StoryEditor
Kazališteodlazak legende

Nastupao je malo, ostvario mnogo: Mustafa Nadarević ostavio je važan trag i na splitskoj sceni

22. studenog 2020. - 20:15
U dobrom društvu u 'Smrti trgovačkog putnika'  Jadran Babić/Cropix

Premda je Mustafa Nadarević ostavio Splitu trajan glumački spomenik ulogom inženjera Duje u Velom Mistu, u splitskom teatru nažalost nije često igrao. Međutim, onih nekoliko uloga koje je ostvario, još dugo će se pamtiti unatoč krhkosti i prolaznosti kazališne igre.

Prije trideset godina nastupio je na Splitskom ljetu u Euripidovoj "Heleni", a potom, 2003., ponovno ga je dopao Euripid; tumačio je ulogu kralja Admeta u "Alkestidi".

Predstava je počinjala o zalasku sunca, u Tugarima, redatelj je bio Zlatko Sviben, a sjajnu dramaturgiju potpisla je Lada Kaštelan. Govorilo se u toj predstavi i poljičkim dijalektom, i standardnim književnim jezikom i u stihu, a Mustafa Nadarević tumačio je čovjeka koji je dobio čudan dar uz jedan uvjet - ne mora umrijeti ukoliko netko drugi umjesto njega siđe u Had.

Profesionalizam u Tugarima

I nitko se nije našao spreman podnijeti tu žrtvu osim njegove mlade žene Alkestide - čak su ga i stari roditelji odbili - a ženu je igrala Zoja Odak koju smo također nedavno izgubili. Admet ipak, dok se žalost nadvila nad njegov dom, štuje sveti običaj gostoprimstva i namjernika Herakla dočekuje i časti i ne rekavši mu što se zbilo.

Sjajna je bila ta njegova uloga, sjajan spektar teških emocija isijavao je u ljetnu seosku noć. Nekako stisnut, usukan od stida što je prihvatio tako velikodušan dar svoje žene, a opet gladan života, za mučnom večerom s bučnim gostom...

image
Sa Zojom Odak u 'Alkestidi'
 

Odlazili smo i na probe, išlo se malim kazališnim kombijima, prvo cestom a poslije makadamom. Nešto je na probi zapinjalo - a na kojoj to ne zapne - raspravljalo se o nekoj sceni, Mustafa Nadarević je rekao da tako jednostavno ne može, malo su se povisili tonovi, tadašnji intendat Milan Štrljić stao je smirivati situaciju - sve je trajalo možda nekoliko minuta i onda se krenulo iznova.

Fascinanantan je bio taj prijelaz od iznerviranog čovjeka do Admeta koji se desio u trenu; glumcima je to zacijelo normalno, ali promatraču sa strane izgleda kao čarolija; naprosto je prešao u drugi lik, leđa mu je pritisnuo sav Admetov jad i žudnja za još trajanja, riječi su se teško odvajale od usta kao kod čovjeka koji je dugo vagao i nje siguran u izbor. Koliko god bila dobra predstava, bila je zbog te, valjda davno zaboravljene scene, dobra i proba - sam vrhunac profesionalizma.

Slom zbog otkaza

Zadnji put smo Nadarevića gledali na velikoj sceni HNK Split, kao Willyja Lomana u "Smrti trgovačkog putnika" Arthura Millera.

Bilo je to 2011. godine. Socijalnu tragediju iz 1949. režirao je Dušan Jovanović,a Nadarević je igrao oslabljenog, ostarjelog i ranjivog pripadnika prašume na asfaltu kojemu je suđeno da bude pojeden.

Njegov Willy Loman, otužni predstavnik svih ograničenih, prosječnih, običnih i neuglednih, nije izgubio prastare nagone i potrebe - želju da zbrine obitelj, da ga poštuju, da ostavi opipljive dokaze svog postojanja. Već svojom umornom pojavom u dosadnom smeđem odijelu oslikao je lik nesimpatičnog, napornog čovjeka kojemu je suđeno gubiti; njegov Loman bio je žrtva, ali takva da je s njom katkad bilo teško suosjećati.

Nadarević je bio u stanju izazvati nelagodu kreirajući lik s kojim bi se malo tko rado našao u društvu, a maestralna je bila scena njegovog sloma u trenutku kada dobiva otkaz - koju je odigrao s. nažaost također pokojnim Josipom Zovkom.

Razgovarali smo uoči premijere i o smrti - brinuo se zbog bolesne supruge, kazao je da mu je već dosta prijatelja otišlo, ali sam da se nimalo ne boji. U ovom trenutku barem je to utješno. Šteta što ga u Splitu nismo više gledali, ali i ovo malo - tako je mnogo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

25. studeni 2020 13:34