
Ansambl velikih ženskih zvijezda i oskarovki okupljen je za potrebe špijunskog akcijskog trilera "The 355". Okupljanje je inicirala glumica i producentica filma, dvostruka oskarovska nominentica Jessica Chastain ("Tajni život kućnih pomoćnica", "Zero Dark Thirty").
Njezina inicijativa bila je stvoriti ženski akcijski ansambl ravnopravan dominantno muškima, od "Plaćenika" do "Osvetnika", a redatelja je pronašla u Simonu Kinbergu, znanom po scenarijima za "Gospodina i gospođu Smith", "Skakača" i "Neka bolji pobijedi", s kojim je surađivala na "X-Men: Dark Phoenix".
Čini se da Chastain želi biti ženski nasljednik Liama Neesona: ovo joj je drugi akcijski triler u godinu dana nakon slabašne "Ave", a i Kinberg se režijski ugleda na akciju drhtave kamere i rascjepkane montaže iz "96 sati".
"355" je bolji od "Ave", tu negdje kao recentni ženski "akcići" poput "Kate", "Plaćenice", "Anne", "Jolt" i "Metak i milkshake", ali znatno slabiji od jedne "Atomske plavuše". Chastain je izjavila da žene nikad ne viđamo zajedno u akciji, odnosno kao nositeljice akcijskih blockbustera i pritom zaboravila na "Charliejeve anđele". No, "The 355" u odnosu na "Charlie's Angels" ima dvije žene više – pet naprama tri. Društvo Chastain prave oskarovke Penelope Cruz i Lupita Nyong'o, Diane Kruger i Bingbing Fan.
Casting je prilično kreativan u spoju dobrih i raznolikih glumica, koliko i trendovski komercijalno promišljen, s franšiznim nastojanjima i mislima o zaradi u svjetskim kinima, najviše državama koje njihovi likovi predstavljaju, od Amerike (Chastain) preko Njemačke (Kruger), Britanije (Nyong'o), Kolumbije (Cruz; automatski i Španjolske) te Kine (Fan) kao ponajvećeg kinotržišta. S ovako šarenom glumačkom ekipom pokriven je i traženi diverzitet, a i feminizam jer su u pitanju glumice.
Kalkulacija je za "355" jednako važna kao akcija "Bondova" i "Nemogućih misija" koje pokušava i ne uspijeva emulirati, no znade zabljesnuti neočekivanom akcijskom i feminističkom spontanošću kao borbena inačica zvjezdanog ženskog okupljanja u "Oceanovih 8", gdje su Sandra Bullock, Cate Blanchett, Rihanna defilirale kadrom u glamuroznim večernjim opravama, ali nisu baratale vatrenim oružjem, niti ih je kamera okružila kao Avengerse kad se okupe u centru kadra.
To uzdiže film malčice iznad generičkog siječanjskog blockbustera čijem opisu većim dijelom i odgovara, tj. koliko-toliko neutralizira brojne klišeje i predvidljivosti žanra sa sve nevidljivijim neprijateljima ("duhovi iz mašine") i ugrozom kibernetičke sigurnosti, ubojitim diskovima, prozirnim preokretima, diplomatskim putovnicama, globtroterskim lokacijama poput Pariza, Marakeša i Šangaja.
Primjerice, u bijegu od CIA-ovca Nicka (Sebastian Stan) po ulicama Pariza, kolumbijski operativac Luis (Edgar Ramirez) dat će gas na motociklu prolaznika kako bi usmjerio vozilo na progonitelja. Nešto takvo nismo nikad vidjeli. Luis je, inače, u posjedu diska sa softverskim programom koji može "daljinski" rušiti avione s neba i isključivati struju u velegradovima.
U nečijim rukama to je oružje Trećeg svjetskog rata i agencije svijeta kreću u utrku da ga osiguraju, od CIA-e, do njemačkog BND-a, britanskog MI6-a i kolumbijskog DNI-ja. Tako će se opaka i tvrdoglava CIA-ovka Mace (Chastain) ujediniti sa starom britanskom tehnološki potkovanom prijateljicom Khadijah (Nyong'o), njemačkom i kineskom agenticom Marie i Lin (Kruger, Fan), a u akciji im se nevoljko, nakon Luisove smrti, pridružuje psihologinja kolumbijske agencije Graciela (Cruz).
"Obična sam osoba, nisam prošla obuku", govori Graciela kao "riba izvan vode", uz tu razliku da je njezin "fish out of water" segment više usmjeren na dramu, manje komediju, sukladno dramski orijentiranijoj Cruz koju gledamo i u "Paralelnim majkama". Zahvaljujući Cruz i Nyong'o film ima mrvicu emocije u sceni kad negativci zaprijete njihovim najmilijima, ali to je kapljica u moru pretežne akcije.
Akcijski su najraspoloženije Chastain i Kruger čiji likovi vole kršiti pravila oglušujući se na naredbe nadređenih i lomiti kosti, dakle poput muških kolega iz sličnih ostvarenja lišenih ženskog osnaženja, dok je Fan prekasno uvedena u priču, gotovo u "deus ex (ma)China" stilu, da ostavi dojam i njezin lik dobije kakvu-takvu osobnost.
"The 355" ne krši pravila žanra, ali ih feministički (ne)namjerno prilagođava pa muški likovi imaju slabu do nikakvu karakterizaciju (Nick) i poziciju u priči (Luis) kakvu su donedavnu imali ženski. Najzanimljivija scena filma tiče se razgovora na temu "kako je izgledao tvoj prvi put".
Ne misli se na prvi seks, nego prvo ubojstvo naših ženskih Bondova. Dakako, agent 007 je spomenut, ali tu "355" radi još jednu grešku u koracima. "James Bond se ne zamara stvarnim životom" i "uvijek završi sam", govore junakinje kao da nisu pogledale nijedan film s Danielom Craigom.