StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Sedmi pečat‘: Šah sa Smrti u doba korone

7. veljače 2021. - 16:02

Proteklo je nešto manje od godinu dana otkako je umro Max von Sydow, legendarni glumac koji je igrao šah sa Smrti u kugom opustošenoj srednjovjekovnoj Švedskoj u egzistencijalnom "Sedmom pečatu" (1957.) velikana režije Ingmara Bergmana. Smrt je odnijela Sydowa početkom ožujka 2020., u zoru korone, dok se COVID-19 još nije posve razmahao. Ako to nije bilo simbolično i znakovito, što onda jest.

Jer, makabrični "The Sevent Seal", ili izvorno "Det sjunde inseglet", započinje upravo u zoru prizorima zatišja pred olujnu buru, vjetra kako se polako skuplja na pučini i donosi valove na obalu, gdje sa šahovskom pločom leži vitez Antoius Block (Von Sydow) u predahu na povratku kući iz Križarskog rata.

FILM: Det sjunde inseglet; drama; Švedska, 1957. REŽIJA: Ingmar Bergman ULOGE: Max von Sydow, Bengt Ekerot OCJENA: *****

Godinu dana nakon odlaska švedskog glumca, svijet je na vrhuncu pandemije korone i život je za mnoge postao "Sedmi pečat", partija šaha sa smrti, s velikim ili malim slovom "s".

Stari klasik se danas, uoči projekcije u splitskoj Kinoteci 9. veljače, gleda novim očima, koje pronalaze značajnost i relevantnost ionako značajnog i relevantnog klasika kakav sad i ovdje još više potiče na razmišljanje o životu i smrt(nost)i, zdravlju i bolesti, Bogu i vragu, smislu i besmislu, odnosno punini i praznini življenja.

Snimajući krajem pedesetih film o kugi u Švedskoj u 14. stoljeću, Bergman vjerojatno nije mogao ni u najluđim snovima zamisliti da će jednog dana moderna Švedska biti desetkovana nekim virusom, niti da će se "The Sevent Seal" gledati s maskom na licu, kao u Kinoteci.

To će biti ultimativna projekcija Bergmanova filma, ekvivalentna 4DX iskustvu gledanja nekog klasika, s maskom kao svojevrsnim trodimenzionalnim naočalama, takoreći najbliže što će gledatelji doći sceni iz McTiernanova "Posljednjeg akcijskog junaka" kad Smrt kosirom probije kinoplatno i izađe u stvarni svijet.

Na ekranu kuga, koja izaziva ekstremno ponašanje, štovanje boga straha, spaljivanje vještica, u stvarnosti korona, pucanje po šavovima, medijska histerija i strah od smrti/umiranja, lov na vještice. Bergman gledatelju daje materijala za paralelnu egzistencijalnu kontemplaciju i filozofsku meditaciju između prošlosti i sadašnjosti zajedno s protagonistom "Sedmog pečata".

A Block je spreman kontemplirati i filozofirati dok se svijet oko njega raspada, kao oko nas. Vraćajući se iz Križarskog rata sa štitonošom Jönsom (Gunnar Björnstrand), vitez otkriva da je njegovu domovinu devastirala kuga. Viteza u stopu prati Smrt u crnoj halji i s kosirom u ruci (Bengt Ekerot), spremna da ga pomiluje po licu.

"Tko si ti?" upita Block tamnu prikazu blijedog lica i dobije nemili odgovor: "Ja sam Smrt. Dugo kročim uz tebe..." "Čekaj trenutak", zatraži vitez "tajm-aut". "To svi kažu", dometne Smrt u prvom u nizu njezinih crnohumornih trenutaka (piljenje stabla na kojem sjedi njezina žrtva).

Ipak, Block uspijeva utanačiti nagodbu u vidu partije šaha sa Smrti, oslikane ikoničnim statičnim crno-bijelim kadrovima Bergmanova kućnog snimatelja Gunnara Fischera, podatnima da se uokvire u savršene fotografije, slikama koje su se kosirom duboko zasjekle u kolektivnu popkulturnu svijest, odolijevajući svim parodijama (npr. "Ljubav i smrt" Woodyja Allena, "Monty Python i Sveti gral", "Ludo putovanje Billa i Teda"...).

Smrt prihvaća izazov: Block će živjeti dok njegove bijele figure odolijevaju njezinim prikladno crnima i ako pobijedi, ona će ga poštedjeti. "Ovo je moja ruka. Mogu je okrenuti. Krv još kola njome. Sunce je visoko na nebu i vjetar puše, a ja... Ja, Antonoius Block, igram šah sa Smrti", šekspirijanski recitira vitez u teatarski rječitom, ne i teatralnom filmu koji je pečatirao sedmu umjetnost i naslov preuzeo iz Knjige otkrivenja: "I kad je otvoren sedmi pečat, nastao je muk na nebesima pola sata."

Ove riječi Block izgovara poslije ispovijedi u crkvici. "Živim u svijetu duhova, kao zatočenik snova. Želim da Bog ispruži ruku, pokaže svoje lice, obrati mi se. Dozivam ga u tami, ali tamo nema nikoga", pripovijeda on liku s crnom kapuljačom nalik svećeniku koji ga sluša ukipljen iza rešetaka. Par sekundi kasnije Block shvaća kako je otvorio dušu Smrti, a ne Bogu.

Između Boga, vraga i Smrti, odnosno praznine, prednjači potonje. Bog je nijem u "The Seventh Seal", nenazočan, indiferentan, on šutke promatra krvoproliće koje ljudi rade u njegovo ime (Križarski rat), što proganja Blocka nakon što je i sam kao križar radio nešto slično. "Moramo napraviti idola od našeg straha i nazvati ga Bogom", veli Block. Neki u filmu govore da je kuga "kazna Božja" i referiraju se na nju kao na "zlu bolest o kojoj svećenici govore".

Scena procesije s teškim križevima i samobičevanjem jedna je od najupečatljivijih, kao i Blockov susret s djevojkom (Maud Hansson) zatočenom u kavezu poput divlje zvijeri, koja će biti spaljena na lomači jer je "spavala s vragom". Block neće uspjeti izbaviti djevojku od Smrti, ali prije nego što mu zada šah-mat spasit će zato par putujućih glumaca s malim djetetom Miu/Mary i Jofa/Josepha (Bergmanova kućna glumica Bibi Andersson, Nils Poppe).

To je njegovo "jedno dobro djelo", čin iskupljenja, čime će nadmudriti Smrt u igri i donijeti tračak optimizma filmu nakon "danse macabre" završnice s ritualnim "jin-jang" prijelazom iz života u smrt, iz noći u dan. Zora sviće nakon olujne noći porađajući naizgled sunčan dan.

Katarzično iskustvo proganjajuće bajke

Ingmar Bergman počeo je pisati scenarij filma dok je ležao u bolnici oporavljajući se od trbušnih tegoba. U scenarij je prelio vlastiti strah od smrti i snimanje nazvao katarzičnim iskustvom, a 1957. je režirao i klasik "Wild Straberries", također s Bibi Andersson, koji kao da je najavio scenom kad Mia ponudi divlje jagode Blocku.

Zanimljivo, "Sedmi pečat" nije osvojio ni Oscara ni Zlatnu palmu, "samo" posebno priznanje canneskog žirija podijeljeno zajedno s "Kanalom" Andrzeja Wajde. S godinama je stekao sve jaču reputaciju među kritičarima i filmašima. Woody Allen jedan je od najvećih fanova filma, a nazvao ga je "proganjajućom bajkom".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. travanj 2021 00:24