Kultura Kultura

'HIS DARK MATERIALS'

'Igra prijestolja' za obiteljsku publiku: pogledali smo prve četiri epizode najveće HBO-ove serije sezone 'Njegova mračna građa' koja se počinje emitirati ovog ponedjeljka

'HIS DARK MATERIALS'

SERIJA: His Dark Materials; fantazija; SAD, 2019.; KREATOR: Jack Thorne; ULOGE: Dafne Keen, Ruth Wilson; OCJENA: *** 1/2 (prve 4 epizode)

Na ruku seriji svakako ide to što, za razliku od prijašnjeg filma, nema dokazanu i brendiranu žanrovsku konkurenciju, a i televizijska publika je gladna za fantazijama nakon 'Game Of Thrones'.

Tržišno natjecanje među televizijskim projektima je sve žešće. Ove sezone na tržište izlaze i novi "streaming" giganti, potencirajući gužvetinu u TV šesnaestercu. No, HBO ne razmišlja o uzmaku nakon što je njegova superpopularna "Igra prijestolja" publici rekla "zbogom", barem do prednastavaka.

Naprotiv, HBO kreće u još jedan napad i nakon "Čuvara" pušta novu iznimno ambicioznu epsku seriju visokog budžeta koje bi mogla popuniti prazninu uzrokovanu nestankom "GOT-a". To je "Njegova mračna građa". I "Watchmen" i "His Dark Materials" imaju zaleđe u omiljenim predlošcima – stripu "Watchmen" Alana Moorea i Davea Gibbonsa, tj. književnoj "fantasy" trilogiji "His Dark Materials" Philipa Pullmana.

Predlošci su prije deset(ak) godina pretvoreni u filmove s promjenjivim uspjehom. "Čuvari" Zacka Snydera su bili dobri, "Zlatni kompas" Chrisa Weitza baš i ne. Uz to, "Njegova mračna građa" gradi alternativnu stvarnost koja nije tako alternativna, baš kao "Čuvari".

U uvodu serije kreatora Jacka Thornea stoji kako "ova priča počinje u drugom svijetu koji je i nije poput vašeg". Naravno, taj svijet je naseljen fantazijskim bićima i u njemu ljudska duša ima fizički oblik životinje. Nazvana "deaemon", životinja slijedi "vlasnika"/"vlasnicu" gdjegod da ide, može govoriti i kao da posjeduje svoju svijest, makar je zapravo utjelovljenje glasa u njegovoj/njezinoj glavi.

Ako vlasnik umre, umire i "daemon", poetično nestajući u svjetlucavoj prašini. Vrijedi i obratno, samo što čovjek nema takvu poetičnu smrt. Za junakinju serije Lyru Belacquu (Dafne Keen, otkriće filma "Logan"), to je lasica koja se uklapa u trend računalno generiranih pričajućih životinjica.

Osim nje gledamo i još neke više ili (češće) manje dobro antropomorfizirane CGI beštijice poput zlaćanog majmuna, "daemona" negativke Marisa Coulter (Ruth Wilson), kao i polarnog medvjeda, "panserbjørna", zaštitni (životinjski) znak Pullmanova serijala.

Ovaj svijet, u kojem sve nadgleda izvjesno društvo Magisterium, napučen je i vješticama, zračnim brodovima, špijunskim "spy fly" muhama... Pa opet, unatoč "steampunkovskom" dodiru, neobično podsjeća na naš svijet 2019. godine.

Među ostalim i upravo zbog toga serija "His Dark Materials" ima neusporedivo bolji tajming od filma "The Golden Compass". "Zlatni kompas" je u kina izašao 2007., kad je Hollywood tražio novu veliku "fantasy" franšizu nakon "Gospodara prstenova", "Harryja Pottera" i "Kronika iz Narnije".

Film nije bio nešto, dapače, ali možda bi uspješnije prošao da je izašao nakon okončanja "Pottera" i "Narnije", ne u njihovom jeku. Izuzev polarnog mede nije imao ništa posebno (vizualni efekti, scenografija...) da ga diferencira od njih, plus njegove zvijezde su bile na autopilotu (Nicole Kidman u ulozi koju sada uspjelije igra Wilson, Daniel Craig prije Jamesa McAvoya kao Lyrin ujak Lord Asriel).

Čak je i medvjed znao djelovati kao onaj s reklame za Coca-Colu, a sam film kao božićni, snježni blockbuster, uslijed čega je vaš kritičar zamalo natipkao "The Polar Express" umjesto "The Golden Compass", što isto nešto govori. Krah filma u kinima rezultirao je time da nastavci nisu snimljeni.

Dvanaest godina kasnije, Pullmanova ostavština je dobila drugu priliku i – sudeći po pogledane prve četiri epizode – iskoristila je veoma potentno u (ko)produkciji HBO-a i BBC-ja koju redateljski potpisuju čak četvero filmaša, uključujući oskarovca Toma Hoppera ("Kraljev govor", "Jadnici") i Otta Bathursta ("Peaky Blinders", "Robin Hood").

Na ruku seriji svakako ide to što nema dokazanu i brendiranu žanrovsku konkurenciju, a i televizijska publika je gladna za fantazijama nakon "Game Of Thrones". "Njegova mračna građa" je "Igra prijestolja" za obiteljsku publiku s heroinom – Lyrom – spremnom da ispuni "proročanstvo o djetetu koju čeka nešto veliko".

Lyra će otkriti da Mrs. Coulter i Magisterium stoje iza misterioznih nestanaka djece; oni ih kradu i odvode na sjever "koji nije mjesto za dijete", u "zemlju mraka". "Postoje neke stvari koje je bolje da ne razumiješ", govore Lyri koja odrasta i polako ulazi u svijet odraslih nalik našem.

Odvajanje djece od roditelja i scena kad Lyrin prijatelj biva otet i zatvoren iza rešetaka podsjeća na slučajeve izbjeglica u SAD-u iz vijesti, posebice što je serija naseljena različitim rasama. I "trade-mark" Pullmanova serijala, polarni medo, sada djeluje dosta ispijenije i ogorčenije nego 2007., kao da ga u međuvremenu nije mimoišao efekt globalnog zatopljenja.

Dok će klincima "His Dark Materials" biti interesantna serija zbog vizualnih i inih uzbuđenja, odrasle bi moglo zaintrigirati upravo to što djeca još ne razumiju, a tiče se paralela s našom zbiljom.

Rijetka serija koja je uistinu bolja od "naslijeđenog" filma izaziva zanimaciju što će se dalje dogoditi i valja je nastaviti držati na oku. Drugim riječima, "Njegovu mračnu građu" definitivno vrijedi započeti gledati, ali i završiti. To se ne može zapisati za sve novije serije.

Sezona 2 već snimljena

Snimanje druge sezone je navodno već kompletirano, što potvrđuje da su HBO i BBC uvjereni da imaju TV hit.

Naslovnica Kultura