StoryEditor
Kulturaneće plesati samo jedno ljeto

Ilir Kerni, novi ravnatelj Baleta HNK Split, planira osnivanje 'Mladog baleta', svjetska gostovanja i pokrivanje čitave Dalmacije

Piše Jasmina Parić
6. listopada 2019. - 10:58

Novi ravnatelj splitskog Baleta Ilir Kerni do sada je, kaže, u karijeri prošao gotovo sve što umjetnik može proći: bio je baletni prvak, baletni majstor i pedagog, radio je u svijetu, surađivao s uglednim koreografima, bio je čak i kazališni intendant u svojoj rodnoj Tirani.

U Split je stigao iz zagrebačkog HNK, novu etapu u svom životu vidi kao izazov i želi ovdje ponuditi svoje bogato iskustvo. Split inače slabo poznaje, a tako i intendanta Srećka Šestana, ali vjeruje u njegove sposobnosti.

– Moram naglasiti da se nisam prijavio na natječaj zato što sam baš želio negdje biti direktor. Ne želim sebe promovirati ni biti šoumen. Ne treba mi to. U Splitu ću nastojati poboljšati rad ansambla, dovesti ovamo neka svjetska imena, ali bit ću samo prvi među jednakima. S intendantom sam imao malo kontakata, jednom ili dvaput popili smo kavu, ali znam procijeniti s kim imam posla, i sam sam bio intendant. Šestan je, po mojemu sudu, vrlo sposoban, mislim čak da je jedno kazalište za njega pretijesno. Uostalom, intendant bira svoje suradnike, ali i oni biraju njega – kaže novi ravnatelj.

Kažite nam nešto više o sebi. Možete li izdvojiti neku fazu u karijeri koja je za vas bila posebno važna?

– Tri godine sam bio u pariškoj Operi i Operi u Strasbourgu. Rad u Francuskoj bio mi je posebno koristan. Obrazovan sam kao klasični plesač, na akademiji u Tirani, a u Parizu sam se susreo i sa suvremenim plesnim izrazima i s drukčijim pristupom klasici. Bilo mi je vrlo teško i naporno, ali uspio sam jednostavno zato što sam se želio razvijati u novim smjerovima.

Kakvi su vaši dojmovi o splitskom ansamblu?

– U cjelini je vrlo solidan, ima tu odličnih plesača. Moramo ih sačuvati, a i povećati broj članova ansambla.

Dakle, namjeravate jačati splitski balet. Znate, svako malo se čuju ideje kako bi za Hrvatsku bio dovoljan i jedan nacionalni balet pa se ljudi brinu...

– Ni govora o tome, to bi bilo silno okrutno, ne dolazi u obzir! Eto, ja posebno u Hrvatskoj cijenim jednu stvar: kada je postala neovisna država, sačuvala je svoja kazališta i njihove ansamble. U svijetu nije tako, kapitalizam je okrutan prema kulturi, na nju "ide sjekirom" i zatvaraju se teatri ako nisu dovoljno profitabilni. Pojačat ćemo splitski Balet, dugoročno želimo da "pokriva" čitavu Dalmaciju, a uz to imam u planu i osnivanje "Mladog baleta" u kazalištu. Okupit ćemo u tom novom ansamblu talentirane mlade plesače koji će moći uskakati u repertoarne predstave, ali želim i da imaju potpuno samostalne izvedbe, vlastite predstave.

Do prije tri godine bili ste intendant Albanske nacionalne opere i baleta u Tirani. Što ste tamo postigli, što mijenjali?

– Doveo sam kazalište u red. U Tirani su inače Opera, Balet i Folklor odvojeni od Drame. Drami sada žele srušiti staru zgradu i izgraditi modernu, ali vjerojatno je i dograditi tko zna kakvim sadržajima. Umjetnici već dugo protestiraju i bore se za nju.

Ja sam vodio Operu, Balet i Folklor. Uveo sam ugovore koji se obnavljaju jer sam zatekao tamo svega – bilo je ljudi koji su shvaćali kazalište kao svoje vlasništvo i bili zaposleni ne do penzije, nego do smrti. Mi kazalištu moramo dati svoj talent i ljubav, a ne ga svojatati! Uz to, oni koji su dali više, ti su i napredovali, u statusu i plaći. Na to sam pazio, a ne na "podobnost".

Doveo sam desetke najuglednijih svjetskih imena, i baletnih i opernih, i otvoreno kažem – takvo što neće biti lako ponoviti u tiranskom kazalištu. Nadalje, sačuvao sam radna mjesta. Stalno sam se natezao i borio s vlastima – htjeli su prepoloviti broj zaposlenih, a kao prva žrtva imao je pasti folklor. Na kraju, pokazalo se da je folklor jedan od najvitalnijih i najuspješnijih segmenata teatra.

Ove sezone u Splitu planirate premijeru suvremenog baleta "The Monger" Baraka Marshalla. Kažite nam nešto više o autoru i djelu.

– To je djelo kakvo sada treba splitskom HNK-u, treba hvatati korak s vremenom. Relativno je novo, praizvedeno prije deset godina, a Barak Marshall je čuveno ime. Bit će taj balet, siguran sam, zanimljiv puno široj publici od splitske. Djelo je inteligentno do besvijesti. Marshall, koji je završio i filozofiju na Harvardu, američko-izraelski je koreograf koji je svojih deset likova smjestio u podrum kuće u kojoj su zlostavljani. Propituje teme moći, sile, hijerarhije, kompromisa, dostojanstva i golog preživljavanja. Dakle, riječ je o motivima s kojima se svatko u životu susreo. U baletu ima i teksta, puno je smjelih montaža i obrada. Autor će ga sam doći postaviti u Split.

 Duša splitskih uličica

Rekli ste da slabo poznajete Split pa vas moram upitati kakvi su vam prvi dojmovi.

– Da, dolazio sam prije samo nekoliko puta, i to uglavnom poslom, na nastupe, a vidio sam malo i ništa. Tek sada ga mogu dobro osjetiti. Moj prvi dojam – a on mi se do sada uvijek pokazao točnim – jest da Split ima dušu koja je vrlo rijetka, autentična i koja grije. Smješten sam blizu kazališta i oduševljavaju me one uske uličice u Varošu. A neke povijesne zgrade podsjećaju me na velike gradove u kojima sam živio. Mislim da se čovjek vrlo lako može zaljubiti u Split.

#ILIR KERNI#BALET HNK SPLIT

Izdvojeno

28. lipanj 2020 17:08