog programa terenskih istraživanja, dizajnerskih spekulacija i teorijskih diskusija. Sudjelovali su Gediminas Urbonas (MIT, Cambridge), Armina Pilav (University of Sheffield), Martin Guinard (ZKM, Karlsruhe), Miro Roman (ETH, Zürich), Merve Bedir (Hong Kong University), Ivica Mitrović (Sveučilište u Splitu), Donato Ricci (SciencesPo, Pariz), Louise Carver (Lancaster University), Gary Zhexi Zhang, Jamie Allen (FHNW, Basel), Idis Turato (Sveučilište u Zagrebu), Ida Križaj Leko (Delta Lab, Rijeka), Damir Prizmić (Radiona Makerspace, Zagreb), Damir Gamulin (000, Zagreb), Željka Modrić Surina i Boštjan Surina (Prirodoslovni muzej Rijeka).

– Ovaj diskurzivni program također je predstavljen na riječkoj izložbi, i to na osam međusobno povezanih ekrana koji prikazuju "kolektivne mentalne procese" sudionika prošlogodišnjeg programa koji uz pomoć originalno napisanog algoritma stvaraju formu umjetne inteligencije s kojom posjetitelji izložbe mogu komunicirati – zaključuje Bojić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

06. rujan 2020 04:07